Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2904814
Ik vroeg mij af heeft iemand tips voor mij waardoor ik de weerstand van mijn hond (9,5 maand) kan verhogen.
Hij heeft namelijk een zeer slechte start gehad bij de geboorte (dood geboren en weer tot leven gekomen door mond op snuit beademing). Nu is hij in zijn korte leventje al 3 keer flink ziek geweest. 1 keer flinke kennelhoest andere keer maag/darminfectie en 1 keer ziek maar wat weten we niet precies.
Hij is nu een tijdje geleden nagekeken door een natuurgeneeskundige in opleiding en daar is dus uitgekomen dat hij een verlaagde weerstand heeft en dat zijn longen ook niet helemaal sterk zijn. En daar ook voor behandeld met natuurlijke middelen.

Iemand tips hoe ik hem nog meer kan ondersteunen.
Door Hanny
#2904897
Er worden wel vaker pupjes geboren, die niet zo fit zijn. Lijken dood, maar zijn dat natuurlijk niet, anders kun je er echt geen leven in blazen.
Eerlijk gezegd, heb ik nog niet vernomen, dat die pupjes dan later allerlei problemen krijgen.
Ik zou gewoon niets ondernemen en de tijd zijn werk laten doen, dat gaat vaak prima.
Anders zou ik de natuurgeneeskundige vragen wat je zou kunnen geven, Echinacea of zoiets.
Ik zou het niet doen, maar als je dat wel wilt, dan zou ik daar advies vragen.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2905016
Hanny schreef: Er worden wel vaker pupjes geboren, die niet zo fit zijn. Lijken dood, maar zijn dat natuurlijk niet, anders kun je er echt geen leven in blazen.
Eerlijk gezegd, heb ik nog niet vernomen, dat die pupjes dan later allerlei problemen krijgen.
Ik zou gewoon niets ondernemen en de tijd zijn werk laten doen, dat gaat vaak prima.
Anders zou ik de natuurgeneeskundige vragen wat je zou kunnen geven, Echinacea of zoiets.
Ik zou het niet doen, maar als je dat wel wilt, dan zou ik daar advies vragen.

Hanny
Ik ben het niet eens met wat jij zegt Hanny, want toen hij geboren is was er zowel geen ademhaling als geen hartslag en kwam ook niet 'normaal' opgang. Na het beademen en hartmassage kwam het wel opgang.
En bij hem zijn die problemen geconstateerd! Zowel zijn verlaagde weerstand als een probleem met zijn longen. Dus hij heeft er wel degelijk 'schade' door opgelopen.
Door Parelridder
#2905029
Flamingo schreef: Ik vroeg mij af heeft iemand tips voor mij waardoor ik de weerstand van mijn hond (9,5 maand) kan verhogen.
Hij heeft namelijk een zeer slechte start gehad bij de geboorte (dood geboren en weer tot leven gekomen door mond op snuit beademing). Nu is hij in zijn korte leventje al 3 keer flink ziek geweest. 1 keer flinke kennelhoest andere keer maag/darminfectie en 1 keer ziek maar wat weten we niet precies.
Hij is nu een tijdje geleden nagekeken door een natuurgeneeskundige in opleiding en daar is dus uitgekomen dat hij een verlaagde weerstand heeft en dat zijn longen ook niet helemaal sterk zijn. En daar ook voor behandeld met natuurlijke middelen.

Iemand tips hoe ik hem nog meer kan ondersteunen.
Je conclusies deel ik op grond van deze info niet. Iemand die dood is, breng je niet tot brengen, maar ik begrijp dat het er op leek dat ze 'm zouden gaan verliezen en dit gelukkig niet is gebeurd. Of het feit dat hij eens kennelhoest heeft gehad, een maag/darm infectie en iets onbekend iets te maken heeft met dit moment na de geboorte betwijfel ik.
Er zijn meer jonge honden die wat vatbaarder zijn ziek te worden van virusjes en bacterieen. De afweer is nog niet optimaal én ze nemen nog veel meer in de bek én ze gaan naar hondenschool waar ze uit gezamenlijke waterbakken drinken én ze hebben vaak meer sociale contacten vanuit hogere speelbehoefte + lebberen meer aan de bekken van anderen. Al met al allerlei gedrag en leefgewoonten die het risico wat verhogen, naast een jonge honden lijf.
Met de diagnose 'niet helemaal sterke longen' zou ik geen genoegen nemen. Ik zou willen weten of er iets aan mankeert (of is het een reguliere long voor de leeftijd en inspanning?) en zo ja, wát dan? Je kunt er pas iets me als je weet wat er loos is, zo er al iets mee aan de hand is. Excuses voor m'n reserves, maar longen die 'niet helemaal sterk' zijn roepen bij mij nogal wat vraagtekens op over de diagnose van de natuurgeneeskundige in opleiding, het is me veel te vaag.
Terug naar je vraag: het verhogen van de weerstand. Je geeft KVV en gaat daar BARF bij voeren. Ik denk dat je middels goede voeding al veel goeds doet voor de weerstand: afwisseling in diersoorten, wekelijks een vet visje en een eitje er bij en dagelijks wat gevarieerde en ongezouten 'honden'groenten.
Ik zou buiten dat daarnaast vooral 'het leven' hem laten sterker worden. Ik beschouw een hond van 9,5 mnd. die eenmalig kennelhoest had, eenmalig maag/darmklachten en eenmalig iets onduidelijks niet als een 'zwakke broeder'. Kennelhoest kan altijd eens gebeuren als je nét even een mindere weerstand hebt op het moment dat je in aanraking komt hiermee. Maag/darm klachten kunnen van vanalles ontstaan, iets vreten wat verkeerd valt bijv. Kan de beste gebeuren!
Als je je zorgen maakt zou ik hem degelijk laten onderzoeken en tot die tijd zou ik hem op grond van wat ik nu hier lees behandelen als een vitale jonge hond. Zonder dollen meen ik oprecht dat ook dát bij draagt aan een goede weerstand.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door