Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2894995
Het is alweer zover , de eikenbomen hangen hier vol met lintjes , zodat de gemeente de nesten kan wegbranden.
Ook bij ons huis nu , voor het eerst.
Zover als ik weet heb ik nog niets gemerkt aan de paarden/honden/katten/hanen en onszelf.
Heeft een van jullie al eens meegemaakt hoe het er bij een hond uitziet als hij gevoelig is voor de brandharen van de processierups?
Door Laura2004
#2895120
Hier in Spanje is een giftige 'harige'  rups die in dennenbomen voorkomt, die moet idd ook verbrand worden, maar dat gebeurt hier niet, alle bergen zitten vol met dennenbomen met deze rupsen er in, heel het wandel gebied waar ik met de honden loop staat vol met dennenbomen. Deze rupsen zitten in een soort zak. Wat mij door de dierenarts is verteld, is dat honden aan de rups ruiken daardoor in contact komen met de haartjes, daarna met hun tong over de snuit heengaan, en er dan ontstekingen ontstaan op en rondom de tong, als dit niet behandeld wordt, te laat behandeld wordt of de behandeling geen effect heeft, dan rot het onstoken deel van de tong weg en dan mist je hond dus een stuk tong. In het ergste geval is het stuk zo groot dat de hond niet meer kan drinken en slikken. Ik weet niet of contact met de Nederlandse processierups dezelfde gevolgen kan hebben.

Ik loop dus niet meer echt op mijn gemak tussen de dennenbomen sinds ik dit weet. Tequila heeft al een keer of vier zijn snuit in zo'n zak met rupsen gestopt,  terwijl ik heel erg oplet, ik maak dan zo snel mogelijk zijn snuit schoon, meestal met mijn speeksel en mouw :-X een doekje pakken duurt te lang.. Hier liggen vaak ook van die rupsen in een soort bol op de grond. Ik word er helemaal paranoïde van.
Gebruikersavatar
Door Anne87
#2895233
Mijn broer heeft een paar jaar geleden een overnachting gehad op een camping waar de eikenprocessierups zat. Die kwam thuis met afgrijselijke rode vlekken, jeuk en heel veel pijn. Sindsdien let ik wel op. Met de dieren gelukkig geen last gehad nog, maar ook voor mensen is het heel erg naar.
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2896312
Hier zijn ontzettend veel eiken , we hebben zelf 4 monumentale eiken [zoon 15 a 20 meter hoog] op 10 meter van ons huis staan. En onze houtwal staat ook vol met eiken. De straat waar wij aan wonen is 5 kilometer lang , met om de 5 meter een eik , aan beide kanten...
Ik let wel op , maar ik vind ze moeilijk te zien die nesten.
Moet er niet aan denken dat het hier zo erg wordt dat we alles binnen moeten houden...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2896329
Ik ken een hond in zuid frankrijk die vermoedelijk zoiets op haar tong heeft gehad. Met alle goede zorgen is dus een deel van de tong bewaard gebleven, rest is in feite gewoon weggeschroeid.
Wat je daar dan ook ziet is van die banden met zakken om de bomen, zodat die rupsen daarin terechtkomen en niet op de grond.
Door Laura2004
#2896351
Kaio schreef: Ik ken een hond in zuid frankrijk die vermoedelijk zoiets op haar tong heeft gehad. Met alle goede zorgen is dus een deel van de tong bewaard gebleven, rest is in feite gewoon weggeschroeid.
Wat je daar dan ook ziet is van die banden met zakken om de bomen, zodat die rupsen daarin terechtkomen en niet op de grond.
Dan heeft mijn dierenarts dus niet overdreven,  hier zijn dus op dit moment heel veel honden die bij de dierenarts komen, omdat ze met de processierups in aanraking zijn geweest.  Het contact met de tong komt volgens mijn dierenarts omdat ze eraan snuffelen en daarna hun bek aflikken. Hier zit het er echt vol mee, ze zitten in een soort zakken (lijkt spinnendraad/rag) en de ellende is dat sommige van die zakken dus op neushoogte hangen van de honden, omdat hier ook vel hele kleine dennenbomen zijn. Ik loop niet echt relaxt meer rond, vooral vanwege Tequila,  want die vindt het reuze interessant.
Door marjan23
#2897582
Een pup van een kennis is overleden door de brandharen van de processierups, al jaren geleden.
De details weet ik niet meer, maar het zag er vreselijk uit voor het kleine beestje. Pup heeft gespeeld met een stok waar vermoedelijk de brandharen van de processierups op zaten.

Ik vind het doodeng met een jonge hond die dol is op stokken en ze zelf uitzoekt in het bos om er vervolgens heel trots mee te lopen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door