Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door toscak
#2895222
Ik heb net de uitslag van het Woud van Mack binnen, hij is besmet met Haakworm en Zweepworm.
Hij is nu 6,5 maand en alleen in het nest ontwormt, ik heb hem tot nu toe drie keer laten testen en was toen vrij.

Ik lees op internet overal dat je tot 6 maanden elke maand moet ontwormen etc, maar wat ik niet kan vinden is antwoord op de vraag of ik nu gewoon eenmalig kan ontwormen? Of moet ik hem nu een paar keer achter elkaar ontwormen? Of 1 keer ontwormen en dan weer laten testen of het echt weg is? En zo ja, wanneer dan? Over een week of een maand?

Zo  :D, een heleboel vragen...

Bob wordt getest via het onderzoek in Utrecht en gisteren kreeg ik daarvan de uitslag, hij was vrij.
Door Lizzy
#2895248
toscak schreef: Oh haha, is dat ook nog een indicatie? Er staat bij beiden 1 plusje.
Ja, het aantal plusjes zegt iets over de ernst van de besmetting.

Ik zou zelf helemaal niet ontwormen. En over een 3 maanden weer laten testen. Maar goed, wie ben ik :biggrin2:. Ik zou 1 keer ontwormen en dan over een paar maanden weer ontlasting opsturen.
Door toscak
#2895695
Lizzy schreef: Ja, het aantal plusjes zegt iets over de ernst van de besmetting.

Ik zou zelf helemaal niet ontwormen. En over een 3 maanden weer laten testen. Maar goed, wie ben ik :biggrin2:. Ik zou 1 keer ontwormen en dan over een paar maanden weer ontlasting opsturen.
Dank Lizzy! Ik ben zelf ook van het min mogelijk doen, maar schijnbaar raak ik in de stress als er iets is :biggrin2:
Door toscak
#2954795
Lizzy schreef: Ja, het aantal plusjes zegt iets over de ernst van de besmetting.

Ik zou zelf helemaal niet ontwormen. En over een 3 maanden weer laten testen. Maar goed, wie ben ik :biggrin2:. Ik zou 1 keer ontwormen en dan over een paar maanden weer ontlasting opsturen.
Nou ik heb dus toen inderdaad 1 keer ontwormt en zojuist weer de eerstvolgende uitslag ontvangen. Haakwormen zijn weg, zweepworm nog/weer niet. Voor zweepwormen 1 plusje.
Nu moet ik dus weer nadenken :-[
Door Martine-Tom
#2954799
toscak schreef: Nou ik heb dus toen inderdaad 1 keer ontwormt en zojuist weer de eerstvolgende uitslag ontvangen. Haakwormen zijn weg, zweepworm nog/weer niet. Voor zweepwormen 1 plusje.
Nu moet ik dus weer nadenken :-[
Je hebt ze wel 3 dagen weer houden van eten van de grond zodat je zeker weet dat het geen passage is?
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2954870
Zweepworm is ook bekend als kennelworm en heel hardnekkig. :'(
De eitjes blijven tot 4 jaar 'actief' Vooral bij vochtig weer kunnen ze zo je hond weer besmetten als ze in de grond zitten.
En ze zijn bijna niet kapot te krijgen. Chloor helpt niet. Wij hebben hiervoor een stoomreiniger aangeschaft.
Heel eerlijk gezegd hebben wij hier ruim 7 jaar mee te kampen gehad. Heel veel milbemaxkuren zijn er in die honden gestopt.
Uiteindelijk blijf ik erbij dat we het nooit helemaal hebben kunnen uitroeien bij de schotjes. Zowel Twister als Gentle hadden beiden darmen die volledig kapot waren gevreten door die akelige worm.
Hoe dan ook is mijn grootste angst dus ooit weer die specifieke worm weer in 1 van mijn honden te krijgen. :-[
Door toscak
#2954898
Martine-Tom schreef: Je hebt ze wel 3 dagen weer houden van eten van de grond zodat je zeker weet dat het geen passage is?
Oef.. Dat weet ik niet 100% zeker. Blijft een labrador :(. Maar denk dat hij niets heeft gesnaaid.
Door toscak
#2954900
zhiva schreef: Zweepworm is ook bekend als kennelworm en heel hardnekkig. :'(
De eitjes blijven tot 4 jaar 'actief' Vooral bij vochtig weer kunnen ze zo je hond weer besmetten als ze in de grond zitten.
En ze zijn bijna niet kapot te krijgen. Chloor helpt niet. Wij hebben hiervoor een stoomreiniger aangeschaft.
Heel eerlijk gezegd hebben wij hier ruim 7 jaar mee te kampen gehad. Heel veel milbemaxkuren zijn er in die honden gestopt.
Uiteindelijk blijf ik erbij dat we het nooit helemaal hebben kunnen uitroeien bij de schotjes. Zowel Twister als Gentle hadden beiden darmen die volledig kapot waren gevreten door die akelige worm.
Hoe dan ook is mijn grootste angst dus ooit weer die specifieke worm weer in 1 van mijn honden te krijgen. :-[
Oh... Dat klinkt niet erg goed. Interessant is dat mijn andere hond ook deze keer (en de 20 keer hiervoor) weer vrij is.
Door Parelridder
#2954932
toscak schreef: Oef.. Dat weet ik niet 100% zeker. Blijft een labrador :(. Maar denk dat hij niets heeft gesnaaid.
Eigenlijk heeft ontlastingsonderzoek naar wormen veel minder zin als je de hond niet voorafgaand 3 dagen er van weerhoudt van de grond te eten. Geen bosgrond, geen gras, geen poep (hoe klein en van wat voor dier dan ook) en niet uit regenplassen drinken. Is je hond volledig vrij, dan is je onderzoek natuurlijk niet voor niks geweest, maar woirdt er wél iets aangetroffen, dan weet je niet of het een infectie is of niet meer dan passage als de hond kans had iets van de grond te eten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door