Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2898018
Ik heb toch maar een blender aangeschaft, omdat ik het uitproberen en samenstellen van het BARF menu steeds leuker ga vinden.
Dus sperziebonen, wortel, paprika, zeekraal en broccoli in de blender gedaan en wat yoghurt toegevoegd. Het ziet er prima uit, een groen prutje. Senna vind het ook nog lekker  ;) Ook heb ik appel met banaan tot een prutje gemaakt en dat valt ook goed in de smaak.

Nu is mijn vraag, hoelang kan ik beide papjes goed houden in de koelkast?
#2898268
Twee dagen vind ik voor de groente het maximum, fruit zou ik niet langer dan een dag bewaren, ik vind schoongemaakt en in stukjes gesneden fruit al erg snel achteruitgaan in de koeling, wat moet het dan wel niet doen als het gepureerd is. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ze krijgen hier altijd zo een stukje fruit van wat we zelf eten. Dat pureer ik nooit. Groente maak ik voor circa 2 weken vooruit en vries ik in in porties voor 2 dagen.

Overigens behoort paprika tot de Nachtschadefamilie en kan jeuk veroorzaken. Kan, het hoeft niet. Maar er zijn honden die er niet tegen kunnen.
Laatst gewijzigd door pike op di 25 mar 2014, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#2898516
kakocavi schreef: Even over de sperziebonen: in rauwe peulvruchten zit een stofje genaamd lectine, wat giftig is. Het wordt voor mensen afgeraden om rauw te eten. Even dat je het weet :)
Ik geloof dat dit al weer een tijdje geleden weerlegd is, is hier op barfplaats ook een topic over geweest.
Ik had begrepen dat sperziebonen een uitzondering daar op bleken te vormen.
Ik weet niet meer hoe en wat maar misschien kan iemand anders me even bij vallen en het fijnen uitleggen  ;)
#2898524
jasmijn schreef: Ik geloof dat dit al weer een tijdje geleden weerlegd is, is hier op barfplaats ook een topic over geweest.
Ik had begrepen dat sperziebonen een uitzondering daar op bleken te vormen.
Ik weet niet meer hoe en wat maar misschien kan iemand anders me even bij vallen en het fijnen uitleggen  ;)
Is dat zo? Ik leesnog steeds overal op internet dat het een risico vormt, inclusief verklaring en achtergrond. Ik zou dan eerlijk gezegd toch geen risico willen nemen.
#2898534
De hoeveelheid lectine in snij- en sperziebonen is heel klein. Dat zal wel de reden zijn waarom gezegd wordt dat ze niet gekookt hoeven te worden. Kan natuurlijk nooit kwaad om ze toch even te koken. Kost wat extra tijd maar het pureert ook weer wat gemakkelijker  :)
In dit topic staat dat het niet hoeft:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=37333.0

Nou is hier sprake van phasine, maar phasine is voor zover ik het kan vinden het lectine van de bonen. (Boon in het latijn is Phaseolus).
#2898556
pike schreef: De hoeveelheid lectine in snij- en sperziebonen is heel klein. Dat zal wel de reden zijn waarom gezegd wordt dat ze niet gekookt hoeven te worden. Kan natuurlijk nooit kwaad om ze toch even te koken. Kost wat extra tijd maar het pureert ook weer wat gemakkelijker  :)
In dit topic staat dat het niet hoeft:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=37333.0

Nou is hier sprake van phasine, maar phasine is voor zover ik het kan vinden het lectine van de bonen. (Boon in het latijn is Phaseolus).
Phasine wordt officieel phytohaemagglutinin genoemd, en is inderdaad meest voorkomend in bonen. In hoge doses is het giftig, maar in sperziebonen komt het niet in hoge doses voor, hoewel ik nergens kan ontdekken hoe hoog de concentratie dan wel is. Kidneybonen kunnen bij consumptie van vijf rauwe bonen al problemen veroorzaken bij mensen.
Ik denk inderdaad dat het in sperziebonen niet direct risico oplevert, maar lectines kunnen wel binden aan cellen in de darmwand en daar de absorptie van voedingsstoffen beinvloeden; het staat bekend als antinutrient. Ook kan het rode bloedcellen laten klonteren. Dat levert door de kleine hoeveelheden geen direct risico op, maar misschien wel een klein nadeel voor het dier. Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen en het niet voeren, er zijn immers genoeg andere gezonde groenten om uit te kiezen.
#2898915
Allemaal bedankt voor jullie tips en adviezen. De hoeveelheid sperziebonen die ik heb gebruikt was een ons of 3, de paprika was een halve. Na het pureren heb ik alles in 6 zakjes verdeeld, dus het gaat in kleine hoeveelheden. Ieder geval zal ik de sperziebonen en paprika in het vervolg achterwege laten. 

Waaruit bestaat jullie mix dan precies?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door