Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#2896457
Ik ben net zakken potgrond achter in de tuin aan het leggen., schieten de honden aks een speer voorbij het huis in. In mijn ooghoek zie ik iets grijs bij de honden. Dus ik snel er achteraan. Blijken ze een jonge Turkse tortel gepakt te hebben. Deze heb ik afgepakt, maar beestje was meer dood dan levend en heeft zijn laatste adem al uitgeblazen. Wat zou ik nu het beste kunnen doen. Mijn moeder is al aan het roepen dat ie in de container moet. Maar ik denk verser voer is er niet. Of moet ik oppassen met parasieten of iets? Ik hoor graag wat ik het beste kan doen.
Door Lizzy
#2896760
Als je hem niet af had gepakt, hadden ze 'm misschien uit zichzelf wel opgegeten. Alleen..........., de meeste honden vinden duif goor. Ik denk niet eens dat ze 'm moeten.
Door Mandarijn
#2896836
Dankjewel voor je reactie. Mijn 2 heren lusten bosduifkarkassen. En ja ik denk dat als ik hem niet afgepakt had de hele woonkamer vol veren had gelegen en de rest verdwenen was.  8)

Ik heb hem in de vriezer liggen en wil hem over een paar dagen plukken. Was bang voor parasieten en dergelijke. Dacht dat invriezen beter was.
Door Lizzy
#2897338
Mandarijn schreef: Dankjewel voor je reactie. Mijn 2 heren lusten bosduifkarkassen. En ja ik denk dat als ik hem niet afgepakt had de hele woonkamer vol veren had gelegen en de rest verdwenen was.  8)

Ik heb hem in de vriezer liggen en wil hem over een paar dagen plukken. Was bang voor parasieten en dergelijke. Dacht dat invriezen beter was.
Ja, wil je het zekere voor het onzekere nemen is invriezen beter. Maar ach...., carnivoren eten hun prooi eigenlijk altijd vers op dus ik maak me daar niet zo'n zorgen om.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2897370
Hebben duiven niet veel risico op een of andere ziekte dat ze dan helemaal geel worden in de keel?

Dat kan ik me nog herinneren van mijn tijden bij de dierenambulance / vogelasiel. Als we een duif ophaalden of binnengekregen keken we eerst in de keel en als het geel was direct afmaken en alles schoonmaken. Maar hoe het heet en of het besmettelijk is voor de honden geen idee.

Overigens ben ik met Lola die ook het liefst echt 'vers' eet wel meer aan het ontwormen omdat mevrouw de muizen vers uit de grond graaft en direct opeet. Ze was dus mooi besmet met wormen  :-\ en kon dus aan het ontwormen en zit nu zelfs te overwegen dat wanneer ze zelf blijft snacken ik toch maar eens per 3-4 maanden een tabletje Mibemax naar binnen schuif, terwijl ik daar helemaal niet zo voor ben.
Gebruikersavatar
Door pike
#2898540
Sarah5 schreef: Hebben duiven niet veel risico op een of andere ziekte dat ze dan helemaal geel worden in de keel?

Dat kan ik me nog herinneren van mijn tijden bij de dierenambulance / vogelasiel. Als we een duif ophaalden of binnengekregen keken we eerst in de keel en als het geel was direct afmaken en alles schoonmaken. Maar hoe het heet en of het besmettelijk is voor de honden geen idee.

Overigens ben ik met Lola die ook het liefst echt 'vers' eet wel meer aan het ontwormen omdat mevrouw de muizen vers uit de grond graaft en direct opeet. Ze was dus mooi besmet met wormen  :-\ en kon dus aan het ontwormen en zit nu zelfs te overwegen dat wanneer ze zelf blijft snacken ik toch maar eens per 3-4 maanden een tabletje Mibemax naar binnen schuif, terwijl ik daar helemaal niet zo voor ben.
En om wat voor wormensoort ging het dan en hoe weet je dat het van de muizen komt?

Mijne eten ook alle drie de muizen vers uit de grond, nog nooit geen wormen van gekregen. Ik laat liever af en toe eens ontlasting controleren dan dat ik er 4x per jaar een wormenkuur instop.

De ziekte bij de duiven heet "Het geel", ofwel trichomoniasis. Ze wordt veroorzaakt door een parasiet, een protozoa, en komt voor bij sierduiven maar ook bij wilde duiven en veel andere vogelsoorten zijn drager. Voor de vogels zeer besmettelijk maar niet gevaarlijk voor honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door