Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2879268
Hoi,

Nou, ik vrees dat dit een lang verhaal gaat worden....

Ongeveer een  half jaar geleden is Mien een poes van 8 erg ziek geweest, heb hier toen wel het een en ander geschreven. Het gaat eigenlijk erg goed met haar. Even in het kort wat er toen aan de hand was.

Ze at erg slecht, viel behoorlijk af, was hyper actief, wou wel eten maar at niet. Uiteindelijk is ze bijna een week bij de dierenarts geweest om haar te dwangvoeren en te stabiliseren. Er is toen 2 keer bloed onderzoek gedaan. Bij het eerste onderzoek kwam er uit dat haar leverwaarden giga verhoogd waren en haar nieren te hoog, schildklier te hoog. Ze is toen schildkliermedicatie gaan gebruiken (Felimazole 2,5mg 1 keer per dag) Het tweede onderzoek is geweest tijdens haar opname, ze was toen meer dood dan levend. Bijna alle waarden waren afwijkend, behalve haar schildklier, die was toen netjes. Er is op 3 virusziekten getest, alles negatief.
Uiteindelijke conclusie: Waarschijnlijk zowel een acute als een chronische lever ontsteking.

We zijn dus een half jaar verder en ik vond haar weer onrustig en was slecht eten maar nog niet heel verontrustend maar aangezien ik toch wel heel nieuwsgierig was en erger wou voorkomen heb ik bloed onderzoek laten doen. Haar Leverwaarden waren niet super, ik heb alleen de afwijkende waarden en haar schildklier hieronder gezet.

ALT (GPT) 705 + < 175 U/l
AST (GOT) 162 + < 71 U/l
GLDH 57 + < 11 U/l
LDH 324 + < 182 U/l

T4 (total T4) 23.2 10 - 60 nmol/l 1)

Er is contact geweest met een internist in Utrecht om te kijken of het evt een optie was haar te behandelen voor haar schildklier (radioactief). De arts zag hier geen problemen in. Er zijn nu dus 3 opties en ik wil graan wat info van jullie aangezien ik hier niet uit kom

1 aangezien haar schildklier heel netjes is en het geven van een pil veel stress veroorzaakt en de medicatie ook voor de verhoogde leverwaarden kan zorgen wil ik kijken of we kunnen minderen. Voorstel van de internist is dan om de dag een pil ipv iedere dag
2 een speciale brok van Hills wat dan zou betekenen dat ze geen medicatie meer nodig zou zijn maar wel weer brokken moet gaan eten (ze krijgt nu KVV)
3 de behandeling met radioactief jodium, dit betekend geen pillen meer en gewoon kvv voeren (beter voor haar lever)

Iedereen die ik er over gesproken heb, roept onmiddellijk overstappen op de brokken en op zich hebben ze daar helemaal gelijk in, betekend geen pillen meer, dus geen stress en geen belasting meer voor haar lever maar ja, dat staat me zo tegen......

Heeft iemand hier ervaring mee? Gewoon hardop meedenken ook graag, wat zouden jullie doen? Ik heb hiervoor wel overleg gehad met Tannetje maar niet recent. Toen het advies was, medicatie met Kvv is voor haar voldoende. (advies van de da was toen nierdieet (brokken) ivm haar lever)
Door Martine-Tom
#2879340
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, wil alleen even meegeven dat die brok niet zo heel goed geaccepteerd word. De kat van mijn buren heeft er een poosje op gestaan en dat ging met lange tanden naar binnen, het blikvoer ervan werd beter geaccepteerd maar dat is onbetaalbaar als alleenvoer...
Je hebt ook nog een zalf wat je in de oren smeert, schijnt wat minder accuraat te zijn maar wellicht ook een optie om eens verder uit te zoeken  :)
#2881323
Ik heb zelf geen ervaring maar hier staan wel verschillende ervaringen met de schildklier en eventueel radiumjoodbehandeling: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=16781
Zijn goede ervaringen met Gent en goede ervaringen met Lienden/Betuwe ;)

Zo'n behandelingvan optie 3 lijkt mij in deze situatie de aangewezen behandeling omdat je aangeeft dat de pillen kunnen zorgen voor verslechterde leverwaarden (optie 1) en optie 2 het geven van brokken is.
#2881368
Volgens mij was het in Gent een stuk goedkoper dan in Lienden ;) En daarna ben je de kosten voor de medicijnen natuurlijk kwijt ;)

Heb enkel en alleen maar positieve verhalen gelezen met betrekking tot de behandeling (zowel qua resultaat als qua op de hoogte houden tijdens behandeling).
De schildklierkaters op dat forum die ik heb gevolgd als lid zijn Pappie (van artemis) en Kasper (van kattebeest). Anders ook de zoekfunctie van het forum even gebruiken ;)
#2881383
Ja, Gent is inderdaad goedkoper, maar ik woon in het noorden van Nederland, is nogal een eind rijden, maar misschien er een vakantie voor de baasjes van maken. Wat voor medicijnen moet de kat na die tijd nog nemen dan? Dan is namelijk mijn grootste motivatie om geen pillen meer te hoeven geven o.a. vanwege de stress die dat met zich mee neemt.
#2881719
En hoe geef je de pillen?
Vind ze het nog steeds zo stresserend als je ze verstopt in wat lekkers?
Een stukje kneedbare kattensnack (vind je die niet overal?) of echt easypill kopen (maar das ook weer duurder).  Of gewoon stukje worst of pate, desnoods smeerkaas...
Dat is allemaal niet gezond, maar als het maar een beetje per dag is, is het nog steeds gezonder dan brok, want daar zit ook zoveel ongezonds in.
#2881733
Ook geen ervaring mee, maar ik deel een ervaring van iemand die haar kat omeopatisch behandelt:
Kat van 14 jaar met hyper thyroidisme, zij geeft Tiroidea 9 CH 3 bolletjes s ochtends, en Iodium 15 CH 5 bolletjes s ochtends, alles opgelost in water.

Sindsdien eet de kat weer, is weer levenslustig en ziet er fantastisch uit. De T4 waarde is wel blijven stijgen, maar daar maakt de dierenarts zich geen zorgen over, aangezien de kat geen klinische problemen meer heeft. (Geen idee of dit al of niet een correcte houding is van de DA). De kat eet brok en blik.

Misschien is het een idee de homeopatische weg in te slaan? Succes!
#2881764
Rianne145 schreef: Ja, Gent is inderdaad goedkoper, maar ik woon in het noorden van Nederland, is nogal een eind rijden, maar misschien er een vakantie voor de baasjes van maken. Wat voor medicijnen moet de kat na die tijd nog nemen dan? Dan is namelijk mijn grootste motivatie om geen pillen meer te hoeven geven o.a. vanwege de stress die dat met zich mee neemt.
Naar mijn weten slikken de katten die zo'n behandeling hebben gehad inderdaad helemaal geen pillen meer ;)
#2881767
Ze krijgt ze zo in de bek, gaat wel in alle rust maar het is natuurlijk iedere dag en ze weet wanneer dus probeert ze me te mijden. Ergens in doen heeft geen zin. Als ze iets verdenkt eet ze helemaal niets. Ze weigert heel makkelijk en daar zijn we in het verleden ongelofelijk mee in de problemen gekomen. Als ze het idee heeft dat ik wat met het eten gedaan heb weigert ze of eet heel slecht. Ze is geen typische schildklier kat, ik krijg er met hangen en wurgen genoeg eten in en haar schildklier is niet vergroot.

Het homeopatische verhaal klinkt mij niet lekker in de oren, die hoge waarden richten enorm veel schade aan in het lichaam en het klinkt alsof alleen de symptomen bestreden worden.

Is er een middel tegen misselijkheid of iets dergelijk wat je aan kunt bieden zodat de kat dat naar behoefte zelf kan nemen? Mag lever en nieren niet belasten. Heb namelijk wel een het idee dat ze wat misselijk is en daarom snel eten weigert.
Laatst gewijzigd door Rianne145 op wo 26 feb 2014, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#2881774
Je kan ook een kvv zoeken zonder schildklierhormoon? Onze Phoebe had een verhoogde schildklierwaarde. Scintigrafie gemaakt, maar geen tumor te zien. Dus het moest van het voer of de supplementen komen. Dus alles nagekeken en de dingen veranderd waar eventueel de schildklierwaarde van verhoogd kon worden. Daarna diverse soorten KVV benaderd of er schildklierresten inzaten. Natuurlijk zei iedereen, Nee, zit er niet in. Ook degene die we voerden, maar die bleek dus aan Phoebe's schildklierwaarde wel te zien dat het er wel in moest zitten. We zijn uiteindelijk op Carnibest terecht gekomen en daar hebben ze 3 soorten waarin geen schildklier verwerkt zit. Na 6 weken weer geprikt en de schildklierwaarde was perfect.
#2881813
Daar was ik inderdaad naar op zoek. Waar moet ik dan op letten? Voer waar geen vlees uit de nek gebruikt wordt?
Dan zal ik zelf moeten gaan malen want volledig barf ga ik er niet in krijgen.

Ik blijf het vreemd vinden dat haar waarden wel verhoogd zijn maar geen vergrote schildklier. Oorzaak lijkt dus geen tumor, maar wat dan wel?
#2892271
Inmiddels een knoop doorgehakt. Ze krijgt nu sinds een week om de dag een pil ipv iedere dag. Over drie weken weer bloedprikken en hopen dat haar schildklier goed blijft en haar leverwaardes dalen. Ze eet aardig, voer haar 2/3 keer in de week brok bij omdat ze  wat weinig eet, hier is de afgelopen week geen verandering in gekomen. Ook geef ik haar pil niet meer in de keuken waar ze ook eet maar op de mat bij de voordeur wat toch al verboden terrein was. Hopelijk krijgt ze hier minder stress door bij het eten, wat het vast ten goede komt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door