Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#2901194
Was net bij de DA en heb  het onderwerp 'wolfsklauwen verwijderen '  ter sprake gebracht.
Volgens mijn DA mag  het per ingaande  1-6 of 1-7 helemaal niet meer, ook niet binnen 3 dagen na de geboorte.
Wie weet meer hierover?
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2901245
Ook bij ons ras ( Sint Bernard) mag het niet meer per 1-7 -2014

VERBOD OP HET VERWIJDEREN VAN BIJKLAUWTJES BIJ HONDEN PER 1 JULI 2014
In het besluit Diergeneeskundigen is het Ingrepenbesluit aangepast.
Het besluit Diergeneeskundigen is een onderdeel van de Wet Dieren (vervangt de huidige Gezondheids- en welzijnswet voor dieren).
Door deze aanpassing in het Ingrepenbesluit is het dierenartsen niet meer toegestaan om bijklauwtjes te verwijderen bij honden tot de leeftijd van 4 dagen.
Het  verwijderen na de leeftijd van 4 dagen was al verboden.

Wanneer de bijklauwtjes voor problemen zorgen en er een medische noodzaak is, mogen dierenartsen de bij- klauwtjes wel verwijderen. Bijklauwtjes zijn bijteentjes die sommige rassen aan de achterpoten hebben, soms zelfs twee paar.

Bij een aantal hondenrassen is het bezitten van bijklauwtjes een onderdeel van de rasstandaard.Echter,de afwezigheid van bijklauwtjes wordt in veel FCI rasstandaarden als gewenst aangegeven. Net als bij het verbod op het couperen van oren en staarten staat de nationale wetgeving altijd boven de kynologische reglementen.
De Raad van beheer zal internationaal onder de aandacht brengen dat het verwijderen van bijklauwtjes in Nederland na 1 juli 2014 niet meer is toegestaan.
De Raad van Beheer vindt dat dit bij keuringen geen negatieve beoordeling dan wel een lagere plaatsing in een klasse mag opleveren
Gebruikersavatar
Door nova
#2902655
In de toekomst zal een keurmeester bij het keuren meenemen, dat honden die geboren zijn na 1-7-2014  wolfsklauwen kunnen hebben. Ook wanneer het in  de rasstandaard  anders is opgenomen . Net als  honden  die geboren zjin na  ??  een volledige staart en volledige oren moeten hebben.
Onlangs is op de raskeuring van  de bernersennenhonden een reu goedgekeurd die wolfsklauwen had.

Nu het hebben van die klauwen  geen probleem meer vormt  op keuringen  moet ik nog eens even goed nadenken of ik die klauwtjes wel wil laten verwijderen .
Zat rassen met dubbele wolfsklauwen waar het geen probleem vormt  m.b.t. inscheuren.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2902808
redelijk, niet helemaal eenvoudig, maar waarom zou je je hierop concentreren terwijl de rassen zoveel meer en belangrijkere echte problemen hebben?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2902893
hannabelgje schreef: Is het niet mogelijk om het eruit te fokken?
Rot gezegd, waarom zou je. Mochten ze later een probleem opleveren mogen ze alsnog weg en voor die anderhalve hond die naar show gaat ga je geen uitermate strenge selectie met garantie tot op de hoek uitvoeren. Daarbij, wat bij wetgeving verboden is zal nooit op show geëist worden. Een hond op show moet ten alle tijden aan de wetgeving van het land van herkomst voldoen, anders ben je exit.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2902934
hannabelgje schreef: Als het allemaal geen probleem was, waarom werden ze dan altijd weggehaald?
Omdat ooit iemand dat handiger vond. Waarom haalden ze staarten en/of oren eraf.  Maar bij de oes moeten ze ook afwezig zijn, maar als ze er wel zitten zijn er maar weinig km's die het ding vinden in de haarboel.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2902954
C@rine schreef: Ik ken een fokker die standaard het duimpje weg aan de voorpoten weg haalt.
Dat mag dus niet , hij is strafbaar.
net als iemand die coupeerd ...
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2902956
Angelique schreef:Maar bij de oes moeten ze ook afwezig zijn
Dit is dan nu toch ook niet meer zo ?
Want de regels van verenigingen vervallen toch op dat punt, of is het een onderdeel van de rasstandaard die bepaald dat een hond met klauwtjes fok ongeschikt is ?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2902960
Goed om te weten dat het verboden wordt, ik wist dat nog niet.
Ik heb er zelf nogal moeite mee om het uit te voeren, dus ik ben erg blij dat het verboden wordt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door