Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lucky
#290337
Hier een vraagje van een onervaren barfer. Hoeveel recreatiebotten kan ik mijn hond per week geven?
Door Lizzy
#290345
Als je hond nog niet gewend is om botten te eten, dan zou ik heel langzaam beginnen. En dus niet in 1 keer 1 heel recreatie-bot op laten eten, anders heb je snel een verstopping. Maar goed, deze informatie ken je misschien al?

Mag ik vragen wat je hond eet? Als hij versvlees eet dan zou ik zeggen: 1 recreatiebot per week (wel een eetbare. Die hele harde botten zijn tandenslopers). Als je hond nog brokken eet, dan zou ik zeggen: geen.
Door Lucky
#290353
Ze krijgt nu 's morgens nog een kopje brokjes, 's avonds een mix van groente, fruit en gekookt vlees (dat stamt uit de tijd dat ik het barf dieet nog niet kende). Ik geef haar al rauwe sardines, rauw ei en ook krijgt ze zo nu en dan een recreatiebot, wat door de slager in stukken is gehakt.
En nog weer een vraagje (ik blijf aan de gang): ik denk dat het bot van een volwassen koe is, maar ze knauwt alleen het merg eruit. Is dat ook slecht voor de tanden?
Door Lizzy
#290356
[quote="Lucky"]
Ze krijgt nu 's morgens nog een kopje brokjes, 's avonds een mix van groente, fruit en gekookt vlees (dat stamt uit de tijd dat ik het barf dieet nog niet kende). Ik geef haar al rauwe sardines, rauw ei en ook krijgt ze zo nu en dan een recreatiebot, wat door de slager in stukken is gehakt.
En nog weer een vraagje (ik blijf aan de gang): ik denk dat het bot van een volwassen koe is, maar ze knauwt alleen het merg eruit. Is dat ook slecht voor de tanden?
[/quote]

Met gekookt vlees en brokken zou ik dus nog geen recreatiebotten geven om de simpele reden dat het maagzuur van jouw hond nog niet optimaal functioneert. Ik ken mensen die brokken geven en botten, maar mijn advies is het niet. En ja, een bot van een volwassen koe is dus te hard en daar slijten tanden van. Maar zolang je brokken geeft + gekookt vlees zou ik ook geen eetbare/zachte botten geven.

Maar mag ik vragen waarom je het vlees kookt? Het dieet dat je nu geeft is natuurlijk geen BARF dieet. Ik zou beginnen met het vlees rauw te gaan geven en je hond aan botten te wennen. Zie daarvoor: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 29 mar 2005, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lucky
#290370
Toen we Lucky kregen was ze full-time op brokken. Ik vond dat niet voedzaam genoeg en begon gekookt vlees bij te voegen (zo kende ik het van vroeger). Twee weken geleden kwam ik bij toeval op het internet terecht op een BARF site en het principe van botten en rauw vlees stond me erg aan. Omdat ik haar niet in een keer over wilde zetten op rauw, geef ik nog steeds een beetje gekookt vlees met brokken begin langzaamaan wat meer rauw te voeren.
Door Lizzy
#290440
[quote="Lucky"]
Toen we Lucky kregen was ze full-time op brokken. Ik vond dat niet voedzaam genoeg en begon gekookt vlees bij te voegen (zo kende ik het van vroeger). Twee weken geleden kwam ik bij toeval op het internet terecht op een BARF site en het principe van botten en rauw vlees stond me erg aan. Omdat ik haar niet in een keer over wilde zetten op rauw, geef ik nog steeds een beetje gekookt vlees met brokken begin langzaamaan wat meer rauw te voeren.
[/quote]

Aha, op die manier! Wat leuk dat je toch gaat overschakelen! Ik zou zelf dan toch langzaam beginnen met zachte botjes zoals kippennek alvorens grote eetbare botten te geven. Daar zou ik zelf mee wachten totdat ze helemaal vers en rauw eet.
Door Lucky
#290501
Doen we! Bedankt voor het advies. Ik weet zeker dat Lucky niet kan wachten tot ik volledig overstap op rauw. Ik zal hoogstwaarschijnlijk nog wel een paar keer terugkomen met vragen, voor nu heb ik het gevoel dat ze een soort proefkonijn is geworden met al die onwetendheid van mij ;D
Door Lizzy
#290505
[quote="Lucky"]
Doen we! Bedankt voor het advies. Ik weet zeker dat Lucky niet kan wachten tot ik volledig overstap op rauw. Ik zal hoogstwaarschijnlijk nog wel een paar keer terugkomen met vragen, voor nu heb ik het gevoel dat ze een soort proefkonijn is geworden met al die onwetendheid van mij ;D
[/quote]

Graag gedaan. En stel je vragen gerust want daar is het forum voor! Oh, misschien kun je hier nog wat informatie uit halen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 29 mar 2005, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jacqueline74
#291113
We leren hier allemaal van elkaar. En ja als je de smaak eenmaal te pakken hebt ;D. Het is zo veel leuker en lekkerder voor je hond dat als je eenmaal over bent je nooit meer brokken wil. Veel lezen en veel vragen dan kom je er wel hoor ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door