Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjolein1
#2896829
Ja een lekker smakelijk onderwerp :biggrin2: maar heb even een vraagje over de ontlasting van onze honden. Wij komen van 1x brok en 1 x kvv op een dag (mooie stevige maar wel grote drollen natuurlijk) naar 2 x kvv per dag (dat ging supersnel naar nog een stuk stevigere en kleinere drollen), en nu barfen we sinds kort ook 2 x per week. Het gaat goed en de ontlasting is heel mooi compact en stevig maar ik vraag me af of het niet te hard wordt? Het is zoals gezegd mooi van kleur en samenstelling en ik zie geen/geen grote stukken bot erin ofzo maar de laatste twee dagen was de ontlasting iets minder diepbruin van kleur en ietsje geliger met op het einde een beetje brokkelige stukjes (alsof er heel veel vocht uit de ontlasting is onttrokken). Ze hadden toen eendennekken op dus vandaar misschien de iets andere kleur maar is dat brokkelige nog normaal (ze gebruiken ook meer op van barf) of is dat al te hard? Ik weet dat je van teveel bot van die witte keiharde drollen kan krijgen en dat dat niet goed is maar daar heb ik het hier dus absoluut niet over. Ik hield de volgende percentages aan:

50% vleesbot (tot nu toe is dat kippennek en eendennek geweest en wil volgende week konijn karkas geven).
20% orgaan (tot nu toe pens en runderhart gevoerd)
20% spiervlees (rund)
10% groente met beetje witte yoghurt en rauw eitje

Ben me bewust van het feit dat dit later te eentonig is en heb nog veel meer varianten in de vriezer liggen maar wilde even voorzichtig kijken of het gegeten werd. Ook las ik dat je geen orgaanvlees hoeft te geven voor 2 dagen barf naast 5 dagen kvv, dus dit wel of niet blijven geven? Hoor graag jullie mening en advies.
Door Lizzy
#2896832
Eigenlijk is dit een kwestie van uitproberen. Gewoon wat minder vleesbot geven en wat meer orgaan/spiervlees en dan kijken hoe de ontlasting is. Op zich is het op BARF normaal dat de kleur en consistentie van de ontlasting wisselt. Je voert afwisselend en wat eruit komt is dus ook wisselend. En daar is niks mis mee.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2896837
Appie had nadat hij een konijnenkarkas op had ook gele, droge ontlasting..... Volgende dag weer kvv en toen was het weer 'normaal'........
Door Martine-Tom
#2896839
Brokkelig heb ik hier ook wel eens, zolang hij er niet te lang over doet om het eruit te werken en het niet wit is, en ik geen stukken bot aantref zie ik zelf geen noodzaak om het menu aan te gaan passen :)
Bij het ene botvlees zit er meer bot in als bij het andere dus het kan idd best wisselen, kleur is ook bij elke diersoort weer anders en als ik hem een konijnenoor met vacht heb gegeven is het net of de bezem door zijn darmen is gehaald, dan heb ik gele wat slijmerige poep met haren, de ontlasting daarna is dan weer gewoon prima. Het is even wennen als je van brokken/kvv afkomt waar de ontlasting doorgaans stabiel is, maar in mijn ervaring is het volkomen normaal  :)
Door Roosj
#2896964
Geef je wel iets bij de nekken of geef je als 1 portie alleen maar nekken?

Als jij het te hard vind, dan kun je meer % vlees erbij geven en dus minder % bot.
Door Marjolein1
#2897143
Oké bedankt voor jullie reacties. Ik heb helemaal niet het idee dat ze er enig ongemak van ondervinden en de ontlasting komt makkelijk en snel naar buiten. Dan ga ik er dus gewoon vanuit dat het zo goed gaat  ;)

@Roosj ik geef dan 50% nekken, 20 procent spier, 20% orgaan en 10% groente.
Door Roosj
#2897279
Marjolein1 schreef: Oké bedankt voor jullie reacties. Ik heb helemaal niet het idee dat ze er enig ongemak van ondervinden en de ontlasting komt makkelijk en snel naar buiten. Dan ga ik er dus gewoon vanuit dat het zo goed gaat  ;)

@Roosj ik geef dan 50% nekken, 20 procent spier, 20% orgaan en 10% groente.
Je geeft dus elke dag hetzelfde? Dan doe je het goed.

Ik zie wel eens dat men per week wil voeren door alleen bot op een dag te voeren, waar ze dan dus de mist mee in gaan. Vandaar.
Door Marjolein1
#2897382
Roosj schreef: Je geeft dus elke dag hetzelfde? Dan doe je het goed.

Ik zie wel eens dat men per week wil voeren door alleen bot op een dag te voeren, waar ze dan dus de mist mee in gaan. Vandaar.
Nee elke barf dag deze percentages, dus een compleet menu. Deze week maar eens beginnen met de wat meer "spannende" smaakjes. Het zal mij benieuwen, 1 van de 3 is een beetje een boertje en wat die niet kennen..  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door