Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2898980
Welkom.

Ik ken het niet. Wat zit er precies in?
Ik lees op de site alleen een hoop over BARF, maar gemalen prak is geen BARF natuurlijk.
Op de een of andere manier krijg ik geen lijstje met ingrediënten te zien, kan ook aan mijn telefoon liggen hoor  ::)
Door abracadavra
#2899034
Hallo Kim,

Mijn hond heeft nu farmfood brokken, en ik wil daar vanaf en over stappen naar gezonder voer, en ben nog niet zo bekend met BARF en ben me nog aan het inlezen, ik wil gaan kijken of hij deze worsten lust, alvorens ik echt BARF ga geven.

Ik heb het nog niet gekocht, omdat ik eerst wilde weten of er hier mensen zijn die het kennen.
Het is iig biologisch vlees. Ik ga dit weekend een proberen en kijken wat er in zit.

Groet,
Rob
Door Mowgli
#2899919
Ik ken het ook niet
Kim_S schreef: Welkom.
Ik lees op de site alleen een hoop over BARF, maar gemalen prak is geen BARF natuurlijk.
Ik heb de indruk dat ze hier in Duitsland gemalen prak ook barf noemen. Tot nu toe heb ik in iedere barf-shop waar ik hier in Berlijn eens binnen ben geweest "gemalen" prak gezien. De menu's worden door de shops zelf ter plekke samengesteld, en bijna alles wordt gemalen tot snot of fijne snippers en het liefst nog opgevuld met long en als barf-menu verkocht.
Door Mowgli
#2899920
Kim_S schreef: Op de een of andere manier krijg ik geen lijstje met ingrediënten te zien, kan ook aan mijn telefoon liggen hoor  ::)
Ik denk dat het je telefoon is. Je moet even doorklikken naar de verschillende individuele producten ;)
Door heicke
#2899932
[quote]Ik heb de indruk dat ze hier in Duitsland gemalen prak ook barf noemen. quote]

Klopt, hier in Grevenbroich verkopen ze ook veel worsten met gemalen vlees, bot of orgaan of een mix ervan en dat heet hier ook barf. Ik heb het regelmatig gekocht en het ziet er netjes uit, naar mijn idee zit er geen rommel tussendoor gemalen. En ook de verhouding staan er duidelijk op aangegeven als je iets gemixt koopt. Maar daarnaast verkopen ze hier ook stukken vlees en botten en hele organen, keus genoeg.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2900048
Duits barfen is toch rundergehakt uit de supermarkt met poeders en pillen erdoor gewolft?
Gebruikersavatar
Door pike
#2900491
abracadavra schreef: Hallo Kim,

Mijn hond heeft nu farmfood brokken, en ik wil daar vanaf en over stappen naar gezonder voer, en ben nog niet zo bekend met BARF en ben me nog aan het inlezen, ik wil gaan kijken of hij deze worsten lust, alvorens ik echt BARF ga geven.

Ik heb het nog niet gekocht, omdat ik eerst wilde weten of er hier mensen zijn die het kennen.
Het is iig biologisch vlees. Ik ga dit weekend een proberen en kijken wat er in zit.

Groet,
Rob
Waar zie je staan dat het biologisch is?? Ik lees dit:  100% frisches Fleisch aus der Lebensmittelgewinnung - dat is toch wat anders.

Ik heb niet alles bekeken, maar ze hebben veel enkelvoudige smaken, dus die zijn niet geschikt om zo te geven, ze zijn niet compleet. Ook zijn bijv. de rundvleesmenu's niet compleet, er zit geen bot in. Je zal dus uit de compleet barf serie moeten kiezen (wat echter geen barf is), ik heb er eentje uitgepikt als voorbeeld:

Ente Carnivor Verpackungseinheiten: 400g Schale  „Carnivor“ ist eine eigene Produktlinie. Es ist eine perfekte Mischung vom kompletten Ente mit Muskelfleisch, Knochen, Organe und dazu der richtige Anteil von Pansen (Gemüse)

Een perfecte mengeling van complete eend met spiervlees, bot, organen en daarbij het juiste aandeel pens (groente).
Bij een complete eendversie zou m.i. geen pens nodig moeten zijn. Maar hoe groot is bij hun het juiste aandeel???? En waarom wordt dat tussen haakjes groente genoemd???  Hoe groot is het percentage bot, spiervlees en orgaan (incl. pens)???

En dit geldt ook voor de andere complete versies.

Ik ben gewend dat ze in Duitsland een mix aan vitaminen, mineralen e.a. stoffen toevoegen, dat  zie ik hier nergens staan.
En voor bot wordt in Duitsland nogal eens kraakbeen gebruikt (wat dus verre van bot is), maar daar krijg ik bij Procani ook geen duidelijkheid over.

Mijn keuze zou het niet zijn maar ja, ik ben dan ook barfer dus gekleurd  :biggrin2:
Het geniet denk ik nog altijd de voorkeur boven brok, en als inleiding tot barf zal het niet verkeerd zijn. Mits compleet en de verhoudingen een beetje oké zijn.
Door Anne in Zweden
#2901584
Dit baart mij vooral zorgen:

"Knochen sind ein entscheidender Bestandteil in der Ernährung. Wir verwenden allerdings nur „Knorpel-Knochen" die wir wiederum fein zermahlen. So sind Verletzungen durch evtl. Knochensplitter nahezu ausgeschlossen." (Te vinden onder Tipps und Tricks.)

Oftewel: geen bot maar kraakbeen. Alleen al op grond daarvan zou ik hier niet aan beginnen. @Pike: ze voegen naar eigen zeggen geen vitaminen, mineralen etc. toe; ze waarschuwen juist dat je daar voorzichtig mee moet omgaan, dus dat is wel goed van ze:

"Fette und Öle befinden sich oft schon in ausreichender Menge im gefütterten Fleisch. Es können aber kalt gepresste Öle als Ergänzung verwendet werden. Auch hier gilt lieber etwas zu wenig als zu viel!

Zusatzpräparate und Futterzusätze sollten generell sehr bedacht eingesetzt werden. Häufig kann es hier zu einer Überdosierung kommen."
Door Anne in Zweden
#2901585
Overigens staan bij de verschillende producten wel weer dingen vermeld als "vom kompletten Huhn, also mit Knochen" en "Karkasse". Dus toch niet alleen kraakbeen, ondanks wat ze zelf schrijven?
Gebruikersavatar
Door pike
#2901611
Anne in Duitsland schreef: Dit baart mij vooral zorgen:

"Knochen sind ein entscheidender Bestandteil in der Ernährung. Wir verwenden allerdings nur „Knorpel-Knochen" die wir wiederum fein zermahlen. So sind Verletzungen durch evtl. Knochensplitter nahezu ausgeschlossen." (Te vinden onder Tipps und Tricks.)

Oftewel: geen bot maar kraakbeen. Alleen al op grond daarvan zou ik hier niet aan beginnen. @Pike: ze voegen naar eigen zeggen geen vitaminen, mineralen etc. toe; ze waarschuwen juist dat je daar voorzichtig mee moet omgaan, dus dat is wel goed van ze:

"Fette und Öle befinden sich oft schon in ausreichender Menge im gefütterten Fleisch. Es können aber kalt gepresste Öle als Ergänzung verwendet werden. Auch hier gilt lieber etwas zu wenig als zu viel!
Maar olie zit toch niet van nature in gevogelte- of zoogdiervlees ? Tenminste ik heb nog niet van runderolie of schapenolie of kippenolie gehoord, enkel van visolie. En dan weet je dus absoluut niet wat voor olie het is die er in zit.


Zusatzpräparate und Futterzusätze sollten generell sehr bedacht eingesetzt werden. Häufig kann es hier zu einer Überdosierung kommen."
Het feit dat ze aanraden geen vit/min toe te voegen betekent niet dat ze die er zelf niet indoen, ook al staat het niet expliciet vermeld. ja ik weet het ,ik ben zo wantrouwend als de pest  :biggrin2:

Hoe zit het met etiketteringsvoorschriften in Duitsland? Op de verpakkingen van de pansen-express staat bijv. absoluut niet wat er in het pakje zit. Om daar enigszins achter te komen heb je hun website nodig. Dan blijkt dat lamsvlees strottevlees met pens te zijn en gevogelteragout maag met hart. Dus als ze dat al niet op de verpakking zetten, hoe zit het dan met toevoegingen.
Anne in Duitsland schreef: Overigens staan bij de verschillende producten wel weer dingen vermeld als "vom kompletten Huhn, also mit Knochen" en "Karkasse". Dus toch niet alleen kraakbeen, ondanks wat ze zelf schrijven?
Ja lastig is dat he. Maar dat van dat kraakbeen, dat doen ze bijv. bij de Pansen-express ook. Omdat ik dat op mijn vakantie adres kan krijgen heb ik mij daar ooit in verdiept. Dit staat op hun site:

"Unter natürlichen Bedingungen fressen Hunde fast ausschließlich Fleisch und Innereien. Dabei wird Fleisch sowohl frisch als auch als Aas verzehrt. Nicht gefressen werden Haut/Fell und der Mageninhalt der Beutetiere. Auch Knochen werden von Hunden in freier Natur nicht gefressen sondern lediglich abgenagt und als "Kauspielzeug" benutzt."

en:

"richtig „barfen“ ist eigentlich ganz einfach!:

Füttern Sie einfach nur frisches Fleisch und Innereien und nichts anderes!
(Kombinieren Sie Muskelfleisch + Sehnen u. Bindegewebe + Knorpel + Fett + Innereien)
= fertig und mehr nicht!"


En er zit dan ook geen bot in hun "k"vv. Ze zijn helemaal van de strotten.
Alleen hun rund compleet bevat bot: Knochenbrei ohne Splitter. En dat is nou juist het soort bot wat wij niet graat voeren, een pap van gemalen runderbot. Als er in een andere smaak al wat zit dan is het kraakbeen, maar in de meeste varianten zit niks.

Maar, ze weten heus wel dat hun theorie niet klopt, want als Ergänzungsfutter hebben zij wel een vitamine-mineralenmix.

In elk geval, na het lezen van hun site was ik genezen, we barfen gewoon door op vakantie. Tot nu toe lukt dat heel aardig, al is het soms wat eenzijdig met name wat het bot betreft. Dat halen ze dan wel weer in als we weer thuis zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door