Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#2904934
Weet iemand misschien of er een apart soort narcose middel is voor collie achtige,ik heb daar wel is van gehoord.
Bij mijn border van 9 moet ik eigenlijk wat tandsteen laten verwijderen maar vind de narcose zo eng,vandaar mijn vraag
Gebruikersavatar
Door Jerassy
#2904982
Ketamine in combinatie met Domitor is gevaarlijk bij MDR1-gen defect. Dus deze narcose middelen zou ik zoiezo niet gebruiken. Volgens mij gebruiken ze nu Methadon bij Collies. Ik zou puur alleen op de gasnarcose doen. Let ook op met antisedan (Sedastop) die blijken ook gevaarlijk te zijn voor Collies.
Is het veel tandsteen? Misschien kunnen ze het er met de krabber afkrijgen zonder hem onder zeil te brengen? Als hij dat toelaat tenminste.
Door Lil
#2904988
Is de hond getest of ze het gen draagt?

Ik zou inderdaad voorzichtig zijn, maar ook voor mijn eigen gemoedsrust willen weten of mijn hond in die risicogroep valt of niet. Zou ook gewoon met de da overleggen van eh het is een collie hoe doen we dat met de narcose.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2905092
nee hij is niet getest,ik vind het ook eng,en het is niet te doen zo zonder narcose laat hij niet toe,wat moet ik mij voorstellen bij gas narcose ? zelfde iets als bij de mens alleen zo'n kapje ofzo :-\
ik ga het noteren en zeer zeker naar voren brengen bij mijn da
bedankt alvast
Door K&D
#2905129
Onze DA gebruikt methadon, en gasnarcose. Ze zijn erna nog wel wat langer groggy, maar dit vind ze het veiligst.
Bij Collieachtigen kan domitor/ketamine erg verkeerd uitpakken. Op de site van de Collieclub staat het e.e.a.
Door star
#2905528
Mijn border collie is getest net als haar ouders en alle vrij toch ging het maar net goed met de gas narcose jaren terug en kwam ze er bijna niet meer uit.
Helaas heb ik vaker gehoord dat dragers maar ook vrij geteste honden toch last kunnen hebben van narcose en/of medicatie/ontwormingsmiddelen.
Blijf het eng vinden....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2905624
star schreef: Mijn border collie is getest net als haar ouders en alle vrij toch ging het maar net goed met de gas narcose jaren terug en kwam ze er bijna niet meer uit.
Helaas heb ik vaker gehoord dat dragers maar ook vrij geteste honden toch last kunnen hebben van narcose en/of medicatie/ontwormingsmiddelen.
Blijf het eng vinden....
Narcose is en blijft altijd een risico, daar hoef je niet eens een collie-achtige of een afwijkend gen voor te hebben.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2905865
star schreef: Mijn border collie is getest net als haar ouders en alle vrij toch ging het maar net goed met de gas narcose jaren terug en kwam ze er bijna niet meer uit.
Helaas heb ik vaker gehoord dat dragers maar ook vrij geteste honden toch last kunnen hebben van narcose en/of medicatie/ontwormingsmiddelen.
Blijf het eng vinden....
Gatverdamme wat eng ,ik twijfel ook enorm om het te doen maar zijn tanden gaan achteruit
Maar als ik het laat zitten gaat het ook fout op den duur
Door star
#2905876
Kan je zelf niet in z'n bek met met een krabbertje?
Mijn border heeft ook snel tandsteen terwijl met het zelfde voer de andere helemaal nergens last van hebben.

Ik heb van mijn eigen tandarts een tandsteen krabber gehad en eens in de maand loop ik haar gebid na.
Nou moet ik zeggen sins ze weer volledig Barft en niet meer losloopt op de hondenscholen waar ik les geef ivm loopsheid en dus niet gevoerd word met (granen) koekjes, blijft haar gebit ook schoon.

Als ze het niet gewent is kan je het in hele kleine stapjes opbouwen.
Maar als het echt nodig is zou ik toch de keuze maken om haar onder narcose te laten gaan want als ze rote kiezen heeft word het nog erger.

In mijn tijd bij de dierenarts meer dan 10 jaar terug, waren de honden niet volledig weg trouwens gewoon een licht roesje en waren ook weer zo bij.

Ik zou gewoon informeren naar een dierenarts die ervaring met collies heeft en weer hoe hij/zij moet reageren mocht het toch fout gaan.
Door Lil
#2905939
Angelique schreef: Narcose is en blijft altijd een risico, daar hoef je niet eens een collie-achtige of een afwijkend gen voor te hebben.
kiara schreef: Gatverdamme wat eng ,ik twijfel ook enorm om het te doen maar zijn tanden gaan achteruit
Maar als ik het laat zitten gaat het ook fout op den duur

Ik ga met Angelique mee. Volgens mij heeft dat dan niets meer met Collie al dan niet te maken.  ;)

Boris is het afgelopen half jaar 4 keer onder narcose geweest (op leeftijd van 12,5 jaar).
Eerste keer vroeg ik de da of hij wel narcose had gehad, zo weinig last van.
Tweede keer had hij zeg maar normaal last.
Derde keer echt hele hele grote problemen om eruit te komen.
Vierde keer keer gewoon normaal uit de narcose.

Geen collie, ook geen afwijkend gen.

En je zou zeggen van ja joh logisch het wordt steeds erger. Maar ook dat klopt dus niet, laatste keer was veel minder erg dan de derde keer. En alle vier de keren zelfde gasnarcose, zelfde voorbereidingsprik etc. gehad.

Toen hij jonger was ook wisselend op narcose gereageerd (weet niet of hij toen iedere keer hetzelfde heeft gehad).

Dus volgens mij is narcose gewoon altijd risico, ongeacht hoe of wat.
Heeft je een hond een afwijkend gen, ja logisch dan mogen bepaalde narcose niet. Maar dat wilt niet zeggen dat de hond daarom wel of geen klachten van de wel toegestane narcose heeft.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2905993
star
nou in zijn bek met een haakje lukt echt niet heb ik al geprobeerd dat word niks,plus dat het daarvoor nu al te erg is
en ja was maar waar dat hij barf eet,hij krijgt wel al zijn hele leven vlees maar kluiven of barf spul moet hij niet,erg vervelend maar heb al van alles geprobeerd,maar hij denkt op zijn minst dat ik hem vergiftigt  :o

lil

ben het er ook volledig mee eens hoor dat voor het voor elk dier geld maar ja wel is wat gelezen van de collies dus vandaar mijn vraag hier  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door