Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Teske
#2904110
Ik heb een chihuahua teefje van drie jaar. Ik voer volgens de barf/nrv methode.
In de ochtend krijgt ze 10 gram kvv of een snackje om het overgeven van gal te voorkomen en in de avond tussen 17-20u krijgt ze haar maaltijd. Snacks droog ik allemaal zelf.

Ze heeft een mooie vacht, heldere ogen, geen huidproblemen, voldoende energie. Gewoon gezond voor zover ik kan zien en merken.

Het probleem is dat ze ongeveer 1 keer per maand 'ziekjes' is. Meestal gebeurt dit in de ochtend. Ze wil niet eten, is aanhankelijk, haar buikje rommelt en volgens mij heeft ze buikpijn. Vervolgens heeft ze diarree; dunne ontlasting, geel slijm, soms een beetje helderrood bloed. Na een paar uurtjes is alles weer over en is er niks meer aan de hand.

Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn. Ik heb een ontlasting onderzoek laten doen (de standaard + giardia) en die waren beide negatief. Ik geef nu een tijdje al probiotica maar dat lijkt niet te helpen. Ze is een stress gevoelig hondje maar op momenten dat er geen stress is gebeurt het ook.

De dierenarts begon natuurlijk meteen over een allergie voor dierlijke eiwitten en vond dat ik over moest stappen op hun dieet brokken. Dat wilde ik niet omdat ik geen graan ed wil voeren en ik voorstander ben van vers.

Overigens ontworm ik niet preventief en ik gebruik niks tegen vlooien en teken (die heeft ze ook niet trouwens).
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Mij lijkt een allergie voor een diersoort niet van toepassing omdat dit probleem niet vaak voorkomt (ong 1x pm) en ze verder super gezond is. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Of weet iemand wat ik kan proberen of waar ik op kan letten?

Ik heb net de nieuwe bestelling geplaatst en ga vanaf nu wekelijks groente bijvoeren om te kijken of dit misschien verschil maakt.

Ik heb ook zitten denken aan colloïdaal zilver. Zou dit een optie zijn en welke is betrouwbaar?
Laatst gewijzigd door Teske op di 08 apr 2014, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#2904113
Ik zou een maand of wat bijhouden wat ze eet, en wanneer ze buikpijn krijgt. Als ze dat van een specifiek iets krijgt, of een combinatie van iets,  wat ze de dag ervoor gegeten heeft, dan kun je wellicht een patroon ontdekken.
Het kan zijn dat ze bijvoorbeeld geit, of geit in combinatie met eend niet goed verdraagt (te vet, ik noem maar wat)
Door Teske
#2904120
Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad een paar weken zo'n dagboek bijgehouden. In deze periode was er niks aan de hand. Ook is haar menu wekelijks. Dus elke maandag krijgt ze hetzelfde, elke dinsdag hetzelfde etc... Maar de 'ziekte-periodes' zijn niet op dezelfde dagen steeds. Vind het zo vervelend voor haar...
Door Teske
#2904133
Ja, ik geef dagelijks phytonics probiotica bij haar maaltijd. Verder soms een paar bijenpollen of een beetje kokosolie maar dat doe ik pas sindskort.

Zou yoghurt (of karnemelk?) daar nog iets aan toevoegen? Ik ben namelijk niet zo'n fan van melkproducten maar als er een grote kans is dat dit helpt moet ik dat proberen. En dan dagelijks of wekelijks?
Door Lil
#2904315
Teske schreef: Ja, ik geef dagelijks phytonics probiotica bij haar maaltijd. Verder soms een paar bijenpollen of een beetje kokosolie maar dat doe ik pas sindskort.

Zou yoghurt (of karnemelk?) daar nog iets aan toevoegen? Ik ben namelijk niet zo'n fan van melkproducten maar als er een grote kans is dat dit helpt moet ik dat proberen. En dan dagelijks of wekelijks?
Ik ben er met honden met gevoelige spijsvertering helemaal geen fan van. Als mens zou je het ook niet geven. In de probiotica zitten meer goede bacteriën dan in de yoghurt. Mijn hond die nergens last van heeft krijgt af en toe yoghurt best gezond, maar de twee die problemen hadden/hebben als ze andere dingen dan normaal krijgen krijgen dus absoluut geen zuivel van mij. Die kregen/krijgen wel af en toe probiotica.
Door spikkel
#2904325
Je schrijft dat er wat bloed bij de ontlasting zit, als ze die dag wat ziekjes is, kijk dan even hoe ze poept en plast. Doet het zeer? Je zou die dag ook kunnen proberen was urine op te vangen en dit laten onderzoeken.
Door Teske
#2904352
Bedankt voor de reacties.

Dan ga ik toch geen melkproducten proberen. Beter het zekere voor het onzekere.

Plassen gaat eigenlijk altijd prima. Aan haar urine is ook niks opvallends te zien of ruiken. Wat zou er uit een evt onderzoek kunnen komen? Qua pijn merk ik alleen dat ze buikpijn heeft. Met wandelen sjokt ze dan achter mij aan en ze loopt met haar staart en oren laag. Volgens mij heeft ze geen pijn bij het poepen. De ene keer is het 1 keer diarree en de andere keer poept ze daarna nog een paar keer drupjes slijm. Ik mag trouwens wel zonder probleem haar buikje zachtjes masseren.
Door inni
#2904401
Het lijkt wel het verhaal van onze maltezer, Berre. Bij hem hebben we nooit kunnen vinden WAT het echt was. Wel had hij problemen met kvv, als er vezels of groenten aan toegevoegd waren, kvv dat wat vet was gaf problemen en grof gemalen ging ook niet goed (ik maalde het nog een keertje extra met een molentje voor babyvoeding en haalde de grootste stukken bot en zichtbaar vet eruit). Uiteindelijk is het bijna twee jaar heel goed gegaan (op vlak van diarree, rommelbuik en niet willen eten 's morgens) op zelf gemalen eendenekken, eendenborst en eendenhartjes (alles zonder vet). Berre kon zich echt ellendig voelen, maar zodra hij de diarree kwijt was ging hij meestal eten. Hij is nooit ineens overdag ziek geworden maar er altijd 's morgens mee wakker geworden. At hij 's morgens niet onmiddellijk dan ging hij gal braken.  Berre at 4x per dag; 4.30-5.00, 11.30-12.00, 16.30-17.00 en 22.00-22.30. Ik gaf uiteindelijk ook niks meer van toevoegingen en van melkproducten kreeg hij last van maagzuur ? (hij ging rekken, likken en smakken en ging in de keuken bij 't medicijnkastje zitten om +/- 1/8 van een maagtabletje van 't kruidvat te krijgen en was daarna weer rustig) . Hij had op een gegeven moment (volgens de bloedwaarden) ook problemen met zijn pancreas) en kreeg daarvoor verse pancreas bij. Uit zijn laatse bloedonderzoek in november vorig jaar bleken zijn pancreaswaarden ineens weer normaal.  Op 15-11 heb ik hem moeten laten inslapen omdat hij op korte tijd een erge bloedarmoede kreeg en de verdere testen om de oorzaak te vinden een biopt nemen van z'n milt en beenmerpunctie waren (onder narcose). Eerst moest hij dan bij de da blijven voor een bloedtransfusie. Hij was doodsbang van de da en ik kon het niet over mijn hart krijgen om hem weer in die onderzoeken molen te zetten. Hard maar 't ja.
Hopelijk kan jij snel een oorzaak vinden en je kleintje op het goede spoor zetten.
Door K&D
#2904581
Teske schreef: Ja, ik geef dagelijks phytonics probiotica bij haar maaltijd. Verder soms een paar bijenpollen of een beetje kokosolie maar dat doe ik pas sindskort.

Zou yoghurt (of karnemelk?) daar nog iets aan toevoegen? Ik ben namelijk niet zo'n fan van melkproducten maar als er een grote kans is dat dit helpt moet ik dat proberen. En dan dagelijks of wekelijks?
Als je al probiotica geeft dan is dat genoeg.
Pauline heeft erg lang met Joris getobd. Die heeft ook onregelmatige ontlasting (gehad) wat lijkt op IBS. Je zou haar ook eens kunnen vragen.
Door Teske
#2906089
Bedankt voor jullie reacties!

Jeetje inni wat een heftig verhaal. En wat erg voor je dat Berre er niet meer is. Je zal hem vast erg missen! Werd er wel een beetjebang van eerlijk gezegd. Had Berre dagelijks last of af en toe? Mijn hondje echt maar af en toe. Dat maakt het ook zo onduidelijk voor mij.

Bedankt K&D! Ik heb al een beetje gegoogeld over IBS en daar zou het best eens te maken mee kunnen hebben. Ik ben de afgelopen dagen ziek geweest dus zal dit weekend eens goed research doen naar IBS.

Ik zou ook heel graag haar stress willen verlagen. Dit gaat langzaam door middel van training en zit helaas ook in haar karakter maar zodra ik de mogelijkheid heb in de toekomst wil ik ook eens een erg goede GT (+R) uitnodigen.
Door Lizzy
#2906094
Teske schreef: Ik heb een chihuahua teefje van drie jaar. Ik voer volgens de barf/nrv methode.
In de ochtend krijgt ze 10 gram kvv of een snackje om het overgeven van gal te voorkomen en in de avond tussen 17-20u krijgt ze haar maaltijd. Snacks droog ik allemaal zelf.

Ze heeft een mooie vacht, heldere ogen, geen huidproblemen, voldoende energie. Gewoon gezond voor zover ik kan zien en merken.

Het probleem is dat ze ongeveer 1 keer per maand 'ziekjes' is. Meestal gebeurt dit in de ochtend. Ze wil niet eten, is aanhankelijk, haar buikje rommelt en volgens mij heeft ze buikpijn. Vervolgens heeft ze diarree; dunne ontlasting, geel slijm, soms een beetje helderrood bloed. Na een paar uurtjes is alles weer over en is er niks meer aan de hand.

Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn. Ik heb een ontlasting onderzoek laten doen (de standaard + giardia) en die waren beide negatief. Ik geef nu een tijdje al probiotica maar dat lijkt niet te helpen. Ze is een stress gevoelig hondje maar op momenten dat er geen stress is gebeurt het ook.

De dierenarts begon natuurlijk meteen over een allergie voor dierlijke eiwitten en vond dat ik over moest stappen op hun dieet brokken. Dat wilde ik niet omdat ik geen graan ed wil voeren en ik voorstander ben van vers.

Overigens ontworm ik niet preventief en ik gebruik niks tegen vlooien en teken (die heeft ze ook niet trouwens).
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Mij lijkt een allergie voor een diersoort niet van toepassing omdat dit probleem niet vaak voorkomt (ong 1x pm) en ze verder super gezond is. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Of weet iemand wat ik kan proberen of waar ik op kan letten?

Ik heb net de nieuwe bestelling geplaatst en ga vanaf nu wekelijks groente bijvoeren om te kijken of dit misschien verschil maakt.

Ik heb ook zitten denken aan colloïdaal zilver. Zou dit een optie zijn en welke is betrouwbaar?
Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, ik gaf haar geen KVV en snackjes meer om het galspugen te voorkomen. In mijn ogen belast je daar juist de maag mee. Ik zou 1 keer per dag voeren (strikt) en op wisselende tijdstippen. Dus niet altijd 's avonds maar ook in de ochtend en middag. En het beste wen je haar daar aan door eerst af en toe vroeger te voeren dan ze gewend is.

Colloïdaal zilver zie ik eerlijk gezegd in deze situatie het nut niet van.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2906134
K&D schreef: Als je al probiotica geeft dan is dat genoeg.
Pauline heeft erg lang met Joris getobd. Die heeft ook onregelmatige ontlasting (gehad) wat lijkt op IBS. Je zou haar ook eens kunnen vragen.
Joep.... en het is altijd zo gebleven. Zelf denk ik dat Joep idd iets heeft als IBS, maar zodra ik zijn menu aanpas om zijn ontlasting steviger te maken heeft hij veel meer buikpijn. Ik heb er ook nooit de vinger op kunnen leggen waardoor het komt en er zit ook totaal geen logica in. Ik heb me erbij neergelegd, hoe vervelend ik het voor hem ook vind.
Door KingCharlie
#2906140
Lijkt net exact hetzelfde wat Charlie ook heeft. Af en toe heeft hij ook eens zo'n dagje last. 'S ochtends rommelende buik, gras eten, niet eten, later op de dag dunne ontlasting met gelig slijm bij en soms ook een druppeltje bloed. Onze holist dacht in de richting van IBD, maar om een zekere diagnose te hebben moet er een darmbiopt genomen worden en dat willen we (nog) niet. Dus aan de hand van zijn symptomen de voorlopige diagnose IBD gekregen. We hebben een holistische behandeling gekregen met druppeltjes, kruiden e.d. maar dat heeft Charlie eigenlijk niet geholpen jammer genoeg.. Op eigen houtje nog eens probiotica geprobeerd en dat geeft wel wat verlichting. Wij hebben ook nog niet 'de oplossing' helaas.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door