Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2901502
Saartje wordt binnenkort gesteriliseerd. De dierenarts vertelde dat hij de eierstokken en de baarmoeder dan verwijderrt.
Nu hoorde ik gisteren van andere hondeneigenaren dat ze het vreemd vonden dat de baarmoeder ook verwijderd wordt en dat de hond dan ouderdomsverschijnselen zou kunnen vertonen. Lijkt me een vreemd verhaal maar dat terzijde.
Wat is wijsheid en hoe hebben ze het gedaan met jullie honden?
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2901525
Appie's vriendinnetje (ook ruwharige teckel, maar dwerg) is ook gesteriliseerd, maar bij haar zijn de eileiders alleen afgebonden.... Daar zit alles dus nog????? Baasje vond het raar dat, na een jaar, nog steeds reutjes aan de achterkant zaten te ruiken, dus zij heeft het nagevraagd bij de DA en die vertelde dat zij niet alles weghalen......
Heb dat ook nooit geweten...... bij onze poezen is destijds wel alles weggehaald; bij 1 poes niet waardoor zij dus krols bleef worden (hersteloperatie had weinig zin, laatste 2 jaar niet meer krols geweest, wel tumor bij 1 van haar tepels)....

Niet iedere DA doet hetzelfde dus bij een sterilisatie.... Baasje Muis en ik hebben altijd gedacht dat een sterilisatie bij een teef, dat alles wordt weggehaald, net zoals bij een poes......

Zou je dus geen antwoord kunnen geven over wat wijsheid is......

Ps wordt hier door de DA niet duidelijk gezegd/uitgelegd, dat als alles wordt weggehaald, dat het een castratie heet, zoals een reu... Bij poezen is sterilisatie alles weghalen....
Laatst gewijzigd door CindyMayella op wo 02 apr 2014, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2901533
Als ook de baarmoeder wordt verwijderd, is er dan geen sprake van een castratie? Misschien bedoelt je da dat ie gaat castreren?

Dat van die ouderdomsverschijnselen herken ik niet. Onze Laika is door omstandigheden al vroeg gecastreerd (met negen  maanden), en die is nog steeds lekker knettergek, zoals het een boxer betaamt, en ze is nu vijf. Lichamelijk noch geestelijk vertoont ze ook maar iets wat op ouderdom lijkt. :biggrin2:
Door 1eboa
#2901552
Bij ons zijn de teven allemaal gecastreerd, dus baarmoeder + eierstokken eruit. Je kunt alleen de eierstokken eruit laten halen door een kijkoperatie, dan is de operatie veel minder belastend. Mijn teven hadden 2 nesten gehad en als er dan een probleem met de baarmoeder is, moet hij/zij er alsnog uit Bij een teef zaten er cysten op. Ik weet een dierenarts die bekijkt eerst de baarmoeder, hij gaf aan ons het advies om alles eruit te halen. Wel merk ik dat er nog altijd een hormoonwerking is, die worden aangestuurd door de hypofyse. gr Boa
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2901553
Wat bedoel je met de hormoonwerking 1eboa? Ik wil Liz nl laten castreren ivm toenemende plasproblemen tijdens de loopsheid, maar als zij na castratie nog steeds een soort van ''cyclus'' houdt, vrees ik dat dat óók geen zin heeft....
Door lightning
#2901558
Castratie poezen/teven is alleen ei leiders sterilisatie is alles.

Mijn poezen zijn gecastreerd, behalve degene die baarmoederontsteking hebben gehad.

Kyra is ook gesteriliseerd die is ook alles kwijt, baarmoederontsteking.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2901562
@lightning: is dus niet raar van mij dat ik altijd heb gedacht dat sterilisatie, zowel hond als kat, alles wordt weggehaald?! Is dus nooit duidelijk door een DA uitgelegd......
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2901616
Men noemt het sterilisatie, maar tenzij er echt alleen eileiders worden afgebonden is het eigenlijk altijd een castratie. De ene da haalt dan alleen de eileiders weg, de andere de eileiders plus de baarmoeder. Het effect is hetzelfde, de hond wordt niet meer loops en kan zich niet meer voortplanten. Ik heb hier 1 hond gehad waarbij de bm is blijven zitten en eigenlijk geen verschil gemerkt met wanneer die meteen ook verwijderd wordt. Laten zitten kan ook alleen als de bm er spik en span uitziet. Dus bij enige vorm van infectie of cysten e.d. gaat die meteen eruit. Meest gehoorde reden is "het gemak" de ingreep is toch simpeler en kleiner als alleen de eileiders eruit gaan en die bm verschrompelt zodanig dat niemand daar ooit nog last of plezier van gaat hebben.

De genoemde ouderdomsverschijnselen zijn afkomstig van iemand die  het verschil niet kent tussen mensen en honden en de gevolgen van bm en eileiders verwijderen. Bij mensen kun je namelijk gewoon de bm verwijderen zonder dat de vrouw in de overgang komt. De hormoonproducerende eileiders blijven dan zitten. Zodra je die weghaalt kom je als vrouw zijnde meteen in de overgang. Honden kennen sowieso geen overgang, dus daarbij gaat het hele verhaal niet op en maakt het hormonaal geen verschil of een bm wel of niet meegenomen wordt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2901621
Inge en Bono schreef: Wat bedoel je met de hormoonwerking 1eboa? Ik wil Liz nl laten castreren ivm toenemende plasproblemen tijdens de loopsheid, maar als zij na castratie nog steeds een soort van ''cyclus'' houdt, vrees ik dat dat óók geen zin heeft....
Dat is dus het verhaal dat teven na castratie nog steeds op gezette tijden lekker kunnen ruiken voor de heren. Minder natuurlijk dan wanneer ze echt loops zijn. Ik heb hier ooit een hond laten castreren omdat ze rond de loopsheid altijd meer epileptische aanvallen kreeg. Nah, maakte niks uit hoor, ik kon naderhand aan haar aanvallenpatroon merken wanneer ze ongeveer loops had moeten worden als ze het kippenhok nog had gehad.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2901623
CindyMayella schreef: Appie's vriendinnetje (ook ruwharige teckel, maar dwerg) is ook gesteriliseerd, maar bij haar zijn de eileiders alleen afgebonden.... Daar zit alles dus nog????? Baasje vond het raar dat, na een jaar, nog steeds reutjes aan de achterkant zaten te ruiken, dus zij heeft het nagevraagd bij de DA en die vertelde dat zij niet alles weghalen......
Dan zou ze dus ook nog loops moeten worden?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2901627
Angelique schreef: Dat is dus het verhaal dat teven na castratie nog steeds op gezette tijden lekker kunnen ruiken voor de heren. Minder natuurlijk dan wanneer ze echt loops zijn. Ik heb hier ooit een hond laten castreren omdat ze rond de loopsheid altijd meer epileptische aanvallen kreeg. Nah, maakte niks uit hoor, ik kon naderhand aan haar aanvallenpatroon merken wanneer ze ongeveer loops had moeten worden als ze het kippenhok nog had gehad.
Oh verdomme....  :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2901629
Inge en Bono schreef: Oh verdomme....  :-\
Wat is het probleem dan precies, want er worden wel veel minder geslachtshormonen aangemaakt natuurlijk, bij veel teven net te weinig om b.v. het stomme tevengedrag tijdens loopsheden ten toon te spreiden. Dus lijkt het me niet gezegd dat de problemen die bij jou spelen per definitie niet verholpen kunnen worden door castratie.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2901633
Ze plast niet, niet goed in ieder geval. Ze krijgt hiervoor medicatie, die normaliter aan mannen met prostaatproblemen wordt voorgeschreven  ::) . En hier reageert ze goed op, behalve tijdens haar loopsheid. Dan stopt ze ''gewoon'' weer met plassen.
Loopsheid voorbij en hup; Liz plast weer prima.

In overleg met dr Zaal(uroloog) ga ik haar hierom laten castreren, daarom schrok ik mij een hoedje. Andere oplossingen zijn er nl niet. Ja, dagelijks katheteriseren, maar dat is weer geen oplossing door Liz haar septum.
Ik hoop maar dat castratie voor Liz werkt
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2901635
Angelique schreef: Men noemt het sterilisatie, maar tenzij er echt alleen eileiders worden afgebonden is het eigenlijk altijd een castratie. De ene da haalt dan alleen de eileiders weg, de andere de eileiders plus de baarmoeder. Het effect is hetzelfde, de hond wordt niet meer loops en kan zich niet meer voortplanten. Ik heb hier 1 hond gehad waarbij de bm is blijven zitten en eigenlijk geen verschil gemerkt met wanneer die meteen ook verwijderd wordt. Laten zitten kan ook alleen als de bm er spik en span uitziet. Dus bij enige vorm van infectie of cysten e.d. gaat die meteen eruit. Meest gehoorde reden is "het gemak" de ingreep is toch simpeler en kleiner als alleen de eileiders eruit gaan en die bm verschrompelt zodanig dat niemand daar ooit nog last of plezier van gaat hebben.

De genoemde ouderdomsverschijnselen zijn afkomstig van iemand die  het verschil niet kent tussen mensen en honden en de gevolgen van bm en eileiders verwijderen. Bij mensen kun je namelijk gewoon de bm verwijderen zonder dat de vrouw in de overgang komt. De hormoonproducerende eileiders blijven dan zitten. Zodra je die weghaalt kom je als vrouw zijnde meteen in de overgang. Honden kennen sowieso geen overgang, dus daarbij gaat het hele verhaal niet op en maakt het hormonaal geen verschil of een bm wel of niet meegenomen wordt.
Dank je Angelique, duidelijk verhaal dus gewoon dan maar eileiders en baarmoeder laten verwijderen begrijp ik?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door