Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door M@rina
#2899100
Iemand op mijn forum quote onderstaande tekst, zonder bronvermelding. Geen idee dus wie het geschreven heeft, maar ik ben wel benieuwd naar het waarheidsgehalte
Eiwitten
Hondenvoer moet de aanbevolen vitaminen en mineralen bevatten die een hond dagelijks nodig heeft. Ook het eiwitgehalte van het voer is erg belangrijk. Een van de bestanddelen van eiwit, aminozuur, kan namelijk niet door de hond zelf worden aangemaakt. Aangezien aminozuur van essentieel belang is voor de ondersteuning van het immuunsysteem, de spieren en de werking van de hormonen moet het in de voeding worden verwerkt. Er mogen overigens ook weer niet teveel eiwitten in het voer zitten, omdat dit de nieren kan beschadigen. Een goede balans in de voeding is dus van essentieel belang.

De eiwitfraktie bij droog voer is ideaal rond de 22 - 25% bij hoogwaardige eiwitgrondstoffen en mag maximaal 27% bedragen bij pups en opgroeiende honden, anders wordt de stofwisseling (lever) teveel belast. Indien het eiwitgehalte (totaal aan aminozuren) van een voer hoger is, dan de hond nodig heeft kan dit zeer nare gevolgen hebben voor de hond.
Bij opgroeiende honden wordt de groeisnelheid hierdoor beïnvloed. Jonge honden groeien bijvoorbeeld te snel en onregelmatig. Heel vaak hebben de honden dan last van groeipijnen. De opname van andere stoffen zoals kalk en dergelijke blijft achter, waardoor botafwijkingen ontstaan. Deze kunnen weer leiden tot andere afwijkingen en/of erfelijke gebreken versterken, zoals bijvoorbeeld heupdysplasie, karperrug, koehakkigheid en dergelijke.

Omdat het overtollige en/of niet bruikbare eiwit, in de vorm van aminozuren, toch via de bloedbaan in het lichaam terechtkomt, moet dit in de lever worden afgebroken tot ureum en dan door de nieren worden uitgefilterd. Met andere woorden; De lever en de nieren moeten "overuren draaien" om een eiwitvergiftiging te voorkomen, wat een extra belasting van deze organen betekent. Vooral bij jonge honden kan deze extra belasting funest zijn (wat vooral op latere leeftijd duidelijk wordt), omdat de organen, evenals het totale lichaam, nog volop in ontwikkeling zijn en dus nog niet op volle capaciteit kunnen werken.
Door suzanne 1
#2899102
Dat klopt volgens mij wel maar let op.....dit gaat over in droge stof gemeten eiwit.  Volgens mij zit er in vlees in verhouding niet meer eiwit hoor. Ik moet ergens nog wel zo'n boekje hebben waarmee ik dat kan uitrekenen maar  na 2 verhuizingen geen flauw idee waar
Door Lizzy
#2899115
Volgens mij Ing Nic DHont. En hij meet in droge stof. En hij noemt ook de eiwitfracie in droge stof van een prooidier. Even uit mijn hoofd ligt die rond de 16 of 19%. Idem voor vlees, komt niet boven de 21%, uit mijn hoofd. Dit is trouwens wel ouwe meuk hoor, 1970-achtig.
Door M@rina
#2899120
de plaatser van het stuk  beweert dat er door versvoer een te veel aan dierlijke eiwitten aan honden gevoerd worden en dat hier groeipijnen en nierproblemen door ontstaan. Die ouwe meuk.... is dat achterhaalde meuk?

Is het %eiwit uit analyse's van kvv's ook gemeten in droge stof?
Door kakocavi
#2899128
In de Nevo tabel staat ook gewoon het gehalte eiwit op natte basis, dat is meestal zo bij tabellen voor mensenvoedsel. Als je het gehalte macronutriënten, as en vocht optelt kom je steeds rond de 100% uit (niet altijd precies door afrondingen). Eend bevat volgens de tabel het minste eiwit: 26%. Fazant bevat het meeste: 72%. Als je wilt weten hoeveel eiwit ergens in zit moet je het eiwitpercentage delen door het percentage droge stof (dus 100% - vocht%). Bij blikvoer ligt het eiwitpercentage vaak rond de 50%.

Hoe dan ook: het is een enorm dom geschreven stuk (alle eiwitten bestaan voor 100% uit aminozuren, alleen dat stukje is al tenenkrommend) maar het eiwitpercentage zou wel kunnen kloppen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#2899243
M@rina schreef: de plaatser van het stuk  beweert dat er door versvoer een te veel aan dierlijke eiwitten aan honden gevoerd worden en dat hier groeipijnen en nierproblemen door ontstaan. Die ouwe meuk.... is dat achterhaalde meuk?

Is het %eiwit uit analyse's van kvv's ook gemeten in droge stof?
Dat is dan de (foute) interpretatie van die persoon. Ik haal dat niet uit dit stukje. Zoals Lizzy ook al aangaf is de eiwitfractie van vlees niet hoger dan hier aanbevolen wordt. En let wel: eiwitfractie is niet hetzelfde als eiwitpercentage.
Door kakocavi
#2899278
Sonja schreef: Dat is dan de (foute) interpretatie van die persoon. Ik haal dat niet uit dit stukje. Zoals Lizzy ook al aangaf is de eiwitfractie van vlees niet hoger dan hier aanbevolen wordt. En let wel: eiwitfractie is niet hetzelfde als eiwitpercentage.
Wat is in dit specifieke geval het verschil tussen fractie en percentage? Er wordt namelijk over fracties gesproken en vervolgens worden percentages genoemd.

Daarnaast komt uit alle data die ik hierover vindt naar voren dat spiervlees gemiddeld voor zo'n 50% uit eiwit bestaat (droge stof). In blikvoer ligt dat percentage in dezelfde regio. Is dat dan ook wat hier aanbevolen wordt (en door wie en waar)?
Door Lizzy
#2899315
Als je wilt weten van wie deze tekst exact is:

http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... eisen.html

Van Gerrit de Weerd van Farmfood. En die heeft zich zeker-te-weten op Nic Dhont gebaseerd. Dus ik zou hem een mailtje sturen met je vragen.

En dan even wat leuke quotes uit het boek "wat moet mijn hond eten?" van Ir. Nic. Dhont:

"attentie: laat u soorten voer, dat meer dan 29% eiwitten bevat, staan. Te veel eiwitten kunnen ernstige afwijkingen veroorzaken en het leven van uw hond bekorten. Voer altijd uit een stenen of stalen bak, op borsthoogte".

"de compositie van de aminozuren in de eiwitten, dienen ongeveer gelijk te zijn aan die van de eiwitten van de hond zelf.

Conclusie: zoals bij elk "teveel" is ook teveel eiwit ongewenst en zeker eiwitten met een afwijkend aminozurenpatroon. Het heeft ook geen enkele zin. Vergelijkt u maar eens de analyse van teven-melk en die van het prooidier:

Tevenmelk:
Energiegehalte: 139 kcal/100 gram
Eiwitgehalte: 9,7 g
Vetgehalte: 9,3 g
Overige koolhydraten: 3,1 g

Berekent men nu de eiwitfractie dan ontstaat:

9,7 x 4 = 38,8 kcal. (38,8 : 139) x 100 = 27,14%

Prooidier:
Eiwitgehalte: 15%
Vetgehalte: 18%
Overige koolhydraten: 17%
Energiegehalte: 290 kcal/p. 100 g.

De eiwitfractie wordt dan:

15 x 4 = 60 kcal (60 : 290) x 100 = 20 ,69%

Het verstrekken van vlees of pens enz. bij volledig droog voer is sterk af te raden. Dit geldt tevens voor 2 verschillende complete soorten voer. Voer een soort of merk, nooit twee verschillende soorten of merken op een dag. Wel kunt u z.g.n. vers vleesdagen invoeren, daarover vindt u elders in dit boek meer. Er kunnen diverse afwijkingen ontstaan. Zie het onderwerp soorten voer".

"advies: houdt u zich aan de gegevens uit de natuur van de hond. Neem als voorbeeld de analyse van tevenmelk of die van het prooidier. Houdt u zich aan een eiwitfractie van maximaal 30% voor de honden tijdens de groei en maximaal 25% voor volwassen honden. Ergo maximaal een EF van 30%. Minder dan 25% veroorzaakt geen schade, het kan in veel gevallen zelfs aan te bevelen zijn. Vooral bij nierpatienten en oudere honden is een lage eiwitfractie aan te bevelen. (10 tot 20%).

Niet de hoeveelheid eiwitten is belangrijk maar wel de samenstelling van de aminozuren. Bij een juiste samenstelling, ontstaat ook de juiste hoeveelheid eiwit".

=====

OK, inmiddels weten we dat een voerbak op borsthoogte de kans op maagtorsie juist lijkt te vergroten. Inmiddels weten we ook dat hoogwaardige eiwitten niet schadelijk zijn voor de nieren of oude honden. Opgroeiende honden hebben juist meer eiwit nodig.

Als je de eiwitfractie van Carnibest berekend, kom je trouwens op 24,19% uit. En bij Energique lag dat een jaar of 10 geleden op 28,8%. Die van Smuldier alias Smac rond de 29%.

Maar feit blijft dat een prooidier een eiwitfractie heeft van rond de 20%, KVV's een eiwitfractie hebben van rond de 25% (tenminste, de merken die wij vroeger ooit hebben berekend) en je zult zien dat als je samenstelt met vlees, orgaanvlees, vleesbotten en groenten dat de eiwitfractie zo ergens tussen de 20% en 30% ligt, schat ik zo in (natte vingerwerk). En zoals jij en ik weten doen onze hondjes het daar uitstekend op.

Als je zin hebt zou je met behulp van het rekenvoorbeeld van PaulB de eiwitfractie van nieuwere merken KVV kunnen gaan uitrekenen. Ik begin er al niet aan want als ik van sommige merken de percentages van de analyses bij elkaar optel, kom ik al uit op meer dan 100% ::)

Paul's Rekenvoorbeeld:

Vocht 9%
Ruw eiwit 32%
Ruw Vet 20%
Ruwe celstof 2%
As 7%

1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal
In bovenstaand voorbeeld staan geen koolhydratenpercentage vermeld dit kan als volgt worden berekend:
Bovenstaande opgeteld geeft 70%. Dit moet natuurlijk 100% zijn, wat betekent dat er 30% koolhydraten in het voer zit. (100% - 70% = 30%)
Dus: 
32% is 320 gram/kg x 4 = 1280 kcal/kg uit eiwitten
20% is 200 gram/kg x 9 = 1800 kcal/kg uit vet
30% is 300 gram/kg x 4 = 1200 kcal/kg
De eiwitfractie is nu makkelijk vast te stellen namelijk:
Uit eiwit komen 1280 kcal/kg
Het totaal is 4280 kcal/kg
de eiwitfractie is dan:
(1280 : 4280 x 100% = 29,9%)
Door M@rina
#2899345
Dank je wel Lizzy. Ik moet eens even gaan zitten voor die berekening ben daar geen ster in. 1 ding wil ik je nog vragen, je schrijft:
OK, inmiddels weten we dat een voerbak op borsthoogte de kans op maagtorsie juist lijkt te vergroten. Inmiddels weten we ook dat hoogwaardige eiwitten niet schadelijk zijn voor de nieren of oude honden. Opgroeiende honden hebben juist meer eiwit nodig.
Heb je daar ook "bewijs" van een artikel o.i.d wat ik kan lezen waaruit deze conclusies blijken?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#2899362
kakocavi schreef: Wat is in dit specifieke geval het verschil tussen fractie en percentage? Er wordt namelijk over fracties gesproken en vervolgens worden percentages genoemd.

Daarnaast komt uit alle data die ik hierover vindt naar voren dat spiervlees gemiddeld voor zo'n 50% uit eiwit bestaat (droge stof). In blikvoer ligt dat percentage in dezelfde regio. Is dat dan ook wat hier aanbevolen wordt (en door wie en waar)?
Ik geloof dat Lizzy inmiddels al heel veel duidelijk heeft gemaakt. Eiwitfractie is ook een percentage. Het drukt uit welk percentage van de calorieën die het voer levert wordt gevormd door eiwitten. Door dat te berekenen kun je verschillende voeders beter met elkaar vergelijken v.w.b. de hoeveelheid eiwitten die de hond binnen gaat krijgen. Voor wat dat waard is. Kwaliteit gaat m.i. voor kwantiteit. Maar het blijft wel leuk als je een dergelijke berekening ter plekke uit je mouw kunt schudden als er weer eens een dierenarts voor een volle zaal staat te beweren dat vers slecht is voor een hond omdat er te veel eiwit in zit en vervolgens het advies geeft goed de eiwitpercentages op de brokverpakkingen met elkaar te vergelijken. Die meneer kon eigenlijk wel gelijk naar huis.  :biggrin2:
Door Lizzy
#2899376
M@rina schreef: Dank je wel Lizzy. Ik moet eens even gaan zitten voor die berekening ben daar geen ster in. 1 ding wil ik je nog vragen, je schrijft:

Heb je daar ook "bewijs" van een artikel o.i.d wat ik kan lezen waaruit deze conclusies blijken?
Hier bijv http://www.mhwc.org/weimaraners/bloat.html, studie is o.a. gedaan door ene Lawrence Glickman
Door M@rina
#2899403
sory Lizzy ik was niet duidelijk met de quote, het ging mij om dit stukje:
Inmiddels weten we ook dat hoogwaardige eiwitten niet schadelijk zijn voor de nieren of oude honden. Opgroeiende honden hebben juist meer eiwit nodig.
Overigens wel interessant om te lezen over
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door