Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#289971
Zoals jullie zelf wel ervaren hebben is de ontlasting op vers vlees weinig, hard en droog. Nu is dat voor de meeste katten geen enkel probleem, maar voor mijn Dayna dus wel. Dayna is een echte kots kat. Toen ik haar met 6 jaar kreeg werd gezegd dat ze een hele gevoelige maag/darmen had. De eerste 4 mnd heb ik haar nog Hill's i/d gevoerd en ben toen overgegaan op vers vlees. Had ze eerst op Hill's nog dunne drolletjes en kotste ze vrij regelmatig (zelfs wekelijks), op vers vlees is haar ontlasting prachtig en ook geeft ze minder vaak over. In de ruim 2 jaar dat ze alweer bij me is heb ik een patroon kunnen ontdekken in haar kots gedrag. In bijna 80% van de gevallen kotst Dayna wanneer ze net heeft gepoept (soms ligt er zelfs kots in de kattenbak). Ze poept dagelijks en er is dus geen sprake van een verstopping. Het probleem zit hem in het persen. Ik denk dus dat het persen haar toch al gevoelige maag (over) stimuleert. Op de brokken gaf ze vaak eten over, maar haar ontlasting was dan ook een stuk dunner. Vooral de laatste week geeft ze dagelijks over vlak voor of in de kattenbak. Nu is ze wel in de rui en dat zal er ook mee te maken hebben (vanmorgen had ze alleen een beetje haren overgegeven). Morgen haal ik dus in ieder geval wat anti haarbalpasta. Wat ik me nu dus af vraag is hoe ik haar ontlasting wat dunner krijg. Ik denk dus dat het een hoop scheelt wanneer ze niet meer zo extreem hoeft te persen. Zelf heb ik Dayna de laatste 3 dagen roomboter gegeven, maar ook dit help dus niet. De hoeveelheid was best wel veel, dus meer vet helpt denk ik niet. Dayna lust geen melk of room, ook dat kan ik dus niet geven. Zelf dacht ik al aan wat blikvoer, maar jullie weten hoe ik daar eigenlijk over denk. Ik denk dus eerder aan wat extra vezels, maar wat? Brinta met melk vind ze denk ik wel lekker, zou ik dat misschien kunnen proberen? Dayna is altijd al een kleine eter geweest en gezien vers vlees ook nog eens bijna geheel verteerd zoek ik dus iets wat niet geheel verteerd en wat Dayna dus meer ontlasting geeft waardoor het dus ook wat minder indroogt (logisch toch :-\).

Groetjes Rosita
Door Rosita
#289978
Het probleem is dat Dayna bijna niets lust (alleen roomboter dus). Zelf kan ik haar ook niets geven of het moet in pil vorm zijn. Heb net nog brinta, havermout en warme vla geprobeerd, maar ook dat moet madam niet. Het kan natuurlijk zijn dat ze net gegeten heeft en daarom geen trek heeft, dus vanavond laat nog maar even kijken of ze niet een beetje pap wil eten. Voor vanavond heb ik ook alvast een Bibi worstje eruit gehaald, dat eet ze wel altijd gelijk en heeft ze minder droge ontlasting van. Het probleem is dat ik dat niet kan laten staan, want dan eet Nero echt alles op. Als ik Bibi 2 dagen achter elkaar geef eet Dayna het ook niet meer gelijk. Carnibest kan ik wel gewoon laten staan zodat Dayna kan eten wanneer ze zelf trek heeft. Wel zou ik Dayna 1x per dag (rond 18:00 uur) wat blikvoeding kunnen geven in de hoop dat ze ’s ochtends misschien wat zachter poept, maar dat is toch wel het laatste wat ik wil proberen. Sardientjes kan ik trouwens morgen ook nog proberen. Zijn dat gewoon die dingen uit blik op olie basis?

Groetjes Rosita
Door An
#290292
Ik denk eigenlijk eerder dat dit een gedragsprobleem is als ik eerlijk mag zijn. Je poes is 6 jaar lang ziek geweest terwijl ze zat te poepen, zou het ondertussen niet een gewoonte zijn geworden om ziek te zijn als je zit te poepen en het gaat niet zo vlot als ze zelf wel zou willen?
Door Rosita
#290318
An schreef: Ik denk eigenlijk eerder dat dit een gedragsprobleem is als ik eerlijk mag zijn. Je poes is 6 jaar lang ziek geweest terwijl ze zat te poepen, zou het ondertussen niet een gewoonte zijn geworden om ziek te zijn als je zit te poepen en het gaat niet zo vlot als ze zelf wel zou willen?
De eerste 6 jaar (en haar eerste 4 mnd hier op brokken) gaf ze veel vaker over, maar dan was het voornamelijk voedsel en dit deed ze op een willekeurig tijdstip, eigenlijk nooit tijdens het poepen. Sinds Dayna CB eet is haar ontlasting net even te hard (kruimelig zou ik het bijna willen noemen). Op Bibi had ze dit niet. De reden waarom ik overgegaan ben op CB was omdat Bibi door Dayna en Dante niet meer gegeten werd en de ontlasting van Dante (die de eerste 2 jaar van zijn leven diaree heeft gehad) gewoon beter is op de CB. Als Dayna nu nog kotst is dit 9 v/d 10 keer tijdens het poepen. Dayna poept altijd 's ochtends vroeg en vaak heeft ze dan nog niet gegeten en gaat het dus alleen om maagzuur. Misschien heeft ze ook nog niet gegeten omdat ze juist nog moet poepen. Soms blijft de drol halverwege hangen en valt hij vlak voor de bak eruit. Soms valt hij ergens anders. En heel soms blijft de drol veel langer hangen en moet ik hem zelf uit haar komt trekken. Dit heeft ze iets van 1x of 2x per mnd, maar de laatste week is dit dus bijna dagelijks. Nu gaat ze binnen 15 minuten wel 3x naar de bak om te poepen. Ze gaat zitten persen, maar er komt dan niets of niet alles, vandaar dat ze aandrang blijft houden en terug komt. Dankzij vers vlees geeft ze dus veel minder vaak overdag over, maar doordat haar poep nu zo hard is moet ze veel meer persen en dat wil dus niet altijd even vlot lukken. Daarbij moet ik zeggen dat Dayna een ex-fokpoes is en volgens mijn DA waarschijnlijk ook een keizersnee heeft gehad. Ze loopt altijd wijdbeens. Zelf denk ik dat dit komt door de vele kittens die zij gehad heeft (vanaf 2 jaar tot 6 jaar heeft ze kittens gehad, dus ze zal iets van 9 of meer nestjes hebben gehad). Misschien heeft ook dit invloed op haar darmen. Ik weet haast wel zeker dat dit geen gedragsprobleem is. Als haar ontlasting niet gelijk wil komen kan je echt zien dat ze zich behoorlijk ongemakkelijk voelt. Dayna heeft een veel dikkere vacht (en ook meer ondervacht) dan mijn andere 2 oosterse katten. Ze is nu behoorlijk aan het verharen en ik denk dat dit de laatste week voor problemen heeft gezorgd. Dayna vindt roomboter dus erg lekker, maar ook niet iedere dag. Gisteren heb ik wat Tractonorm Lax door de boter gedaan en dat heeft ze dus wel op. Vandaag heeft ze nog niet gepoept en ook nog niet gekotst, het is dus even afwachten. Vandaag ga ik ook nog anti-haarbal pasta halen en wat sardientjes, maar het zou gewoon fijn zijn wanneer haar ontlasting niet meer zo heel hard zou zijn zonder dat ik haar laxeer spul moet geven of anti-haarbal pasta.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#290323
Lust ze lever? als ze dat lust (maar dat zal wel niet) ben je eeo een eind goed op weg want dat laxeerd.
Door Kefraya
#290331
Is het een idee om zelfgetrokken bouillon door haar eten te mengen, zodat het geheel wat vochtiger (en misschien wat vetter) wordt? Het zal in elk geval de smaak dan niet wezenlijk veranderen...
Door An
#290360
Rosita schreef: De eerste 6 jaar (en haar eerste 4 mnd hier op brokken) gaf ze veel vaker over, maar dan was het voornamelijk voedsel en dit deed ze op een willekeurig tijdstip, eigenlijk nooit tijdens het poepen. Sinds Dayna CB eet is haar ontlasting net even te hard (kruimelig zou ik het bijna willen noemen). Op Bibi had ze dit niet. De reden waarom ik overgegaan ben op CB was omdat Bibi door Dayna en Dante niet meer gegeten werd en de ontlasting van Dante (die de eerste 2 jaar van zijn leven diaree heeft gehad) gewoon beter is op de CB. Als Dayna nu nog kotst is dit 9 v/d 10 keer tijdens het poepen. Dayna poept altijd 's ochtends vroeg en vaak heeft ze dan nog niet gegeten en gaat het dus alleen om maagzuur. Misschien heeft ze ook nog niet gegeten omdat ze juist nog moet poepen. Soms blijft de drol halverwege hangen en valt hij vlak voor de bak eruit. Soms valt hij ergens anders. En heel soms blijft de drol veel langer hangen en moet ik hem zelf uit haar komt trekken. Dit heeft ze iets van 1x of 2x per mnd, maar de laatste week is dit dus bijna dagelijks. Nu gaat ze binnen 15 minuten wel 3x naar de bak om te poepen. Ze gaat zitten persen, maar er komt dan niets of niet alles, vandaar dat ze aandrang blijft houden en terug komt. Dankzij vers vlees geeft ze dus veel minder vaak overdag over, maar doordat haar poep nu zo hard is moet ze veel meer persen en dat wil dus niet altijd even vlot lukken. Daarbij moet ik zeggen dat Dayna een ex-fokpoes is en volgens mijn DA waarschijnlijk ook een keizersnee heeft gehad. Ze loopt altijd wijdbeens. Zelf denk ik dat dit komt door de vele kittens die zij gehad heeft (vanaf 2 jaar tot 6 jaar heeft ze kittens gehad, dus ze zal iets van 9 of meer nestjes hebben gehad). Misschien heeft ook dit invloed op haar darmen. Ik weet haast wel zeker dat dit geen gedragsprobleem is. Als haar ontlasting niet gelijk wil komen kan je echt zien dat ze zich behoorlijk ongemakkelijk voelt. Dayna heeft een veel dikkere vacht (en ook meer ondervacht) dan mijn andere 2 oosterse katten. Ze is nu behoorlijk aan het verharen en ik denk dat dit de laatste week voor problemen heeft gezorgd. Dayna vindt roomboter dus erg lekker, maar ook niet iedere dag. Gisteren heb ik wat Tractonorm Lax door de boter gedaan en dat heeft ze dus wel op. Vandaag heeft ze nog niet gepoept en ook nog niet gekotst, het is dus even afwachten. Vandaag ga ik ook nog anti-haarbal pasta halen en wat sardientjes, maar het zou gewoon fijn zijn wanneer haar ontlasting niet meer zo heel hard zou zijn zonder dat ik haar laxeer spul moet geven of anti-haarbal pasta.

Groetjes Rosita
Oh oke nee dan niet, ik gooide maar een balletje op ;) Zelf gaan samenstellen? Dan kan je beter manipuleren wat ze eet?
Door Rosita
#291667
Gelukkig heeft Dayna al 2 dagen niet meer overgegeven. De laatste keer gaf ze voornamelijk een beetje haar over wat hopelijk dus de boosdoener was. Mijn katten zijn binnenkatten die alleen in de ren of aangelijnd buiten komen. Wat Dayna altijd doet als ik haar aan een tuigje heb is gras eten, misschien moet ik haar dus wat vaker gras laten eten zodat ze geen haarballen krijgt. Hier geeft ze ook van over, maar het tijdstip waarop heb ik dan zelf een beetje in de hand (ik kan haar gras laten eten wanneer ze nog niet haar CB gegeten heeft). Dante geeft ook over na het eten van gras (een echte koe zo gek hij op gras is :-X), maar gaat er helaas ook van aan de diarree, dus kattengras binnen is geen optie. De sardientjes vond madam niet echt lekker (bleef meer bij ruiken dan eten) en de kippenlever werd ook niet door haar gegeten >:(. Dayna is dus echt een moeilijke eter (ben daarom allang blij dat ze rauw vlees eet :D). Roomboter is zo'n beetje het enige wat ze wel lekker vind, dus dat zal ik zeker regelmatig geven zolang ze in de rui is. Krijg trouwens niet het idee dat het haar ontlasting dunner maakt, maar misschien glijd het wel wat makkelijker (en is dat misschien toch de reden dat ze niet meer kotst).

Groetjes Rosita
Door hamada
#292013
Prince eet tegenwoordig eigenlijk altijd CB voor de hond, waar ik dan taurine bijvoeg.
CB kat lust hij eigenlijk niet, hij geniet vooral van de grotere stukken vlees in de hondenvarianten.
Met CB eend/rijst krijgt hij wel heel harde ontlasting, echt kogeltjes die in de bak liggen, dus doe ik daar dan wat natuurmix doorheen. Maar als ik hem CB lam/rijst voor de hond geef, dan is zijn ontlasting meer normaal. Niet meer zo keihard en droog. Hij kan dan ook meer ontlasting in een keer kwijt dan met de eend/rijst. Ook de kip/rijst gaat goed, maar ook daar doe ik dan wat natuur van de honden bij, want hij blijft neigen naar te hard.
Af en toe krijgt hij een dagje (of 2) natuurmix samen met de honden, en ook dat heeft goed effect.
Misschien dat jouw kat het hier ook beter op doet?
succes!!!
Door Nelly
#312377
Heb je aleens mayonaise geprobeerd voor Dayna? Da's ook vrij vet; echt gezond zal het niet zijn, maar het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#312381
Nelly schreef: Heb je aleens mayonaise geprobeerd voor Dayna? Da's ook vrij vet; echt gezond zal het niet zijn, maar het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen :-\
Dat kun je zelf gezonder maken ei en olie en mixen maar
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door