Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#2877637
Hoi,

Sinds 1 jaar heb ik dus een kat van inmiddels 12 jaar. Zij heeft haar hele leven op goedkoop supermarkt brok, granen pate en mensen eten gezeten. Mogelijk ook levende muizen/ratten.

Toen ze hier kwam was ze veeeel te zwaar en inmiddels is ze iets te licht, maar komt alweer aan. Haar bloedwerk was prima.

Toen ze hier kwam heb ik haar eerst op Orijen gezet als overgang. Daarna op KVV (waar het stinken uit de maag begon op te vallen) en uiteindelijk rustig aan op BARF. Inmiddels BARFt ze al een tijdje, maar helaas is ze begonnen met het zo hard op te schrokken, dat ik het eng vind. Ik wil haar dus 75% KVV gaan geven en 25% BARF.

Omdat ze op BARF niet meer opvallend last had van het stinken uit haar bek (wat dus 99% zeker uit de maag komt) en eventuele slik bewegingen (mogelijk oprispingen), heb ik al geruime tijd geen dagboek meer bij gehouden, totdat.. Ze nu ineens wel begon te stinken. Ik pakte mijn dagboek erbij en op de 7 dagen dat ik stank rapporteerde, heeft ze 4 dagen courgette gehad en 2 dagen witvis. De andere dag had ze haar kwartel te snel gegeten en dus uitgespuugd. De gemalen witvis heeft ze toen ook niet meer gehad. Hele sprot, sardientjes en haring lijken geen probleem.

Wat denken jullie? Kan ze uit haar maag stinken van courgette? En vooral.. waarom?
Ik had juist gelezen dat courgette een goed effect op de maag zou moeten hebben..

Ze kreeg ook regelmatig komkommer tijdens haar BARF periode en dan had ze geen opvallende stank..
Laatst gewijzigd door Roosj op wo 19 feb 2014, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#2899375
Helaas is het niet de courget. Ik heb dat weggelaten en nog een paar keer geroken. Ik denk dat ik er wel achter ben wat het wel is...

Vroeger had ze onbeperkt brokken en was daarom super zwaar. Nu krijgt ze 2x pd rauwe voeding. Maar... ze denkt de HELE dag aan eten.. wat doet haar maag? Maagzuur aanmaken. Wanneer dat met een lege maag gebeurd kan je oprispingen krijgen en dat lijkt me niet gezond + stinkt..

Hebben jullie ideen?
Door Martine-Tom
#2899401
Roosj schreef: Helaas is het niet de courget. Ik heb dat weggelaten en nog een paar keer geroken. Ik denk dat ik er wel achter ben wat het wel is...

Vroeger had ze onbeperkt brokken en was daarom super zwaar. Nu krijgt ze 2x pd rauwe voeding. Maar... ze denkt de HELE dag aan eten.. wat doet haar maag? Maagzuur aanmaken. Wanneer dat met een lege maag gebeurd kan je oprispingen krijgen en dat lijkt me niet gezond + stinkt..

Hebben jullie ideen?
Vaker per dag kleinere porties?
Door Roosj
#2899763
Martine-Tom schreef: Vaker per dag kleinere porties?
Dat gaat wel resulteren in nog meer jank perioden op een dag.. Nu jankt ze 2 periodes op een dag. Ik zat te denken om nog onregelmatiger te voeren, maar ben dan bang dat ze nog langere periodes gaat janken. Nu begint ze gerust 2 uur van te voren al te janken. Ze krijgt pas als ze stil is.
#2899813
Of minder, of korter.

Sommige katten zijn gewoon niet gemaakt om maar 2 keer per dag te eten. Ik heb 2 katten die dat prima kunnen hebben, de derde raakt volkomen in paniek als ze geen eten kan vinden en gaat dan schrokken en overeten als er weer eten is. Ze heeft zo een keer haar maagwand weten te beschadigen, dus zorg ik maar dat ze gewoon altijd beschikking heeft over eten.

Jouw kat is de mijne niet, maar in het geval van mijn kat zou 2 uur laten janken echt mishandeling zijn. Nu heeft geen van mijn katten de neiging om te overeten, misschien ook wel omdat ze barf staan.
Ik denk dat het zeker goed kan zijn om te experimenteren met voertijden en wat vaker te gaan voeren. Als ze er niet rustiger van word, merk je het vanzelf, maar soms zijn het dit soort kleine dingen waar katten heel gelukkig van worden.
En ik zou zeker ook proberen om meer barf te voeren, dat vult beter en langer en gaat het hongergevoel dus wat meer tegen.
Door Roosj
#2899854
Ze heeft een hele periode op bar gestaan. Ze leek toen minder of geen last van haar maag te hebben, maar ze ging zo enorm schrokken, dat ik dat echt eng vond (Stikte regelmatig, ook met kleiner knippen). Vandaar dat ze sinds kort terug op kvv staat. Ze krijgt 1 barf kwartel per 2 weken. Vanaf 10 april krijgt ze elke week 1 barf kwartel. Dat uiteraard naast de kvv.
Eerder als 12uur voeren ben ik niet bereid toe. Dat heb ik geprobeerd, maar toen kon ik niet meer slapen van haar gemiaauw ;)

Als ik meerdere keren moet voeren, dan weet ik eigenlijk niet goed hoe.. Hoe doe jij dat dan? Ze krijgt 125 gram pd omdat ze aan moet komen.

Haar gebit is prima. Toen ze een jaar terug bij ons kwam is die volledig gereinigd (kreeg supermarktbrok en is al 10+).

Onbeperkt Orijen geven lijkt me niet slim omdat ik bang ben dat ze dan dus weer 3x zo veel gaat wegen. Zo heb ik haar gekregen namelijk omdat ze onbeperkt te eten kreeg.

Is het niet toch slimmer om 1x per dag eten te geven en dit de ene keer om 12 uur te geven en de andere keer om 22 uur?
Al vraag ik me toch af of ze dan niet de hele dag gaat miaauwen om eten omdat ze niet weet wanneer het komt?

Pfff... lastige kat!
Laatst gewijzigd door Roosj op za 29 mar 2014, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#2899930
Mijn katten eten vrijwel volledig prooi (nu even niet, want vriezer bijna leeg dus eten ze barf van de AH wat alle losse kiponderdelen zijn die ik kon vinden, meteen vet slechte ontlasting omdat de verhoudingen niet helemaal in orde zijn - dus ga zo even prooi en all animal halen) en dat stinkt niet en schrokken is moeilijk. Ik bied het voer zo groot mogelijk aan tegen het schrokken, kan dat niet (Bij kvv of losse dingen) bied ik haar eerst kleine stukjes aan, op de hand, om te voorkomen dat de eerste hap half zo groot is als zijzelf. En verder zorg ik dat er de hele dag voer staat. Bij prooi kan dat sowieso gewoon, dat blijft vrij lang goed. Barf en KVV wordt wat sneller slecht, maar in de regel kan dat echt wel 8-12 uur staan, droogt het alleen wat uit. En ik voer dus niet op vaste momenten, maar gewoon als het oude op is.
Door Roosj
#2900033
fem fatale schreef: Mijn katten eten vrijwel volledig prooi (nu even niet, want vriezer bijna leeg dus eten ze barf van de AH wat alle losse kiponderdelen zijn die ik kon vinden, meteen vet slechte ontlasting omdat de verhoudingen niet helemaal in orde zijn - dus ga zo even prooi en all animal halen) en dat stinkt niet en schrokken is moeilijk. Ik bied het voer zo groot mogelijk aan tegen het schrokken, kan dat niet (Bij kvv of losse dingen) bied ik haar eerst kleine stukjes aan, op de hand, om te voorkomen dat de eerste hap half zo groot is als zijzelf. En verder zorg ik dat er de hele dag voer staat. Bij prooi kan dat sowieso gewoon, dat blijft vrij lang goed. Barf en KVV wordt wat sneller slecht, maar in de regel kan dat echt wel 8-12 uur staan, droogt het alleen wat uit. En ik voer dus niet op vaste momenten, maar gewoon als het oude op is.
Maar op die manier eet ze zich tonnetje rond, want dat was ze gewend... En als ze het zou laten staan, eet de hond het op ;)

Op het aanrecht mag ze niet, want daar staan de brokken van mn andere kat.

Lastig..
#2900160
Ik zeg ook niet dat het voor jou de oplossing moet zijn, maar je vroeg naar de mijne ;)
Nu is barf echt wel anders dan brok hoor, zeker dan goedkope brok, dus het is niet zeker dat ze daar hetzelfde op reageert. Maar ik zou dus beginnen met meer kleinere porties per dag ipv omgekeerd.

Zeker het onregelmatige schema wat je voorstelt lijkt me niet goed, want ik denk dat je dan ook het risico gaat lopen op leververvetting omdat 36 uur zonder eten gewoon echt te lang is.
Door Roosj
#2900172
fem fatale schreef: Ik zeg ook niet dat het voor jou de oplossing moet zijn, maar je vroeg naar de mijne ;)
Nu is barf echt wel anders dan brok hoor, zeker dan goedkope brok, dus het is niet zeker dat ze daar hetzelfde op reageert. Maar ik zou dus beginnen met meer kleinere porties per dag ipv omgekeerd.

Zeker het onregelmatige schema wat je voorstelt lijkt me niet goed, want ik denk dat je dan ook het risico gaat lopen op leververvetting omdat 36 uur zonder eten gewoon echt te lang is.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar kan je wel gelijk in hebben..

Het arme beest.. Nu verandert de klok ook nog eens..

Ik ga het ff tot me laten bezinken. Wellicht dat we 3x Pd kunnen voeren.
#2901057
1 maal per dag voeren, vind ik echt geen optie voor een kat, en zeker geen waarvan je denkt dat ze net een hele dag honger heeft.
Kleinere porties kunnen resulteren in minder verzadiging en dus nog meer honger, maar het kan net zo goed van niet.
Hier gingen ze beter eten op 2 porties dan op 3 porties per dag, dus hadden ze toch meer trek op 2 porties.  De hele dag door wat eten krijgen, kan dat eeuwige hongergevoel misschien wel wat oplossen en dus haar miauwen ook.  Op kvv is meerdere porties voeren wel erg eenvoudig, lijkt me.
Ik weet niet op voorhand hoe ze gaat reageren, of ze gaat blijven schrokken of niet, maar barf is inderdaad heel anders dan brok. Dat ze in het begin ging schrokken, wil niet zeggen dat ze dat nu ook nog noodzakelijk zou doen, als ze een tijdje geen brok meer krijgt (weet je trouwens zeker dat ze niet van de brokken meesnoept?).  Grote stukken aanbieden zou ook mijn tip zijn tegen het schrokken, niet kvv gaan voeren (kan je gemakkelijk naar binnen schrokken als je wil).
Het kan ook zijn dat haar honger al een stuk minder wordt op barf, eens ze dat gewend is.  Maar dat ze nu gewoon honger heeft omdat ze te weinig krijgt.  Je geeft zelf aan dat ze eigenlijk wat aan mag komen, dus geef haar dan wat meer.  Misschien ligt het gewoon daaraan....
Door Martine-Tom
#2901060
Ik zou meer gaan voeren (125 gr vind ik niet veel hoor voor een kat de aan moet komen) en vaker in kleinere porties en bij voorkeur op onregelmatige tijden.
Het enige wat ze hier weten is dat ze vers eten krijgen als ik opsta...en dat is het, verder krijgen ze eten zoals het uitkomt, soms 2 keer en soms 5 keer per dag, net hoeveel honger ze hebben en hoe mijn dag loopt. Aan het eind van de  dag hebben ze altijd een pond op dus linksom of rechtsom komt het wel goed.

Witvis zit weinig voeding in en groente is voor katten ook niet strikt noodzakelijk dus dat zou ik lekker weglaten als je denkt dat ze daar last van heeft.
Ik zou persoonlijk, als ze wil barfen een rustige plek voor haar zoeken en daar een grote portie barf wegzetten en zodra het op is een nieuwe portie neer leggen.
Door Roosj
#2901068
pearlsofpassion schreef: 1 maal per dag voeren, vind ik echt geen optie voor een kat, en zeker geen waarvan je denkt dat ze net een hele dag honger heeft.
Kleinere porties kunnen resulteren in minder verzadiging en dus nog meer honger, maar het kan net zo goed van niet.
Hier gingen ze beter eten op 2 porties dan op 3 porties per dag, dus hadden ze toch meer trek op 2 porties.  De hele dag door wat eten krijgen, kan dat eeuwige hongergevoel misschien wel wat oplossen en dus haar miauwen ook.  Op kvv is meerdere porties voeren wel erg eenvoudig, lijkt me.
Ik weet niet op voorhand hoe ze gaat reageren, of ze gaat blijven schrokken of niet, maar barf is inderdaad heel anders dan brok. Dat ze in het begin ging schrokken, wil niet zeggen dat ze dat nu ook nog noodzakelijk zou doen, als ze een tijdje geen brok meer krijgt (weet je trouwens zeker dat ze niet van de brokken meesnoept?).  Grote stukken aanbieden zou ook mijn tip zijn tegen het schrokken, niet kvv gaan voeren (kan je gemakkelijk naar binnen schrokken als je wil).
Het kan ook zijn dat haar honger al een stuk minder wordt op barf, eens ze dat gewend is.  Maar dat ze nu gewoon honger heeft omdat ze te weinig krijgt.  Je geeft zelf aan dat ze eigenlijk wat aan mag komen, dus geef haar dan wat meer.  Misschien ligt het gewoon daaraan....
Ze heeft een half jaar tot een jaar op barf gestaan. In het begin ging het goed, maar later ging ze schrokken. Heb van alles geprobeerd, niets hielp. Toen ik een stuk barf uit haar keel moest halen, vond ik het genoeg ;) Ik hoop nu met het zeer langzaam her introduceren van barf, dat ze rustiger barf gaat eten.

Ik denk dat ze alleen van de brokken snoept als ze alleen in de woonkamer is. Daarom doen we dat bakje in de magnetron tot we terug zijn. De magnetron krijgt ze niet open ;) Ik zie haar er voor aan om kasten te kunnen openen haha.

Ze krijgt al meer en is al aan het aankomen. Haar normale gewicht is ongeveer 3 kilo. Ze krijgt 800-900 gram per week. Dat is ongeveer 4%

Op barf leek ze iets minder vaak honger te hebben en leek haar maag beter, maar na dat stikken durf ik het echt niet aan als ze schrokt.. maar ik blijf het idd proberen.
Laatst gewijzigd door Roosj op di 01 apr 2014, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#2901070
Martine-Tom schreef: Ik zou meer gaan voeren (125 gr vind ik niet veel hoor voor een kat de aan moet komen) en vaker in kleinere porties en bij voorkeur op onregelmatige tijden.
Het enige wat ze hier weten is dat ze vers eten krijgen als ik opsta...en dat is het, verder krijgen ze eten zoals het uitkomt, soms 2 keer en soms 5 keer per dag, net hoeveel honger ze hebben en hoe mijn dag loopt. Aan het eind van de  dag hebben ze altijd een pond op dus linksom of rechtsom komt het wel goed.

Witvis zit weinig voeding in en groente is voor katten ook niet strikt noodzakelijk dus dat zou ik lekker weglaten als je denkt dat ze daar last van heeft.
Ik zou persoonlijk, als ze wil barfen een rustige plek voor haar zoeken en daar een grote portie barf wegzetten en zodra het op is een nieuwe portie neer leggen.
Ze eet in een hoekje van de keuken en we gaan allemaal in de woonkamer zitten. Meer rust als dat lukt me echt niet ;)

Hoeveel % voer jij?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door