Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2903361
Oscar heeft jeuk. Nog zonder verdere klachten, het is dat hij heel erg veel zitten te krabben en te bijten. Tot nog toe zonder schade aan de huid of vast. Huid is ook mooi roze, ik zie er niets aan. Maar hij zit wel echt overdreven veel te krabben en te doen en als je hem op zijn buik of rug aait, dan zie je aan hem dat het hem echt jeukt.

Tot nog toe heb ik er vrij weinig aan gedaan. We kammen hem regelmatig omdat we dachten dat de verharing al op gang zou komen en dat de jeuk zou geven. Maar er komt nog maar weinig haar af. Het kammen blijft dat ook aardig beperkt, even een paar slagen door het haar, veel meer is het niet.
Hij heeft de laatste tijd bergen beloningskoekjes gehad. Omdat ik er niet tegenop kon drogen heb ik van die gedroogde kipfilet strips gebruikt, van Boxby. Die krijgt ie altijd al wel eens, maar nooit zoveel als de laatste tijd. Zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn, dus ik heb nu een paar emmertjes gedroogd runderhart van farmfood staan.
Ik heb hem vorige week vlooiendruppels van practix gegeven. Dat pakje hebben we gekocht toen we Oscar kregen, dus dat zegt wel hoe weinig we dat spul gebruiken. Voor alle zekerheid gedaan, dan kan hij nu geen vlooien meer hebben.
Oscar eet volledig barf, stuk of 8 a 10 verschillende diersoorten, visje, eitje, keertje groente. Hij krijgt visolie en phytonics joint comp voor zijn rug en heupen. Beide krijgt hij nu een jaar, de jeuk is sinds een goede maand echt op gaan vallen.
Hij heeft ook al tijden een beetje rode oogjes, wat vanmorgen tijdens het speuren ook opviel. Ik had dat nog niet aan de jeuk gelinkt, maar het zou best met elkaar verband kunnen houden.

Morgen ga ik naar de dierenarts om te oefenen en ik wilde het eens aanstippen. Ik hoef niet bang te zijn dat we gelijk heftige middelen in gaan spuiten, dat lukt toch nog niet  :P. Ik weet dat de visolie jeuk zou kunnen geven, dus ik wil vragen of we daar een poos mee kunnen stoppen en wat de alternatieven kunnen zijn als de jeuk daar van komt.

Iemand nog ideeën of suggesties? Het is nu nog geen enorm probleem, maar het duurt me te lang en ik vind het ook wel wat eng dat het een probleem gaat worden. Ik weet ook wel dat het even kan duren voor een oplossing werkt, maar ik betwijfel of het wel aan de beloningen ligt. En eigenlijk betwijfel ik ook of het door vlooien zou komen, want die hebben we helemaal niet gezien en zijn huid is ook zo mooi roze. Misschien stom dat ik de druppels gegeven heb, maar daar doe ik nu niets meer aan.
Laatst gewijzigd door Kaela op wo 16 apr 2014, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2903367
Jeuk is onwijs lastig, het kan door zoveel dingen komen...
Het kan zijn dat hij allergisch reageert op bv bomen of bloemen die nu bloeien...
Het kan ook een reactie zijn op de vlooiendruppels (hondje van mn ouders kreeg daar ook enorme jeuk van).
En het kan ook 1 vlooienbeet zijn... dan hoeven er verder geen vlooien te zijn...

Ik heb het met mijn Joy gehad toen ik net in noordwijk woonde... ik snapte er helemaal niks van. Zij bleek last te hebben van het zoute water, dat ging irriteren op haar huid. Dus na het wandelen steeds even afspoelen met zoet water en toen was het probleem opgelost....
Door Lil
#2903368
Wassen met een hele goede jeukstillende shampoo?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2903374
Ik vind het heel fijn dat jullie meedenken! Ik ga de opties even af:

De vlooiendruppels kunnen niet de oorzaak zijn, want hij had al 3-4 weken daarvoor opvallend veel jeuk en daarvoor eigenlijk ook al wel een hele poos meer jeuk dan normaal. Mogelijk helpen ze niet mee, dat kan natuurlijk, maar de oorzaak zijn ze in ieder geval niet. Het kan van 1 vlooienbeet komen, daar kom je dan ook niet meer achter. Maar dan zou het op een gegeven moment ook wel weer minder moeten worden toch? En dat doet het niet.

Bomen of bloemen, kan. Het is een zachte winter geweest en alles is vroeg. Mijn enige idee zou dan zijn dat het raar is dat hij in de winter is begonnen te jeuken, dat zou je dan toch niet verwachten, ook niet bij een zachte winter?

Wassen heb ik ook wel over gedacht, maar wil ik nu niet doen. We hebben hem slechts 2 keer eerder gewassen sinds we hem hebben en dat vond ie echt heel erg niet leuk. Het lijkt me niet handig om nu midden in mijn medische training hem in bad te gooien. Als ik de oorzaak weet en gericht kan wassen en het op kan lossen, dan gaan we dat doen. Maar nu tast ik nog teveel in het duister om dat nu te doen.

Zwemmen doet Oscar niet, dus slootwater of zoutwater is geen factor. Alleen regenwater natuurlijk, zeer tegen meneers zin in  ;)
Door Lil
#2903395
Puur jeuk? Ik wist niet dat wassen niet leuk was. Even afkloppen, erg gemakkelijke honden daarmee gehad.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2903648
Snap ik, wat dat betreft hebben we hier ook wel een gebruiksaanwijzing bij meneer liggen natuurlijk.

Puur jeuk hou ik in mijn achterhoofd. Ik denk dat ik nu eerst het koekjesbeleid zo hou en overleg of en voor hoe lang we met de visolie kunnen stoppen om te zien wel effect dat op de jeuk en op zijn rug heeft. Dan heb ik een heel voor de hand liggende oorzaak vast bekeken. Mocht dat niet helpen, kan ik de puur jeuk gaan proberen. Als ik het beide tegelijk doe weet ik nog niet wat geholpen heeft.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2903840
Vandaag overlegd. Ik heb een ander merk visolie mee. Ik kon er gelijk mee beginnen, maar ik dacht misschien even een weekje of 2 helemaal stoppen en dan daarmee beginnen. Als het aan de visolie ligt zou ik met 7-10 dagen al wel verschil moeten gaan zien.

Dus nu maar hopen dat dat het is. Anders wordt het verder zoeken.
Door Lizzy
#2903865
Nou, vooralsnog heb je even een plan. En stap voor stap is altijd een goed idee. Ook het bijhouden van een dagboekje is een goed idee. En jeuk, ja, het kan overal van komen. Van wasmiddel (nieuw), schoonmaakmiddel, stress, nieuwe kleedjes, nieuwe plant, iets in de voeding, iets in de lucht, etc. etc. Jeuk is echt wel een van de kl*terigste gezondheidsproblemen :-X
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2903926
Ja dat is de ellende he. Het kan overal wel door komen. Maar omdat ik vaker hoor over visolie en jeuk, hoop ik dat het daar in zit. Anders wordt het echt zoeken. Afwachten maar, binnen 7-10 dagen moeten we verschil merken.
Door Lil
#2903972
Hoop dat het snel over is! Hier hielp het om ipv zalmolie visolie (ander visje) te gaan geven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2904176
Lizzy schreef: Nou, vooralsnog heb je even een plan. En stap voor stap is altijd een goed idee. Ook het bijhouden van een dagboekje is een goed idee. En jeuk, ja, het kan overal van komen. Van wasmiddel (nieuw), schoonmaakmiddel, stress, nieuwe kleedjes, nieuwe plant, iets in de voeding, iets in de lucht, etc. etc. Jeuk is echt wel een van de kl*terigste gezondheidsproblemen :-X
De nieuwe vloerbedekking, bedacht ik mij vannacht toen ik toch al niet kon slapen  :nerves:

Ik hou het voorlopig nog maar op de olie...
Door Lizzy
#2904180
Ja, hoe lullig ook, het kan. Is ie misschien pas gevaccineerd? Kan namelijk ook.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2904189
Ja dan hebben we wel een probleem. Maar laat ik maar niet op de zaken vooruit lopen.

Hij is sinds vorig jaar maart niet meer gevacineerd. Hij heeft natuurlijk wel de nodige rommel gehad vorig jaar. Drie narcoses, antibiotica, pijnstillers.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2904219
Ik hoop voor je dat de olie de oorzaak is en het snel over is! Een aantal weken geleden heeft ons hondje ook een heel weekend ontzettende jeuk gehad en daarna was het opeens over. Wat de oorzaak was? Ik heb nog steeds geen idee. Maar jeuk is één van de vervelendste dingen, het kan overal aan liggen!  :-\ Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2908870
Oke, we zijn nu een week verder, we zien lichte verbetering en het valt sinds een half uurtje op dat Oscar last van zijn rechter achterpoot heeft. Ik zit nu met wat vragen.

Hij krijgt de olie vanwege zijn heup (bekkenkanteling) en vooral vanwege zijn rug (minder dikke tussenwervelschijven rondom de 7de lendewervel). Hoe snel kan het stoppen van de olie klachten geven? Zou je dan zo acuut klachten kunnen zien of is dat iets wat geleidelijker gaat?

Ik heb nu een week niets gegeven aan olie. Ik heb een andere meegekregen van de dierenarts. Maar die bevat omega 3 en 6 in in de verhouding 1:5. En dat vind ik raar, want je wil toch veel 3 geven en 6 hoef je toch helemaal niet te supplementeren? Heeft het dan wel zin die olie te geven?

Als ik nog even geen olie wil geven, hoeveel vis zou ik hem dan (voor korte tijd, zeg 1 of 2 weekjes) kunnen geven om de omega 3 toch wat op te krikken? Zou ik me dan even wat minder druk om die afbraak van vitamine kunnen maken? Of zitten er meer nadelen aan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door