Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2900793
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum maar heb al wel aardig wat discussies enzo gelezen. Ik zal proberen kort mijn vraag uit te leggen.

Mijn kat (ruim 10 jaar oud) was al een tijd aan het vermageren en overgeven. Uiteindelijk is bij de dierenarts aan het licht gekomen dat hij een nierprobleem heeft. Naast medicijnen kreeg hij van de dierenarts speciale brokjes voorgeschreven waarna hij had besloten helemaal niets meer te eten. Lichtelijk wanhopig ben ik gaan zoeken op internet naar oplossingen om hem aan het eten te krijgen en heb ik uiteindelijk (onder andere door dit forum) Carnibest geprobeerd. Halleluja! Hij eet weer!  :biggrin2: Alles gaat naar binnen als zoete koek en ook een sardientje en kwartelpootje gaan er met gemak in. Hij blijkt dus een echte fan van vers!

Hij weegt nu 2,5 kilo. Vroeger woog hij bijna vier. Het is een binnenkat dus hij beweegt niet veel, zeker niet nu hij zo mager is geworden.
Ik geef hem nu 125 gram per dag, verdeeld over twee maaltijden. Dat is dus al behoorlijk wat, maar ik zou er makkelijk nog een halve portie extra in krijgen. Het lijkt me niet zo goed om hem zoveel te voeren, maar aan de andere kant mag hij best flink aankomen.

Wat denken jullie? Gewoon geven wat hij lust of toch rustig aan doen?
#2901018
Hoi Hester,
Welkom, en je hebt een goede keus gemaakt om vers te voeren.
Ik ben het met mijn "collega barfplaatsers" eens, zoveel laten eten, maar ik zou de nuance er bij willen zetten "zoveel eten als zijn gestel aankan.
Onze Bobbes (zie draadje: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2823545)
is nu al vier maanden ziek en begint nu eindelijk een goede eetlust te ontwikkelen. Omdat hij enorm afgevallen is en wij nog steeds de dreiging van een zeer grote operatie zien, proberen we hem zo goed mogelijk in conditie krijgen. Misschien dat een oudere kat beter de maat kan houden, maar Arie heeft zoveel in te halen dat hij vorige week een zak kuikens van de aanrecht jatte en een stuk of vijf paaseieren op pootjes in een sessie heeft ogevroten. Daarna was het huilen geblazen van de buikkramp waar we uiteindelijk morfine hebben gegeven.
Nu verdelen we het over de dag, aangevuld met thrive/applaws uit blik,  lappen mager soepvleess
Hij verwerkt op een gemiddelde dag (terwijl hij allemimst uit de gevarenzone is, en nu al vier maanden knalgeel is) het volgende:
# twee bigsize gerbils
# een grote rat
# diverse muizen, soms een hamster
# Twee blikken thrives 80 gram/stuk
#  grote handvol zelf gedroogd vlees

Gewoon laten eten en als je poes erg verzwakt is, dan kun je zonder problemen blikjes bijgeven, van een merk zoals applaws, almo nature, thrives, ziwipeak etc...l
Het advies om een erg verzwakte kat bijvoeding te geven met blikjes als hij/zij onvoldoende van zijn normale voeding.



Groetjes en succes!
#2901033
Desondanks blijft dit wel een forum voor rauwe voeding en is het echt meestal niet nodig bijvoeding in de vorm van blik te geven.

Als de nieren van de kat van TS weer op gaan spelen en hij weer misselijk wordt, dan is het raadzaam maar te voeren wat erin gaat. Voor nu zou ik het gewoon bij rauw houden.
#2901059
Ik denk ook dat een kat enkel op vers, beter maat weet te houden dan eentje die blik bij krijgt. In blik zit namelijk veel meer vocht en werkt door de verhitting minder verzadigend dan vers.  Als je er geen eten in krijgt, kan ik het volgen, maar als de kat uit zichzelf behoorlijk wil eten, zie ik geen meerwaarde in blik. Integendeel. Dat brengt zowel de kat zelf als zijn spijsvertering alleen maar in de war.

Dat wil niet zeggen dat je zomaar uit het niets 200gr in een keer moet geven.  Maar als hij 100gr wil eten en een paar uur laten geeft hij weer aan eten te willen, waarom dan niet?
En als je kat gewend zou zijn om grote porties in een keer te eten, kan het best zijn dat die 200 of zelfs 300gr in een keer (als hij dat zou krijgen) gewoon prima verteert.  Sommige katten eten gewoon liever maar 1 keer per dag...  Als ze dat zelf aangeven, is dat prima. Opdringen zou ik afraden.
Als je bang bent voor te grote porties dan voer je die toch gewoon stap voor stap op, tot de kat er wel tegen kan.
Maar als je vind dat een kat echt serieus aan mag komen, zou ik niet heel bang gaan zijn om wat meer te gaan voeren, anders krijg je het er nooit bij. Een beetje voorzichtig opbouwen kan zeker geen kwaad, maar dat kan op een week tijd gaan naar onbeperkt voeren, dus wat hij zelf op wil eten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 01 apr 2014, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2901118
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik geef hem inderdaad niet te veel in een keer maar probeer het in meerdere porties te verdelen. Ik merk het vanzelf als hij genoeg heeft, dan stopt het mauwen, haha!  ;)
Hij eet zo ondertussen voor twee katten maar dat stabiliseert denk ik wel als hij weer op een goed gewicht zit.

Hij heeft sinds hij op rauw voer zit niet meer overgegeven dus hij verdraagt het blijkbaar goed. Nooit meer terug naar brokjes! Ik moet me nog meer gaan verdiepen in alle mogelijkheden van vers voer maar ik ben vast op de goede weg :)

@ Elise: sterkte met Bobbes!
#2901120
@pearlsofpassion:
Je hebt helemaal gelijk, en als er ergens een groot uithangbord voor verse voeding hangt, dan is het hier wel met zes barfende bontjassen.
En een dierenarts die met de dag enthousiaster wordt omdat vijf van de zes blaken van gezondheid.
Maar soms moet je, zeer tegen mijn gevoel in, toch tijdelijk een iets andere weg in slaan.
Net als erg zieke kiddo's soms sondevoeding naast hun gewone eten krijgen omdat het ze aan energie ontbreekt om zelf voldoende kalorieen naar binnen te werken.
We zijn met Arie naar Tannetje geweest om zijn voedingspatroon door te lichten.
Dit omdat onze eigen dierenarts aangaf (nu nog) te weinig van verse voeding af te weten om een goed advies te kunnen geven voor een zieke kat die niet meer groeit.
Arie vond de rit (een uur) naar Tannetje een groot feest, en bij Tannetje mocht hij rondlopen,
ging meteen op onderzoek uit en kroop lekker op schoot om zich eens te laten verwennen met gedroogde lamslong voor honden lol.
Kortom, feest voor Bobbes.
We kregen het advies om zijn hoofdvoeding uit vers te laten bestaan, en blik en gedroogd vlees bij te voeren
als Arie te weinig energie heeft om beessies weg te knagen. Met de aantekening dat het blikvoer zonder toevoegingen moest zijn maar dat vond ik logies.
Arie is niet zo heel erg van de gemalen prak, of het nou zelfgemalen is of uit een diepvriesworst.
Omdat hij nog steeds behoorlijk ziek is, en zijn lever niet goed werkt, heeft hij een veel hogere intake nodig dan als hij gewoon goed gezond zou zijn.
Dat, in combinatie met zijn lage energienivo, zorgt er voor dat hij onvoldoende binnenkrijgt om én beter te worden én ook nog te groeien (tis nog een uk eigenlijk).
We geven nu sinds ruim een week tussen de middag en 's avonds een blikje bij en dan eet hij ongeveer het dubbele van wat normaal voor hem is. Hij moet wel goed verdeeld over de dag eten, al vindt hij dat niet zo prettig. Als hij te veel in een keer eet krijgt hij erge buikpijn, dusdanig dat hij dan pijnstilling nodig heeft. We moeten hem dus tegen zichzelf in bescherming nemen, en dat is niet leuk :-(
Wat voor mij een grote opsteker was (en ik had het echt ff nodig want Arie is nu al vier maanden ziek en bij elke stap in de behandeling bekijken we samen met de dierenarts wat wijsheid is, in feite nu dus al vier maanden onzekerheid of hij het gaat halen. Omdat Arie zelf steeds meer zichzelf wordt, een zeer levendige, opgewekte, speelse levensgenieter ondanks dat hij ziek is, blijven we ons uiterste best te doen om hem beter te laten worden. Dat betekent dus nog een lange weg te gaan, en veel onzekerheid tot hij sterk genoeg is om een echo met biopten en een eventuele operatie aan te kunnen) maar goed, Tannetje stak ons een groot hart onder de riem door te zeggen dat zij precies hetzelfde behandeltraject ingezet zou hebben als onze eigen dierenarts. Pffff, dat, samen met het feit dat we niet zo heel veel aan zijn voeding konden verbeteren, deed mij zó goed dat ik voor het eerst sinds lange tijd weer goed slaap ;-) En toen ik de volgende ochtend een mailtje kreeg dat Tannetje onder de indruk was van Arie, lief, sociaal, opgewekt, kon ik helemaal niet meer stuk. Lach me maar uit, maar ik heb die mail bewaard ;-)

Ze had mariadistel voorgeschreven, maar had alleen capsules maatje hond. Een kwart capsule per dag moest Arie hebben, dus ik naar onze eigen apotheek (die zijn inmiddels wel wat gewend, Arie heeft er een eigen " account" en staat als meneer A. de Kat ingeschreven) en die hebben gratis ende voor nakkes alles omgetoverd tot de juiste dosering en in beebiekapsuultjes gedaan. Maar meneer de Kat bliefde het nog steeds niet, dus bij mp kneedbaare smurrie (easypill) besteld en gaan hobbien in de keuken met resultaat...

Vanmorgen zijn we voor de wekelijkse controle naar de dierenarts, hij is nog steeds citroengeel maaaaarrrrr, voor het eerst sinds doomsday 2 december 2013 is hij in één week 200 gram gegroeid!!
En dat terwijl hij al een week prednisonvrij is, dus dat is een voorzichtig feestje.
Bobbes zelf vond dat ook, zij het in tweede instantie. Voor we op stap gingen had meneer nog ff snel het een en ander aan knaagdiertjes naar binnen gewerkt en hij had dus een uitgebreid ochtenddutje voor zichzelf bedacht toen ik aan zijn bewustzijn begon te morrelen om hem wakker te krijgen voor het wekelijkse uitje naar de dierenarts. Ook nu merkte ik dat de oude Arie steeds meer terug komt, want voor hij ziek werd was het ook al het allerliefste kitten ter wereld, maar je moest hem niet uit zijn slaap halen, want dat verteert hij niet zo heel goed, netjes gezegd.
Gelukkig had hij bij de dokter bedacht dat zij er niks aan kon doen dat wij zo onbeschoft waren geweest. Hij weet dat hij daar rond mag lopen, gaat zelf op de weegschaal zitten en als daarna alle belangrijke zaken een kopje hebben gekregen gaat Bobbes languit op de grond liggen, op de rug, om tot in de puntjes verwend te worden door de dierenarts, en alle andere op dat moment aanwezige hulpverleners. De altijd klaar staande brokjes als beloning worden beleefd geweigerd, want onbekend maakt onbemind en brokjes heeft hij nog nooit in zijn leven gegeten.
Arie kwam goed weg deze keer, want het enige waar hij een enorme hekel aan heeft is het aftasten van zijn leverstreek, maar dat lukt niet als je buik stampvol met lekkers zit. De volgende keer toch van te voren ietsje minder eten was het verzoek van de dokter, en dat kwam haar op een vuile blik van Arie te staan. Al kan dat laatste ook gekomen zijn doordat hij weer in zijn mandje moest...

Ik zit nu al een uur tegen de ingevallen billetjes van Bobbesje aan te kijken, letterlijk de rug toegekeerd, hij is nog steeds pissig en ik ben er alleen maar blij om want er zit weer leven in het gele kattenvelletje.
Hij kan ook wel weer wat hebben want afgelopen weekend is hij minstens drie keer, en ik denk zelfs vaker, gestoken door  stekebeesten zoals wespen. Hardleers is hij wel in vergelijking met de andere vijf. Die wisten wel beter na de eerste prikken, een wesp vangen en opeten is niet handig. Maar Arie kan het niet schelen dat hij gestoken wordt en loopt nu dus met twee dikke pootjes, en de dikke lip is pas sinds vandaag weg. Mij kan het wel schelen want ik ben als de dood dat hij een keer in zijn keel wordt gestoken, dus ik duim me een ongeluk dat hij zijn lesje op tijd gaat leren....

Zo, koffietijd, voor mij dan. En dan zelf maar weer wat bijtanken (als je Arie tegen mezelf af zet kwa ziektes dan win ik helaas nog steeds. Ik zat al in de ziektewet toen hij nog geboren moest worden, maar ik mis mijn werk als ic-verpleegkundige zó erg dat ik van mijn werkgever uitstel van afkeuring heb gekregen en binnenkort een revalidatietraject mag gaan beginnen in een uiterste poging om toch nog op de een of andere manier binnen de intensive care iets te kunnen betekenen).

Oei, wat een belachelijk lang verhaal is dit geworden, Koekie ik heb er geen probleem mee als je het grotendeels wegmikt hoor ;-)
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat vers voer het allerbeste is maar dat er dus blijkbaar óók situaties zijn waarin je gedwongen voor een iets andere benadering moet kiezen. Oh ja, ziek worden van de combinatie blik/vers is veel minder waarschijnlijk dan de combinatie brok/vers. Sommige katten kunnen er niet tegen is mijn ervaring. We hebben er hier eentje rondsjouwen die nog geen brokje kan eten of haar maag is dagen overstuur. Maar er is hier ook een wandelende vuilnisbak die alles opstofzuigerd, en van onze hulp elke week een handje vuiligheid krijgt, bij de buren tijdens een wandelingetje de planten snoeit, zijn poot niet omdraait voor een paar tomaten, bloemkool, kaas, jam, ofwel, alles wat zich in een straal van twee meter bevindt, en kwa omvang min of meer te behappen is, dat is niet veilig. En hij is nooit ziek.
Door Martine-Tom
#2901121
[quote="Hester83"]
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik geef hem inderdaad niet te veel in een keer maar probeer het in meerdere porties te verdelen. Ik merk het vanzelf als hij genoeg heeft, dan stopt het mauwen, haha!  ;)
Hij eet zo ondertussen voor twee katten maar dat stabiliseert denk ik wel als hij weer op een goed gewicht zit.

Hij heeft sinds hij op rauw voer zit niet meer overgegeven dus hij verdraagt het blijkbaar goed. Nooit meer terug naar brokjes! Ik moet me nog meer gaan verdiepen in alle mogelijkheden van vers voer maar ik ben vast op de goede weg :)

@ Elise: sterkte met Bobbes!
[/quote]qua hoeveelheid valt het nog mee hoor  :)
Je voert naar het ideaal gewicht dus als je zegt 4 kilo dan zit je nu op 3% wat helemaal geen gek percentage is. De 2 monsters hier zitten op zo'n 3.5% met uitlopers naar 4%  :)
#2901133
[quote="hannabelgje"]Vijf kuikens duwen ze hier in een holle kies. ;D
[/quote]

Wat heb jíj voor een merk katten dat ze vijf kiekens in een holle kies weggestouwd krijgen?
Ragdolls zijn niet echt de kleinsten, maar zelfs de grootste vreetzak van allemaal stopt echt na drie geeljasjes. Ook van poezebeestjes die een hele kwartel in een keer naar binnen werken durf ik alleen maar te dromen. Hier verdelen ze met zijn zessen twee kwartels (geen karkas, maar hele bloterikken) en dat zonder ruzie...
#2901148
Als jouw kat moet aankomen, zou ik hem gewoon naar zijn behoefte voeren. Dus meerdere porties per dag aanbieden en goed in de gaten houden hoe zijn gewicht is. Dus in principe net zoals bij een opgroeiende kitten, die geef je ook naar behoefte.
#2901210
[quote="Elise Lecarme"]
Wat heb jíj voor een merk katten dat ze vijf kiekens in een holle kies weggestouwd krijgen?
Ragdolls zijn niet echt de kleinsten, maar zelfs de grootste vreetzak van allemaal stopt echt na drie geeljasjes. Ook van poezebeestjes die een hele kwartel in een keer naar binnen werken durf ik alleen maar te dromen. Hier verdelen ze met zijn zessen twee kwartels (geen karkas, maar hele bloterikken) en dat zonder ruzie...
[/quote]

Gewoon een rood vreetvliegtuig. ;D
#2901256
@ Elise,

voor alle duidelijkheid, ik vind niet dat jij iets verkeerds doet.  Alleen vind ik niet dat het een goede raad is voor de situatie van topicstarter.  Daarom dat er antwoord komt dat blik niet nodig is, in dit geval. ;)
Jouw geval, daar hebben we een ander topic voor. ;)

Ik heb er ook eentje die volgens mij wel 10 kuikens eet al je hem laat doen. Dan zal er wel waar wat terug uitkomen, maar 6 zal hij ook wel gewoon binnen houden.  Jammer dat hij er kwa hoeveelheid nog geen 3 per dag mag...  :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door