Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2898513
Aangezien mijn toekomstige hondje meer gaat op vakantie naar Portugal vroeg ik me af met welke ziektes en ongedierte ik rekeningen moet houden?

Onze standaard reis bestemmingen zijn Lissabon en aveiro, Lissabon heeft mijn vriend familie wonen en in een dorpje vlakbij aveiro hebben mijn schoonouders een huis waar we in verblijven.

Nou weet ik heel zeker dat mijn toekomstig hondje in contact gaat komen met anderen dieren aangezien zo wel de familie in Lissabon als in aveiro honden en anderen huisdieren hebben, het is een familie vol dierenliefhebbers 8)

Dus ik zou graag van te voren willen weten waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb zelf al wel wat gezocht maar kan er nog niet heel veel wijs uit, daarbij regulier advies is wat anders dan BP advies  :biggrin2:
#2898525
Leishmaniose
Babesiose
Hartworm
Ehrlichiose
 
Kijk eens op volgende site http://www.greyhoundsinnood.nl/pages/medisch
Dit is de site van greyhounds in nood. Zij trachten verwaarloosde en mishandelde spaanse galgo's naar België en Nederland te laten overkomen.
Hier staat een mooi overzichtje van de meest voorkomende ziektes in het zuiden... en hoe ze te behandelen/voorkomen.

Een goede teken/vlooien/insectenband zou al bescherming kunnen bieden
#2898653
Mijn ouders wonen al 10'jaar in de Algarve en die hebben 5 honden..... Zij geven sowieso zo'n pipetje waarbij ook iets zit tegen, als ik het goed heb, muggen..... Heb nl vorig jaar specifiek gevraagd waarom Advantix, en toen zei mn vader dat dat de enige was (die daar te verkrijgen is) waarbij ze ook beschermd zijn tegen die insecten..... Kan het nog wel even navragen......
#2898713
Van "dogs included":

In Spanje de Ziekte van Lyme (Borreliose), Babesiosis (tekenkoorts), Hartworm, Ehrlichiosis en Leishmania voor.

Je kan er van uitgaan dat voor Portugal hetzelfde geldt. Een scaliborband is geen sinecure. Lyme, Babesiosis en Ehrlichiosis worden door teken overgebracht. Om hartworm te voorkomen kan je ontwormen, Leishmania wordt door zandvliegjes verspreid, die kan je ook bestrijden met behulp van een scaliborband. 100% bescherming is er echter nooit. Ik dacht dat je tegen Babesiosis ook kan laten enten.
#2902488
Bedankt voor de antwoorden :)

Ik ben even veder gaan zoeken over hoe en wat en heb besloten indergeval geen enting te zetten tegen babesiosis, het lijkt me meer kwaad dan goed te doen :-X

Dit artikel is misschien ook voor jullie interssant voor als je zelf de afweging aan het maken bent:
http://www.dierenziekenhuis.nl/Bibliotheek/tabid/69/ItemID/298/Default.aspx?Word=Vaccineren++tegen+Babesiose+-+Zin+of+onzin%3F

Veder nog wel iets interessants gevonden over leishmania, er blijkt een enting tegen te bestaan.
Ik heb hier een ander topic voor geopende omdat me dat handiger leek dan hier neer te zetten.

Veder vroeg ik me af welke anti teken behandeling jullie aanraden, dus buiten de Scalibor Protectorband.
Is er misschien iets minder heftig wat ook goed helpt?
Vind het niet echt fijn om zo'n heftig middel in te zetten bij een klein hondje ( chihuahua )
Daarbij vind het namelijk niet echt fijn dat het zo verschrikkelijke giftig is voor water leven en zo.

Nou hebben mijn schoonouders een groot zwembad in de tuin maar we gaan daar ook regelmatig naar het strand of een berg beek om te zwemen, dan zou ik het dus fijn vinden om de hond gewoon mee te kunnen nemen en eventueel te kunnen laten zwemen ( als hij dat wilt natuurlijk ;) )
CindyMayella schreef: Mijn ouders wonen al 10'jaar in de Algarve en die hebben 5 honden..... Zij geven sowieso zo'n pipetje waarbij ook iets zit tegen, als ik het goed heb, muggen..... Heb nl vorig jaar specifiek gevraagd waarom Advantix, en toen zei mn vader dat dat de enige was (die daar te verkrijgen is) waarbij ze ook beschermd zijn tegen die insecten..... Kan het nog wel even navragen......
Als je dat zou willen doen zou ik dat heel fijn vinden :)
#2902550
Ik heb het nagevraagd aan mn ouders; zij hebben ook een chihuahua :)..... Zij krijgt elke maand 1ml Advantix tegen oa teek en muggen.... Ook adviseren ze je dat je advies in gaat winnen bij de DA, omdat een aantal inenten max aantal dagen voor vertrek gegeven moet zijn. Alles moet in het paspoort staan en de hond MOET gechipt zijn..... En het kan zijn dat je bepaalde papieren mee krijgt, zoals een gezondheidsverklaring. Toen zij naar Portugal gingen, hadden ze al 2 honden en daar zat destijds een behoorlijke papierenboel aan vast.......ook kan je de douane bellen voor info, wat je aan papieren nodig hebt.
Succes en alvast een hele fijne vakantie 8)!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door