Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2899668
Misschien hoort het meer in medisch, maar voor mijn gevoel past het meer hier, dus ik vraag het in de bar.

Ik ben bezig met het tandenpoetsen bij Oscar. Ik mag inmiddels weer heel goed aan en in de bek komen en ook de tandenborstel accepteert hij goed. Ik kan ook met 1 hand de lippen opzij houden en met de andere poetsen. So far, zo trots!

Maar nu komt ik bij een praktisch probleempje. Hoe poetsen jullie de kiezen achterin op de onderkaak? Op het plaatje zie je gelijk waarom het mij niet lukt, Oscar houdt braaf zijn bek dicht en dan kom ik er niet bij. Hebben jullie bek open geleerd of doen jullie honden dat vanzelf? Zijn er truukjes voor?

Afbeelding

Volgende stap wordt toch eens bezig gaan met een schrapertje, maar dat mag de dierenarts me eerst voordoen. Vrees dat het boeltje net wat te ver heen is voor een redding door tandenpoetsen, maar nog niet erg genoeg voor een gebitsreiniging.
Door K&D
#2899696
Wij krabben de boel af en toe schoon met een echt tandartshaakje. Even de tandarts lief aankijken voor een gebruikte. Dat werkt prettig omdat er een plat schuifrandje aan zit.
Het is in het begin lastig, maar zolang je van het tandvlees af drukt naar de punt, schuif je met wat kracht de plaque eraf.
Het enige waar je goed op moet letten is uitschieten...
Er zit wat ruimte (de pocket) onder het tandvlees waar je heel voorzichtig nét achter kunt met het haakje. Maar dat vergt wel wat oefening. Een klein beetje bloed is niet erg, dat is zo weer weg.
De dames zijn eraan gewend en laten het toe. We oefenen dit al vanaf jongs af aan, maar prettig vinden ze het nooit.
Kyrah heeft wat rottige ondertandjes, daar mag ik niet aankomen. Dat zal de DA binnenkort moeten doen onder een roesje.
http://www.lhasa-apso-newssite.eu/lhasa ... iging.html

aanvulling: wij doen het met z'n tweeën. De een houdt de kop vast en de bek open en de ander krabt. Dat gaat het makkelijkst
Laatst gewijzigd door K&D op vr 28 mar 2014, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2899699
Ik vraag mn borders een sorteerstokje vast te houden, dan zijn de kaken iets van elkaar en dan kan ik er makkelijk bij.
(houtje van 1x 1cm en zo'n 10 cm lang)
Door bloemetje
#2899730
Ik steek met een gerust hart mijn vingers ertussen :biggrin2:. Maar mijn honden (behalve Bambi) zijn t gewend van jongs af aan. Overigens leer je op de trimschool t tandenkrabben niet meer. Ze zeggen dat je slechte bacteriën in de bloedbaan kunt brengen op die manier. 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2899735
Het gaat me nu (nog) niet om krabben. Dat kan ik zelf niet en dat wil ik tzt eerst met de dierenarts overleggen. Maar dan moet ik verder zijn in de training en dan mag zijn tijd hebben.

Een sorteerstokje vasthouden is op zich wel een leuk idee. Dat kan hij nu nog niet. Ja, wel het vasthouden, maar niet in combi met tandverzorging. Dan zijn de kiezen beter te bereiken. Mijn vingers er tussen steken kan ook wel qua veiligheid, maar ik denk niet dat hij dan rustig blijft. Nu blijft ie echt heel stil en braaf zitten als ik bezig ben en dat vind ik heel knap en wil ik heel graag houden.
Door Lizzy
#2899738
Ik steek inderdaad duim en wijsvinger tussen die kleine kiesjes p1, p2, p3 en poets dan de onderste kiezen (als ik al poets).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door