Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#2902637
Moet je glucosewaarden bij een hond nuchter meten als je wil weten of hij suikerziekte heeft? En wat is nuchter?
Ik heb maandag om 17:30 uur een afspraak bij de DA. Gewoon even sparren hoe het met hem gaat, meestal zet ze een paar acupunctuur naaldjes op basis van wat ik vertel. Ik heb vandaag ineens bedacht dat ik zijn glucose wil laten meten, omdat hij enorm veel gedronken en geplast heeft na een super ongezonde verjaardagssnack.

Maar moet dit nuchter? En hoe lang van tevoren iets eten geldt nog als nuchter? Sun krijgt ' ochtends tussen 7:00 en 7:30 uur ca. 100 gram voedsel omdat hij bij zijn pijnmedicatie (phenylbutazon/prednisolon) moet eten. Als hij nuchter gemeten zou moeten worden is hij dan 10 uur later nuchter genoeg?
Laatst gewijzigd door Femke op vr 04 apr 2014, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2902687
Ja het handigst is nuchter  :) 10 tot 12 uur moet voldoende zijn, bij katten word algemeen genomen 4 maaltijden gegeven en nuchter houd in vlak voor 1 van die maaltijden prikken. Daar zit dan dus zo'n 6 uur tussen eten en testen.
Ik heb een diabeet gehad dus heb hier alles al eens getest  :biggrin2:
Tom (hond) zit nuchter zo rond de 3 tot 4 en na het eten schiet ie wel eens door tot 7, dat is het hoogst wat ik gemeten heb bij hem.
De katten zitten rond de 2.5 tot 4 en na het eten rond de 6.

OVergens kan je beter de fructo laten bepalen, dat geeft een duidelijker beeld van of er wel of niet diabetes is, als de glucose te hoog zou zijn moet dat toch getest worden dus persoonlijk zou ik daar gelijk voor gaan  :) Fructo hoeven ze ook niet nuchter voor te zijn, het is grofweg zoiets als de gemiddelde glucose waarde van de afgelopen 3 weken  :)
Door Femke
#2903001
Bedankt voor de reacties! Ik zal hem maandagochtend extra vroeg eten geven, en dan de rest van de dag niets meer totdat we naar de dierenarts gaan.
Door Lil
#2903226
Voor bloedprikken moeten mijn honden 24 uur nuchter zijn. Weet niet voor welke waarde dat is, want er worden meerdere dingen dan getest.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door