Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2903097
Jillz is iets te dik  :-X :-[
Haar ideale gewicht is 23/24 K, ze weegt nu 26/27 K, er mag dus ongeveer 2,5 a 3 K af.

Jillz is een enorme straat vreter, nu Sammy er niet meer is kan ik daar goed op letten en het is al stukken minder en ik kan het beter voorkomen of haar weg halen.
Juist door dat straat vreten durf ik niet zo goed te minderen in gewicht in eten, ik ben bang dat ze dan nog meer gaat struinen buiten.
Ik weet dus niet zo goed hoe ik het afvallen aan moet pakken.

Haar percentages zijn op dit moment:
vleesbot 45%
spiervlees 30%
orgaan 20% waarvan de helft pens
groenten 5%
En zij krijgt 600 Gr per dag ongeveer

Meer bewegen gaat zeker lukken, het wordt weer langer licht, dus dan doen we ook nog een grote wandeling in de avond.
Maar wat is handig qua eten??

Heeft iemand tips voor mij?
Door Martine-Tom
#2903100
Nou een hele rare...Tom moet ook afvallen, hij stond op kvv 1.5% kreeg hij en bleef aankomen, terug naar barf gegaan 1.5% bleef aankomen, toen naar een ruime 2% (Eigenlijk onbeperkt, een portie is 2% en als hij het aangeeft krijgt hij 2 of meer porties, gaat op gevoel zeg maar) en door hem meer te voeren is hij af gaan vallen  ???
Hij eet smorgens, en als ik merk dat hij honger heeft krijgt hij in de middag of avond nog een portie, het snacken op straat is ook geheel verdwenen nu.
Linda (Miik) had destijds ook een goed regime maar ben even kwijt hoe dat werkte, voor mij was het niet handig, het was een onregelmatig schema en als ras-autist hou ik van ritme  :biggrin2:
#2903106
Oke jij geeft Tom dus elke keer als hij er om vraagt eten?
Ik zou dat kunnen proberen maar Jillz vraagt altijd om eten, elke keer als ik naar de keuken loop, loopt zij mee in de hoop eten te krijgen. Ik ben dan bang dat ze alleen maar aan komt  :-[ :-[

Of zou het dan zijn dat ze weet dat ze altijd eten krijgt en het daarom een minder groot ding wordt?

Moet ik er nog wel even bij zeggen dat Jillz gecastreerd is en zij dus een teef is die dus nu echt aanleg heeft om spekjes te kweken  :-X :-X
Door Martine-Tom
#2903118
Zo erg is het net niet, ik zie wel duidelijk verschil tussen echt honger hebben en lekkere trek, in geval van honger krijgt hij eten.
De eerste paar dagen heb ik het wel echt volledig onbeperkt gedaan, vroeg ie ergens om dan kreeg hij het, eten werd daardoor inderdaad minder een ding. Nu laat hij ook regelmatig een halve portie staan of hij besluit om te vasten en eet helemaal niet.

Moet zeggen dat het echt ook een stuk relaxter is, en dat zal denk ik ook schelen, stress maakt ook dik, en hij is nu niet meer gestressed (honger kan ook stress zijn) en ik ook niet meer (krijgt ie teveel, te weinig enz).
Het was wel eng hoor die eerste dagen, voelt nogal tegenstrijdig om meer te voeren als ze minder moeten gaan wegen, maar hoor om me heen vaker dat het helpt...en wat heb je te verliezen  :)
Dag of 2/3 onbeperkt voeren en daarna per portie en op gevoel of ze echt honger heeft of alleen maar lekkere trek (bij lekkere trek gaf ik in het begin een stuk long ofzo zodat hij wel altijd wat kreeg als ie erom vroeg) hier werkt het echt in elk geval  :)

Ik denk dat je met een week of 10 dagen al wel kan merken dat het werkt, hier viel het kwartje wat dat betreft iig na een weekje ofzo, helemaal uitleggen waarom het in mijn idee werkt kan ik niet, maar nu ik het zo doe moet ik zeggen dat het wel heel logisch voelt, zelf eet ik de ene dag ook meer als de andere en als je als mens te weinig eet kom je ook aan, net als bij teveel eten, ik vertrouw er nu op dat Tom voelt wat ie nodig heeft, net zoals ik zelf ook iets extras pak als ik echt honger heb  :)
Die eerste dagen is, tja...een soort herstellen van dat gevoel ofzo? Zoiets in elk geval hihi
#2903129
600gram bij 23kg vind ik veel als ik het vergelijk met mijn honden. Misty krijgt zo'n 500gram en die is 26kg, Jesse was nu weer terug op gewicht )26,30kg) en krijgt zo'n 600-650 gram. Tel daarbij op hoe veel en vaak jij beloont als je haar moet afleiden, als ze niet die drol opvreet etc etc dan zit je denk ik al snel op 750 gram wat ze per dag krijgt en dan wat ze verder nog van derden krijgt en alsnog snaait. Ik zou haar dus wel terug zetten in eten en als ze aangeeft honger te hebben kan ze een extra groente portie krijgen of een stukje gedroogd witvis/long.

Ik heb ook weleens gehoord wat Martine-Tom aangeeft, tsja dat zal gewoon uitproberen zijn. En verder snij de grote bonken vet van je vlees(bot) soms is me name het konijn erg vet van Degomeat.
#2903174
Ik zou dan ook eerst proberen met 5% minder vlees,  (dus 25%) en 5% meer groente (dus 10%), en vooral magere vleessoorten geven en ook geen vette botsoorten. Of een teveel aan vet wegsnijden.
600 gram is 2,5% van 24 kg dus dat lijkt mij niet te veel.
#2903216
Liz, 19 kg, krijgt ook 600gr/dag. 15% daarvan is groente, 15% groente ben ik ooit mee begonnen en al m'n draakjes deden/doen het daar goed op, dus nooit veranderd. Verder krijgt ze best wat aan beloning/snack; long/slokdarm/hazenoortjes/runderkophuid(en soms wat extra wanneer ze dat uit mijn uitlaattasje jat  :2funny: )
Lu, ook zo'n 19kg, krijgt 800/dag. Ik heb het idee dat zij nog aan het omschakelen is van de graanvoeding naar vlees. Luna is ook gecastreerd.

Liz wordt eind juni gecastreerd, ik ben benieuwd of zij dan aankomt. Bono(gecastreerd) had dat absoluut niet....


Ik zou, denk ik, overgaan op 15%groente, 5%minder vleesbot, 5%minder spiervlees en vet inderdaad zo veel mogelijk wegsnijden
Voer je 1xdaags of 2xdaags?
Door Lil
#2903217
Ook ik vind dat je veel voert. Hier al jaren 400 gram bij hond van 28 - 29 kg. Cayley 23 kg kreeg 350 gram (totdat ze ziek werd toen kreeg ze 1 kg). beiden 2-2,5 uur wandelen per dag, denkspelletjes en toen nog 2 keer in de week trainen, het zijn dus geen bankaardappels. Ok  Boris traint met zi'n bijna 13 jaar nu niet meer, maar geef hem nu wel meer mager vlees en meer groente. Ik zou toch terug gaan naar 2 procent. Als een hond te dik is ga je niet meer voeren. Hier heeft hoeveelheid voer geen invloed op snaaien. Geef ik 2 kg, dan snaaien zw nof als ze de kans hebben.
Door Martine-Tom
#2903222
Lil schreef: Ook ik vind dat je veel voert. Hier al jaren 400 gram bij hond van 28 - 29 kg. Cayley 23 kg kreeg 350 gram (totdat ze ziek werd toen kreeg ze 1 kg). beiden 2-2,5 uur wandelen per dag, denkspelletjes en toen nog 2 keer in de week trainen, het zijn dus geen bankaardappels. Ok  Boris traint met zi'n bijna 13 jaar nu niet meer, maar geef hem nu wel meer mager vlees en meer groente. Ik zou toch terug gaan naar 2 procent. Als een hond te dik is ga je niet meer voeren. Hier heeft hoeveelheid voer geen invloed op snaaien. Geef ik 2 kg, dan snaaien zw nof als ze de kans hebben.
Zou je denken he....en toch ik kon niet meer omlaag voerde al minder dan 1.5%, en pas toen ik meer ging voeren viel Tom af...
#2903291
Lil schreef: Ook ik vind dat je veel voert. Hier al jaren 400 gram bij hond van 28 - 29 kg. Cayley 23 kg kreeg 350 gram (totdat ze ziek werd toen kreeg ze 1 kg). beiden 2-2,5 uur wandelen per dag, denkspelletjes en toen nog 2 keer in de week trainen, het zijn dus geen bankaardappels. Ok  Boris traint met zi'n bijna 13 jaar nu niet meer, maar geef hem nu wel meer mager vlees en meer groente. Ik zou toch terug gaan naar 2 procent. Als een hond te dik is ga je niet meer voeren. Hier heeft hoeveelheid voer geen invloed op snaaien. Geef ik 2 kg, dan snaaien zw nof als ze de kans hebben.
Ik vind 400 gram voor een hond van 28-29 kilo dan weer erg weinig. Oscar is 31 kilo en krijgt 800-1000 gram per dag. Elke hond is verschillend en je kan daar geen vaste stelregel in geven.

Ik zou of Martine haar truc een kans geven, of het % groente ophogen en mager voeren. En als je voor 1 van de 2 kiest, het wel een poosje volhouden. Als je ook nog meer gaat bewegen moet je resultaat gaan zien lijkt mij.
#2903323
Ik zou als je snacks voert daar toch wel rekening mee houden . Want elk extra pondje gaat door het mondje .
En ja dat meelopen naar de keuken , als ik ze hier hun zin zou geven ..... maar dat gebeurt dus niet
Ze weten dat ze eenmaal daags iets kunnen krijgen in de keuken
Ze wandelen wel geregeld mee , maar dat is vette pech .
#2903396
Oke dank jullie wel voor de tips  :-* :-*
Hier kan ik zeker wat mee.

Tja of het teveel is de 600 gr daar zit ook mijn twijfel, het is 2,5% van haar ideale gewicht. En mijn grote angst is het snaaien  :-X :-[
Voor nu zal ik de percentages aanpassen en dan aan vullen met groenten.

@Inge, ze krijgt 2 X per dag eten. Dat zit er nog in van toen Sammy er nog was.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door