Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2898660
Dag allemaal,

Voor mijn eigen website ben ik momenteel bezig met de pagina over voeding. Ik hoop over een poosje op (zeer) kleine schaal te gaan fokken en ik wil mijn uiterste best doen om de nieuwe baasjes te motiveren om vlees te voeren, in ieder geval tot de hond groot is maar liever nog het hele leven lang.

Nu is mijn vraag aan jullie, welk argument (of welke argumenten) en/of voordelen van vlees voeren gaf de doorslag? Wat denken jullie dat een nieuwe hondenbaas wil of moet lezen om overgehaald te worden?

Uiteraard heb ik zelf al 'n lijstje gemaakt, maar ik wil bewust ook kijken naar andere meningen/invalshoeken, vandaar mijn berichtje. Het was 'n beetje puzzelen in welk deel van het forum het hoorde, dus ik hoop dat het hier goed staat.
Laatst gewijzigd door Marieke23 op ma 31 mar 2014, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#2900804
Ja hoor, antwoord geven durf ik wel, alleen heb je er niets aan.
Ik voer barf omdat het voor mijn gevoel een goede manier van voeren is.
Opgelet dus, ik zeg niet de beste. Dat zeg ik aan mijn pupkopers en er is niemand die barf is gaan voeren.
Prima, dat is hun zaak.
Schiet je niet veel mee op, maar dit is wel mijn mening.

Hanny
#2900820
Sja, ik heb geen heel originele reden om rauw te voeren;  "gewoon" omdat ik denk dat het het gezondste voor mn honden is :biggrin2: Maar die reden had je vast zelf ook wel bedacht ;) Toch is dat voor mij echt wel DE reden geweest waarom ik zo ben gaan voeren. Toen ik mijn eerste eigen hond kocht ben ik van te voren gaan uitzoeken hoe ik hem zo gezond mogelijk kon gaan voeren (honden van mijn vader kregen vroeger aldi brokken, ik wist iig zeker dat ik dat niet wilde voeren) . Duurde niet lang voor ik daar uit was, toen ik over rauwe voeding las vond ik dat meten al heel logisch klinken. Zelf heb ik dan ook nooit brok gevoerd.

Verdere voordelen die ik merk/heb gemerkt; ze stinken niet (ik vind Tadej juist heerlijk ruiken, Dush iets minder maar die staat ook nog niet zo heel lang op rauw voer), minder ontlasting wat ook minder stinkt, schone tanden (duhi haar tanden zijn al enorm opgeknapt), ze vinden het lekker, het is leuk :biggrin2: je weet wat je voert, betere vacht, meer energie, ze groeien gelijkmatiger (tenminste dat is mijn ervaring met 2 pups), mooie bespiering en weinig vet ... ook niet erg revolutionair dus :biggrin2:
#2900905
Mijn ervaring is dat  lang niet alle pupkopers vlees gaan voeren, en  bij de kopers  die het wel doen,  is het helaas  vaak van voorbijgaande aard.  :-\
Droogvoer  heeft nog eenmaal een hoge populariteit, en pas als er een zekere substantie aan de knikker komt  ::) :biggrin2: , en vleesvoeding de oplossing kan bieden, dan zijn  mensen  wel vaak 'voorgoed om"

Ik had vorige week potentieële pupkopers hier, en ze aaiden Diva door hun vacht. "oohh, wat  zachte vacht heeft ze ' was  een van de opmerkingen.
Meteen de gelegenheid aangegrepen om  duidelijk te maken dat het een van de voordelen is van versvoer . En in een adem erachter aan dat een vers-vlees gevoerde hond, ook veel minder poep produceert.  Bij een berner wil dit nogal zichtbaar verschil uitmaken  :biggrin2: ::)
Toch hadden die mensen  best oren naar vleesvoeding , en ik help ze dan met hun wat linken door te sturen van bedrijven waar men  vleesvoeding verkoopt. Ik ben al blij als  ze KVV voeren, ik praat niet over barf .

Ik denk dat uitleg geven  zo ongeveer het enigste is wat je kunt doen, en hopen dat ze overtuigd zijn en overtuigd blijven.......
#2901189
Marieke23 schreef: Nu is mijn vraag aan jullie, welk argument (of welke argumenten) en/of voordelen van vlees voeren gaf de doorslag? Wat denken jullie dat een nieuwe hondenbaas wil of moet lezen om overgehaald te worden?
Ik denk dat hetgeen je met de meeste overtuiging kunt overbrengen dát is wat je zelf hebt ervaren.
Voor mijzelf geldt dat ik een heel tevreden brokvoerder was en emende dat mijn honden het hierop uitstekend deden. Ik gaf in de weekends kvv, omdat ik mij wel kon voor stellen dat dit goed was voor de darmflora. Pas toen ik volledig over ging op vers, omdat ook de mutserige eter hiertoe eindelijk bekeerd was en dit nu ineens erg lekker vond (dát was dus de reden om over te stappen!! met meer smaak eten) merkte ik dat wat ik meende dat 'goed' was, helemaal zo goed niet was... Eerder verkeerde ik in de veronderstelling dat oor- en oogontstekinkjes 'er bij horden', gevolg waren van alle viezigheid waar ze door heen rennen en zwemmen. Pas nadat ik vers ging voeren constateerde ik dat deze klachten, als ook de soms wat minder mooie ontlasting, verleden tijd waren...
Ook de kat zag er altijd al mooi uit, maar nadat ze op vers over ging verbeterde haar bespiering zichtbaar, bij dezelfde aktiviteit.
Kortom, ik zag verbetering op gebeiden waarvan ik meende dat die dík in orde waren, maar die nog beduidend beter bleken te kunnen!!!
Iets anders waar ik geen 'last' van had, amar waarmee ik wel razend blij ben is de enorme afname van stank van de ontlasting. Toen ze brok aten was het wel eens genant als er iemand lang kwam joggen waar mijn hond net had gehurkt. Die geur... oef!!! Idem dito als we met de trainingsgroep naar een plekje lopen om een volgende opdracht te doen en één van de honden poept onderweg. Verschrikkelijk wat een stank! Echt niet gezond... En dat is volkomen voorbij sinds ze vers eten, dat zal iedereen die eerder brok voerde herkennen. Geen 'drama' als ze stinken (hoewel het prettiger opruimen is als het dat niet doet) maar als je van de stank verlost bent merk je pas hoe vaak je even je adem in hield of te doen had met de hardloper die diep in en uit ademend, nietsvermoedend de zojuist door jouw hond gelegde drol naderde.
Het laatst wat me zo 1,2,3 te binnen schiet aan motivatie is hetgeen we zelf van huis uit mee kregen: vers is beter dan kant en klaar, afwisseling is beter dan dagelijks hetzelfde. Zo zijn we zelf door onze ouders gevoed, als ook de generaties daarvoor, want dit inzicht is niet nieuw... Merkwaardig genoeg hebben we ons laten wijs maken dat elke dag pizza met een multivitamine er door voor onze honden beter is dan vers.. Zo als we ook zonder passen en meten maaltijden voor onze kinderen maken zonder angst dat het al te snel 'uit balans' is, maar t.a.v. onze honden hebben we ons laten wijs maken dat dit een uiterst precieze berekening vergt, omdat ze anders gruwelijke afwijkingen ontwikkelen. Overigens doet Olvarit wel pogingen ons dezelfde angst aan te praten t.a.v. onze kinderen (bijv. Weet u wel hoeveel groente uw peuter nodig heeft? Wij weten het precies en alles wat uw kind nodig heeft zit in dit potje!) Dat illustreert hoe een fabrikant misbruik maakt van ons verlangen ontzettend goed voor onze kinderen/maatjes te zorgen en onze onzekerheid of we het wel goed genoeg doen voedt t.b.v. de verkoop van zijn product.

Ik denk dat de drempel om vers te gaan voeren aanzienlijk verlaagd wordt door - zoals Jantina - voor de eerste maand mee te geven. Dan kunnen mensen i.i.g. zelf zien en ervaren wat het verschil is in het plezier waarmee gegeten wordt en de ontlasting + ervaren dat het niet 'lastig' is (ook een veel gehoorde veronderstelling). Met wat geluk blijven ze dan vers voeren of stappen er op terug zodra brokjes toch minder goed bevallen dan gehoopt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door