Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JudithA
#2904729
Hoi!
Ik heb een bouvier teefje van 10 jaar oud nu. Ze barft al jaren met succes. Maar sinds een aantal maanden wordt ze een aantal uren na het eten (6-10u meestal) slecht. Ze heeft dan erge buikpijn, haar buik is helemaal hard en verkrampt. En ze heeft echt pijn, echt janken en ze wordt er 's nachts ook wakker van (en ze is geen softie).

Ik heb haar menu al een keer aangepast met minder bot, meer laxerende voeding maar geen succes. Ze krijgt nu 45% vleesbot, 20% vlees, 20% orgaan, 10% groenten en 5% vis. Mijn andere hond doet het daar heel goed op. Ze krijgen kip, rund, paard, eend, konijn, lam en zalm.

Ze heeft het niet elke dag maar ongeveer 1 op 3. We zijn naar de DA geweest, RX genomen  maar niks gevonden. Ze heeft dan iso-kell gekregen om haar stoelgang te bevorderen en de DA adviseerde om over te schakelen naar beter verteerbaar voedsel (als in brok). Maar dat is voor mij echt de laatste oplossing.

Haar stoelgang is trouwens nog wel steeds normaal, nooit diarree, niet super hard.

Ik weet niet goed meer wat te doen. Dus als iemand tips heeft, graag!

Mvg
Judith
Door mabella
#2904734
Hier heb ik een hondje met zo'n zelfde probleem.
Ik wacht ook de antwoorden af en lees graag mee.
Maar is 40% bot niet nóg té veel voor dit probleem.

Gr Mabella
Gebruikersavatar
Door JudithA
#2904759
mabella schreef: Hier heb ik een hondje met zo'n zelfde probleem.
Ik wacht ook de antwoorden af en lees graag mee.
Maar is 40% bot niet nóg té veel voor dit probleem.

Gr Mabella
Ze heeft een tijdje maar 35% bot gehad, maar dat gaf geen verschil. Dus heb ik het terug verhoogd zodat ze geen tekorten krijgt. En ze heeft vroeger jaren 40% bot gehad zonder problemen.
El budha schreef: Hoe is de ontlasting? Verteerd ze het vleesbot nog wel goed? Misschien is het een idee om haar barfhap gemalen aan te bieden.
Haar ontlasting is goed, wel iets harder dan mijn andere hond maar dat heeft ze altijd gehad. Ze heeft wel stukjes witte 'kruimel' van verteerd bot in haar ontlasting. Maar het is niet dat ze moeilijk kan ontlasten. Dat doet ze trouwens ook tijdens dat ze buikpijn heeft, dus ik vraag me af of het wel een obstipatie is. De DA zei dat er meer gas in haar darmen zit en dat is ook wat ik merk wanneer ze terug beter is. Dan komt er heel wat gas uit  :o

Ik vraag me ook af of ze alles nog wel genoeg verteerd. Ze is nu 10 dus best oud voor een bouvier. Ze doet het nog super hoor, maar misschien lukt het verteren niet meer zo goed?? Ze kreeg een hele tijd bv ook curcuma voor haar gewrichten, een mespuntje per dag. En dan opeens zie ik dat er hele drollen met curcuma uitkomen. Dat moet ze dus weken of maanden niet verteerd hebben en opgespaard hebben. Ik dacht eerst dat de buikpijn daar vandaan zou komen. Maar ze heeft nu al een hele tijd geen curcuma meer gehad en er is ook geen meer te zien in haar ontlasting.

Ik vraag me ook af of ze kvv dan beter zou verteren?
Door smulpaap
#2904789
Je zou om te beginnen bv eens een dagboek bij kunnen houden , omdat het niet elke dag voorkomt .
Is het gebit van je hond nog in orde ?
Ik lees dat je eend en vis voert ? Wat is dat ? Eendennek , eendkarkas ? Zalmkop of andere vis ?
En het konijn is dat incl de kop ?
Hoe is het menu ? Is dat bv vette eend en laxerend orgaan ?

Ik heb een oudje van ruim 12,5 jaar en die kreeg ook problemen met bv eendennekken , tam eendkarkas , konijnkoppen dat soort dingen dus .
Ik voer haar alleen nog de zachte vleesbot soorten . En zeer royaal bevleesd . Zij krijgt gehele kwartels , bouten van bv parelhoen , konijn , wilde eend dat dus
Verder vleugeltjes en eens zo,n Frans piepkuiken . Bio-kip is voor haar ook te hard geworden .
Ik merk met haar dat gelijkmatig voeren het beste gaat . Dus elke dag dezelfde hoeveelheid vlees(bot) spiervlees orgaan en groenten .
En verder niet te vet (meer )
Door Lil
#2904843
Hier een hond van bijna 13 jaar en hij begon ongeveer 1 jaar geleden slechter te verteren. Rommelbuiken, opeens harde ontlasting (en hij had altijd zachte ontlasting), botpercentage teruggeschroefd, maar ook dat hielp niet voldoende. Malen helpt wel evenals niet te veel vet geven. Geen koekjes en graanvrije brokjes of blikvoer meer, maar alleen zelfgedroogd spul.

Als ik meer vet geef of harder ongemalen bot, dan gaat hij gras eten en/of heeft hij rommelbuiken.

Gebit nakijken is ook een goede tip. Hier ook problemen mee gehad, maar dat staat dus los van de rommelbuiken, die zijn er nog als ik niet op de voeding let.

Dus ja, hier ook een oudje waarvoor het gemalen wordt (kvv doet hij het veel minder op, dat is toch vetter en van mindere kwaliteit schat ik zo in).
Gebruikersavatar
Door JudithA
#2905114
smulpaap schreef: Je zou om te beginnen bv eens een dagboek bij kunnen houden , omdat het niet elke dag voorkomt .
Is het gebit van je hond nog in orde ?
Ik lees dat je eend en vis voert ? Wat is dat ? Eendennek , eendkarkas ? Zalmkop of andere vis ?
En het konijn is dat incl de kop ?
Hoe is het menu ? Is dat bv vette eend en laxerend orgaan ?

Ik heb een oudje van ruim 12,5 jaar en die kreeg ook problemen met bv eendennekken , tam eendkarkas , konijnkoppen dat soort dingen dus .
Ik voer haar alleen nog de zachte vleesbot soorten . En zeer royaal bevleesd . Zij krijgt gehele kwartels , bouten van bv parelhoen , konijn , wilde eend dat dus
Verder vleugeltjes en eens zo,n Frans piepkuiken . Bio-kip is voor haar ook te hard geworden .
Ik merk met haar dat gelijkmatig voeren het beste gaat . Dus elke dag dezelfde hoeveelheid vlees(bot) spiervlees orgaan en groenten .
En verder niet te vet (meer )
Ik heb eens een dagboek bijgehouden maar er is geen lijn in te trekken wanneer wel en niet. Soms heeft ze het ook na een maaltijd met groenten met kvv, soms ook niet.
Haar tanden zijn nog 100% in orde. Ze krijgt een redelijk vetarm dieet, enkel mager rund en paardenvlees. Qua vleesbot krijgt ze voornamelijk kippennekken, en af en toe een eendenkop of konijnkarkas. Ze krijgt ook geen snoepjes of knabbels met gluten enzo, enkel gedroogde dingen.

Ik zal het malen eens proberen, hopelijk haalt dat iets uit. Ze kauwt trouwens wel goed op haar eten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door