Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bart H
#290389
Onze 1 jaar oude middenslagschnauzer Tet (17 á 18 kg.)krijgt sinds ruim een half natuurlijke voeding. Hij ziet er prachtig uit, niks te dik (ribjes goed voelbaar doch niet zichtbaar).

Gewoonlijk maken we een 'complete' mix voor hem. Ruwweg bestaande uit:
1. gemalen kippennekken 45%
2. kippenlever 9%
3. gemalen groenten (wortelen, sperziebonen, courgette
broccoli) 45%
4. Kelp en spirulinatabeletten, olie en peterselie1%

We voeden hem ongeveer 400-500 gram per dag.
Van deze bovenstaande prut krijgt hij dagelijks circa (vet)200 a 250 gram. Daarbij krijgt hij een zelfde hoeveelheid rauw vlees toevoeging, welke wisselt per week. Zoals: pens, rundvlees, paardenvlees, kalfsborst (vet), lamsrib (met vlees en vet) of kalsrib (dito). We proberen vlees, botten en groente ongeveer in de verhouding (40,40,20) te geven.

Veder krijgt hij zo nu en dan een eitje, mandarijntje, visfiletje, vis uit blik en gekookte kipfilet bij de clickertraining. En wekelijks een recreatiebot, meestal kalfsgewrichten.

De reden waarom we hem geen (ongemalen) gevogelte geven, is op verzoek van de DA. Ze steunt natuurlijke voeding, maar verzocht ons gevogelte te malen.

Is dit menu op de keper genomen volledig of mist Tet nog ergens iets? Op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom!
Laatst gewijzigd door Bart H op di 29 mar 2005, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#290403
Hoi Bart H, ik begrijp niet waarom je gevogelte van je dierenarts moet malen?

En mag ik vragen waarom je een complete mix voor hem maakt? Vind je dat handiger? Begrijp ik het goed dat hij dus 200 gram van bovenstaande mix krijgt en dan nog 200 gram vlees of bot?

En dan wat positieve 'kritiek': Ik vind persoonlijk wel dat je qua orgaanvlees meer zou mogen afwisselen. Dus, niet alleen kippenlever, maar ook lamshart, runderhart, niertjes, etc. Op hoeveel % orgaanvlees zit je nou in totaal? En ik denk dat je de soorten groenten ook wel wat af zou mogen wisselen en er wat bladgroente bij zou kunnen geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 29 mar 2005, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bart H
#290412
Hoi Lizzie, bedankt voor de supersnelle reactie!
Mijn dierenarts vond Barf een goed plan (omdat Tet niet tegen graan en rijst kan). Maar omdat ze in haar praktijk honden tegenkwam met (rauwe)kippenbotsplinters, vroeg (bijna smeken) ze ons deze te malen. Ik geef Tetje wel af en toe een kipje, volledig platgeslagen met een hamer weliswaar.

Tet krijgt inderdaad de mix en vlees/bot. De verhouding vlees/bot en groente probeer ik op weekbasis te benaderen op 40/40/20. Dus de ene dag wat meer bot (cementpoep) de andere dag meer vlees.

Wat het orgaanvlees betreft. In de totale wekelijkse hoeveelheid (mix+vlees/bot toevoeginng) komt dit neer op circa 5%, daarnaast krijgt hij regelmatig pens en sporadisch hart (als de islamitische slager die heeft).
Door Lizzy
#290414
[quote="Peet"]
Ik wil me verder nergens mee bemoeien hoor, maar is én Kelp én Spirulina niet wat teveel van het goede?

Al die jodium lijkt me ongezond voor de schildklier.... :-\
[/quote]

Ja, da's waar. Het bevat beide jodium. En dat lijkt me ook teveel van het goede. Misschien ipv Spirulina kun je beter chlorella geven. Dat is een zoetwateralg en bevat geen jodium.
Door Lizzy
#290417
[quote="Bart H"]
Hoi Lizzie, bedankt voor de supersnelle reactie!
Mijn dierenarts vond Barf een goed plan (omdat Tet niet tegen graan en rijst kan). Maar omdat ze in haar praktijk honden tegenkwam met (rauwe)kippenbotsplinters, vroeg (bijna smeken) ze ons deze te malen. Ik geef Tetje wel af en toe een kipje, volledig platgeslagen met een hamer weliswaar.

Tet krijgt inderdaad de mix en vlees/bot. De verhouding vlees/bot en groente probeer ik op weekbasis te benaderen op 40/40/20. Dus de ene dag wat meer bot (cementpoep) de andere dag meer vlees.

Wat het orgaanvlees betreft. In de totale wekelijkse hoeveelheid (mix+vlees/bot toevoeginng) komt dit neer op circa 5%, daarnaast krijgt hij regelmatig pens en sporadisch hart (als de islamitische slager die heeft).
[/quote]

Nu zit ik toch al heel wat jaartjes 'in de barf', maar ik heb echt nog nooit gehoord dat er bij de hond wat mis is gegaan met rauwe kippenbotten. Dit is gewoon niet waar. Gekookte kippenbotsplinters: ja. Maar rauw: nee. Maar goed, je moet natuurlijk wel doen wat jou het beste voelt.

Ik vind 5% orgaanvlees eerlijk gezegd wat te weinig. Ik zou eerder richting de 10% gaan maar dit dan wel afwisselen met andere soorten orgaan van verschillende dieren.
Door Bart H
#290418
Peet,

ik ben juist dolblij met alle 'bemoeienis'! Hij krijgt ongeveer 10 kleine spirulina en 10 piepkleine kelp tabletten door zijn wekelijkse mix. Ik weet echt niet of het te veel is.
Door Bart H
#290423
Om Tet naar 10% te tillen; reken ik pens tot vlees of orgaan?

Wat de gemalen kip betreft. Hij krijgt dit dus dagelijks. Een van de redenen dat hij dit krijgt is om zijn poep mooi solide te houden (ik woon in de binnenstad en daar is derrie niet zo gewenst).

Verder zit Tetje niet graag alleen. Als we van huis gaan wil het meneertje nog wel eens gaan loeien, tenzij hij te zeer is afgeleid door een bak eten! Hij eet dus regelmatig in zijn eentje zonder toezicht, dus dan veiligheidshalve liever gemalen bot.
Door Peet
#290432
[quote="Lizzy"]
Misschien ipv Spirulina kun je beter chlorella geven. Dat is een zoetwateralg en bevat geen jodium.
[/quote]

Chlorella is een antioxidant op natuurlijke basis, net als Kelp en Spirulina, maar dan zonder de jodium. Teveel jodium kan schildklier problemen veroorzaken.

Zoals Lizzy dus ook zegt, zou ik tenminste 1 van de 2 dus vervangen. Waarom geeft je het uberhaupt?
Een goed uitgebalanceerd barfdieet heeft geen extra jodium of antioxidant nodig hoor. Tenzij je een oudere hond hebt, of eentje met een zwakke weerstand, of ziektes e.d.

Maar jouw hond is pas 1 jaar oud...en verder gezond?
Dan zou ik niet teveel supplementeren, bewaar dat maar voor als 'ie het echt nodig heeft ;)
Door Bart H
#290435
Tettemans is kerngezond. Ik geef het omdat ik het had gelezen in Mogens Eliasen z'n werk en er hier regelmatig over las, maar als het dan niet nodig is zal ik hem er vanaf halen.
Laatst gewijzigd door Bart H op di 29 mar 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#290438
[quote="Bart H"]
Tettemans is kerngezond. Ik geef het omdat ik het had gelezen in Mogens Eliasen z'n werk en er hier regelmatig over las, maar als het dan niet nodig is zal ik hem er vanaf halen.
[/quote]

Ik heb persoonlijk niks tegen op supplementen. Ik denk dat het prima is om af en toe wat supplementen te geven (sorry Peet, andere mening hier ;D).

Zelf geef ik een paar maal per week vis-olie (voor de omega 3 vetzuren) en regelmatig chlorella (neem het zelf iedere dag - mijn honden en ik zijn ook kerngezond). In de winter geef ik 2 keer per week een paar druppels levertraanolie (voor de vitamine A en D - ik geef minimale hoeveelheden).

Maar ik zou zelf ook geen kelp EN spirulina geven. Je kunt ook alleen spirulina geven, een keer of 3 per week ofzo. Dat is ook prima!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 29 mar 2005, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#290442
Oww...sorry...misverstandje: ik heb ook niets tegen supplementen in het algemeen (je wilt niet weten wat Beau allemaal krijgt...)....het ging mij alleen specifiek om de Spirulina + Kelp...(niet teveel supplementeren).... :P...dus we zijn het wél eens hoor Liz... ;D
Laatst gewijzigd door Peet op di 29 mar 2005, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#290499
Ik geef elke dag de groentemix waar de kelp(poeder) door gedaan is,omdat het juist de thyroid function bevorderd.
Je moet 't niet geven wanneer de hond 'n overactive thyroid heeft.

Recommendation
Mix with food daily in these amounts:
Small dog - 1/8 teaspoon
Medium dog - 1/4 teaspoon
Large dog - 1/2 teaspoon

Kelp
This is a brown marine plant that is high in minerals and contains vitamins A, B, E, D and K. It also contains sodium alginate (algin), which helps remove heavy metals from the dogs system. It has gels called carrageenan and agar that aids dogs with IBD and colitis by easing digestion.
Kelp is a good source of iodine that helps promote good thyroid function.
hier is nog meer
http://b-naturals.com/Aug2002.php
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door