Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2890567
Ik zit op een Spaans hondenforum waar een lang topic is over BARF en daar wordt door velen nogal heftig gereageerd op het geven van kknoflook. Er wordt gezegd dat we onze honden vergiftigen en dat het niet uitmaakt of de hoeveelheden knoflook klein zijn, omdat het zich op zou stapelen in het lichaam.  Tegelijkertijd geven deze mensen wel allemaal varkensvlees en dragende delen van dieren. Maar goed, ik ben wel benieuwd in hoeverre dat van het opstapelen klopt en of er hier op bp mensen tegen het voeren van knoflook zijn.
#2890767
Heb hier een tijdje geleden op een ander forum ook al een discussie over gehad toen. Knoflook levert veel verschillende reacties op. Maargoed, stiekem geldt dat bijna voor elk soort voedsel. Er zijn altijd voor en tegenstanders.
In het geval van knoflook (en ook weer bijna alles) geld ook: met mate en gecontroleerd kan het goed zijn.
Zelfde als de wijn, 1 glas is goed, een hele fles is slecht.
De website die gelinkt is legt het netjes uit. Let op de dosering en ook op hoe vaak je het geeft. En pas dit aan naar de hond(en) die je hebt. Als je dat juist doet maak je gebruik van alle voordelen en kan het niet zo snel fout.
Echter is iedere hond anders natuurlijk, een hond gevoelig voor bloedarmoede en tekorten kun je beter zuinig knoflook voeren. Zeker honden die flink ziek zijn geweest, bloedtransfusies o.i.d. hebben gehad kun je misschien beter even geen knoflook voeren. Echter, na het ziek zijn en voor het herstel voegt knoflook ook veel toe, zeker als ontstekingsremmer.
En je hebt natuurlijk altijd de occasional veelvraat die rustig een hele bol kan wegwerken 'omdat het eten is' en da's niet tof. Maar ook dan zou ie elke dag een bol moeten eten.
Doe het met mate en houd deze info in je achterhoofd, kleine kans dat je het dan fout doet :)
#2890868
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21217849

Ik plaats een aantal artikelen die op dat forum worden aangehaald,  voor het geval iemand het interessant vindt. Ik moet ze zelf nog lezen, maar voorlopig erg heftige en boze reacties, omdat we bewust giftige voeding aan onze honden geven.  Een ander argument is dat als de dosis knoflook die we geven zo laag is dat het niet giftig is dat deze dosis ook te laag is om positief effect te verkrijgen door het voeren vsn knoflook.
#2890890
Citaat:
Garlic

Garlic (Allium sativum) is considered to be less toxic and safe for dogs than onion when used in moderation. Allicin and ajoene, pharmacologically active agents in garlic, are potent cardiac and smooth muscle relaxants, vasodilators, and hypotensive agents (Malik and Siddiqui, 1981; Mayeux et al.,1988; Martin et al., 1992). Lee et al. (2000) studied wether dogs given garlic extract developed hemolytic anemia. Garlic extract was administered intragastrically (1.25 ml/kg of b.wt. (5 g of whole garlic/kg) once a day for 7 days). Compared with initial values, erythrocyte count, haematocrit and hemoglobin concentration decreased to a minimum value on days 9 to 11. Heinz body formation, an increase in erythrocyte-reduced glutathione concentration, and eccentrocytes were also detected, however, no dog developed hemolytic anemia. Eccentrocytosis appears to be a major diagnostic feature of garlic-induced hemolysis in dogs (Lee et al., 2000; Yamato et al., 2005).


Dit staat in één van de links over knoflook. Knoflook zou een hart en spierontspanner zijn en wat zou dst dan voor gevolgen hebben? Ik vind het moeilijk te begrijpen wat nu exact de gevolgen kunnen zijn van het geven van knoflook,  mijn Engels is redelijk goed, maar die medische termen begrijp ik niet.
#2890907
Ik denk dus dat er dus wel iets van bloedarmoede gedetecteerd is bij de honden in het onderzoek,  maar niet in ernstige mate? En ze hebben de honden 1, 25 ml per kg lichaamsgewicht toegediend.  Geen idee of dit veel is :-[ En het is knoflook extract geen verse knoflook, wat de honden in het onderzoek toegediend hebben gekregen.

Ik word nu compleet belachelijk gemaakt op dat forum vanwege die link ::) Dat is wel een beetje jammer..
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 13 mar 2014, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2890955
Laura2004 schreef: Citaat:
Garlic

Garlic (Allium sativum) is considered to be less toxic and safe for dogs than onion when used in moderation. Allicin and ajoene, pharmacologically active agents in garlic, are potent cardiac and smooth muscle relaxants, vasodilators, and hypotensive agents (Malik and Siddiqui, 1981; Mayeux et al.,1988; Martin et al., 1992). Lee et al. (2000) studied wether dogs given garlic extract developed hemolytic anemia. Garlic extract was administered intragastrically (1.25 ml/kg of b.wt. (5 g of whole garlic/kg) once a day for 7 days). Compared with initial values, erythrocyte count, haematocrit and hemoglobin concentration decreased to a minimum value on days 9 to 11. Heinz body formation, an increase in erythrocyte-reduced glutathione concentration, and eccentrocytes were also detected, however, no dog developed hemolytic anemia. Eccentrocytosis appears to be a major diagnostic feature of garlic-induced hemolysis in dogs (Lee et al., 2000; Yamato et al., 2005).



Dit staat in één van de links over knoflook. Knoflook zou een hart en spierontspanner zijn en wat zou dst dan voor gevolgen hebben? Ik vind het moeilijk te begrijpen wat nu exact de gevolgen kunnen zijn van het geven van knoflook,  mijn Engels is redelijk goed, maar die medische termen begrijp ik niet.


5 gram per kg lichaamsgewicht, dagelijks gedurende een week. Dat zou voor mijn hond pike die 16 kg weegt neerkomen op 80 gram knoflook per dag. Of dat weinig is of veel? Dat is megaveel. Belachelijk veel. Ik heb hier een hele knoflook bol in de keuken liggen vol met grote tenen knoflook. Op de weegschaal gelegd en dat ding weegt 85 gram! Dus 7 dagen lang elke dag een complete knol vol met tenen! Als het om extract gaat dan is het helemaal gigantisch, maar er staat "whole garlic" wat dat dan ook moge betekenen.  Geen wonder dat een hond ziek wordt na het toedienen van zoveel knoflook.
#2891010
Ik zeg het nog eens he. Zowat alle medicatie is vergif.
Het is net een eigenschap dat een kleine dosis van iets giftigs een positief effect kan hebben.
Als het dus geen vergif zou zijn, als je het niet zou kunnen overdoseren, is er veel kans dat het positieve effect afwezig of een stuk minder sterk is. 
Er zijn natuurlijk kruiden met positieve werking op vb bloedvatenstelsel of spijsvertering die je niet kan overdoseren, maar echte medicatie is doorgaans vergif. 
Men zoekt giftige planten net op om te kijken voor wat ze kunnen dienen.  Men zoekt in de regenwouden naar ongekende remedie's tegen kanker en zo, wat denk je dat dat zijn? Giftige planten.
Men trekt gif uit giftige kikkers en andere dieren omdat ze heilzaam kunnen werken.
Maar steeds in de juiste hoeveelheden.

Wat doen deze mensen dan met ontwormingsmiddelen en ontvlooiingsmiddelen?  Wel gewoon geven?  Denk je dat dat geen vergif is?  Denk je dat dan werkt?  Dat is nog veel sterker. 
Je geeft toch net knoflook om zoveel mogelijk te vermijden dat je die zaken moet gebruiken omdat ze wel degelijk schadelijk zijn voor je hond, terwijl knoflook in de juiste dosis dat niet is.  De juiste dosis kan dan wel afhankelijk zijn van hond tot hond maar is per definitie een dosis waar je hond geen last van heeft.  Maar dat wel de vlooien afremt, en weet ik nog wat voor goeds het kan doen. 
Natuurlijk werkt dat niet absoluut, het is dan ook maar een ondersteuning, geen echt medicijn.  Maar dat wil niet zeggen dat het niet kán helpen.
Iemand die dat beweert, heeft duidelijk geen enkele kennis van geneeskunde of kruidenkunde.  Geen enkel idee waar hij/zij het over heeft.

Waarschijnlijk zijn er al honden vergiftigd met knoflook.  Het zou vreemd zijn als dat niet is, want er zijn altijd wel mensen die maar wat doen zonder nadenken.  Zonder te weten waar ze mee bezig zijn.
En er zijn er altijd die dan maar de andere kant op slaan en die kant ook extreem opgaan.  Maar is dat dan terecht?  Zou het niet beter zijn gewoon niet te doen als je niet weet wat je doet, maar een ander die dat wel doet eens gewoon met rust te laten?

Is in wezen hetzelfde als barfen op zich.  Als je zelf samenstelt toch...
#2891015
Laura2004 schreef: Ik denk dus dat er dus wel iets van bloedarmoede gedetecteerd is bij de honden in het onderzoek,  maar niet in ernstige mate? En ze hebben de honden 1, 25 ml per kg lichaamsgewicht toegediend.  Geen idee of dit veel is :-[ En het is knoflook extract geen verse knoflook, wat de honden in het onderzoek toegediend hebben gekregen.

Ik word nu compleet belachelijk gemaakt op dat forum vanwege die link ::) Dat is wel een beetje jammer..
Ja maar Laura, jij bent toch zelf diegene die zich dat aantrekt? Je bent toch zelf diegene die zich in deze discussie mengt? Als zij iedere holistische gedachten absurd en debiel vinden kun jij daarna besluiten of jij hen de moeite wel/niet waard vindt om mee verder te discussieren.

Ik heb verder geen zin om me met jouw discussie te bemoeien. Mensen die holistische denkwijzes of websites afwijzen alleen op basis van "ze zijn holistisch en dus onzinnig" vind ik te onzinnig om mijn tijd aan de verdoen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door