Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door renate1985
#2905770
Ik ben sinds gisteren begonnen met fietsen met Kaine.
Eerst de straat op en neer en vandaag 5 minuten gefietst. Is er een opbouw schema voor fietsen? We willen uiteindelijk ipv 2 a 3 uur wandelen. Een half uur fietsen, half uur lopen en dan weer een half uur terug fietsen. Ze zijn niet meer uit te putten met lopen omdat we dat zoveel doen dat ze een goede bespiering hebben opgebouwd en een top conditie.

Nu hopen we dat we ze met fietsen verder uit kunnen putten lichamelijk. En de bespiering nog beter krijgen ivm lpc bij kaine en hd bij basco. Zwemmen doen ze ook beide en geestelijk putten we ze ook uit.
Door star
#2905822
Er zijn fiets schema's ja maar waar?
Zelf fiets ik dagelijks een uur met de honden naast het lopen en sporten iedere dag, en een nieuwe hond die voor het eerst meegaat/fiets ziet, maar wel een redelijke conditie heeft, stap ik zo op de fiets en fiets ik gerust 15 min tot aan het bos daar dan lekker op eigen tempo lopen en dan weer terug naar huis fietsen.

Hou er rekening mee dat voor een hond met HD het beter is om B.v 3x per dag 5 min. Te fietsen (draven) dan een keer per dag een uur.

Met mijn 6 maanden oude jonge hond fiets ik nu 3 min. Op een/haar draf tempo aangezien ik met 3 honden te gelijk fiets, in het bos gaan ze los en fiets ik langzaam door voor 30min. zodat ze in draf blijft en dan weer 3min. Aangelijnd in draf naar huis.
Door renate1985
#2905851
Dank je wel!
Basco heeft vaak naast de fiets gelopen alleen bij hem moet ik het weer opnieuw opbouwen omdat dat alweer even geleden is. Basco heeft o-benen achter waardoor de da zei dat hij waarschijnlijk bijna geen kommen heeft. Hij heeft een goed bespierde achterhand door het lopen, rennen en zwemmen en gelukkig nog nooit last gehad van zijn heupen.
Ik wil daarom bij hem die bespiering goed houden zodat hij ook geen last gaat krijgen.

Ik zal met Basco kleinere stukken fietsen, meerdere keren per dag om goed op te bouwen en met kaine in ieder geval 1x per dag een grote ronde fietsen tot hij moe is ( eerst opbouwen).
Door TMG1961
#2905873
Je zegt dat ze niet meer uit te putten zijn met gewoon lopen maar loop je dan niet het risico dat je straks steeds langer moet gaan fietsen omdat hun conditie nog groter wordt?
Door renate1985
#2905884
Ja dat risico loop ik dan wel maar vind ik niet erg. Fietsen gaat voor mij beter als steeds uren wandelen. We kunnen dan naar het water fietsen, daar kunnen ze zwemmen, een boswandeling maken en dan terug fietsen. Normaal is het al een half uur lopen voor we bij het water zijn. In het bos zijn we in 10minuten lopend.
We doen heel veel met de honden en de fiets pakken en dan naar een leuke plek fietsen is natuurlijk nog leuker en nog beter voor ze.

En met de lpc en hd heb ik ze liever in topconditie zodat de spieren alles opvangen. Basco is nu 5,5 jaar en krijgt geen supplementen of pijnstillers omdat hij dat niet nodig heeft en dat wil zo lang mogelijk zo houden. Bij kaine hetzelfde, hij is aan 1 kant geopereerd aan de lpc en de andere kant heeft hij geen last van. Hem ik het liefst ook zo goed als mogelijk is zodat hij ook geen pijnstillers of supplementen nodig heeft.
Laatst gewijzigd door renate1985 op vr 11 apr 2014, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2905885
TMG1961 schreef: Je zegt dat ze niet meer uit te putten zijn met gewoon lopen maar loop je dan niet het risico dat je straks steeds langer moet gaan fietsen omdat hun conditie nog groter wordt?
Ja dat risico loop je. Ik vraag me ook af waarom je je honden uit wil putten?

Neemt niet weg dat fietsen leuk en goed is, dus op zich niets mis mee. Als je dierenarts dergelijk pittige uitspraken over zijn heupen heeft gedaan,zou ik echter wel eerst  foto's laten maken van heupen en rug. Fietsen is een monotone belasting en als je het hebt over "uitputten" dan heb je het niet over kleine stukjes. Dan zou ik toch eerst willen weten of dat fysiek wel slim is.
Door renate1985
#2905886
Uitputten in de zin dat ze thuis meer rust in de komt hebben. Dus niet dat de tong op de grond hangt  ;)
Met alleen wandelen zijn ze niet meer tevreden en met fietsen erbij hoop ik dat ze lichamelijk ook wat vermoeider zijn.
We doen ook zoekspelletjes met ze in het bos maar die energie moet er ook uit.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2905890
Als een hond met 2 a 3 uur wandelen niet meer tevreden is, dan zou ik me achter mijn oren gaan krabben. Dikke kans dat je eerder te veel doet dan te weinig. Daarnaast zou ik in plaats van meer beweging eerder voor meer geestelijke uitdaging kiezen.

Fietsen is prima hoor, ik wil niet zeggen dat je dat niet moet doen. Maar ik vind echt dat je heel serieus na moet denken waarom 2 a 3 uur wandelen niet genoeg zou zijn. En dan gaat het er niet om of jij dat erg vindt, maar of de signalen die je honden nu geven misschien niet heel iets anders betekenen dan je nu denkt. Als ik me niet vergis mogen ze ook nog hrel vaak spelen op het losloopveld. T? is gewoon niet goed.
Door renate1985
#2905895
Naar het losloopveld gaan we 's ochtends en 's avonds en op maandag, woensdag, vrijdag en het weekend maken we 1 grote wandeling in het bos. Bij thuiskomst slapen ze een half uurtje en gaan dan alweer samen spelen. Ze zijn gewoon heel actief en hebben een goede conditie opgebouwd.
Daarom wil ik het wandelen met fietsen afwisselen. In het bos zwemmen ze ( mits het niet te koud is)  ook nog een half uur/ driekwartier.
Ik hoef me niet achter de oren te krabben wat dat betreft. We zijn heel actief met ze, ze hebben op dinsdag en donderdag een rustdag. Dan gaan we alleen naar het veldje toen. Meestal zijn we daar met zijn 2en zonder andere honden en af en toe proberen we kaine bij andere honden te laten ( die laat hij nu ook steeds meer links liggen omdat hij liever met ons bezig is).

We vinden het ook niet erg trouwens om zo intensief bezig te zijn met ze. Ze zijn graag met ons bezig en wij met hun. Op mijn vrije dagen en in het weekend zijn we totaal op een dag 5uur actief op een dag de rest is rust.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2905916
Maar wat is nou precies je doel met fietsen? Nogmaals, fietsen is hartstikke prima hoor! Maar wil je dan dat ze na thuiskomst een uur gaan slapen? En wat ga je doen als ze na een half jaar of jaar hun conditie nog meer gebeterd hebben dat ze dan weer aan een half uurtje slapen genoeg hebben?

Echt, fietsen is prima en hartstikke leuk en moet je vooral doen. Alleen als je honden met 5 dagen per week 5 uur beweging op een dag nog niet voldoende voldaan zijn, dan kan jij het wel hartstikke leuk vinden om zoveel met ze te doen, maar dan moet je je af gaan vragen waar het eind ligt. 5 uur beweging per dag is veel. En of het té veel is, daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Maar veel is het. Dan hoort een hond gewoon tevreden en voldaan te zijn.

En ik herhaal: als mijn dierenarts zulke stevige uitspraken over de heupen deed, zou ik goede foto's van heupen en rug willen, voordat ik een uur per dag wilde gaan fietsen.
Door renate1985
#2905926
Doel met fietsen om ze lichamelijk wat vermoeider te krijgen. Wandelen is grotendeels aangelijnd dus echt rennen ofzo kunnen ze dan niet. Op sommige stukken in het bos laten we ze los om even te rennen. Dat is ook de reden dat ze lichamelijk niet moe worden, ze wandelen en dat is heel lang vol te houden.
Zwemmen doet kaine aan de lange lijn en basco los. Ze vinden het heel leuk om te doen maar omdat kaine vast zit kan hij ook weer lichamelijk niet al de energie eruit gooien die erin zit. Op het losloopveld is het wel rennen, spelen en echt actief bezig zijn. Daarna zijn ze veel meer voldaan dan na een grote wandeling in het bos.
Vandaar dus het fietsen erbij. Dan kunnen ze in draf beter hun energie kwijt raken als met aangelijnd wandelen.

Foto's maken van basco zijn heupen en rug doen we nu niet. Hier hebben we onze eigen reden voor.

5uur lijkt voor sommige misschien veel maar bij onze honden dat is dat opgebouwd en steeds verder uitgebouwd. Nu we merken dat ze geen voldoening hebben willen we erbij fietsen.

Ik heb in ieder geval het schema, heel erg bedankt hiervoor.
Door Martine-Tom
#2905940
Om in huis rust te krijgen zou ik eerder iets als crate games of click to calm doen. Wat nou als je een weekje de griep hebt en ze het met 3 maal daags een rondje rond de kerk moeten doen?
Het is toch wel heel belangrijk om ze te leren dat ze in huis ook hun rust kunnen pakken, en ipv ze meer en meer uit te putten zou ik ze gewoon leren  rusten.

Kan overgens prima naast fietsen hoor en zelfs naast 10 uur per dag bewegen als je dat zou willen, maar dan leer je ze gewoon, thuis is rust, buiten is actie  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door