Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2903415
De hond van mijn schoonouders gaat niet goed.
Het gaat om een gesteriliseerde teef van twee jaar oud.

Het is begonnen met moeilijk plassen. De da contateerde struviet en zette de hond op rc urinary.
Schoonouders willen heel graag over op kvv maar ze durven niet.

Inmiddels zijn ze twee zakken rc en twee kuren ab verder. Ondertussen is de hond volledig incontinent en heel erg onrustig/rusteloos.

Ze weten niet heel goed meer wat te doen. Urine opvangen is erg lastig omdat ze niet meer gaat plassen, maar de plek waar ze gelegen heeft gewoon kletsnat is.
Zijn er nog tips om de urine toch op te vangen? Waar kunnen ze nog specifiek op laten onderzoeken?

Hoort incontinentie nog bij een 'gewoon' blaasgruis probleem? Ze lijkt nu niet meer te reageren op de rc.
Overzetten op vers een idee?
Laatst gewijzigd door Hope op wo 09 jul 2014, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2903433
Ik heb wat vraagjes:

Was er ook een blaasontsteking of alleen struviet?
Hoe oud was de urine die is onderzocht?
Over welk ras hebben we het en op welke leeftijd is ze gesteriliseerd?

Zou best kunnen dat de incontinentie door de sterilisatie komt en struviet een toevalsbevinding was. Struviet kan echter ook komen door een bacteriele infectie. Het beste kan je de blaas aan laten prikken onder echogeleiding en de urine op kweek laten zetten.
#2903698
*Dorothea* schreef: Ik heb wat vraagjes:

Was er ook een blaasontsteking of alleen struviet?
Zowel blaasontsteking als struviet.
Hoe oud was de urine die is onderzocht?
Het was ochtendurine, die is om 10.00 bij de da aangeboden.
Over welk ras hebben we het en op welke leeftijd is ze gesteriliseerd?
Rottweiler. Gesterilliseerd, 14 maanden geleden ivm komst tweede hond.

Zou best kunnen dat de incontinentie door de sterilisatie komt en struviet een toevalsbevinding was. Struviet kan echter ook komen door een bacteriele infectie. Het beste kan je de blaas aan laten prikken onder echogeleiding en de urine op kweek laten zetten.
Oke, dat klinkt logisch.
Verder alles maar even gewoon zo laten?
#2903867
Lizzy schreef: Nee, dat lijkt zeker niet te helpen. Dikke kans dat er ook een antibioticakuurtje nodig is. Ik zou het er niet bij laten zitten en zoals Dorothea al aangaf een blaaspunctie laten nemen om urine uit de blaas te krijgen en dit op kweek laten zetten.
Oke, dan ga ik ze dat doorgeven.
En qua voeding?
Sam vindt die brokken echt niet te pruimen. Groot gelijk, maar is het nu handig om haar over te zetten?
#2903872
Hope schreef: Oke, dan ga ik ze dat doorgeven.
En qua voeding?
Sam vindt die brokken echt niet te pruimen. Groot gelijk, maar is het nu handig om haar over te zetten?
Wat mij betreft kan ze zo over op rauwe voeding. Kies een KVV uit waar geen rijst en geen groenten in zit. Als ze moeite heeft met overschakelen van voeding (als ze al diarree krijgt als ze naar nieuw voer kijkt), dan zou ik haar langzaam overzetten en anders gewoon in 1 keer hup over op KVV (of zelf samengesteld natuurlijk).
#2904184
Lizzy schreef: Wat mij betreft kan ze zo over op rauwe voeding. Kies een KVV uit waar geen rijst en geen groenten in zit. Als ze moeite heeft met overschakelen van voeding (als ze al diarree krijgt als ze naar nieuw voer kijkt), dan zou ik haar langzaam overzetten en anders gewoon in 1 keer hup over op KVV (of zelf samengesteld natuurlijk).
Oke, dank je.

Nog iets toevoegen van vitamine c met asorbinezuur of cranberry's?
#2906690
Er is ondertussen een kweek genomen. Er is geen ontsteking in het spel.

In de urine worden hoge concentraties struviet aangetroffen met een ph van 8,5.
Da heeft schoonouders gevraagd of ik de hond op vers wil zetten, omdat de rc blijkbaar totaal niet helpt.

Wil ik graag doen, mits verantwoord. Wat moet ik toevoegen aan zijn maaltijden, wat voer je beter niet en waar moeten we op letten?
#2906842
Hope schreef: Er is ondertussen een kweek genomen. Er is geen ontsteking in het spel.

In de urine worden hoge concentraties struviet aangetroffen met een ph van 8,5.
Da heeft schoonouders gevraagd of ik de hond op vers wil zetten, omdat de rc blijkbaar totaal niet helpt.

Wil ik graag doen, mits verantwoord. Wat moet ik toevoegen aan zijn maaltijden, wat voer je beter niet en waar moeten we op letten?
Ze kunnen het beste zelf samenstellen of KVV nemen zonder rijst, zonder groenten, met een goed aandeel spiervlees en orgaanvlees en niet teveel vleesbot. Het beste stel je dus zelf samen. Ik heb overigens goede ervaring met Bibi Natuurmix en struviet, echter dit is wel pak-m-beet 10 jaar geleden en ik weet bij God niet in hoeverre het recept inmiddels gewijzigd is.

Verder is het handig dat ze pH waarde sticks aanschaffen. Ik heb deze: Marchery-Nagel, pH fix, 4.5 - 10.0, Artikel nummer: 921 20. Volgens mij zijn ze of via Internet of via de apotheek prima te bestellen. Wat ze dus willen is een pH waarde van rond de 6.0 - 6.5. Dus de zuurgraad moet nog een end naar beneden. Dat gaat ze op alleen vers waarschijnlijk niet lukken.

Dus ik zou zeggen: aanzuren. En dan heb je 3 mogelijkheden: vitamine C in de vorm van ascorbinezuur (ester C is bijv. niet zuur), cranberry en biologische appelazijn. Soms is er een combinatie van zaken nodig. Ik zou zelf beginnen met een combinatie van vitamine C en cranberry. En dan zou ik de pH waarde iedere paar dagen meten. Als die niet naar beneden gaat, kunnen ze 1 dessertlepel biologische appelazijn aan het eten toevoegen. Eventueel kunnen ze dat verhogen naar 1 eetlepel. Het handigste verdunnen ze dit wel met ook een beetje water. En ook hier weer: pH waarde meten.

Goed, verder is het zaak om de hond voldoende vocht binnen te laten krijgen. Dus verse voeding is stap 1. En daarnaast zou ik de hond extra vocht geven in de vorm van bouillon of verdunde karnemelk. Ongeveer 1/4 tot 1/2 liter per dag.
#2907736
Hope schreef: Ze weegt 38 kg.
Dan zou ik beginnen met 500 mg vitamine C (ascorbinezuur, let daar wel op!). En dit mag je opbouwen tot 1000 mg. Maar, ze moeten dit niet blijven geven. Dit is wel echt tijdelijk.

Ik zou de helft van de mensendosering aan cranberry geven. Hoeveel dat is hangt af van het merk dat ze kopen en welke dosering daar bij hoort.

En als dat niet werkt, zou ik daar 1 dessertlepel appelazijn bij gaan geven, dat mag naar 1 eetlepel, mocht 1 dessertlepel niet voldoende zijn. En blijven meten!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door