Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Radja
#2898629
Naar aanleiding van het TROS topic over paardenvlees,rees mij de vraag over diervriendelijk slachten!

Heb helaas geen hond meer,maar wel een haan,kippen en verschillende soorten duiven. Wat nou als die van ouderdom sterven,zou ik die dode dieren dan gewoon aan Radja hebben mogen geven? Want dat lijkt mij het ultieme diervriendelijke manier van vers vlees geven ! Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Door pike
#2898632
Als ik kippen zou hebben, hoenders, konijnen of wat dan ook, dan zou ik er geen probleem mee hebben ze aan mijn honden te geven als zij op een gegeven moment een natuurlijke dood zouden sterven. Het enige wat hierin een belemmering zou kunnen vormen volgens mij is de eventuele emotionele band die je met een dier hebt opgebouwd. Maar dood is helaas dood. Je kan het dier óf als voedsel aan de honden geven óf als voedsel aan de wormen en consorten geven door het te begraven. What's the difference?
Gebruikersavatar
Door Ronald
#2898640
Nou zijn er in de bar geen rare vragen te vinden, dus dan is deze zeker niet raar.

Het lijkt mij de ultieme recycling. Je haan/kip/konijn overlijdt van ouderdom en je geeft het vlees aan de andere dieren.
Nu werkt dat niet altijd. Ik heb wel eens een stelletje Martinair-kippen mogen opruimen (meer dan 10.000 vlieguren), maar daar trokken de lieverds toch de neus voor op.
Gebruikersavatar
Door pike
#2898643
Ronald schreef: Nou zijn er in de bar geen rare vragen te vinden, dus dan is deze zeker niet raar.

Het lijkt mij de ultieme recycling. Je haan/kip/konijn overlijdt van ouderdom en je geeft het vlees aan de andere dieren.
Nu werkt dat niet altijd. Ik heb wel eens een stelletje Martinair-kippen mogen opruimen (meer dan 10.000 vlieguren), maar daar trokken de lieverds toch de neus voor op.
Een beslissing die vast niet op emotionele gronden was gebaseerd  ::)
Gebruikersavatar
Door Ronald
#2898644
pike schreef: Een beslissing die vast niet op emotionele gronden was gebaseerd  ::)
Nope... de gemiddelde schoenzool was malser  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Radja
#2898647
Ben blij dat het geen rare vraag is,want idd je hebt natuurlijk een band met die beestjes,maar of je ze nou begraaft of aan een hond/ kat te eten geeft,zou voor mij geen verschil geven.

Ze hebben een fantastisch leven,scharrelen in de tuin,heerlijk eten,wormen ,vliegjes enz en ook kippen/duivenvoer. Je weet dus wat ze hebben gegeten,beter kan je het niet hebben toch? Nooit geen ABkuur gehad of ander gif,bestrijd naaktslakken met bier en nee daar kunnen de kippen en evt andere vogels niet bij,dus geen dronken kippen ofzo,ook de wilde vogels in de tuin niet!
De kippen eten de gewone slakken!
Laatst gewijzigd door Radja op wo 26 mar 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2898648
Geen idee wanneer een kip van ouderdom sterft aangezien de meesten gewoon niet echt oud worden. Dus als ze hier spontaan naast hun stok liggen voer ik ze niet aan de honden. Vorig jaar wel 5 overtallige hanen geslacht en deze aan de honden gedoneerd. Deze goedlevenhanen vonden ze echter niet te vreten en de overigen heb ik maar aan een paar minder verwende nesten gedoneerd.
Oude kippen zijn ook nog eens knikkerhard van bot, dus die zou ik sowieso niet in zijn geheel geven. Je kan wel het vlees eraf snijden, maar als je een emoband met zo'n dier had is dat natuurlijk ook geen fijn klusje  :-X
Door robbiekomvoor
#2898656
Angelique schreef: Geen idee wanneer een kip van ouderdom sterft aangezien de meesten gewoon niet echt oud worden. Dus als ze hier spontaan naast hun stok liggen voer ik ze niet aan de honden. Vorig jaar wel 5 overtallige hanen geslacht en deze aan de honden gedoneerd. Deze goedlevenhanen vonden ze echter niet te vreten en de overigen heb ik maar aan een paar minder verwende nesten gedoneerd.
Oude kippen zijn ook nog eens knikkerhard van bot, dus die zou ik sowieso niet in zijn geheel geven. Je kan wel het vlees eraf snijden, maar als je een emoband met zo'n dier had is dat natuurlijk ook geen fijn klusje  :-X
Gut nee,moet er niet aan denken dat mijn lieve Catootje en Marleentje.... :'(
Door Ramses1
#2898657
Ik heb jaren kippen gehad en nog nooit een dode (jong of ouder) aan mijn honden gevoerd.
Ik wist de reden van overlijden niet en hoe stel je een natuurlijke dood vast?.
Door hannabelgje
#2898661
Ramses1 schreef: Ik heb jaren kippen gehad en nog nooit een dode (jong of ouder) aan mijn honden gevoerd.
Ik wist de reden van overlijden niet en hoe stel je een natuurlijke dood vast?.
+1
Alleen jong spul wat overschot is ( sorry klinkt heel naar) wordt geslacht en opgevoerd. Daar smullen ze echt van zowel de katten als de Zoë. 
Gebruikersavatar
Door pike
#2898678
Angelique schreef: Geen idee wanneer een kip van ouderdom sterft aangezien de meesten gewoon niet echt oud worden. Dus als ze hier spontaan naast hun stok liggen voer ik ze niet aan de honden. Vorig jaar wel 5 overtallige hanen geslacht en deze aan de honden gedoneerd. Deze goedlevenhanen vonden ze echter niet te vreten en de overigen heb ik maar aan een paar minder verwende nesten gedoneerd.
Oude kippen zijn ook nog eens knikkerhard van bot, dus die zou ik sowieso niet in zijn geheel geven. Je kan wel het vlees eraf snijden, maar als je een emoband met zo'n dier had is dat natuurlijk ook geen fijn klusje  :-X
Ik kan je redenering wel volgen, maar, wat voor risico kan er aan kleven? Als ik naar de natuur kijk, dan kijkt een wild dier toch ook niet naar de doodsoorzaak, de jonkies, zieken en zwakkeren worden er uit gepikt om op te eten en dode kadavers worden niet versmaad. Als je kip plots naast zijn stokkie ligt, zonder dat je er iets aan gemerkt hebt, en je hem niet hebt volgestopt met medicijnen, wat kan dan het risico zijn? Puur uit nieuwsgierigheid, interesse, ik heb zelf (helaas) geen kippen.
Door fem fatale
#2898679
In mijn vorige huis vingen mijn katten regelmatig muizen, die ik de fret dan maar dood liet maken (ik ging er vanuit dat de muis het nooit zou overleven en dan is Puk heel wat diervriendelijker, die bijt meteen de halsslagader en ruggegraat door en gaat dan pas spelen ipv andersom), maar het hing er van af of ik de katten al een paar dagen achter de muis aan had zien zitten omdat ie onder de grond zat oid of niet, of ze hem mochten hebben. Suprise-muizen heb ik altijd weggegooid.

Duiven heb ik altijd kunnen redden uit de klauwen van mijn katten, maar die schijnen tjokvol parasieten te zitten, dus weet niet of ik ze die zou laten eten.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2898687
Ik weet het, het is waarschijnlijk ontzettend hypocriet. De nijnen liggen hier in de vriezer en Chakotay vind ze heerlijk. Nijnenoortjes gaan op de droger en het snijden van die dingen van de gezichtjes is ook geen probleem. MAAR..... om Babs nu te gaan voeren aan de honden als ze komt te overlijden? Nee, dat zou ik niet kunnen.  :-[ Die mag een tripje crematorium maken  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2898689
pike schreef: Ik kan je redenering wel volgen, maar, wat voor risico kan er aan kleven? Als ik naar de natuur kijk, dan kijkt een wild dier toch ook niet naar de doodsoorzaak, de jonkies, zieken en zwakkeren worden er uit gepikt om op te eten en dode kadavers worden niet versmaad. Als je kip plots naast zijn stokkie ligt, zonder dat je er iets aan gemerkt hebt, en je hem niet hebt volgestopt met medicijnen, wat kan dan het risico zijn? Puur uit nieuwsgierigheid, interesse, ik heb zelf (helaas) geen kippen.
Misschien is het risico nihil, maar ik vind het gewoon geen fijn idee om min of meer bewust een ziek dier te voeren. Dat ik/wij niks aan het dier gezien hebben wil niet zeggen dat er ook niks was. Sommigen snijen ze dan open om te controleren op gezwellen ofzo, maar daar heb ik gewoon geen zinin op zo'n moment.
Gebruikersavatar
Door pike
#2898702
fem fatale schreef: In mijn vorige huis vingen mijn katten regelmatig muizen, die ik de fret dan maar dood liet maken (ik ging er vanuit dat de muis het nooit zou overleven en dan is Puk heel wat diervriendelijker, die bijt meteen de halsslagader en ruggegraat door en gaat dan pas spelen ipv andersom), maar het hing er van af of ik de katten al een paar dagen achter de muis aan had zien zitten omdat ie onder de grond zat oid of niet, of ze hem mochten hebben. Suprise-muizen heb ik altijd weggegooid.

Duiven heb ik altijd kunnen redden uit de klauwen van mijn katten, maar die schijnen tjokvol parasieten te zitten, dus weet niet of ik ze die zou laten eten.
Elke wilde vogel heeft parasieten. Een vogelnest zit om te beginnen al vol met luizen. Elk wild dier heeft parasieten. Elk wild dier heeft een zekere hoeveelheid wormen, heel vaak soortspecifiek. Dat is een normaal verschijnsel. En daar hebben ze ook geen last van, zolang ze verder gezond zijn en voldoende weerstand hebben. Wat ik niet zou vertrouwen is een dode muis bij bebouwing. Hij kan dan vergiftigd zijn. Maar uitgegraven muizen buiten in het veld of bos daar zie ik geen probleem in. Maar het ging hier niet om wilde dieren, maar om eigen huisdieren.
zhiva schreef:
Ik weet het, het is waarschijnlijk ontzettend hypocriet. De nijnen liggen hier in de vriezer en Chakotay vind ze heerlijk. Nijnenoortjes gaan op de droger en het snijden van die dingen van de gezichtjes is ook geen probleem. MAAR..... om Babs nu te gaan voeren aan de honden als ze komt te overlijden? Nee, dat zou ik niet kunnen.  :-[ Die mag een tripje crematorium maken  ;)
Als je emotionele binding mee gaat spelen dan wordt het inderdaad heel moeilijk. Zelf ben ik iemand die zijn dieren altijd begraven heeft, cremeren gaat mij net even een stapje te ver. Ik heb nog nooit voor de keuze gestaan maar als ik kippen had dan zou ik ze, nu ik honden heb die barfen, zonder probleem aan de honden geven als ze dood gingen, zeker weten. Wat ik niet zou kunnen, dat is ze zelf doodmaken om te voeren. Dat zou ik echt niet kunnen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door