Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Bamm
#2905598
Hallo ik ben niet vaak actief op het forum maar zou graag hierbij jullie mening horen,

Per 1maart 2014 hebben we een 2e hond erbij, die we geadopteerd hebben uit polen via een stichting.

De hond had al overgewicht in polen( maar dat wist ik al,dat hadden de vrijwilligers al gemeld).
Dus ik geef tot nu toe ongeveer 400 gram Lotgering per dag,zodat hij gaat afvallen en dat samen gecombineerd met korte wandelingen per dag(omdat de hond geen conditie heeft,loop ik eerst korte rondjes,dat moet opgebouwd worden.)

Dus vanaf 1 maart tot nu is de hond afgevallen,(hoeveel kilo weet ik niet,maar ik zie en andere mensen ook dat de hond slanker is geworden) de hond weegt nu 30kg en streefgewicht is tussen de 25&27kilo.


Nou ben ik vandaag bij de dierenarts geweest en die zei dat hij 240 gram voer nodig heeft per dag,maar dat is natuurlijk voor brokken.
Hoeveel kvv moet ik dan geven? of zal ik het gewoon de 400gram aanhouden?

En als hij uiteindelijk op zijn gewicht zit dan wil ik de juiste portie hoeveelheid geven wat hij nodig heeft.

Mvg

Marieke
Laatst gewijzigd door Bamm op do 10 apr 2014, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2905613
Je hond heeft 2% van het gewicht nodig, als je de richtlijnen aan houdt.... Onze hond is 8 kilo, dus zou 160 gr (8x20 gr) kvv mogen....... Omdat wij vaak en lang wandelen, hebben we het zelf opgeschroefd, eerst naar 200 gr en nu 250 gr.......
We doen het nu op gevoel....... Hoe je het moet berekenen om af te vallen, zouden andere BP-ers je koeten adviseren, dat weet ik niet, weet alleen dat brok anders berekend wordt dan kvv...... En een pup tot een maand of 10 krijgt ook meer dan na die 10 maanden.......
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2905682
Het is ook wel een beetje afhankelijk van de hond en natuurlijk van de soort KVV. Lotgering is een redelijk vette KVV en zal de hond dus eerder van aankomen dan van carnibest bijvoorbeeld. Men gaat uit van 2% van het lichaamsgewicht. Als jou hond zijn ideaalgewicht 25 kg is dan voer je dus 500gr per dag. Dat mag je dan nu alvast gaan aanhouden.
Komt hij nog steeds aan ga je met je percentage omlaag. Valt hij af dan ga je met het percentage omhoog. Succes!
De bedoeling is uiteindelijk dat als je 500gr voert hij afvalt tot 25kg en dan op gewicht blijft.

Ps, wat een leukerd is Adas!

Edit : aangepast, er miste een stukje ;)
Laatst gewijzigd door zhiva op vr 11 apr 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2905693
@zhiva: je zegt wat ik bedoel, thanks :D..... Had idd ergens gehoord dat Lotgering vetter is dan andere merken ;D, ben daar nog niet zo in thuis, ben zelf ook ah uitproberen :)......
Gebruikersavatar
Door Bamm
#2905702
[quote="zhiva"]
Het is ook wel een beetje afhankelijk van de hond en natuurlijk van de soort KVV. Lotgering is een redelijk vette KVV en zal de hond dus eerder van aankomen dan van carnibest bijvoorbeeld. Men gaat uit van 2% van het lichaamsgewicht. Als jou hond zijn ideaalgewicht 25 kg is dan voer je dus 500gr per dag. Dat mag je dan nu alvast gaan aanhouden.
Komt hij nog steedan ga je met het percentage omhoog. Succes!

Ps, wat een leukerd is Adas!
[/quote]


Oke bedankt,ik geef hem juist bewust 400gram omdat het 100gram minder is wat de bedoeling is,zodat hij sneller afvalt omdat hij genoeg vet om zijn lijft heeft.  Maar je zegt dat ik gewoon 500gram moet geven en niet 400gram. Want ik wou 500gram pas geven als hij op zijn gewicht zit!
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2905717
Ik heb een hond die juist moet aankomen, maar die wil gewoon niet meer hebben dan 300gr.  ::)  zij weegt 22 kilo en zou dus 440gr moeten hebben.
Ook bij het laten afvallen ga je uit van het percentage wat je zou voeren wanneer je hond het ideale lichaamsgewicht zal zou hebben.
Op die manier zou je hond bij het ideale gewicht voldoende moeten krijgen. Echter voer je naast de richtlijnen natuurlijk altijd op het oog. Blijft je hond afvallen bij het ideale gewicht, omdat je dan bijvoorbeeld ook al heel veel beweegt met je hond waarvoor hij gewoon meer voedingstoffen nodig heeft, dan schroef je het percentage gewoon weer op. Jij gaat nu uit van ongeveer 25kg ideaal gewicht.
Zou hij met 500gr blijven hangen op 28kg en dus niet verder meer afvallen maar vind jij dit nog te zwaar? Dan ga je naar 1,5 % van 25kg = 375gr. Snap je? Net zolang op en afbouwen dus tot je hond op het ideale gewicht zit en ook blijft  ;)
Gebruikersavatar
Door Bamm
#2905745
[quote="zhiva"]
Ik heb een hond die juist moet aankomen, maar die wil gewoon niet meer hebben dan 300gr.  ::)  zij weegt 22 kilo en zou dus 440gr moeten hebben.
Ook bij het laten afvallen ga je uit van het percentage wat je zou voeren wanneer je hond het ideale lichaamsgewicht zal zou hebben.
Op die manier zou je hond bij het ideale gewicht voldoende moeten krijgen. Echter voer je naast de richtlijnen natuurlijk altijd op het oog. Blijft je hond afvallen bij het ideale gewicht, omdat je dan bijvoorbeeld ook al heel veel beweegt met je hond waarvoor hij gewoon meer voedingstoffen nodig heeft, dan schroef je het percentage gewoon weer op. Jij gaat nu uit van ongeveer 25kg ideaal gewicht.
Zou hij met 500gr blijven hangen op 28kg en dus niet verder meer afvallen maar vind jij dit nog te zwaar? Dan ga je naar 1,5 % van 25kg = 375gr. Snap je? Net zolang op en afbouwen dus tot je hond op het ideale gewicht zit en ook blijft  ;)
[/quote]


Ja het is nu duidelijk voor me,super bedankt! :)

Mvg
Marieke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door