Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Roosjes3
#2893204
Dit keer een vraag mbt gedrag dat ik bij Julius zie... Ik ben benieuwd of jullie hier iets over kunnen zeggen!

Julius is nogal een stresskipje. Zo ook buiten tijdens de (aangelijnde!) wandeling. Sinds hij pup is, gaat hij op de grond liggen als andere honden ons tegemoet komen lopen. Hij fixeert dan heel erg en sprong op het laatste moment op om om de andere hond heen te springen en te dansen. Eigenlijk ontaardde dat altijd in spel, dus ik heb me er nooit druk om gemaakt.
De laatste paar maanden is dat gedrag heel duidelijk beladen met angst bij Julius. Hij gaat niet meer op de grond liggen, maar verstijft volledig en als de andere hond voorbij loopt springt hij er blaffend op af. Zo ver laat ik het al lang niet meer komen, we blijven nu op een afstand die voor Julius nog comfortabel is en daar oefenen we met ontspannen aandachtsoefeningen. Dit heeft al best flink geholpen, maar niet alle situaties zijn nu eenmaal te controleren. Als hij al in opgewonden staat is of als hij schrikt, schiet hij ook gelijk in de verdediging lijkt het wel.

Het is echt een hondje dat andere honden en mensen niet goed kan negeren. En eigenlijk kan hij dat ook niet met mensen en kinderen. Alles en iedereen wordt op straat aangestaard. En als de tegenpartij daar angstig op reageert (ja, ook kinderen, hardlopers en wandelaars), verandert Julius in een monstertje dat bange honden achtervolgt en bange mensen aanblaft.  :-\ ??? :o En dat terwijl hij eigenlijk een angsthaas is... Minderwaardigheidscomplex?

Vanzelfsprekend laat ik hem niet meer zomaar overal los en roep ik hem altijd op tijd bij me als er tegenliggers aan komen. Maar dat verandert niets aan het feit dat hij lelijk reageert en duidelijk in de stress vliegt als iemand oogcontact met hem maakt of zich volgens hem 'vreemd' gedraagt (terwijl hij zelf degene is die oogcontact lijkt te zoeken!).

Ik probeer erg alert te zijn op zijn lichaamstaal en zie nu wel dat hij al kalmerende signalen laat zien als de tegenligger nog maar net aan de horizon verschijnt. Maar hoe dichterbij die komt, hoe minder kalmerend Julius wordt.
Ik begrijp 't gewoon niet zo goed. Als hij schrikt vliegt hij ook gelijk blaffend ergens achteraan (bijvoorbeeld een fietser die ineens ons pad kruist). Denken jullie dat ik op het goede pad zit met aandachtsoefeningen, ontspanningsoefeningen en rustig opbouwen van afstand tussen Julius en 'enge' mensen of honden? Of vergeet ik nog iets belangrijks... Ik zit er natuurlijk zo bovenop dat het lastig is om mezelf en Julius goed kritisch te bekijken.

En dan denk ik ook: in hoeverre zou het meespelen dat hij zeer slecht in zijn vel zit door jeuk en darmproblemen?

*aanvulling* Hij heeft nog nooit een andere hond of mens/fietser of watdanook gebeten. Het is geen aanvallen, het is meer wegjagen.
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op ma 17 mar 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2893217
Medische klachten kunnen meespelen.

Maar heel eerlijk: ik haalde zo snel als mogelijk professionele hulp bij. Wij kunnen niet zien wat er aan de hand is en hebben ook niet altijd de juiste kennis.
#2893220
Ik zit ook al een beetje te kijken op internet naar gedragstherapeuten... Maar hoe weet je wie goed is? Volgens mij zit daar nogal kwaliteitsverschil in... Tips?
Het gebeurt allemaal niet zo vaak, maar ik zie wel aan Julius dat hij erg snel in de stress schiet en ik wil voorkomen dat ik straks een hond heb die het nodig vindt om alles en iedereen weg te jagen of waarbij het gedrag zo escaleert dat hij wél aanvalt. Met andere honden heb ik het idee dat we er wel gaan komen. Maar mensen zijn eigenlijk onvoorspelbaarder dan honden en vooral daar kan ik me wel zorgen om maken.
Laatst gewijzigd door Roosjes3 op ma 17 mar 2014, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2893224
Roosjes3 schreef: Delft. En we hebben geen auto  ::)
Nou dan is het jammer dat Sas niet meer praktiserend is.... Maar daar heb je dus niets aan. Conleeuw (Connie) doet consulten aan huis, maar zij woont in Duiven. Je kunt haar altijd benaderen.
Door wijkje
#2893248
Het gedrag wat je omschrijft kom mij niet onbekend voor. Bij mijn hond heeft gewerkt wat naam van ras aangeeft. Sta-me-bij ofeel leiding geven maar ook veiligheid bieden. Maar hoop dat je gedragstherapeut vind die mee kan denken.
#2893254
Ik zie zelf niet zo goed hoe ik dat leidinggeven nog meer vorm kan geven dan ik nu doe. Dus ik loop daarbij een beetje tegen een muur aan. Hulp is dus zeker heel welkom. Ik zit nu te kijken naar een hondenschool in Zoetermeer die ook gedragstherapie geeft: http://www.dogsbehaviour.nl/gedragstherapie-hondenschool-dogsbehaviour.html

Ik ben nu aan het proberen een commando te koppelen aan het negeren van spullen, honden, eenden, individuen etc. Maar dat is een hobbelige weg  ::) . Negeren is gewoon rete-moeilijk voor hem!
Gebruikersavatar
Door Zev
#2893271
Ik denk dat je al een goede stap zet door te kijken naar hulp! Chapeau daarvoor  ;)
Afleiden door oefeningen geeft hier ook stress, ik heb veel baat gehad bij BAT-training. Hiervoor heb ik een seminar gevolgd.
Maar het basisprincipe van BAT is wat mij erg aanspreekt. Google er maar eens op, staan filmpjes op youtube van Grisha Steward.
Maar ik wil je wel meegeven: ga voor een training die voor jou goed voelt! Iemand waar jij je vragen aan kunt stellen en waar jij bij denkt dat Julius het prettig vind om op die manier te werken. Er zijn zoveel manieren!
En ik denk zeker ook dat medische klachten in dezen kunnen meespelen.
Door star
#2893274
Ik denk inderdaad ook aan wegjaaggedrag vanuit angst.
Mooiste is nog als zodra hij blaft / wil opjagen dat die gene blijft staan hem negerend maar dus niet door loopt/fiets/rent enz.
Dan kan jij hem met een biefstuk  :biggrin2: bal of anders waar hij super gek op is, uit zijn focus halen en zodra hij daar naar kijkt geven.
Dan leert hij meteen dat blaffen, opjagen geen zin heeft.

Nog veel mooier zou zijn om als je een wandelaar ziet, nog voordat je hond die ziet gelijk bal/kip/biefstuk tegen z'n neus douwen en dit laten volgen met z'n neus, tot diegene voorbij is en dan gelijk belonen.
Dit belonen dan langzaam uitbouwen.
Ben je zelf te laat (ben je al zodra je hond een oor omhoog doet richting persoon) dan draai je of om en ga de situatie later aan wanneer je je hond voor bent, of je laat hem zitten en leid hem af met eten/speeltje, met eten kan je dan gewoon door blijven voeren tot het enge voorbij is en dan pas verder lopen, of het bovenstaande toepassen.

Het gaat er om dat je hond de link legt dat als hij mensen of honden ziet in de verte hij naar jou toerent want dat betekend biefstuk/speeltje en is dus positief ipv van negatief wat het nu is.
#2893281
Ik zou ook kijken voor professionele hulp. Zelf heb ik een stabiele roedel als je denkt dat hij er wat aan hebt wil ik wel regelmatig met je op lopen. Veel honden hebben hier al baat bij gehad maarja hoe dat dan verder gaat geen idee.

Ik kan je Judith Strijbos aanbevelen (www.dogontrack.nl) of Astrid de Lange van de blije hond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2893282
Roosjes3 schreef:
Ik probeer erg alert te zijn op zijn lichaamstaal en zie nu wel dat hij al kalmerende signalen laat zien als de tegenligger nog maar net aan de horizon verschijnt. Maar hoe dichterbij die komt, hoe minder kalmerend Julius wordt.
Ik begrijp 't gewoon niet zo goed. Als hij schrikt vliegt hij ook gelijk blaffend ergens achteraan (bijvoorbeeld een fietser die ineens ons pad kruist). Denken jullie dat ik op het goede pad zit met aandachtsoefeningen, ontspanningsoefeningen en rustig opbouwen van afstand tussen Julius en 'enge' mensen of honden? Of vergeet ik nog iets belangrijks... Ik zit er natuurlijk zo bovenop dat het lastig is om mezelf en Julius goed kritisch te bekijken.
Ik zou ook voor een gedragstherapeut gaan en uiteraard raad ik Monique Bladder aan. Zij komt door heel Nederland, dus afstand is geen probleem.

Wat ik uit het bovenstaande stukje haal is de Treshold. In mijn eigen Jip en Janneke taal: elke hond heeft voor elk "eng iets" een afstand waarop hij het kan handelen. Dan laten ze signalen zien waar de hond en jij nog iets mee kunnen. Op het moment dat je over een bepaald punt heen gaat, kan de hond het niet meer handelen. Dat punt is variabel en kan bij de ene prikkel 2 meter en bij de andere prikkel 2 kilometer zijn. Ben je over dat punt heen, dan moet de hond de prikkel gaan naderen en er iets mee doen. En omdat het een prikkel is die heel eng gevonden wordt, doen ze er meestal dingen mee die ons niet zo bevallen, zoals blaffen, fixeren, uitvallen enz.

Wat ik in ieder geval zelf zou doen tot je professionele hulp in hebt geschakeld, is heel goed kijken naar wanneer Julius nog wel signalen uitzend waar je wat mee kunt en je best doen om op dat niveau te blijven. Dus zie je een hond aankomen, omdraaien, zijpaadje nemen enz.

Maar ik zou zeker hulp inschakelen, want een paar deskundige ogen kunnen je hier enorm bij helpen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2893312
Ik herken hier ook wel wat in :-\
Bency valt heel erg uit naar honden als hij aan de lijn zit. Voer,bal of wat dan ook is echt niet meer belangrijk.
Een ferme NEE van mijn kant wil nog wel eens helpen. ;)

Los was/is er met Bency eigenlijk weinig aan de hand zeker niet met andere honden.
Wel had hij dat als er een tegemoet komende wandelaar aan kwam en hij daar langs wou lopen hij soms ff snel naar diegene zijn hand hapte :-[
Door hem steeds bij me te roepen als er een wandelaar,fietser of auto aankwam en hem even aan de halsband vast te houden tot ze gepasseerd waren en dan gelijk weer los te laten.
Kwam hij op een bepaald moment zelf ff naar me toe met zijn kop tegen me aandrukken van pak ff vast ;D
Nu heeft hij dat niet meer nodig en passeerd zelf de andere mensen door gewoon voorbij te lopen. En bij een auto of fietser gaat hij of aan de kant of komt naar mij toe.
Gebruikersavatar
Door cisfr
#2893402
Alsof je mijn hond Nena beschrijft. Precies dat wat ze deed voordat ik met haar naar een gedragstherapeut ging. Inmiddels loop ik met haar aan een halti (dat gaf mij de controle weer terug als ze wel besluit uit te vallen). Tijdens het wandelen train ik heel veel met haar. Ik wil haar leren dat het haar weer oplevert om hond, fiets, persoon, vogel of alle andere dingen die bewegen en in haar buurt komen te negeren dan opjagen. Ik oefen nu heel intensief elke dag en haar gedrag is flink verbeterd. Fiets geeft nu direct een neus aan mijn hand. Vogels gaat een stuk beter maar ze wil graag opjagen. Vanochtend langs eenden gelopen. Op 10 meter laat ik haar even zitten en contact maken met mij. Belonen en dan twee meter verder. Weer zitten en contact maken, belonen. Weer twee meter verder en zo is ze heel rustig langs de eenden gelopen. Dat was drie maanden geleden wel anders. Honden is haar grootste uitdaging. Enige afstand is zeker nog nodig maar ook hierin veel verbetering.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2893408
Idd wij gebruiken ook altijd een halti aan de lijn om hem in bedwang te kunnen houden. ;)
Een halsband kon hij uitkomen en ook een tuig was niet prettig. :-\
Soms ruik hij al een andere hond als wij nog niet zien en als hij dan al uit zijn dak ga is het heel moeilijk om hem met band of tuig te houden.
Ze zijn dan zoooo sterk ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door