Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Valerie
#2903780
Vanaf eind deze maand zijn wij de trotse eigenaar van een Duitse Herderpup  :biggrin2: Aangezien de 3 volwassen DH op Barf/KVV staan zou ik ook graag onze nieuwe pup erop zetten maar hoe en wat is de vraag. De andere zijn eigenlijk allemaal begonnen op KVV en later overgegaan op Barf. Nu krijgen ze voornamelijk Barf behalve de avonden van de trainingen, dan krijgen ze KVV.

Ik zat zelf te denken aan eendennekken, kiprugstukjes, konijnenkop en dergelijke of is dit nog te groot voor zo'n kleintje?

Daarnaast vroeg ik me ook af voor groenten. Ik maak zelf meestal een mix. Maar mag zo'n pup alles al hebben van groenten? Zo krijgen ze hier bijvoorbeeld van de buurvrouw regelmatig van die kleine tomaatjes. Mag ze dat allemaal hebben of is het beter om toch maar langzaam te wennen en bijvoorbeeld elke week 2 soorten groenten/fruit of zo te leren eten. We hebben hier vrij veel in de tuin staan van groenten of fruit, dus wat dat betreft zijn ze soms een beetje verwend  ;) en plukken ze hun fruit of de walnoten soms zelf  ;)

Ook over de gedroogde snacks nog een vraagje. De volwassen honden krijgen af en toe een (zelf gedroogd) konijnenoor of eendenpootjes. Kan de pup dat ook gelijk krijgen?
Gebruikersavatar
Door Aurora Borealis
#2903845
Hier eet de tervuerense herder pup van af de eerste dag gelijk barf mee met de rest. Eerst even wennen met alles en ontlasting was ook dunne prut maar binnen een week mooie drolletjes. En hij eet bijna alles mee, is nu 12 weken en gister lag hij aan een schapenkop te kluiven. ;D

Gewoon uitproberen zou ik zeggen en dan zie je het gauw genoeg. Bot wat te hard is even de hamer erop en dan is het geen probleem meer.

gr conny
Door Lizzy
#2903855
Valerie schreef: Vanaf eind deze maand zijn wij de trotse eigenaar van een Duitse Herderpup  :biggrin2: Aangezien de 3 volwassen DH op Barf/KVV staan zou ik ook graag onze nieuwe pup erop zetten maar hoe en wat is de vraag. De andere zijn eigenlijk allemaal begonnen op KVV en later overgegaan op Barf. Nu krijgen ze voornamelijk Barf behalve de avonden van de trainingen, dan krijgen ze KVV.
Gefeliciteerd!
Ik zat zelf te denken aan eendennekken, kiprugstukjes, konijnenkop en dergelijke of is dit nog te groot voor zo'n kleintje?
Oh nou, een herderpup van 8 weken weet daar echt wel raad mee hoor! Konijnenkop misschien nog niet :g:. Daar zou ik even mee wachten. Maar verder kun je al parelhoenkarkas, konijnkarkas, kwartelkarkas geven. En kipkarkas gaat ook al prima. In eerste instantie kun je het even fijn meppen met een (vlees)hamer.
Daarnaast vroeg ik me ook af voor groenten. Ik maak zelf meestal een mix. Maar mag zo'n pup alles al hebben van groenten? Zo krijgen ze hier bijvoorbeeld van de buurvrouw regelmatig van die kleine tomaatjes. Mag ze dat allemaal hebben of is het beter om toch maar langzaam te wennen en bijvoorbeeld elke week 2 soorten groenten/fruit of zo te leren eten. We hebben hier vrij veel in de tuin staan van groenten of fruit, dus wat dat betreft zijn ze soms een beetje verwend  ;) en plukken ze hun fruit of de walnoten soms zelf  ;)
Ja hoor, geef maar lekker! Nou is tomaat natuurlijk wel een groenten uit de nachtschade familie. Sommige honden regeren daarop met jeuk. Het is even dat je het weet. Fruit mengen met vlees kan zorgen voor gist in darmen.
Ook over de gedroogde snacks nog een vraagje. De volwassen honden krijgen af en toe een (zelf gedroogd) konijnenoor of eendenpootjes. Kan de pup dat ook gelijk krijgen?
Ja hoor, daar weet pup ook wel raad mee!
Door Valerie
#2904870
Bedankt voor de reacties!! We zijn erg benieuwd naar de pup  :) Zal wel weer een aanpassing zijn van 3 naar 4 honden  :)

Meppen zullen we inderdaad (zeker in het begin) gaan doen. Parelhoenkarkas en konijnenkarkas heb ik ook nog liggen dus dat zal zeker lukken :-) Heb ook nog eendenrugstukjes liggen, die zal ik ook alvast bewaren  ;)

Met tomaten ben ik inderdaad voorzichtig. Met de 3 volwassen exemplaren, moet ik eigenlijk nergens op letten. Enkel als je bij de jongste een bak groenten/fruit zet en je zet daarnaast een bak vlees gaat hij voor de groenten en fruit  :biggrin2: Na dan te controleren bij de andere 2 of er nog groenten zijn, gaat hij pas voor zijn bak vlees.

Nu had ik nog een vraag voor de pup wat betreft vis. De rest krijgt wekelijks een zalmkop en soms als extra een keer een hele makreel. Ik vrees dat dit te groot is voor de pup, zeker in het begin. Kan ik haar misschien het beste vis leren eten met een sardientje of zo?
Gebruikersavatar
Door Aurora Borealis
#2904900
Valerie schreef: Bedankt voor de reacties!! We zijn erg benieuwd naar de pup  :) Zal wel weer een aanpassing zijn van 3 naar 4 honden  :)

Meppen zullen we inderdaad (zeker in het begin) gaan doen. Parelhoenkarkas en konijnenkarkas heb ik ook nog liggen dus dat zal zeker lukken :-) Heb ook nog eendenrugstukjes liggen, die zal ik ook alvast bewaren  ;)

Met tomaten ben ik inderdaad voorzichtig. Met de 3 volwassen exemplaren, moet ik eigenlijk nergens op letten. Enkel als je bij de jongste een bak groenten/fruit zet en je zet daarnaast een bak vlees gaat hij voor de groenten en fruit  :biggrin2: Na dan te controleren bij de andere 2 of er nog groenten zijn, gaat hij pas voor zijn bak vlees.

Nu had ik nog een vraag voor de pup wat betreft vis. De rest krijgt wekelijks een zalmkop en soms als extra een keer een hele makreel. Ik vrees dat dit te groot is voor de pup, zeker in het begin. Kan ik haar misschien het beste vis leren eten met een sardientje of zo?
vuile haring vinden ze ook lekker  ;D
Door Valerie
#2925038
Hierbij een klein berichtje over de pup  :biggrin2: Op 1 mei is Zena bij ons in huis gekomen. Qua eten was zij dus echt "verwend". De brokjes werden geweekt, daar kreeg ze soms "vlees" (uit zo'n pakje over). Dus ze moet echt leren kauwen ...

De eerste dagen voornamelijk kvv gegeven en raar maar waar ze heeft totaal nergens last van gehad  :biggrin2: Enkel was het vreetcircus wel heel extreem. Liefst alles tegelijk al half stikkend zo snel mogelijk alles naar binnen. Dus een beetje schrik voor te beginnen met Barf was er wel  ;) En jammer genoeg is mijn vrees redelijk waarheid geworden. Neem een platgeslagen eendennek en een pup van 8 à 9 kilo, dat duurt precies 10 seconden en het is binnen. Als je de nek vast houdt, dan 2 seconden en liefst nog een deel van je vingers mee  :-[ We hebben het een keer of 5 geprobeerd, ook zonder de andere honden in de buurt, maar dat maakt geen verschil uit. Pens precies hetzelfde. Neem een lap van ong 10 cm diameter en schrok ineens binnen  :-[

Nu ben ik enorm blij dat ze zo op haar eten staat en dat het (echt) met smaak binnen gaat. Alleen dat schrokken ... Iemand een idee wat ik hieraan kan doen. Heb ze momenteel buiten 1 x een eendennek per dag voor de rest maar op kvv en wat spiervlees gezet aangezien ik het eigenlijk niet aandurf. Ik heb bijvoorbeeld haring liggen, maar dat kan ik toch niet fijn kloppen  :-\

Daarnaast is ze grote fan van konijnenkeutels en gemaaid gras, moet ik haar hiervoor misschien iets geven zodat ze dat niet meer eet. De anderen hebben eigenlijk nooit gegeten van straat of zo.
Door Cindy de Wolf
#2925050
Ik zou haar apart zetten en iets heel groots geven zodat ze wel moet knagen. Te denken valt aan een eendekarkas, hele kip, geitenbokje. Een eendennek glijdt zo naar binnen, kan me daar wel iets bij voorstellen bij een DH. Bij Teddy van mams moet ik juist wel weer nekjes en rechte(re) dingen geven ivm breedbekkikker bek, dit stikt juist weet in iets zoals een karkasje.

Om rustig te leren eten kan je ook zo'n bak kopen (zo ver je die zelf niet al hebt) http://www.dandydog.nl/114-anti-schrok- ... eten-tegen en dan daar een commando aankoppelen.
Door Lizzy
#2925055
Een haring gloepen ze zo naar binnen. Maar dat is toch helemaal niet erg? Ik zou vleesbotjes geven waar ze wel op MOET kluiven. En ach, af en toe een nekje tussendoor kan ook prima. En ja, dat gloepen ze zo naar binnen en dat is niet erg. Vleugels zou ik wel inknippen, het bochtje.

En ja, zet haar ergens neer waar ze in alle rust kan eten, niet gestoord wordt en waar jij wel toezicht kunt houden.
Door Valerie
#2925058
Cindy de Wolf schreef: Ik zou haar apart zetten en iets heel groots geven zodat ze wel moet knagen. Te denken valt aan een eendekarkas, hele kip, geitenbokje. Een eendennek glijdt zo naar binnen, kan me daar wel iets bij voorstellen bij een DH. Bij Teddy van mams moet ik juist wel weer nekjes en rechte(re) dingen geven ivm breedbekkikker bek, dit stikt juist weet in iets zoals een karkasje.

Om rustig te leren eten kan je ook zo'n bak kopen (zo ver je die zelf niet al hebt) http://www.dandydog.nl/114-anti-schrok- ... eten-tegen en dan daar een commando aankoppelen.
Hey Cindy, ben je niet bang dat ze bijvoorbeeld van eendenkarkas ook grote stukken naar binnen schrokt? Of moet dit ook platgeslagen worden. Hele kip heb ik ook nog wel liggen, maar als ze bijvoorbeeld zo'n pootje naar binnen slikt  :-\ Als ik in de buurt kom voor iets af te pakken gaat ze nog harder schrokken. Zo is ze me vorige keer te slim af geweest en heeft ze een stuk paardenvlees te pakken gekregen. Resultaat afpakken, maar helaas ... schrok schrok (was ong 10 x 5 x 5 cm) 2 keer is het eruit gekomen en 2 keer proberen te pakken maar helaas ...

Zo'n bak ken ik inderdaad  ;) Dacht dat dat alleen voor brokken was.

Ze eet eigenlijk altijd alleen. Of in huis en 's avonds kvv of spiervlees in haar benchke in de auto (training)
Door Cindy de Wolf
#2925138
[quote="Valerie"]
Hey Cindy, ben je niet bang dat ze bijvoorbeeld van eendenkarkas ook grote stukken naar binnen schrokt? Of moet dit ook platgeslagen worden. Hele kip heb ik ook nog wel liggen, maar als ze bijvoorbeeld zo'n pootje naar binnen slikt  :-\ Als ik in de buurt kom voor iets af te pakken gaat ze nog harder schrokken. Zo is ze me vorige keer te slim af geweest en heeft ze een stuk paardenvlees te pakken gekregen. Resultaat afpakken, maar helaas ... schrok schrok (was ong 10 x 5 x 5 cm) 2 keer is het eruit gekomen en 2 keer proberen te pakken maar helaas ...

Zo'n bak ken ik inderdaad  ;) Dacht dat dat alleen voor brokken was.

Ze eet eigenlijk altijd alleen. Of in huis en 's avonds kvv of spiervlees in haar benchke in de auto (training)
[/quote]

Nee daar ben ik niet zo bang voor. Zeker niet als ze zoveel krijgt dat ze het eigenlijk niet op zou kunnen. Dus ik zou zeggen geef haar een hele kip en om haar baknijd wat aan te pakken zie beneden. Tijdens het eten van de kip kan je ervoor kiezen om wat stukjes pens of spiervlees extra te gaan geven zoals onderstaand.
Je moet haar ook gaan leren dat jouw aanwezigheid betekend meer en lekkerder voer dus niet dat jij betekend afpakken van voer. Dus ik zou 1/3 in haar bakje doen en de rest in je hand, zodra je ziet dat ze verstijfd/wil gaan schrokken als jij in de buurt komt gooi jij een stukje extra voer naar haar toe. Je moet wel eerst de afstand zien te vinden waar ze nog niet op jouw reageert en vanaf daar ga je met kleine stapjes verder, net zo lang tot ze rustig blijft eten en niet meer gaat schrokken. Net zo lang tot je dus rustig bij haar etensbak kan komen en met je hand daadwerkelijk extra voer in de bak kan gaan gooien. Zorg er wel voor dat je het doet met hele kleine stapjes.

Die voerbakken van Kyjen zijn van plastic en die zijn prima geschikt om ook kvv in te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door