Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2891393
De parelhoen- en ganskarkassen die ik heb besteld bij Degomeat zijn niets anders dan bot, kraakbeen en orgaan. Henk schrijft dat het vlees ervan naar de restaurants gaat, en normaal gesproken ook de karkassen.

Ik heb een hoop andere soorten vleesbotten bij hem besteld, maar als dit de norm is zal ik mijn percentages moeten bijstellen.

Weten jullie misschien of er bedrijven zijn die een betere kwaliteit vleesbot leveren? (Rijk aan vlees, bedoel ik)
#2891414
Gans- weet ik niet, maar parelhoen is idd aardig kaal. Ik moet zeggen dat ik vrij weinig aan parelhoenkarkassen kan komen die beter bevleesd zijn. Ik heb het liefst hele parelhoenders, maar die zijn erg moeilijk te vinden (voor humane consumptie eten we zelf op).
De kiprugstukken van Henk zijn wat beter bevleesd. En natuurlijk eendenruggen.
#2891487
Dank je Koekje, dan zal ik bij de volgende bestelling die eens proberen.

Henk van Degomeat heeft net geschreven dat ''karkas'' alleen uit bot bestaat, daarom heet het ook karkas  :-X en ik kan de hele handel terugsturen. Ik ga het maar inruilen voor ''hele dieren'' of zo. Weer wat geleerd.
Door Martine-Tom
#2891495
Hier ook die ervaring, konijn wil ook nog wel eens iets bevleesder zijn, ik voer ze wel gewoon, de kalere karkassen maar hou er met de % rekening mee.
Met lamsribben overgens de omgekeerde ervaring, daar had ik een pond van en er zat welgeteld 1 ribje in...
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op vr 14 mar 2014, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2891521
De parelhoenkarkassen die ik kan krijgen zijn ook niet denderend bevleesd. Maar als ik dan bijvoorbeeld fazantbouten heb, zit weer super veel vlees aan. Zo wissel ik het af en gaat het in mijn % prima. Houd ik er geen rekening mee.
Het meeste bot wat ik heb is super goed bevleesd. Dus dan neem ik de kale hoenders graag voor lief. Maar geloof dat ze bij degomeat ook een stuk duurder zijn dan die ik kan krijgen
#2891546
Nadia schreef: De parelhoenkarkassen die ik kan krijgen zijn ook niet denderend bevleesd. Maar als ik dan bijvoorbeeld fazantbouten heb, zit weer super veel vlees aan. Zo wissel ik het af en gaat het in mijn % prima. Houd ik er geen rekening mee.
Het meeste bot wat ik heb is super goed bevleesd. Dus dan neem ik de kale hoenders graag voor lief. Maar geloof dat ze bij degomeat ook een stuk duurder zijn dan die ik kan krijgen
Jij hebt je vleesbot via de lijntjes, toch? Of ook via Degomeat?
#2891551
Ik bestel haast niets via internet leveranciers. Ik verzorg vooral mijn eigen vleesjes. Ik kan ook aan hele mooie parelhoen karkassen komen. Zijn alleen de filets af gehaald. Maarja, daar betaal je ook voor. Dus gaat mijn keuze naar de goedkopere kale karkassen. Want het eend, konijn, haas, fazant bot dat ik voer is dik bevleesd. Kip normaal. En de parelhoen en kwartelkarkasjes wat minder.
#2891553
Annemarie Rijnveld schreef: Ik zit net bij Kiezebrink te kijken.....zijn de karkassen van Kiezenbrink ook van die armetierige dingen?
Ligt er een beetje aan. De kiprugstukken zijn normaal wel goed te noemen (de laatste keer dat ik ze had) en vroeger hadden ze sublieme konijnkarkassen. Die waren gewoon alleen ontveld en kop eraf en organen eruit.
Volgens mij zijn er ook plaatjes in de webshop van KB; blauw bolletje met i op klikken.

Hou er rekening mee dat KB pas vanaf zoveel euro de boel komt brengen.
#2891572
koekje schreef: Ligt er een beetje aan. De kiprugstukken zijn normaal wel goed te noemen (de laatste keer dat ik ze had) en vroeger hadden ze sublieme konijnkarkassen. Die waren gewoon alleen ontveld en kop eraf en organen eruit.
Volgens mij zijn er ook plaatjes in de webshop van KB; blauw bolletje met i op klikken.

Hou er rekening mee dat KB pas vanaf zoveel euro de boel komt brengen.
Foto's zien er goed uit, maar dat zegt niets natuurlijk...de karkas van haas geloof ik, leek mij niet geweldig, zo op het oog. Konijn zag ik alleen in het vacht staan, die wil ik niet. Ik ga eens mailen naar Kiezenbrink.
Dank je Koekje.  :)

I
#2891587
Nadia schreef: Haaskarkassen zijn eigenlijk altijd kaal.
Ik heb het geluk hazendelen te kunnen kopen. Ruggen met filet eraan. Of bouten/schouders.

Is het in Italië zoveel beter bevleesd dan?
Hangt er een beetje vanaf waar het vlees vandaan komt, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt, kale karkassen!!
Haas, fazant etc kunnen wij zoiezo al niet eens kopen, dus ik heb daar geen ervaring mee. Maar kip, parelhoen, eend, konijn kalkoen, duif...zien er allemaal prachtig uit.

Tussen haakjes: Ik weet niet of het alleen in de Hoeksche Waard zo is, maar ik kan hier in de winkels alleen kip kip kip en varken kopen....:(  in Italie heb ik een veel grotere keuze, eigenlijk.
#2891601
De parelhoenkk is bij Degomeat niet anders dan elders. Hier is naar mijn ervaring altijd het meeste vlees afgehaald, logisch.. 'Kaal' zijn ze echt niet (ik heb wel kale kipkk gehad, bij bijv. Slagerij West, dat ziet er echt anders uit). Karkas van Degomeat waar nog veel vlees aan zit, zijn bijv. de biologische kipkarkassen. Blijft natuurlijk wel 'karkas', tis geen hele kip :) Ook (m.i.) nog rijk aan vlees zijn bijv. duif- en parelhoenkk. Maar het is natuurlijk wel afhankelijk van wat je gewend bent. Ik koop karkas daadwerkelijk als karkas, ik verwacht dus dat daar het vlees wat mensen willen eten vanaf is gehaald. Kaal geschraapt karkas wil ik niet, er moet nog wel wat vlees om en aan zitten. Ik heb bij Degomeat nog nooit kaal karkas gehad. Vanuit die norm en beleving dus ook bovenstaande adviezen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door