Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door <Karen>
#2891714
Hebben meer mensen de ervaring dat lever en nier slecht te krijgen is? Ik heb nu al bij 2 leveranciers geen nier kunnen bestellen en in lever was ook niet veel keuze. Ik dacht dat orgaan juist iets is dat overblijft, omdat er nauwelijks menselijke consumptie van is  :-\
Door smulpaap
#2891723
Lever maar ook nier word wel degelijk gegeten door mensen
Google maar eens op recepten met niertjes
Je zou eens bij een Turkse slager kunnen vragen of die wat voor je heeft
Door Ruisje
#2891888
Ik bestel meestal bij degomeat lever en lamsniertjes. Of via een lijntje bijv konijnenniertjes - over 2 weken geitenlever.
Ik geef eigenlijk nooit runderlever, maar laatst heb ik van iemand 1 kilo biologische runderlever gekregen wat de meeste gezinsleden daar niet lekker vinden. Zat in zo'n biologisch vleespakket.
Gebruikersavatar
Door pike
#2892096
Lever vind ik nog wel gemakkelijk aan te komen.
Runderlever, lamslever,  geitenlever, lever van kip, eend, kalkoen, hazenlever konijnenlever is doorgaans wel te koop. Degomeat bijvoorbeeld heeft de meeste van dit soort levers in zijn assortiment.

Nier is een ander verhaal. Lamsnier bijvoorbeeld wordt ook door mensen gegeten, en er zitten nou eenmaal maar 2 niertjes in een lam. Dus dan wordt de spoeling dun ofwel de niertjes duur. Rundernier is best goed te krijgen maar zoals reeds hiervoor gezegd een nono vanwege het eventuele cadmiumgehalte.  Moet voor menselijke consumptie afkomstig zijn van runderen niet ouder dan 2 jaar maar voor dierlijke consumptie hoeft dat natuurlijk weer niet, onze dieren mogen best een portie gif binnenkrijgen  :-X >:( en helaas staat de slachtleeftijd niet op de verpakking. Momenteel voer ik voornamelijk konijnenniertjes (hele mooie zonder vet via een bp-lijntje) en hazeniertjes en voor de afwisseling koop ik tussendoor bij de slager dan nog wel eens duurdere lamsniertjes, dan heb ik in elk geval mooie niertjes zonder giga veel vet. Soms kan ik bij de slachter wat geitenniertjes op de kop tikken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2892126
Ik voer ook voornamelijk konijnenniertjes. En nu hebben we eens bij Lupa besteld en die heeft lamsnier, dus daar wat kilo's van besteld. Heb je toch nog een beetje afwisseling, maar zo heel spannend vind ik dat niet in de organen.
Door TMG1961
#2892230
Tot nu toe geen problemen gehad met verkrijgen lever en nier. Had altijd lams niertjes maar die waren er niet meer dus nu runder nier. Lever heb ik normaal konijn, deze keer hazenlever besteld ter afwisseling
Door lianneke
#2892282
Ik kan nog wel aan bio-nier en lever komen van Schotse Hooglanders maar is wel prijzig. Vooral de nier, maar daar  hoeven ze niet zo veel van, dat scheelt.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2892305
Hier ook net rundernier en lever binnengekomen van Lupa. Degomeat heeft het eventueel ook wel.
Maargoed ik gebruik het puur voor het drogen en dus als beloningsnack.
Door chess
#2892373
Lamsnier is hier nogal vrij goed beschikbaar.  Alleen lust mijn hond het simpelweg niet.  Hij is eigenlijk een gemakkelijke eter en eet verder werkelijk alles maar dit krijgt hij niet binnen.  Sterker nog: wanneer ik het onder zijn andere eten verstop of meng haalt hij het gewoon uit zijn bak en legt het er naast…

Ik heb nog geen nier van een andere diersoort geprobeerd.  Weet iemand of dit hetzelfde zou smaken ongeacht het dier?
Gebruikersavatar
Door pike
#2892392
Moeilijke vraag, maar ik denk niet dat het hetzelfde smaakt. Konijnenvlees smaakt anders dan lamsvlees dus ik vermoed dat konijnenniertjes ook anders smaken dan lamsniertjes  :-\
Hier lusten ze bijvoorbeeld wel lamslever maar geen fazantenlever om maar een voorbeeld te geven. Het is allebei lever en de een lusten ze wel en de ander niet. Je zou het gewoon eens moeten proberen. Of gooi ze een tel in heet water, kijken wat ze er dan mee doen.
Je zou het ook kunnen proberen met een konijnkarkas waar de niertjes nog in zitten.
Door Nadia
#2892413
Nee geen enkel probleem mee.
Lever volop verkrijgbaar in kalkoen, kip, rund, lam, geit, konijn
Nier ook goed te krijgen, lam, geit, rund en konijn.
Veel ook bio of van blij dier
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door