Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#2902079
Ik las net een artikel waarin stond dat een kat geen extra hart nodig heeft. Sterker nog: je zou vrij weinig hart mogen voeren.

Nu heb ik altijd begrepen dat hart juist het grootste aandeel van de organen moest hebben bij een kat ivm dat hart extra taurine bevat en een kat extra taurine nodig zou hebben.

Wat is jullie mening hierover?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2902083
Even voor de volledigheid mijn idee erbij  :)

In al het rauwe vlees zit taurine, dus niet alleen in hart. Dus extra hart voor de taurine is daarmee niet nodig. Het idee van barf is dat we met het weekmenu een heel prooidier benaderen, dus bij voorkeur delen voeren in natuurlijke verhoudingen.
Ook denk ik dat het niet zo nauw komt met de verhoudingen, dus gelijke delen orgaan mag best.

Overigens zijn er al vaker taurinediscussies geweest, de zoekfunctie kan duidelijkheid geven.
Interessante materie!
Door Roosj
#2902085
koekje schreef: Even voor de volledigheid mijn idee erbij :)

In al het rauwe vlees zit taurine, dus niet alleen in hart. Dus extra hart voor de taurine is daarmee niet nodig. Het idee van barf is dat we met het weekmenu een heel prooidier benaderen, dus bij voorkeur delen voeren in natuurlijke verhoudingen.
Ook denk ik dat het niet zo nauw komt met de verhoudingen, dus gelijke delen orgaan mag best.

Overigens zijn er al vaker taurinediscussies geweest, de zoekfunctie kan duidelijkheid geven.
Interessante materie!
Klopt, maar hart zou meer Taurine bevatten. Daarom word er geadviseerd om extra hart aan katten te geven. Het artikel zei dus wat anders, dus vandaar mijn vraag om andere meningen ;)
Door kakocavi
#2902613
Volgens mij maakt het niet bijzonder veel uit. In hart zit wel meer taurine, maar er zit ook meer dan genoeg in spiervlees. Ik zou minimaal 5% hart voeren, maar meer kan ook. Ik doe meestal 5-10%, maar ben niet bang voor te weinig taurine.
Door Roosj
#2902650
kakocavi schreef: Volgens mij maakt het niet bijzonder veel uit. In hart zit wel meer taurine, maar er zit ook meer dan genoeg in spiervlees. Ik zou minimaal 5% hart voeren, maar meer kan ook. Ik doe meestal 5-10%, maar ben niet bang voor te weinig taurine.
Dat deed ik tot nu toe ook idd.
Door Ruisje
#2902653
Het blijft interessant :) Geven we teveel hart en te weinig lever ???
Als we voor het gemak hart, lever en nier van een prooidier bekijken, dan is de lever het grootst, hart en 2 nieren komen ongeveer overeen. Een tam konijn heeft een lever van rond de 75gr, 2 nieren samen ongeveer 10 gram en het hartje is een gram of 7 à 8. En al heb ik het niet gewogen, bij de wilde gans is de lever ook zwaarder dan het hart.
Nu is hart naast orgaan ook een (holle) spier, met zover ik weet geen gevaarlijke extremen in voedingsstoffen. Ik voer 8 tot 10% hart aan de katten en 5% aan de honden.
Door Roosj
#2902670
Aan de hond geef ik 5 tot 7,5% hart, net hoe het uit komt.

Een kat achtige in het wild, die zou toch ook niet elke dag alle organen eten?
Door kakocavi
#2902735
Roosj schreef: Aan de hond geef ik 5 tot 7,5% hart, net hoe het uit komt.

Een kat achtige in het wild, die zou toch ook niet elke dag alle organen eten?
Wilde katten vangen vooral kleine dieren als muizen en die eten ze wel in zijn geheel op. Maar natuurlijk vallen ze niet om als ze niet elke dag compleet eten, zo snel bouwt een tekort in voedingsstoffen zich echt niet op. Dat kan makkelijk maanden duren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2902980
Een muis bevat ongeveer 5% lever. Dus dat is een mooi richtgetal.
Het hart is inderdaad een stuk kleiner.

Ik denk ook niet dat een kat taurinetekort krijgt van een kleiner percentage hart.  Er zit genoeg in spiervlees.
Maar taurine gaat verloren bij contact met vriestemperatuur, en in het dooiwater.  Aangezien het vlees voor katten vaak in kleinere portie's of zelfs gemalen ingevroren wordt, is er nogal wat contact met lucht in de vriezer. 
In een verse prooi in het wild, komt er natuurlijk geen vriezer aan te pas en is er ook geen taurineverlies bij het invriezen. 
Hoe rijper het vlees, hoe meer taurine er verloren gaat.  Dat is ook iets dat je bij verse prooi natuurlijk niet hebt.  Vlees in de vacht blijft langer goed.
Aangezien een taurinetekort toch wel iets ernstig is, vind ik wel dat het geen kwaad kan iets meer hart te voeren en op zeker te spelen.
Tenzij je steeds prooi voert en nooit langer dan een maand in de vriezer bewaard.
Maar bij het barfen en zeker bij gemalen barf, vind ik dat wel verstandig.
Niet noodzakelijk waarschijnlijk, maar het kan geen kwaad.
Door Martine-Tom
#2902986
hart vries je toch ook in, heeft het dan wel nut om dat % op te hogen tbv de taurine? Of zit er zoveel meer in als in de rest van het vlees?
Door Roosj
#2903000
pearlsofpassion schreef: Een muis bevat ongeveer 5% lever. Dus dat is een mooi richtgetal.
Het hart is inderdaad een stuk kleiner.

Ik denk ook niet dat een kat taurinetekort krijgt van een kleiner percentage hart. Er zit genoeg in spiervlees.
Maar taurine gaat verloren bij contact met vriestemperatuur, en in het dooiwater. Aangezien het vlees voor katten vaak in kleinere portie's of zelfs gemalen ingevroren wordt, is er nogal wat contact met lucht in de vriezer.
In een verse prooi in het wild, komt er natuurlijk geen vriezer aan te pas en is er ook geen taurineverlies bij het invriezen.
Hoe rijper het vlees, hoe meer taurine er verloren gaat. Dat is ook iets dat je bij verse prooi natuurlijk niet hebt. Vlees in de vacht blijft langer goed.
Aangezien een taurinetekort toch wel iets ernstig is, vind ik wel dat het geen kwaad kan iets meer hart te voeren en op zeker te spelen.
Tenzij je steeds prooi voert en nooit langer dan een maand in de vriezer bewaard.
Maar bij het barfen en zeker bij gemalen barf, vind ik dat wel verstandig.
Niet noodzakelijk waarschijnlijk, maar het kan geen kwaad.
Intressant, dat wist ik namelijk niet, dat Taurine verloren zou gaan bij het invriezen..
Door Roosj
#2903002
Martine-Tom schreef: hart vries je toch ook in, heeft het dan wel nut om dat % op te hogen tbv de taurine? Of zit er zoveel meer in als in de rest van het vlees?
Ja, in hart zit veel mer taurine dan in vlees. Overigens zou spiervlees van bewegende delen meer taurine bevatten als vlees van bijvoorbeeld de rug. Toch zou hart veel meer taurine bevatten dan vlees van een bewegend deel.

Ik heb nu kalkoen drumsticks in bestelling staan. Dat is een bewegend deel. Ik schraap het vlees van het bot en vries het in porties in.
Door kakocavi
#2903048
Ik zou dan eerder taurine als supplement bijvoeren (is gewoon te koop in poedervorm) dan meer dan 10% hart voeren. Taurine is wel nodig, maar misschien bevat hart ook andere stoffen waarvan je niet meer wilt hebben.
Door Annemarie Rijnveld
#2903058
kakocavi schreef: Ik zou dan eerder taurine als supplement bijvoeren (is gewoon te koop in poedervorm) dan meer dan 10% hart voeren. Taurine is wel nodig, maar misschien bevat hart ook andere stoffen waarvan je niet meer wilt hebben.
oh, hier ben ik wel nieuwsgierig naar....welke stoffen zouden dat kunnen zijn?
Door kakocavi
#2903066
Annemarie Rijnveld schreef: oh, hier ben ik wel nieuwsgierig naar....welke stoffen zouden dat kunnen zijn?
Er staat me iets van bij dat hart onder andere meer magnesium bevat dan spiervees, maar ik heb de gegevens niet paraat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door