Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#2898920
Morgen ga ik met mijn paard naar de kliniek.
Ik heb haar gekocht in 2010 en ik heb nog nooit een half jaar achter elkaar kunnen rijden.
Altijd was er wel weet wat, dan weer kreupel, dan weer een gevoelige rug, dan weer een longontsteking en ga zo maar door. Ik heb al een nieuw zadel, we hebben een abonnement bij de dierenarts en osteopaat en ik blijf er maar naartoe gaan met telkens weer de vraag of er echt niks is, want ze voelt zo vreemd met rijden.

Sinds een week loopt ze wéér kreupel.
Zachte volte gaat ze met de staart tussen de benen aan de kletter, harde volte is dramatisch, kreupel op 4 benen, loopt als een hackney. Ik merkte het onder het zadel. Het brave paard begon ineens te bokken  :-X

Morgen naar de kliniek. En dan laat ik haar helemaal binnenstebuiten keren.
Er moet gewoon iets zijn, het zit me niet lekker.
Ik vind het zó spannend! Ik heb er maar een naar gevoel bij...  :-\
Laatst gewijzigd door Hope op vr 10 okt 2014, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2898945
Hoeven zijn okee? Hoe wordt ze bekapt?

Rot zeg, dat je niet weet wat er mis is. Ik hoop dat er morgen iets (behandelbaars!) gevonden wordt!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2898970
Kim_S schreef: Hoeven zijn okee? Hoe wordt ze bekapt?

Rot zeg, dat je niet weet wat er mis is. Ik hoop dat er morgen iets (behandelbaars!) gevonden wordt!
Hoeven zijn oké ja, ze wordt al sinds een jaar beslagen door de hoefsmid van de dierenarts, samen met de dierenarts zelf, om te kijken of het daar niet aan kan liggen.
DJ en Doerak schreef: Weet je ook iets over haar verleden? Dat er niets iets speelt waardoor ze steeds weer klachten krijgt?
Ik heb haar sinds ze zadelmak is. En een verleden, dat heeft ze, als je kijkt naar gezondheid dan.
We zijn begonnen met een zeer serieuze spierbevangenheid. Toen een longontsteking. Toen weer spierbevangenheid. Weer een longontsteking. Wéér spierbevangenheid (en geloof me, we zijn écht kritisch op voer. Ze krijgt alleen hooi dat we hebben laten onderzoeken, ze loopt niet op het gras, ze krijgt glutenvrij krachtvoer met minimale hoeveelheden suiker en zetmeel maar zonder krachtvoer heb ik een hoopje ribben in de stal staan). We hebben dikke achterbenen gehad, we hebben slechte harde voltes gehad maar we hebben ook hoge hoogtepunten gehad waarbij ik echt het paard van mijn leven op stal heb staan.

Ook haar karakter is wisselend. Het is absoluut geen bang paard.
Totdat ze ergens last heeft, dan raakt ze uit balans en staat ze vaak letterlijk te trillen van angst.

Voor de mensen onder ons die wat weten van de elementen: ze schiet om de haverklap van vuur in water.

Ik weet het niet meer. Ik heb haar al laten bekijken door een holistisch arts, ik heb haar naar de osteopaat gedaan, de masseur, de zadelmaker, hoefsmid, tandarts, dierenarts. Ik heb naar mezelf gekeken, ik ben zelf naar de osteopaat geweest... Maar niets helpt.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2898973
Ik heb hier laatst een hoefsmid gehad die natuurlijk bekapt. Dat is erop gericht de hoeven zo te "maken" zoals ze bij wilde paarden zijn. Zonder ijzers dus. En toch oersterk. Ik kreeg er een beetje een Barf-gevoel bij  :)

Voor mijn shetje werkt het in ieder geval goed, maar ja, die wordt niet echt bereden... Het moet je ook wel aanspreken natuurlijk, maar misschien is het een optie als er echt niks gevonden kan worden.

Vervelend voor paardje en voor jou!!!
Door spikkel
#2898981
Ijzers kunnen zeer doen, vraag eens een goede natuurlijke bekapper, hoe zien haar stralen en hielen eruit. Met ijzers werken de schokdempers niet in de hoeven, hier kunnen ze rugklachten van krijgen.
Het kan ook zijn dat er een mineralen tekort is. Magnesium komt niet veel meer voor in ons gras en hooi. Selenium en vitamine E is ook erg belangrijk.
Je moet dan wel een bloedonderzoek laten doen wat de waardes zijn. Een hooi analyse voor de mineralen.

Je kunt eens kijken op www.je paard gezond en fit of www.horsefood for thought.nl

Mijn pony had ook altijd van alles, deze krijgt nu magnesium sinds een aantal weken en mineralen balancer. Het gaat steeds beter nu.
Door TessaThomas
#2898995
Bij spierbevangenheid denk ik eerder aan te veel voer op rust dagen of een te kort aan vitamine e / magnesium. Dat ze angstiger wordt als ze ergens last van heeft, vind ik niet raar. Het blijft een vluchtdier, dus als je niet helemaal 100% bent moet je enorm opletten om niet opgegeten te worden.

Ik hoop dat ze wat kunnen vinden, wat ook nog eens te behandelen is! Wat hebben jullie tot nu toe voor onderzoeken gehad?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2899057
spikkel schreef: Ijzers kunnen zeer doen, vraag eens een goede natuurlijke bekapper, hoe zien haar stralen en hielen eruit. Met ijzers werken de schokdempers niet in de hoeven, hier kunnen ze rugklachten van krijgen.
Het kan ook zijn dat er een mineralen tekort is. Magnesium komt niet veel meer voor in ons gras en hooi. Selenium en vitamine E is ook erg belangrijk.
Je moet dan wel een bloedonderzoek laten doen wat de waardes zijn. Een hooi analyse voor de mineralen.

Je kunt eens kijken op http://www.je paard gezond en fit of http://www.horsefood for thought.nl

Mijn pony had ook altijd van alles, deze krijgt nu magnesium sinds een aantal weken en mineralen balancer. Het gaat steeds beter nu.
Bloedonderzoek is al een keer of 8 gedaan. Het enige wat er steeds uit komt is dat de spierenzymen zijn verhoogd. Tekorten worden niet gevonden.

Vanwege de problemen met de spieren krijgt ze een supplement van de dierenarts. Speciaal voor dit soort problemen. Het bevat magnesium, selenium, vitamine E, vitamine B en nog iets (waar ik zo snel niet op kom en de pot staat op stal).
eelke schreef: Heb je haar al een tijd onbeslagen gehad? Waarom staat ze op ijzers?
We hebben haar zeker onbeslagen gehad. Ik vind ijzers onzin, zeker aangezien ik toch nooit op wedstrijd kan en ze dus nooit op scherp hoef te hebben.
We hebben er nu een "equilybriu-ijzer" onder. Een ijzer dat de afwikkeling bevorderd waardoor het voorbeen een fractie eerder weg kan. Ze loopt er beter mee dan zonder ijzers.
TessaThomas schreef: Bij spierbevangenheid denk ik eerder aan te veel voer op rust dagen of een te kort aan vitamine e / magnesium. Dat ze angstiger wordt als ze ergens last van heeft, vind ik niet raar. Het blijft een vluchtdier, dus als je niet helemaal 100% bent moet je enorm opletten om niet opgegeten te worden.

Ik hoop dat ze wat kunnen vinden, wat ook nog eens te behandelen is! Wat hebben jullie tot nu toe voor onderzoeken gehad?
Voer wordt op rustdagen niet gegeven. Alleen ruwvoer.
Ik stap haar minimaal 20 minuten los aan de hand, rijd haar max 25 minuten (alleen stap en draf), rijd haar nooit in het zweet, stap dan weer 20 minuten uit en daarna krijgt ze altijd vrije beweging in de paddock. Dus echt de typische spierbevangenheid lijkt het niet. Overigens zijn rustdagen geen rustdagen in de zin van op stal staan. Ze krijgt zo veel mogelijk vrije beweging en op vrije dagen stap ik haar daarnaast ook nog aan de hand of aan de longe.
Jantina schreef: Wat een pech joh! Haar veulen heb je ook nog toch? Hoe doet hij het?
Succes morgen!
Het veulen wat je bedoeld was van mijn andere merrie, die helaas maar 14 jaar mocht worden.
Dat veulen ging als jaarling over de kop en brak haar knie in 2 stukken. Ik heb haar laten opereren. Het was echt werkelijk waar één groot drama. Eerste keer kwam ze niet uit narcose, hebben ze zuurstof en heel de mikmak moeten geven en raakte ze volledig is shock. 5 dagen later at en dronk ze nog altijd niet zelfstandig.
Na 14 dagen knapte ze ietwat op en wilde ik haar naar huis halen. Toen bleek meneer de dierenarts een stukje bot over het hoofd te hebben gezien en moest mijn arme meisje wéér onder narcose. Opnieuw slecht wakker geworden, opnieuw in shock. Ik heb haar meer dood dan levend opgehaald bij de kliniek. Ik kon alleen maar denken dat als ze dan toch dood zou gaan, dat in ieder geval niet van ellende zou zijn in een donkere stal bij de kliniek. Dan maar thuis in de zon. Maar het was een vechter en ze heeft het overleefd.

Overigens heeft de kliniek niets echt fout gedaan en hebben ze me keurig geholpen en begeleid. Maar al met al ben ik met haar nu ook al lange tijd aan het tobben. Ze is nu drie jaar oud en ze begint nu eigenlijk op te knappen. Ja, na twee jaar dus.  :-X
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2899070
Is haar rug weleens op de foto geweest?
Dat mis ik volgens mij in je lijstje.
Ik denk dan aan bv kissing spines? Deze kan een osteopaat ook niet voelen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door