Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Karma
#2894870
Hallo allemaal,
Ik heb een klein vraagje over jullie ervaringen wat betreft hoeveelheid urine van een kvv kat in tegenstelling tot een brokkenkat. Ik heb altijd katten gehad die op brokken staan maar heb ook altijd buiten katten gehad dus ik heb ze nooit heel goed kunnen monitoren wat betreft urineren.  Ik heb een kat van 2jr en staat op kvv van zowel barfmenu als shaweca maar het lijkt bijna wel alsof ze "lek" is. Ze plast bijna 5x per dag. Het is wel een dominante kat en eist graag haar bak op. De andere gebruikt ze graag als poepbak maar in beide bakken vind ik allebei de behoefte. Merken jullie ook dat ze meer urineren op vers of moet ik toch maar een keer een urine onderzoek erop los laten. Verder is ze heel gezond met een gevoelige spijsvertering dus eet sinds kort 3x per dag. Geen exteem haarverlies gezonde  eetlust geen klachten maar dit is mij geheel nieuw. Ze drinkt ook voldoende (niet zorgwekkend veel.
ik hoop dat jullie mij meer wijsheid kunnen verschaffen met jullie ervaringen
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2895076
Is ze dan een dominante kat of een onzekere kat die graag haar geur om zich heen wil?

Ik zeg altijd, bij twijfel even laten controleren, dan weet je het in ieder geval zeker. Toen ik Poekie binnen moest houden plaste ze 1 of heel soms 2x per dag ,maar volgens mij doet ze het buiten vaker. Katten op kvv zullen wellicht iets meer plassen dan katten op brok, omdat je toch meer vocht binnen krijgt, maar of ze ook vaker plassen, geen idee! Verder doen bijna al mijn katten ook buiten hun ding, alleen Berlioz niet, maar die graaft ook vaak alleen maar op de kattenbak, ook als hij geen blaasontsteking heeft, dus daar heb je ook weinig aan ::)
Door Khari
#2895608
Bij mij plassen ze meer en ook vaker, niet allemaal, maar 4 van de 6 wel vaker.
Mijn kater plast heel erg vaak, zeker nu in het voorjaar, maar dat zijn bij hem nu vooral de hormonen.

Bij twijfel zou ik zeker een keer een urine onderzoek laten doen, dat kan nooit kwaad denk ik zo en heb je voor een groot deel toch uitsluitsel
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2895622
Ik sluit me bij de anderen aan dat eens onderzoeken nooit kwaad kan, maar ik weet ook dat dat niet zomaar gebeurt.  Je moet het opvangen, het moet op tijd in het labo of bij de DA geraken en eigenlijk moet je minstens 2 afzonderlijke keren laten testen om een betrouwbaar negatief resultaat te krijgen.
Wat bij mij meer vraagtekens doet oprijzen is dat je zegt dat ze nog steeds drinkt.  Ik zie mijn katten nooit meer drinken sinds ze op vers staan. Er staat wel water, en waarschijnlijk drinken ze af en toe wel, maar ik denk dat het meer staat te verdampen dan wat anders.
Ze halen al hun vocht uit hun voedsel, en dat is zo goed als voldoende, want vlees bestaat voor meer dan de helft uit vocht, kvv vast ook nog steeds de helft.  Ze produceren nu dan ook meer urine dan vroeger op brok toen ze wel dronken, dus daaraan zie je dat het qua hoeveelheid vocht dat ze binnen krijgen, wel goed zit, ook zonder bij te drinken. 
Dat beantwoord je initiele vraag misschien wel: ze plassen hier zeker meer dan vroeger op brok. De ene maakt dan grotere plassen, de andere meerdere kleintjes.  Ze gaan hier geen 5 keer op een dag, dat niet, maar ik durf niet te stellen dat dat niet zou kunnen.  Dat er niet bepaalde katten zijn die gewoon kleine plasjes maken en dan een paar keer meer gaan...  zonder dat ze ziek zijn.  3 keer per dag gaan ze hier volgens mij wel, minstens 2 alleszinds.

Het kan natuurlijk zijn dat je een drinkfontein hebt staan die ze erg aantrekkelijk vind of een ander water dat ze onweerstaanbaar vind (Kleintje vind regenwater erg lekker vb) en dat haar drinkgedrag dus niets wil zeggen.  Maar omdat ze nog drinkt, zou ik eerder haar nierwaarden eens checken.  Veel drinken is een indicatie voor slechtere nierwerking.  Bij katten op vers is merkbaar drinken, eigenlijk al veel drinken...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 21 mar 2014, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2895668
Mijn katten drinken allemaal nog wel hoor! Moet ook echt nog wel als ze kvv eten, alleen een stuk minder dan een brokken kat natuurlijk! Ik denk dat het meer aan de kat ligt of ze dat stiekem doen of niet, haha. Theo drinkt bijvoorbeeld zelden binnen,  maar buiten zijn meer dan voldoende drinkgelegenheden hier :)
Door Karma
#2895882
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Over het domantie gedeelte ik heb haar daar altijd ingeschaald omdat ze andere katten besluipt als die uit de bak komen, alles opeist zelfs met grommen qua eten en zelfs mij. Ze leeft verder prima met mijn oudste 2 maar dat komt meer omdat zij zoiets hebben laat haar maar wij gaan wel ergens anders heen maar soms krijgt ze wel een tik hoor.
Ze is nog jong, nog geen 2jr en ze is inderdaad opgegroeid met een drinkfontijntje. Ik zie haar drinken omdat als ik de waterbak van de hond ververs ze direct wil drinken zolang het nog vers is.
Ze heeft altijd deze hoeveelheid gedronken, het is niet dat het meer of minder is geworden en 8mnd geleden waren haar nierwaardes helemaal prima (ze heeft een tijdje slecht/niet gegeten) en heb ik alle testen op haar losgelaten incl fpli
Het zijn ook wisselende plasjes soms kleintjes soms een hele grote. Mijn oudste (brokkenkat) 16jr gaat 1a2x per dag naar dr bak en doet dan een hele plas
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2895894
Kan ook gewoon zenuwachtigheid/angst zijn, dat grommen en opeisen... ik vind het meer als angstig klinken, bang dat ze jou/eten van haar afpakken. Grommen is iets wat in mijn ervaring vrijwel altijd met onzekerheid te maken heeft bij katten, iets eng vinden...  Ik merk bij mijn krengetje Poekie, die soms ook dat gedrag vertoont, dat het erger wordt als ze meer pijn heeft (ze heeft last van haar rug), dus daar zou je ook nog eens op kunnen letten, voor zover mogelijk om dat goed te zien bij katten ;) En deels vind Poekie ook wel gewoon dat ik van haar ben en het belachelijk is dat ik al die andere beesten in huis heb genomen en als ik de deur open doe om de rest te roepen voor het eten wil ze nog wel eens richting de deur stormen met de air van 'ik zal de eerste kat die een voet over MIJN drempel zet wel eens eventjes mores leren', maar ik ben van mening dat ook deze agressie vooral uit onzekerheid is geboren :)
Door Karma
#2895904
Het zou mij verbazen als het onzerheid/angst is  bij haar want ze is vrij onverschrokken maar ik hou mijn opties open.het is een kat met eenachterstand. Pijn verwacht ik niet, ze springt en loopt soepel maar ik weet ook dat katten evt meer kunnen gaan drinken van pijn. Op de rofo was geen afwijking te zien op haar rug maar het geeft toch weer een ander licht op de zaak
Geef jij trouwens wat voor de pijn bij poekie?
Laatst gewijzigd door Karma op vr 21 mar 2014, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2896084
Karma schreef: Het zou mij verbazen als het onzerheid/angst is  bij haar want ze is vrij onverschrokken maar ik hou mijn opties open.het is een kat met eenachterstand. Pijn verwacht ik niet, ze springt en loopt soepel maar ik weet ook dat katten evt meer kunnen gaan drinken van pijn. Op de rofo was geen afwijking te zien op haar rug maar het geeft toch weer een ander licht op de zaak
Geef jij trouwens wat voor de pijn bij poekie?
Niet meer, heb ik kunnen afbouwen dankzij alles. Dus eigenlijk wel, haha, glucosamine, zalmolie, duivelsklauw en ik probeer haar ook af en toe te TTouchen ;)
En soepel lopen zegt inderdaad niet alles. Wat bedoel je met een kat met achterstand?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2896256
Ik sluit me er wel bij aan dat een dominante kat niet gromt of blaast. Dat is inderdaad onzekerheid.
Of kwaad zijn.
Alleszinds, is het wel iets dat gelinkt is met stress, en dat kan zich dus op de blaas zetten.
Door Karma
#2896257
Voedingsachterstand en sociaal achterstand. Ik heb haar met 4 wkn ongeveer weggehaald bij een nouja laten we zeggen junk. Haar zusje was "kwijt" want ze waren aan het verhuizen. Ik zou haar namelijk oorspronkelijk met haar zusje ophalen van mp. Ik mocht niet dnaar binnen want de kinderen sliepen en zij zat voor het huis hoogzwanger met kiddy in haar handen. Toen ik haar overnam blies ze naar mij en ze was graatmager, ik voelde elk botje., dus het zou mij niets verbazen als het zusje het leven had gelaten. Toen we thuis kwamen viel ze aan op het eten luid grommend en is vamaf dat moment dus ook gefixeerd op eten. Het is gelukkig dan ook niet moeilijk om haar te pillen of over te zetten op kvv.
Ze heeft de eerste 2 mnd geen kat gezien  maar wel 2 honden gedraagt zich dan soms ook meer hond dan kat, ze duwt haar neus in de kont van de katten maar speelt wel als kat. Ze jaagt achter tennisballen en liep met een albert heijn beessie door het huis die ik overal terug vond, in haar bak, etensbak, slaapmandje. Heel veel mensen over de vloer gehad zodra ze een beetje aan ons gewend was, want de eerste week liet ze zich niet zien zat in 1 hoek van de kamer daar hebben we dan ook alles neergezet en steeds verder de kamer ingeschoven totdat ze uit zichzelf contact begon te maken. Ontlasting was dan te zacht dan zo hard dat we het uit haar achterste moesten trekken. Ik heb zelfs op het punt gestaan haar in te laten slapen want ik kon het gewoon niet meer, de tranen rolden over mijn wangen met haar gekrijs als het weer vast zat. Kitten brokken werkten niet met haar darmen en ben ik whiskas zakjes gaan gevenen af en toe kvv van de hond, dit icm laxatract elke dag is het op pijl gekomen. Weer overgezet op deels brokken omdat ik bang was dat ze het bot niet goed kon verteren en toen stopte ze met eten, braken lusteloos, toen dit een 2e x gebeurde was ik het zat onder narcose gebracht en alles na laten kijken, maar dan ook alles (nieren, fotos, bloedoz fpli)niets gevonden. Daarna volledig overgezet op kvv en soms een blikje van almo nature en in haar braintrain van nina ottosson wat brokjes van almo nature (anders blijft ze gefixeerd op het eten van de katten of gaat ze de oudste treiteren, ze moet haar energie kwijt)  elke dag zalmolie, 1x per twee weken laxatract en 1x in de week 1a2 dagen viyo probiotica en tot op dr dag van vandaag geen problemen. Alleen viel het me op dat ze veel urineerde tov de brokken/buitenkatten. Ze komt ook wel buiten maar blijft dus haar bak gebruiken
Laatst gewijzigd door Karma op vr 21 mar 2014, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Karma
#2896259
pearlsofpassion schreef: Ik sluit me er wel bij aan dat een dominante kat niet gromt of blaast. Dat is inderdaad onzekerheid.
Of kwaad zijn.
Alleszinds, is het wel iets dat gelinkt is met stress, en dat kan zich dus op de blaas zetten.
Ze blaast niet, en gromt alleen met eten 'dit is mijn voer' lees mijn verhaal straks maar door ik denk dat ze het daarom doet. Blaasontsteking gaat toch gepaard met op en af de bak, en meerdere kleine plasjes met naperse , dat zie ik niet bij haar.
Maar desalniettemin kan het geen kwaad een x katkor in de bak te stoppen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2896266
Nee, ik denk ook niet aan een blaasontsteking hoor.  ;)
Tis gewoon dat onzekerheid dat wel eens kan geven.
Ik denk echter niet dat er iets met jouw kat mis is hoor, als ik je verhaal lees.

Maar goed, grommen bij het eten zal wel gewoon zijn omdat ze tekort gekomen heeft.  Cuzco doet dat ook als hij een ander ziet terwijl hij aan het eten is, dus hij krijgt in een afgesloten bakje te eten (reisbakje met handdoek erover), zodat hij rust heeft.  De anderen eten anders niet, terwijl hij gromt.  :biggrin2:
Door Karma
#2896268
pearlsofpassion schreef: Nee, ik denk ook niet aan een blaasontsteking hoor.  ;)
Tis gewoon dat onzekerheid dat wel eens kan geven.
Ik denk echter niet dat er iets met jouw kat mis is hoor, als ik je verhaal lees.

Maar goed, grommen bij het eten zal wel gewoon zijn omdat ze tekort gekomen heeft.  Cuzco doet dat ook als hij een ander ziet terwijl hij aan het eten is, dus hij krijgt in een afgesloten bakje te eten (reisbakje met handdoek erover), zodat hij rust heeft.  De anderen eten anders niet, terwijl hij gromt.  :biggrin2:
Heeft cuzco ook een tekort gehad als kitten zijnde?
Vind het heel interessant want we hebben eerder zo'n kat gehad en die kwam van de straat en die gromde ook met bv alleen brlikvoer.
Kiddy krijgt ook in een aparte ruimte te eten, soms gromt ze ook naar mij :biggrin2:dan doe ik soms extra eten in haar bak en word het minder.
Maar weer wat geleerd, plassen om haar geur af te zetten om zich zekerder te voelen, zit wel wat in want ze zat ook direct op de nieuwe krabton haar geur af te zetten, en vooral als de andere katten er aan hebben gezeten
Door Martine-Tom
#2896466
Even puur over het plassen, hier plassen ze voor mijn gevoel ook heel veel, hiervoor brokkenkatten gehad en die plasten veel minder, qua hoeveelheid. Maar in kvv zit verhoudingsgewijs veel vocht (in verhouding met brok) en ze drinken er ook nog wat naast dus logisch dat er ook veel uitkomt  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door