Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2894687
Ik overweeg om de twee dames toch maar 1 ipv 2 keer per dag eten te gaan geven.

Nu is Rosa bijna 9 maanden en ik vraag mij af of dat niet te jong is?  :-\
Wat is voor een jonge hond eigenlijk een goede leeftijd om nog maar 1 x per dag eten te krijgen.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie die "overgang" gemaakt hebben.
Gewoon van de een op de andere dag een maaltijd minder of geleidelijk de maaltijden dichter naar elkaar toe brengen.

En is het bij jullie veel "gedoe" geweest, heeft het lang geduurd voordat ze niet meer "klaar" stonden voor de andere maaltijd.  ;)
#2895272
Ik geef ze hier na het eerste levensjaar 1 maaltijd per dag. En soms wacht ik wat langer. Soms moeten Dalmatiers in de groei erg veel eten om goed op gewicht te blijven en ik vind 1400 a 1500 gram in 1 maaltijd gewoon niet fijn voor een jonge hond, al zijn ze 12 maanden. Ik zet ze dan gerust weer over op 2. Nu scheelt het wel een beetje wat voor ras het is. Een klein ras kun je misschien sneller over zetten op 1 maaltijd per dag. Maar bij een middelgroot ras zou ik wachten tot 12 maanden. En bij een nog groter ras misschien indien nodig zelfs wel later dan 12 maanden, eerder 14 of 16 of 18 maanden. Er is geen haast bij, lijkt me.
#2895425
Bedankt voor jullie reactie's

Haast is er zeker niet, eigenlijk zat ik er zelf ook aan te denken om te wachten tot ze een jaar is.
Maar omdat ze zo'n snelle eter is vroeg ik mij af of alles in een keer misschien beter was.
Ze krijgt nu iets meer dan 900 gr. per dag, 's morgens krijgt ze het spier-/orgaanvlees, groente en 's avond karkas.

Denk er nu alvast over na zodat ik dan eventueel langzaam aan kan "overschakelen" naar één maaltijd.
Dus b.v. steeds meer van het "ontbijt" bij het avondeten  in stoppen.
#2896637
Ik heb mijn kleintje op 7 maanden overgezet naar 1 maaltijd, vooral omdat ik vond dat ze altijd zo snel klaar was met eten terwijl de anderen dan nog bezig waren. Ik gaf haar dan ook 2x vleesbot per dag ivm ontlasting die anders niet altijd goed was.
Dus ik heb haar gewoon in 1 keer overgezet, een aantal dagen 's morgens nog iets kleins om te knabbelen (pensstaafje ofzo), en na 3 dagen was ze het gewend.
Ze heeft er helemaal geen moeite mee en kan nu even lang als de anderen op haar vleesbot knagen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door