Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#2893611
Gisteren kwam ik in de woonkamer, en lag mijn vaas in gruzelementen. Heel dom van mij....want hij stond op een tafelkleedje. En tafelkleedjes zijn gevaarlijk. Turid gaat daar in hangen.
Turid liep dus buiten, en kreupelde met haar voorpootje. Ik kon in eerste instantie niets aan haar pootje zien, maar mocht er ook niet echt aan komen. Dus naar de DA. Een fotootje wees uit dat ze een teentje heeft gebroken  ??? Ze heeft blijkbaar die vaas op haar pootje gehad.
Volgens DA geneest dit vanzelf en ik heb  een pijnstiller/antibiotica mee gekregen.
Maar....nu gebruikt ze dus dat pootje weer !!  Heb net even overlegd met DA, want dit lijkt me niet goed.
Ze mag er wel wat op lopen, maar niet spelen/springen. Best lastig.
Iemand hier ervaring mee ?
Door Envie
#2894303
Niemand ?? Gelukkig maar  :D

Het probleem is een beetje dat we haar rustig moeten houden.....ik probeer haar slaaptijden wat te verleggen zodat ze 'snachts bij ons in de slaapkamer kan blijven. We hebben nog een kat, en daar mag ze graag mee stoeien !! Vooral begin van de nacht! En 's avonds na het eten is t drukke pret. Maar ik ga ze voorlopig even apart eten geven en hoop zo dat dat rust zal geven. We hebben een afgesloten tuin, dus ze kan wel naar buiten. Mits de ander daar niet is, want dan is t weer dollen. Als het niet goed geneest, zal ze onder t mes moeten, en dat wil ik voor haar graag voorkomen !! Tips welkom !!!
Door fem fatale
#2894335
Ik zou de pijnstiller misschien wel afbouwen. Pijn is zielig, maar klinkt alsof ze nu niet voelt dat er iets gebroken is en er daarom ook geen rekening mee houdt.
Door Envie
#2894370
Heb ik ook aan gedacht.....maar ze krijgt novacam, dit is ook een ontstekingsremmer. Ze zou dit ruim twee weken moeten gebruiken, tot het flesje leeg is. Ook daar heb ik n beetje mn twijfels over.

Hoe snel geneest een gebroken teentje? Is gelukkig wel haar ''middelvinger''.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2894429
Wanneer er geen ontsteking is hoef je ook geen ontstekingsremmer te geven?

Ben zelf niet zo'n voorstander van novacam bij een kat  :-[ mede door sites als metacamkills en gevallen van nierfalen na toediening van metacam...... Metacam is het werkzame bestanddeel in novacam en ontwikkelt voor de hond, niet voor de kat.
Door Envie
#2894561
Ik heb het mee gekregen als pijnstiller, en preventief als ontstekingsremmer. De o,5 mg/ml voor katten. Ik laat haar extra drinken en hou haar goed in de gaten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2895627
Ik ben er ook absoluut geen voorstander van, maar ik weet ook dat er als ontstekingsremmer inderdaad geen alternatief bestaat....  :-\

Ik kan het echter ook niet preventief geven.  Ik durf het gewoon niet... 
Toen Luis een blaasontsteking had, heb ik het ook maar 3 dagen gegeven omdat mijn DA erop gedrukt had dat dat echt nodig was, maar eigenlijk raadde ze 5 aan.  Ik overleg wel altijd met de DA, geef aan dat ik daar twijfels bij heb.
Nieren zijn onherstelbaar.  Ik heb misschien liever AB achteraf dan kapotte nieren omdat ik een infectie wilde vermijden die er misschien nooit kwam...
Pas op, ik wil je niet op aanzetten om niet naar je DA te luisteren, maar zelf weet ik dat ik het zelf max een week zou geven.  En als er geen open wonde is, zou ik het waarschijnlijk in het geheel niet geven. 
Maar dat is een keuze die je zelf moet maken en als je het liever niet geeft, zeker met je DA bespreken.  Wat zijn de risico's als je het niet geeft...
Zeker als ze op deze manier geen pijn voelt, en dus niet voorzichtig is, zou dat een reden zijn om eens met je DA het gebruik van die pijnstiller te bespreken.
De meeste zullen wel zeggen dat het veilig is, maar ik geloof daar ook niets van. Dat er niets anders is, geloof ik wel, maar persoonlijk probeer ik dan gewoon het gebruik zoveel mogelijk te beperken.
Door Envie
#2895951
Dank je wel voor je reactie !! Ga het beperken !!
HOE zou ik het kunnen afbouwen? Kan ik ineens stoppen ?
Volgens de ass. kon ik gerust het hele flesje opmaken....was ik al niet van plan.....
Laatst gewijzigd door Envie op vr 21 mar 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Envie
#2896716
Heb vandaag ook even overlegd met mijn dochter, bijnabiologe ;)
Adviseerde dit ook. Dank voor jullie reacties !!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door