Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjolein1
#2892028
Ik wil twee dagen in de week gaan barfen naast de kvv die onze honden krijgen en probeer momenteel mijn eerste menu samen te stellen. Ik heb al aardig wat gelezen van andere forumleden en ook in de bieb gekeken maar wat is nou het beste en veiligste percentage vleesbot,orgaanvlees, spiervlees en groentemix voor de beginnende barfhond? En waarom wijken de percentages die mensen gebruiken zoveel van elkaar af? Misschien een stomme vraag  ??? maar vind er zoveel verschil in zitten.
Door Mowgli
#2892053
Omdat er onder andere gekeken wordt hoe de ontlasting van de hond is, als die te hard is, wordt vaak her percentage vleesbot verminderd, de procenten vleesbot die minder worden gegeven worden door bijv. spiervlees vervangen.
Iedere hond is anders en verteert dus ook anders. De percentages zijn een handvat waar je min of meer mee moet experimenteren als je merkt dat je bond te harde of te zachte ontlasting heeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2892311
Voor een hond kan je beginnen met 45-50% vleesbot (bij normaal of goed bevleesd vleesbot).  Het is inderdaad een beetje uittesten op welk percentage bot je hond het het beste doet.  Als je de ontlasting wat steviger wil, voer je vleesbot wat op, of bij te stevige, haal je het wat omlaag.
Dan 20% orgaan: 10% pens en 10% hart-lever-nier.
10% groenten
en de rest spiervlees. 20-25% is dat dan zeker?
Als je je vleesbot aanpast, pas je dus ook je spiervleespercentage aan. ;)

Vis en eitjes kan je ofwel als extra rekenen of je kan het in je menu rekenen als spier of viskarkas als vleesbot.  Bij vele honden werkt viskarkas echter nog steeds laxerend, waardoor er al dan vleesbot ipv spier bij gegeven wordt.  Vis met orgaan of andere laxerende zaken (ook vet vlees) combineren op dezelfde dag is nooit een goed idee. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 16 mar 2014, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door