Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Xaja
#2900278
Hello lang time no seen,

Sorry dat ik zo kom binnen vallen maar ik zit met een megaprobleem en weet niet meer wat te doen.

Xaja krijgt in verband met haar allergieën naast Artuvetrin ook nog dagelijks 10 mg prednoral. Ik weet het het is niks maar de Artuvetrin alleen was niet voldoende. Ze deed het er goed op en 10 mg is in verhouding weinig voor een hond van 35 kilo. Ze was in iedergeval een gelukkige hond. Speels, actief en altijd vrolijk. Ook kreeg ze haar vacht weer terug en het rood en de pukkels verdwenen. Ook het het krabben en haar huid kapot bijten was over.

Nu is ze op 15 maart heel lelijk terecht gekomen doordat haar poot in een konijnenhol bleef steken en zij door rende. Schade: Elleboog links voor gebroken.  :'( :'( Ze is geopereerd en heeft hier nu een titanium stellage die ervoor moet zorgen dat het weer aan elkaar groeit. Dit moet minimaal 8 weken blijven zitten. Het was en is afschuwelijk om mijn meissie zo te zien. Gelukkig wende ze snel aan de stellage en kon ze er al aardig mee uit de voeten.

Het probleem is nu dat ze nu dus geen prednoral mag omdat dit het imuunsysteem verlaagt en daardoor de breuk minder goed geneest. En haar jeuk is dus nu in alle hevigheid terug. Ze bijt en krabt weer alles open, heeft een zwarte huid (kunnen we vooral goed zien daar waar de haren weggeschoren zijn ivm de operatie) en ze heeft vanmiddag dat zelfs op een zodanige manier gedaan dat haar ze gewonde poot niet meer gebruikt. Ik ga dus dadelijk naar de DA toe om na te laten kijken of alles in orde is.

Mijn vraag is nu kan ik puur jeuk of iets anders gebruiken om de jeuk voor haar te verlichten?

Uit de allergie test kwamen heel veel reacties naar voren. Degene die boven de 150 units komen heb ik hieronder  neergezet:
Copramijt 4000 Units
Farinaemijt 4000 Units
Meelmijt 4000 units
Hooimijt 556 units
Berk 433 Units
Aspergillus fumigatus 376 Units
Huisstofmijt 248 units
Glaosproum herbarum 153 units
Malassezia 790 units

Alvast bedankt.
Door Lizzy
#2900283
Dit is een heel bekend verschijnsel als je met prednison stopt. De jeuk komt terug, erger dan ooit tevoren :-\

Ik denk eigenlijk dat je het met Puur Jeuk echt niet gaat redden.... Sinds de nieuwe samenstelling werkt het eigenlijk ook voor geen meter meer....

Ik denk zelf dat je in overleg met de dierenarts beter kunt gaan wassen met een allergie-shampoo. En Allerderm Spot-On van Virbac kunt proberen (http://www.virbac.nl/producten/hond/hui ... rm-spot-on). En als dat niet genoeg helpt, moet je misschien voor de korte termijn kijken of je atopica wel mag geven?
Door Xaja
#2900310
Bedankt voor je antwoord Lizzie maar wassen zit er de komende acht weken niet in door de wonden bij de stellage. Morgen moeten we terug want ws heeft ze een infectie en ze heeft dus nu antibiotica gekregen en een pijnstiller. Ik zal het morgen meteen vragen. Nu smeer ik met Calendula. Ik heb zoiets baat het niet dan schaadt het niet.
Door Lizzy
#2900311
Xaja schreef: Bedankt voor je antwoord Lizzie maar wassen zit er de komende acht weken niet in door de wonden bij de stellage. Morgen moeten we terug want ws heeft ze een infectie en ze heeft dus nu antibiotica gekregen en een pijnstiller. Ik zal het morgen meteen vragen. Nu smeer ik met Calendula. Ik heb zoiets baat het niet dan schaadt het niet.
Oh ja, OK, ja dat is logisch, wassen gaat niet lukken.... En die spot on? Daar hoef je je hond niet voor te wassen.....

Wat een drama joh :'(

Sterkte met haar!
#2900325
Ja echt een drama. Ze was net lekker aan het opknappen en begon weer wat meer te bewegen. Ik zou het net als van de kids graag van haar overnemen.  Duimen maar weer.
Heeft iemand ervaring met Aller'g Free?

Zo ziet het hele verhaal eruit. dit was voordat de jeuk begon. Voorlopig is ze hier nog wel zoet mee. In ieder geval8 weken afhankelijk van of er een ontsteking in zit en het helingsproces.

Afbeelding Afbeelding
#2900337
Ooh wat een ongemak , de stellage en ook nog jeuk  :-\
Is het misschien een idee om bv Tannetje Koning of Erwin van Gijtenbeek even om advies te vragen ?
Misschien weten zij de juiste middelen om de jeuk tegen te gaan
Ik zou in zo,n situatie in elk geval niet zelf te veel proberen zonder advies van een holist .
Door Rabia
#2900376
Misschien is cortavance spray een oplossing, weet niet waar ze de meeste jeuk heeft?
Dit word nl veel minder opgenomen, dan pillen.

En de allergieën die ze heeft reageren vaak goed op hyposensibilisatie, heb je op korte termijn niks aan maar miss kan dat (straks) wel ingezet worden.

En anders moet je ernstig gaan overwegen wat er erger is, en kijken of ze op een heel lage dosering prednison, de jeuk enigzins controleerbaar is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2900388
Misschien gek hoor...

Als kind heb ik een gigantische operatiewond gehad op mijn hoofd. 64 hechtingen  :-X
Jeuk, verschrikkelijk!

Iedereen was ten eind raad, ik sliep niet, at niet, alleen maar jeuk, jeuk, jeuk.
Er was een oude verpleegster met een wondermiddel wat echt fantastisch hielp.
Een plantenspuit met lauw water en daarin opgelost flink wat stijfsel.

Vraag me niet waarom, maar het mocht gewoon op de wond gesprayd worden en het was heerlijk. Ik was uren van de jeuk af.
Door Xaja
#2900545
Ik ben er inmiddels achter wat er gebeurd is. Ik heb het vanochtend gezien. Tijdens een jeukaanval is ze gaan krabben met haar rechterachterpoot en omgevallen. Het gebeurde waar ik bijstond. Ik vermoed dat dit gisteren ook gebeurd is en dat het niets te maken heeft met een ontsteking.  Op dit moment ben ik "gelukkig" nl thuis en zag het gewoon gebeuren. Gewoon een traphekje tussen twee muren met een plexiglasplaat ervoor zodat ze niet door, onder of over de spijlen kan, zonder ijzerwerk zeg maar. 24 uur bij haar in de buurt blijven werkt dus ook niet en is ook niet te doen. Mijn eigen DA, die overigens voor de rest een topmens is, zei dat ze nu niets aan de jeuk kunnen doen maar zodra de breuk genezen is ze dit meteen gaat aanpakken. In het gunstigste geval dus over 6 weken. Dit gaat gewoon niet. Naast dat ze dan helemaal alles opgekrabt heeft en haar vacht weer slecht uit ziet is het een weg die ik haar niet wil aandoen. Er moet gewoon een andere oplossing komen. Inmiddels heb ik een holischtisch dierenarts hier in Valkenburg al gemaild met de vraag wat ik nu kan doen. Ben zeer benieuwd wat daar uit gaat komen.

Rabia ze wordt al gedesensibiliseerd met Artruvetrin en daarnaast kreeg ze pred omdat de hyposensibilisatie alleen niet voldoende was maar de pred mag ze nu niet vanwege de operatie. Pred verlaagt de weerstand waardoor de wonden niet goed sluiten.

Hope had jij dan jeuk van de hechtingen over je hele lichaam? dat lijkt me ook geen pretje. Ga ik ook vragen je weet maar nooit. Het gaat erom dat de jeuk weg is of minder wordt want door het krabben wringt ze zich in rare bochten of valt ze en dat is helemaal niet goed lijkt me ze.
Laatst gewijzigd door Xaja op ma 31 mar 2014, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2900575
Xaja schreef:
Hope had jij dan jeuk van de hechtingen over je hele lichaam? dat lijkt me ook geen pretje. Ga ik ook vragen je weet maar nooit. Het gaat erom dat de jeuk weg is of minder wordt want door het krabben wringt ze zich in rare bochten of valt ze en dat is helemaal niet goed lijkt me ze.
Ja, ik had echt overal jeuk! Vreselijk...
Ik geloof dat ik dat het ergste vond.
Uiteindelijk heb ik zelfs ineen bad met een pak stijfsel gezeten, omdat er gewoon echt niets hielp.
Bij mij hadden ze krammen gezet, een soort van die nietjes zeg maar. Later nog 4 x geopereerd, steeds op precies dezelfde plek om maar één zo'n joekel van een litteken over. Te houden. Die nieuwe wonden zijn met draad gehecht ipv krammen en geen last meer gehad. Ze zeggen dat het niet kan, dat je allergisch reageerd op de hechtingen. Vreemd was wel dat ik zonder krammen nooit last heb gehad!

Leuk, van die da dat ze zeggen dat ze nu niets kunnen doen. Op zich snap ik dat ergens wel, alleen is het gewoon geen optie. Ze zeggen niet voor niets dat jeuk erger is dan pijn, en dat is echt zo! Dat omvallen kan niet goed zijn, maar de stress toch ook niet lijkt mij. Zo kan je hond niet in rust herstellen.

Arm dier...  :'(
Door Xaja
#2900761
Bedankt voor het meedenken. Ik ga zo naar de DA met een hele waslijst aan vragen en bijsluiters.  :D Ze zal wel gek van me worden maar tijdens mijn speurtocht naar een andere oplossing voor haar jeuk dan pret wil ik ook weten wat zij ervan vindt.

Het antwoord van de Dementor is ook binnen. Dat gaat natuurlijk ook mee. :-)

Hallo Marie-Jose,

Helaas is er geen natuurlijk middel dat met dezelfde 'kracht' jeuk kan onderdrukken.
Helaas wist ik dit ook al. Cardiflor van VSM is bij mensen redelijk werkend.
Voor de hond weet ik het eerlijk gezegd niet. Maar kwaad kan het ook niet.

De zaken die hier zouden kunnen helpen zijn:

- overschakelen op een verse voeding die biologisch/wild 'is', zoals DARF. De keuze maken op basis van een voedselallergenen test.
Ze heeft geen voedselallergie, dit hebben we via een eliminatiedieet uitgevonden


- Dermguard als supplement vanwege o.a. ontstekingsremmende msm en omegavetzuren

- chondrotoine (humane dosering) blokkeert histamine receptoren

- hoge doseringen (humane dosering) vitamine D3

- Mifloran als probioticum (2x 5 ml per dag)

Uitwendig behandelen met een blokkade middel als Bugshield i.v.m. de mijten allergieen.


Ik kwam bv tegen, vraag me niet waar, dat als je bij zo'n allergie test op de grens zit dat er dan ook een reactie kan komen als het bv de 15 allergie is. Snappen jullie het nog? Ik moest het ook 2 keer lezen voordat ik het begreep. In het kort komt het er op neer dat als een hond op 15 dingen allergisch reageert en er bv 1tje minder is omdat het seizoen niet is iet een van de andere die net op de grens zit kan op gaan spelen. Xaja heeft dus 24 allergische reacties in meer of mindere mate. De ergste had ik al in het eerste bericht geschreven. Bij sommigen zit ze net onder de 150 en bij andere verder eronder maar het feit blijft dat ze er wel zijn. Geen wonder dat Artuvetrin alleen dan niet helpt.


Ik houd jullie op de hoogte.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door