Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2892107
Hallo allemaal,

Ik heb 2 katten die ik heel graag kvv wil voeren. 1 eet het smikkeld op maar de andere weigert. Ik heb alle trucjes volgens mij geprobeerd.

Gewisseld van smaken
Natvoer bij gemengd
Brokken erdoorheen gedaan
Warm water eroverheen
Langere tijd niks anders geven
Moeite laten doen voor het eten
Verschillende bakjes/bordjes

Hij weigert het echt, wordt chagrijnig en mekkert de hele nacht en soms ook s nachts  :o

Welk merk eten jullie katten het liefst en dan ook welke smaken? Misschien kan ik de meeste favoriete proberen (misschien al geprobeerd hoor).

Ik wil echt graag van die broken af, ze worden dik, kattenbak stinkt en ligt snel weer vol en uiteraard besef ik me heel goed dat het gewoon veel beter is voor ze. Ook al zien ze er goed uit op Hills broken. Ik weet dat het met vlees nog beter kan maar hij wordt elke keer zo dun dat ik wel soms wel echt weer broken MOET geven want leververvetting is toch een grote angst bij mij.

Sooo please....... wie heeft de gouden tip????  :D
#2892158
De enige smaak die ze alle 4 het snelste lekker vonden was kwartel van Cats Nature (besteld via Degomeat).
Dat is nu ook nog steeds de enige die ze alle vier al zonder mengsel er door willen eten (ben nu al 3 maanden bezig met overzetten).

Mijn moeilijke eter die moet ik nog steeds bij heel veel smaken echt 80% van iets anders er doorheen doen. En het moet warm zijn gemaakt met een scheut warm water.
Door Martine-Tom
#2892192
Degomeat.nl konijn en kalkoen, Bibi natuur en beefmix, carnibest (maar dat krijgen ze nooit), zelf gemalen barf met stip op 1, degomeat en kiezebrink duif, blikjes haring in tomatensaus.
En tegenwoordig ben ik wat makkelijker, alle smaken die ik nog heb liggen die ze niet blieven gaat een theelepel (verantwoord) blik doorheen dan eten ze het in elk geval op, ik bleef weggooien  ;)
#2892256
Ik heb hier 1 portretje lopen die weigert om full-time over te gaan..Maar geen ook toe dat ik nog niet extreem veel moeite heb genomen...Ik heb ook wel eens geprobeerd te mengen met blikvoer maar ze is enorm selectief..Ze eet ook niet alle merken blik of brok.

Wat ik hier heb geprobeerd is om ze eerst ook wat aan smaken te laten wennen..En te ontdekken wat ze lekker vinden..Paard vinden ze hier helemaal te gek..Zelf de vers-weigeraar-madam eet dit..Ree ging er laatst ook in..Bij de anderen ging het makkelijker maar het is ook kwestie van gewenning..Konijn aten ze hier in begin niet..Nu wel..Maar met de vers-weigeraar heb ik nog lange weg te gaan.

En qua merken KVV ; is gewoon uitproberen..Hier vinden ze Bibi en aantal smaken van Degomeat redelijk te pruimen...En merken KVV komen heel vaak niet overeen met verse producten..Ze zijn hier verzot op paard maar Haaksbarf paard laten ze staan..
#2892329
Je hebt enkel kattenversie's gegeven?
Dus niet geprobeert op er pens in te krijgen?
Want sommige katten eten dat, maar als je een moeilijke eter hebt, kan je het met pens erdoorheen wel vergeten.  ;)

Verder zijn er echt wel smaakverschillen tussen merken, maar ik begrijp eigenlijk niet hoe het kan dat konijn van het ene merk lekker is en het andere plots helemaal niet.  Is beide konijn...  Maar het blijkt dat het pure konijn (herkenbaar) toch nog het lekkerst is, ookal is het gemalen (zelf gemalen dus).  Dus zou ik al beginnen van ongemalen producten, zodat je weet wat je in handen hebt en het mooi en vers vlees is.  Meeste kans dat je katten het lekker vinden.

Je zegt dat hij gewone barfproducten ook niet lust, maar heb je die andere truccen ook op vb wat kipfilet toegepast?
Een groot stuk vlees of hart vb kan afschrikken, om nog te zwijgen van vleesbot. Als je kat nooit veel heeft moeten kauwen, kan het zijn dat ie daar geen zin in heeft.  Anderzijds smaken zuivere vleesjes wel anders dan kvv, ookal is de kvv van 1 diersoort. 
Kipfilet, konijnvlees en kwartel worden doorgaans door katten goed geaccepteerd.  Lamshart vinden velen ook lekker, als ik het goed heb.
Maar een groot stuk kan dus een probleem geven.
Heb je al geprobeerd om spiervlees fijn te snijden en onder blik te mengen? Of onder de brokken te mengen?  Dat kan beter gaan dan kvv om hem de klik te laten maken dat vers eetbaar is.
Heb je al geprobeerd of hij wel gekookte kipfilet lust? Dan kan je die misschien steeds minder gaan koken tot hij het (vrijwel) rauw eet.  Geen zout toevoegen natuurlijk.

Het is wel wat werk om ze over te krijgen, maar als het dan lukt, en ze maken die klik en eten gewoon rauw, is het het vast wel waard geweest. ;)


Toen ik de katten voor het eerst wat vers begon te geven (eerst kip, lamshart en kippenlever) vond Kleintje alles wel lekker, behalve de lever.  Ze keek er gewoon niet naar als eten en bleef meer tegen mij om eten zagen. Als ik haar de lever voorzette, overwoog ze zelf niet om ervan te eten.  Als ik haar een dag alleen dat voorzette at ze het niet (ik wist toen nog niet dat dat dus normaal is voor katten  ;D).
Ik heb zelfs een deur dichtgedaan zodat zij niet weg kon en de jongens niet bij haar konden komen en haar een tijdje met het eten alleen gelaten.  In de hoop dat ze op een keer, door de honger en zo, toch eens zou proberen.  Maar niets....
Toen heb ik het fijngesneden en een paar brokjes tussen gemengd.  En haar weer een tijdje de kans gegeven.  Zolang ik erbij bleef, bleef ze natuurlijk naar mij roepen, maar na een tijdje alleen is ze er toch aan beginnen eten.  Daarna heeft ze natuurlijk (als beloning) nog wat meer (brokken toen) eten gekregen.

Ik weet wel dat ik geluk heb gehad, dat heeft dus maar een dag geduurd...  :) Maar misschien kan je er wel iets mee... Op een keer krijg je ze overhaalt. 
Desnoods begin je met een gram per 100gr blik en ga je per gram omhoog.  Met veel geduld kom je er hoe dan ook wel. ;)
#2892340
Noppie eet van alle diersoorten spiervlees, ook pens eet ie. KVV vind ie rundvlees en beefmix van degomeat het lekkerste, konijn, kalkoen en eend iets minder en lam en geit vind ie het minst lekker. Ook dinapet (4 soorten in 1 kvv) vind ie goed te eten.

Hij krijgt regelmatig stukjes vlees van spiervlees van Pixie. Bot krijgt ie 1 keer per week plat gemepte kippenek, ik ben nog altijd huiverig om hem iets ongemept te geven. Durf dat eigenlijk niet echt.
#2893907
Mijn ervaring is dat heel veel katten rundergehakt lekker vinden.
Als ik soepballetjes draaide kregen ze altijd al een paar balletjes. Als een poes bevallen was kreeg ze altijd een tartaartje.
Kip lusten de meeste katten, eerder kookte ik het :-\
Nu eten ze zelfgemalen vlees. Ik biedt ze regelmatig stukjes aan, maar dan eten ze mondjesmaat.
Behalve parelhoenkarkas daar zijn ze gek op en kluiven daar best lang aan.
Als ik even geen tijd heb om te malen en niets meer heb geef ik ze kip/rund/lam van natuur en dier.
Ook tinlo lusten ze wel, maar niet de cattery. Alleen, eend konijn rund en kip
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door