Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chess
#2905119
Ik ben er vroeg bij dit jaar  :biggrin2:

Ik ga met mijn hond 3 weken rondtrekken in Zweden.Ik ben er nog nooit geweest maar het land intrigeert mijn enorm. Mijn vraag: is daar barf verkrijgbaar (desnoods in de supermarkt) of zal ik veiligheidshalve maar een flinke voorraad K9 Natural meenemen?
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2905122
Zweden is vooral heel groot en uitgestrekt, dus het kan best lastig zijn daar aan BARF te komen. In de supermarkt is vlees best wel duur, dus als je je vakantiebudget niet aan BARF uit wil geven, zou ik vooraf onderzoek doen en dus niet op de bonnefooi gaan zonder backup.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2905240
Of je gaat bij Anne in Duitsland Zweden langs, die heeft vast nog wel een eland in de vriezert  :biggrin2:

Ik ben trouwens heul jaloers  :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley:
Gebruikersavatar
Door pike
#2905467
In de supermarkt kan je geen kvv kopen. Ik ben wel ooit een dierenwinkel tegengekomen (in Hörby) die gemalen rundvlees in de vriezer had liggen. Wat hij nog meer had weet ik niet, in elk geval niets anders enkelvoudig wat ik kon gebruiken voor barf, dus waarschijnlijk wel complete versies. Maar alleen het vinden van een dierenwinkel is al een hele klus. Flink googelen levert je wel adressen op die barf leveren, maar is ook niet goedkoop en niet altijd "onze" barf (varken is daar normaal bijv.). Ik heb er toen wel gebarft, met kippenvleugels uit de vriezer van de supermarkt als bot en gemalen rund uit de dierenwinkel afgewisseld met lams- en rundergehakt en orgaan van met name van kip en runderlever uit de supermarkt. Zalm en haring ook uit de supermarktvriezer. Maar je moet wel rekening houden met 2,5-3x zo duur.
Door Anne in Zweden
#2905486
Ik heb dit laatst via pb aan iemand verstuurd. Ging wel over kvv, heb de tekst dus een beetje aangepast:

In Zweden kun je eigenlijk alleen bij de dierenwinkel een soort kvv kopen, van het merk Klass Foder. "Een soort", want er zit dus geen gemalen bot in... :-X Maar wel rijst/aardappel/haver oid. Er zijn verschillende soorten, als je de verschillende kleuren verpakking ziet, maar helaas zijn die allemaal op basis van rund (pens, overige organen, vlees), ook de variant met vis.  :-\ Maar ja, voor een vakantie is het denk ik wel te doen. De meeste soorten bevatten ook groente. Er zijn er een paar die als compleet worden bestempeld (Klass Normal, Klass Fisk en Klass Plus), de andere worden (volgens Klass zelf dan) niet als compleet gezien maar moeten worden aangevuld.

In supermarkten is bv. wel lamsgehakt bevroren verkrijgbaar. Dat lamsgehakt is halal en is nog wel een beetje betaalbaar. Andere gehaktsoorten zijn er ook wel, ook vers, maar die zijn vaak al gekruid. En duur.
Kipfilet is goed verkrijgbaar maar vaak met zout water behandeld, zodat je 87% kip hebt en 13% water.
Hele kip/bouten/poten is ook geen probleem, en vaak niet met zout behandeld.

Het makkelijkste (en goedkoopste) is dus waarschijnlijk om hele kippen of kippenpoten/bouten als vleesbot te voeren en dat aan te vullen met rollen Klass Foder, als je een dierenwinkel tegenkomt. Ander geschikt botwerk zou ik zo snel niet weten in de supermarkt. Vis is er natuurlijk wel, maar meestal zonder kop en bepaald niet goedkoop. Soms is er in de supermarkt ook lever verkrijgbaar.

Ik ben van de zomer niet in Zweden, anders had je hier wat kunnen scoren. Al lig ik voor de meeste vakantiegangers niet echt op de route. :biggrin2: (Maar da's vooral om te voorkomen dat Kim_S bij ons intrekt. :P :biggrin2:)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2905494
>:(

Je hebt me anders zelf uitgenodigd om een bakkie te komen doen in Zweden.
En tsja, als ik er dan eenmaal ben ga ik natuurlijk niet meer weg

:P
Laatst gewijzigd door Kim_S op do 10 apr 2014, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2905516
[quote="Kim_S"]
>:(

Je hebt me anders zelf uitgenodigd om een bakkie te komen doen in Zweden.
En tsja, als ik er dan eenmaal ben ga ik natuurlijk niet meer weg

:P
[/quote]

:-*

Tot nu toe is het wel effectief gebleken, 500 km boven Stockholm wonen. :P Alleen Michiel heeft zich nog niet laten afschrikken (maar die hoeft dan ook geen echtgenoot, twee kinderen, drie honden en een pony in de kofferbak te proppen :biggrin2:).
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2905520
[quote="Anne in Duitsland"]
:-*

Tot nu toe is het wel effectief gebleken, 500 km boven Stockholm wonen. :P Alleen Michiel heeft zich nog niet laten afschrikken (maar die hoeft dan ook geen echtgenoot, twee kinderen, drie honden en een pony in de kofferbak te proppen :biggrin2:).
[/quote]

Je vergeet de 3 katten, 10 schapen en 10 kippen nog  :biggrin2:

En wij laten ons niet gauw afschrikken, helaas...  :P
Door Anne in Zweden
#2905532
[quote="Kim_S"]
Je vergeet de 3 katten, 10 schapen en 10 kippen nog  :biggrin2:

[/quote]

Da's ook nog een optie, Chess, levende barf meenemen! :sofa:  :biggrin2:
Door chess
#2905581
Bedankt voor de tips.

[quote="Anne in Duitsland"]
Da's ook nog een optie, Chess, levende barf meenemen! :sofa:  :biggrin2:
[/quote]

Ik hou het in gedachten!  :biggrin2:

Ik hoor het al: zal maar van hieruit mijn voorraad K9 meenemen en aanvullen met wat ik ter plaatse vind.  Ik zou echter denken dat zalm er toch goedkoop is? En what about rendiervlees of eland?

Nog een ander vraag @ Anne in Duitsland/Zweden: hoe zit het daar met de teken?  Is een scalibor nodig?  Er zijn dan wel enkele bossen ;)  Het plan is om zo hoog mogelijk te raken (liefst in buurt van poolcirkel oftewel > 500km boven Stockholm  :P Weet je of daar misschien ook teken zijn?  Tack!
 
Door Anne in Zweden
#2905599
[quote="chess"]
Bedankt voor de tips.

Ik hou het in gedachten!  :biggrin2:

Ik hoor het al: zal maar van hieruit mijn voorraad K9 meenemen en aanvullen met wat ik ter plaatse vind.  Ik zou echter denken dat zalm er toch goedkoop is? En what about rendiervlees of eland?

Nog een ander vraag @ Anne in Duitsland/Zweden: hoe zit het daar met de teken?  Is een scalibor nodig?  Er zijn dan wel enkele bossen ;)  Het plan is om zo hoog mogelijk te raken (liefst in buurt van poolcirkel oftewel > 500km boven Stockholm  :P Weet je of daar misschien ook teken zijn?  Tack!

[/quote]

Nee, ook zalm is hier niet bijzonder goedkoop. Komt ook gewoon uit Noorwegen namelijk. :D O nee, gekweekt op de Faroer-eilanden, zie ik net. ::) Ik heb net even een bonnetje van de ICA-supermarkt opgezocht, had de goedkoopste zalmfilet gehaald voor de honden, en da's 8 euro voor 560 gram. :-X
Rendier en eland zijn onbetaalbaar, en zitten meestal in worsten verwerkt. Eland wordt veelal door de jagers zelf gekocht omdat het zulk mooi vlees is. Als je zo ver noordelijk gaat, kun je natuurlijk wel proberen of je ergens rendierhouders vindt die vlees verkopen, al zullen die in de zomer vooral over de toendra zwerven met hun kuddes, lijkt me. Het is nog geen slachttijd. En de Lappen eten ook alle onderdelen van het rendier zelf, dus het zal nooit goedkoop zijn.

Teken zijn er hier helaas ook, sinds de toetreding tot de EU (als je de gemiddelde Zweed ernaar vraagt  :biggrin2:). Ik ben hier nu sinds eind maart en heb er al twee geplukt, moet je nagaan. Dat is in vergelijking met Duitsland of NL misschien niet veel, maar toch. Het is ook een belabberde winter geweest, dus je moet ervan uitgaan dat er dit jaar meer teken zullen zijn dan anders. Andere jaren ben ik hier de hele zomer geweest en had ik over een aantal maanden bekeken meestal maar een paar teken, bij drie honden.
Overigens is het geloof ik zo dat de teken hier nog geen ziekteverwekkers doorgeven, dat is meer iets voor de zuidelijke landen en (inmiddels ook) West-Europa. Ik doe zelf niet aan preventie hier (in Duitsland ook niet, trouwens). Als je honden veel zwemmen, kun je de Scalibor beter afdoen voordat ze het water in gaan, want de vis die in de meertjes hier wordt gevangen wordt nog echt opgegeten door de vissers, en die Scaliborbanden zijn geloof ik schadelijk voor waterfauna?

Kortom, K9 klinkt als een goed idee! :biggrin2: Of die tien schapen en kippen van Kim natuurlijk. :P
Gebruikersavatar
Door pike
#2905658
teken: hangt waarschijnlijk af waar je zit, maar wij zijn ze wel tegen gekomen, ook op onszelf  :-X

Hoe het met Zweden zit weet ik niet, ben er al lang niet meer geweest, maar in Denemarken zijn de teken ook deels besmet. En het wemelt er van de teken.

Gek is wel dat ik in Denemarken in de dierenwinkel (gemalen) rendiervlees voor de honden kan kopen. In Zweden ben ik dat idd niet tegengekomen. Ik heb het wel ooit ergens in Zweden in de supermarkt zien liggen.
Door syiryo
#2905699
Yupz... qua teken kan ik me nog herinneren dat het vooral kammen was na iedere wandeling. 20/30 teken was dan normaal. Maar in andere stukken 1 a 5 per dag.
Door boskat
#2905751
Wij gaan in mei ook naar Zweden ,met een sleurhutje ,naar zoon,schoondochter en kleinkinderen,neem wat kvv mee en dry bArf ,maar zien of we wat kip oid kunnen scoren ter afwisseling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door