Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#2904665
Mieke L. schreef: Leuk! heb  helaas geen tips/advies.
Potver, +1!

Lijkt me zoo geweldig! Ik heb al geprobeerd mijn vriend een bus te laten kopen en ombouwen tot camper, maar hij wil niet  >:(
Door Juul
#2904674
eelke schreef: Potver, +1!

Lijkt me zoo geweldig! Ik heb al geprobeerd mijn vriend een bus te laten kopen en ombouwen tot camper, maar hij wil niet  >:(
Wij hebben er één, ook zelf omgebouwd, en dat is nog aardig duur. Maar hier wou manlief het heel graag. Laat ik zeggen dat een buscamper best wel klein is met twee grote honden.  ::)
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2904701
Mijn ouders hebben inmiddels hun tweede camper en hebben er speciaal op gelet dat je de passagiersstoel om kan draaien zodat je die bij de living kan trekken, daar win je een berg ruimte mee. Hun eerste camper had een te kleine motor om goed door bergachtig gebied te rijden, ze kwamen amper tegen de bergen op, dus ook dat is een aandachtspuntje. Ze waren het ook beu om met een trapje hun bed die boven de cabine zat in te klimmen (zijn niet meer piepjong) en hebben er nu een met een vast bed achterin wat hun hond ook helemaal niet erg vindt  :) Misschien is het een idee om er eerst 1 te huren zodat je er achter kan komen wat voor jullie wel of niet handig is.
Door Fido
#2904715
Wij hebben afgelopen september een VW California gehuurd en dat is onwijs goed bevallen.
Het huren van de VW is duur en het kopen van zo VW California is  :-X
Wij zijn aan het sparen en hopen medio 2015 er één te kunnen kopen.
#2904718
Wij hebben een ouder type een VW T3 buscamper.
We gebruiken deze bijna dagelijks is ideaal met de honden (de matrassen liggen in huis en gaan alleen mee als we die nodig hebben.
Een T3 is wel betaalbaar maar bij ons zit er inmiddels een andere motor in (een sterkere diesel) en er is wel wat aan gelast, dus zelf handig zijn is wel handig maar je kan er natuurlijk ook 1 kopen voor iets meer geld die al is opgeknapt.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#2905082
Wij hebben een integraal camper. Heerlijk ding, honden kunnen goed mee, twee bedden, dus ruimte genoeg.
Wel een puntje van aandacht: let op vocht. Als het hout eenmaal nat is (geweest), is er bijna geen houden meer aan.
Daarnaast de motor: zo'n hypermoderne diesel lijkt leuk als je vlug van A naar B wilt, maar als je relaxt wilt rijden is een wat oudere ook prima te doen.
En tja: droge stalling. Liefst overdekt en goed geventileerd.
Oh ja... een redelijke zak met geld is handig  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2905108
Ronald schreef: Wij hebben een integraal camper. Heerlijk ding, honden kunnen goed mee, twee bedden, dus ruimte genoeg.
Wel een puntje van aandacht: let op vocht. Als het hout eenmaal nat is (geweest), is er bijna geen houden meer aan.
Daarnaast de motor: zo'n hypermoderne diesel lijkt leuk als je vlug van A naar B wilt, maar als je relaxt wilt rijden is een wat oudere ook prima te doen.
En tja: droge stalling. Liefst overdekt en goed geventileerd.
Oh ja... een redelijke zak met geld is handig  :biggrin2:
Inderdaad letten op vocht. We gaan zaterdag kijken bij een Karmann met VWmotor. En plaats voor mensen en honden. Wij vinden ook relaxed rijden belangrijk. :)
#2905347
Het leek mijzelf ook zalig, een camper. De gedachte dat je t.a.t. ergens kunt camperen/blijven en ook het idee van een dagje weg te zijn met de honden en dan daar te kunnen schuilen of een kop soep te maken of zo.. knus en vrij!
Mijn ouders kochten een oude omgebouwde VW bus, een relatief kleine camper. Er moest nog e.e.a. aan gebeuren, maar daarna was het erg naar hun zin. 't Is er eentje waar slaapplekken boven zitten, indien je het dak omhoog zet, maar óók achterin (middels het uitklappen van de achterbank etc.). De passagiersstoel voorin is om te draaien, zodat deze stoel tegenover de achterbank kan staan tijdens camperen. De camper is bij hen in de plaats van de auto gekomen, vanwege de kosten, dus ze gebruiken 'm ook voor alle dingen die ze eerder met de auto deden.
Als ik nu kijk naar een camper in de praktijk, dan ben ik eigenlijk blij dat dit voor mij geen optie was. De bus - ook al is het een relatief kleine - is een stuk langer en breder dan een auto, wat in veel gevallen een heel stuk lastiger is bij het vinden van parkeerplek. Als we samen naar bijv. het theater gaan doen we dat nooit met de bus, want het vinden van een plek in een centrum op zo'n tijdstip, is bijzonder lastig gebleken. Ook de hoogte geeft soms last, het is niet vanzelfsprekend dat ze onder e.e.a. door kunnen.
Het benzineverbruik is hoog, in vergelijking met de auto die ze hadden. Het belang van dat achterliggers voldoende afstand nemen is extra groot, want de camper blokkeert het uitzicht, dus hetgeen je zelf al voor je ziet gebeuren en rekening mee houdt, dat ziet je achterligger absoluut niet. Helaas is het aantal bumperklevers niet lager t.o.v. autorijders. Dat líjkt wellicht hun probleem, maar dat is het natuurlijk niet als je zelf letsel op loopt daardoor..
Als ik daar tegenover zet hoe vaak ze in de wérkelijkheid gebruik maken van de camper als kampeerauto... En dan concreet probeer te maken hoe vaak ik dat zélf in werelijkheid zou kunnen...In hun en mijn dagelijks leven zijn er eigenlijk allerlei praktische bezwaren (werk, sociale verplichtingen, financiele beperkingen, klussen om huis waar de vrije tijd in gaat zitten, etc.) die de met de camper beoogde vrijheid ernstig beperken. De camper staat bij mij m.n. symbool voor iets anders wat ik wel graag zou willen, dan iets wat ook werkelijk verwezenlijkt kan worden middels de aanschaf er van.
Ik vond mede daarom de tip die eerder in dit topic gegeven werd, om er eerst eens eentje te huren, om in de praktijk e.e.a. te ervaren, een heel goede!
#2905364
Ik! Nou ja, verstand... ::) Wij hebben er een, bedoel ik. Echt geweldig om mee te reizen als je honden hebt! We kunnen zo heel makkelijk bij vrienden gaan logeren: gewoon de camper op de oprit of zo zetten en terwijl wij binnen gezellig kletsen, liggen de honden lekker ruim te pitten in hun eigen mandjes en omgeving (we mogen de camper inmiddels wel als tweede huis beschouwen). Is gewoon handig; niet iedereen ziet het namelijk zitten om drie grote honden in huis op bezoek te krijgen, en in een gewone auto laat je ze geen uren liggen, laat staan overnachten.

Die van ons is ook zo'n integraalding, dus zonder zo'n megabult bovenop aan de voorkant; de basis is Fiat, daarbovenop is een behuizing van Orangecamp (een Duits discountmerk, heeft nu geloof ik een andere naam). Wij hebben er met het oog op de honden een genomen met een grote garage (waar normaal fietsen of scooters in horen) met een luik naar het woongedeelte erin. In de garage hebben we een extra bodem laten leggen om toch iets van opslagruimte te hebben, en boven op die bodem liggen Laika en Max, zowel tijdens de reis als 's nachts. Boven de garage bevindt zich ons bed. Dat is het enige jammere van onze camper, vind ik: het bed is erg smal (iets van 1.24 op z'n smalst en 1.33 op z'n breedst). Doordat het bed de hele breedte van de camper beslaat, is het wél lekker lang, meer dan twee meter. Dat is vooral handig als je een man van 1.94 m hoog hebt. :biggrin2:
Scotch ligt tijdens de rit tussen ons in, dat is zijn zelfverkozen plekje. Ik denk omdat het daar het minste schommelt en hobbelt. Of anders voelt hij zich te goed om tussen het gepeupel achter in de garage te liggen. ;D
Voor Max en Laika hebben we die klikdingen waar de veiligheidsgordels in worden bevestigd in het plafond (dus in ons bed) aangebracht; zo kunnen ze zich omdraaien in hun mandjes zonder verstrikt te raken. Voor Scotch heb ik de "riem" van de veiligheidsgordel verlengd zodat hij in de klikdinges van de passagierszitbank kan worden gestoken. Zo liggen ze allemaal vast. De katten liggen tijdens de reis bij ons op schoot. ::)

We hebben ook voor draaibare stoelen gekozen, en de tafel hebben we eruitgehaald en in plaats daarvoor een (door onszelf ingekorte) klaptafel van Ikea in de wand geschroefd. Daardoor is er veel meer beweegruimte ontstaan, zowel voor de honden als voor onszelf. De rugkussens van de vaste zitbank hebben we eruitgehaald (we hebben toch bijna nooit passagiers, en als dat wel een keer voorkomt, zijn die kussens zo weer teruggeplaatst), en ingeruild voor een stuk of wat zachte sofakussens. Dat zit lekkerder als we 's avonds na het rijden nog even een wijntje drinken. :D Ook het rugkussen van de zitbank meteen naast de ingangsdeur hebben we door een ingekorte klaptafel vervangen; daardoor is er ruimte ontstaan voor twee Ikea-opbergdozen, eentje voor de vuile was, de ander voor regenbroeken, handschoenen, sjaals etc. We hebben de dingen echt veranderd met het oog op het meest praktische gebruik voor ons. 's Avonds zit ik dus met m'n wijntje achterovergeleund in de zachte kussens, en meneer Anne zit op een omgedraaide voorstoel.

We hebben een lekker grote koelkast (voor camperbegrippen groot, bedoel ik) met daarboven een diepvriesje. Errug handig, maar dat hoef ik een barfer niet uit te leggen. :biggrin2: Er zit ook een bakoventje in, lekker voor een snelle pizza onderweg of vers afgebakken broodjes bij het ontbijt.

De badkamer hebben we omgebouwd: douchedeurtjes eruit en kraan naar de andere kant van de wand verplaatst, zodat we met behulp van een tuinslang via het badkamervenster toch buiten over water kunnen beschikken. Ook hebben we legplanken aangebracht in de douchecel, voor handdoeken, toilettas etc. Aan een van de wanden van de douchecel hebben we een uitklapbare kleerhangerstangdinges aangebracht, om daar kliedernatte regenjassen op te laten uitdruipen tijdens de rit, en onder de legplanken hebben we zo'n plastic schoenenafdruipschaal neergezet waar onze regenlaarzen op staan.
Ons motto was: we overnachten toch voornamelijk bij vrienden of op campings, en daar is altijd douchegelegenheid, en als we wel vrij kamperen, kunnen we ons ook wel een keertje aan de kraan het kraantje bij de wc wassen. Door de douche om te bouwen, hebben we héél veel opslagruimte gewonnen. En door niet in de camper te douchen doe je veel langer met je voorraad water!

Wat ikzelf heel belangrijk vind: verwarming! Niets is zo knus als tijdens een stortbui lekker warm en beschut in je hutje te zitten! En 's winters is het prettig dat de badkamer warm is wanneer je 's nachts naar de wc moet. Bovendien drogen natte spullen ook veel sneller. O ja, we hebben ook over twee waslijntjes gespannen over de lengte van de camper. Handig om hondenhanddoeken en natte theedoeken en zo snel weer droog te krijgen.

Nou, dat is wat ik uit het hoofd over onze camper kan vertellen. Het is echt heerlijk reizen. De onze heeft 156 pk, daar kun je lekker vlot mee bergop komen en inhalen. Hij is vrij groot (iets meer dan 7 meter), maar dan heb je ook wat. Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is, vooral als je met drie grote honden reist die zich lekker uitschudden na een wandeling in de stromende regen, maar ons stoort het niet dat er af en toe een haartje door de lucht dwarrelt. :D O ja, ook handig in dat opzicht, zeker als je naar shows etc. gaat: een luifel voor de ingang. Dat is zo handig met natte honden: je voorkomt er een hoop modder mee direct bij de ingang, je kunt je honden afdrogen voordat je ze de camper in laat, en je kunt je modderige laarzen en natte regenjas even buiten laten uitdruipen. Wij kunnen de steunpoten van onze luifel tegen de zijwand van de camper laten leunen (hebben daar van die clips aangebracht waar je ze in steekt), zodat de honden niet verstrikt raken wanneer ze aangelijnd buiten liggen met uitgerolde luifel. We hebben ook altijd een stuk opgerold kunstgras bij ons (onder de extra bodem in de garage :biggrin2:) dat we dan voor de ingang uitrollen. Handig als je op gras staat en het hard regent.

Veel plezier met het zoeken naar een camper!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door