Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2888363
Hoi allemaal,

ik had me in het 'handels'gedeelte al even voorgesteld. Wij hebben twee katjes van zo'n 3 jaar en sinds eind januari eten ze vers vlees. Eerst Carnibest, maar na een kilo daarvan ook hele stukken, aangevuld met All Animal haring, kip en konijn. Ze lusten best veel en eten inmiddels fazant, gans, haring, kip, konijn, sprot, rund, zalm aangevuld met hart, lever, nier en maag van gans en kip (binnenkort wat meer variatie). Ongeveer 1 tot 1,5 dag in de week eten ze vis, de rest gewoon vlees en orgaantjes. Ik voer ongeveer 15-20% bot, 15% orgaan (2/3% nier, 2/3% lever, 10% hart) en de rest spiervlees. Ze zijn vooral dol op zalm, konijn en kip. Het liefst voer ik wild en biologisch maar als ik echt iets nodig heb wil ik nog wel eens voor een niet-bio braadkuiken gaan. :-[

Ik heb me zo goed mogelijk geprobeerd in te lezen maar soms twijfel ik nog wel eens. In andere topics worden de verhoudingen zoals ik ze ''geleerd'' heb betwijfeld en moet ik minder hart voeren. Ik heb de maag van een wilde gans gewogen en de hele gans vooraf, en de maag maakte ongeveer 4% uit van het hele beest (met kop, poten, veren etc. alles erop en eraan). De andere orgaantjes waren een stuk kleiner dus waar die 10% hart dan vandaan komt snap ik niet helemaal. Kan iemand mij dat uitleggen? Ik voer af en toe een keer een dagje maag en dan geen orgaanpakketjes (bevat precies de afgemeten hoeveelheid van alle organen voor één dag). Ze krijgen door de hele week hier en daar een sprot bij de maaltijd dus dat compenseert voor mijn gevoel weer iets.

We zijn wel van plan rund (tot nu toe runderstrot omdat ik dat bio kon krijgen) langzaamaan te schrappen omdat het lastig bepalen is of ze dan genoeg calcium binnen krijgen. Plus dat ik het te glibberig vind om het te ontleden en dan te kijken hoeveel kraakbeen (?) erin zit. Dus dat gaat min of meer op de gok.

Ik houd ze wel erg goed in de gaten, weeg ze wekelijks en zie erop toe dat ze niet elkaars bakje plunderen. Maar ze doen alles qua ontlasting buiten dus ik kan er niets aan zien. De kleinste is wel aardig aangekomen en de grootste ietsje dus ik heb de porties iets kleiner gemaakt. Ze eten nu allebei sinds twee weken ongeveer 90-100 gram op een dag en zitten op 3,8 en 4,5 kilo. Ze vangen allebei regelmatig wat bij (2-3 keer per week, muis vaak) en de grootste mocht iets afvallen, die is nu stabiel en de kleinste voor zover ik weet ook. Vooral de kleinste is een veelvraat en plundert als ik niet kijk het laatste stukje uit het bakje van de ander, die wat langzamer is met eten. Ze zouden gezien hun gewicht dus iets meer mogen hebben maar zolang ze niet afvallen of zeuren om eten probeer ik het voorlopig nog zo.

Dus eigenlijk de vraag, hoe weet ik nou of ik het goed doe? Als ze aan de diarree raken zouden ze lusteloos zijn en afvallen, bijv. bij teveel orgaan (maar dat heb ik echt letterlijk afgewogen en per dag in een zakje gedaan, ja dat was veel werk :P). Bij obstipatie zou je verwachten dat ze op een gegeven moment niet meer eten in combinatie met braken, poephouding etc. en dat heb ik ook nog niet gezien. Ze zijn ook altijd heel actief en vrolijk dus tot nu toe is het volgens mij goed gegaan. Maar soms zou ik zo graag een keer een drol vinden om te zien of het inderdaad goed zit. ::)

Mag ik er vanuit gaan dat ik het goed doe? En mag ik inderdaad meer lever en nier voeren en liever minder hart? Ik kan namelijk niet zien aan de ontlasting of ze het er beter of slechter op doen. Ik probeer gewoon op gevoel te geven maar soms is het wel fijn om even te reflecteren of ik het nog wel goed doe.. iemand tips?
Door tomcat
#2888399
Onze Tom is ook een buitenkat. Om toch zijn drollen wat in de gaten te houden, houden we hem gewoon nu en dan eens net zo lang binnen tot hij op de bak is geweest. We hebben altijd een bak staan omdat Tom 's nachts altijd binnen is. Hij gebruikt de bak zelden, maar kan er wel altijd bij en als 't niet anders kan gaat hij er ook wel op.
Als ie teveel vleesbot krijgt is dat goed te zien aan zijn drollen, diarree heeft hij alleen als ie teveel vette vis op 1 dag naar binnen werkt.
Het gaat prima om zo zijn drollen nu en dan eens te inspecteren :-X
Door Mowgli
#2888766
Welkom op BP.
Ik weet niet welke percentages je aanhoudt, misschien is het handig om die hier even neer te zetten?

Er zijn hier meerdere mensen met buitenkatten (Anne in Duitsland bijvoorbeeld). Die kunnen de ontlasting ook niet controleren en gaan er van uit, dat het in orde is aangezien de katten gezond zijn en gezonde eetlust hebben.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2888788
Die staan in de beginpost. ;)

Mja ik weet niet of ik ze echt binnen kan houden. We hebben ze met oud&nieuw wel eens twee dagen binnen gehad maar dan verrekken ze het op de pot te gaan hoor. En ik weet niet of het verstandig is ze zo lang op te houden dat het gaat obstiperen.. :-\
#2889754
Ik zou inderdaad meer lever voeren. Ik zou op 5% mikken.  Doe dat van het hart af en dan krijg je zo'n 7-8% hart, 5% lever en 2-3% nier.  Dat lijkt me mooi. 
1 dag in de week maag maakt wel dat dat ook een groot deel van je orgaandeel uitmaakt en dat je orgaan dan ook hoger ligt dan 15%.  Ik kan volgen dat maag misschien niet helemaal orgaan is, maar ook een deel spier, maar gezien de gehele samenstelling zou ik het minstens voor de helft tot orgaan rekenen. (En nu maak ik het weer ingewikkeld  :biggrin2:)
Een maag is inderdaad een redelijk groot orgaan in een dier, zeker als het nog gevuld is.  Maar vergeet niet dat katten in het wild al eens de maag durven laten liggen, vooral als ze gevuld is.  Hier worden ze soms zelfs van eendagskuikens eruit geschud  ::)

Het percentage hart ligt hoger omdat het vaak erg lekker gevonden wordt, maar vooral omdat het veel taurine en andere waardevolle stofjes bevat.  Aangezien vlees voor barfende katten toch altijd wel ingevroren wordt (al dan niet gemalen) en daarbij een taurineverlies optreed, is het net onverstandig iets meer marge erop na te houden en iets meer hart te voeren dan van nature in een dier aanwezig is.

Verder zal je ook merken dat het geheel percentage dat je aan hart-lever-nier-maag voert, hoger ligt dan wat in een dier aanwezig is. Dat komt omdat er ook een heleboel organen zijn die je niet in rekening brengt als je deze apart voert: hersenen, long, milt, allerlei klieren enz...  Dit zijn echter geen noodzakelijke organen omdat alle nuttig stoffen die erin zitten, je ook in hart-lever of nier terugvind.  Enkel deze drie bevatten zaken die een kat nodig heeft en die je nergens anders terugvind, enkel deze drie zijn dus ook echt noodzakelijk om te voeren.  En dan voer je daar dus ietsje meer van, om te compenseren voor de organen die je niet voert.  Van bovenstaande lijstje is trouwens hersenen wel nuttig om te voeren, als je eraan kan komen, maar die zijn meestal onbetaalbaar duur...
En pancreas wordt omwille van de aanwezige enzymen gevoerd aan pancreatitis-patientjes.

Lever ga je niet veel meer voeren dan 5% omdat lever vit A bevat en dat kan je overdoseren.  5% is wat van nature in een kleine prooi aanwezig is (dan spreek ik van muis, gans is al een stuk groter) en wat dus een natuurlijk percentage voor een kat is. Je mag dus wel 6% voeren, maar 7 vind ik al veel.
Nier zal max zo'n 2% aanwezig zijn en zo'n 2-3% is dus prima om te voeren.  Hart kan je om bovenstaande redenen meer voeren dan de 2% dat het maar in het lichaam inneemt.  Er zit niets in dat je kan overdoseren.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2889993
Bedankt voor je uitleg! Ik moet binnenkort weer nieuwe pakketjes maken en ik ging ze al aanpassen dus dan neem ik jouw bevindingen ook mee. Hart lusten ze inderdaad erg graag, maar als er lever en nier bij inzit gaat het eigenlijk zo naar binnen. Losse lever lusten ze dan weer niet, kwam ik gister en eergister achter. Ik dacht heel mooi een ganzenlevertje te voeren maar daar waren ze het niet mee eens.. :-\

Ik zag inderdaad dat de maag ontzettend gespierd was. Ik heb hem wel schoongemaakt maar het was erg taai dus ik heb het in stukjes gesneden (de eerste keer zag ik ze er een beetje moeilijk mee doen). Normaal heb ik geen maag maar ik had toevallig van een hele kip en die hele gans maag liggen, en dat ging er goed in. :)

Ik ga denk ik sowieso nou pakketjes maken voor 3 dagen zodat ze al een halve dagportie hebben. Een pakketje bestaat hier nu uit 3/4 gram lever, 3/4 gram nier en 10 gram hart, soms iets meer soms iets minder. Maar dat ga ik dan denk ik maar ophogen naar 15 gram lever, 5/6 gram nier en 15-20 gram hart. Dan kan ik af en toe nog een maagje bij voeren op een dag dat ik vleesbot voer ofzo.

Ja ik ga lekker door met pakketjes in plaats van hele orgaantjes want als het allemaal kleingesneden en door elkaar gehusseld is, vreten ze het wel en anders eten ze gewoon om de lever heen. Verder zijn ze niet moeilijk hoor. :P
#2890016
Ga je nu pakketjes maken voor 3 dagen orgaan? En ga je dat dan ook 2 dagen in de koelkast laten liggen?
Want dat zou ik sterk afraden. Zeker voor orgaan. Dat bederft namelijk het snelst (sneller dan spier) en dan zijn de vitaminen en voedingstoffen sterk verminderd of zelfs weg.  Dus dat zou ik zeker niet doen.

Let je er ook op niet meer dan 6% lever te voeren? Overdrijven naar de andere kant is ook weer niet goed.  :biggrin2:
Van lever maakt het trouwens veel uit welk dier het is.  En dat is een beetje uitproberen want is katafhankelijk.  Nier trouwens ook, hier krijgen ze enkel konijnnier, omdat ze vb lamsnier ook niet graag lusten.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2890027
Nee hoor, normaal ontdooi ik ze 's avond en krijgen ze ze 's morgens of 's middags. Met al mogelijk een aantal keer ontdooide spulletjes doe ik dat ook niet maar dit was van een nagenoeg verse gans, dus ik dacht dat dat wel kon. :-\ Maar normaal ben ik inderdaad niet zo fan van dingen langer dan een dag bewaren, ook al doe ik het direct weer in de koelkast.

Die pakketjes maak ik wel voor drie dagen maar dan krijgen ze dat dus als halve dagportie (à 45-50 gram) en dan geef ik de komende twee dagen geen orgaan. Daar zit dan alles in, hart/lever/nier.

Edit: ooh je had het niet over de lever van de gans. Die had ik namelijk wel een dagje laten liggen omdat ze het de ene dag dus niet wouden.  >:(
Laatst gewijzigd door Ligaa op wo 12 mar 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2890034
Dat is nou dus de vraag, ik kan het niet controleren. Maar ik las wel hier en daar dat mensen gewoon voor een paar dagen orgaan geven, of geef jij per dag echt maar 10-15 gram? Ik voer het meestal in combinatie met vleesbot. En eerst deed ik dus echt een zakje per dag maar 3/4 gram wegen vindt de weegschaal niet zo fijn, dat pakt hij niet altijd.  ??? Tijd voor een ander ben ik bang. :biggrin2:
#2890321
Ik voer ook niet elke dag orgaan hoor.
In begin wel. Nu 4 dagen in de week orgaan, 3 dagen kuiken of vis. 
Dat is eigenlijk gewoon omdat ik vroeger nogal veel voerde en toen kwam ik voor de 3 katten samen aan 100gr orgaan per dag. Ik vond dat wel handig.  En dus heb ik die 100gr behouden ook toen ik minder ben gaan voeren (Cuzco staat op dieet, die krijgt een pak minder en de anderen eten ook beter als ze ietsje minder krijgen) en toen ik het orgaandeel van 20 naar 18% heb laten zakken. 

De kleinste portie orgaan die ik geef is dus 23gr.  Ik voer wel elk orgaan apart.  Geen mix.
Als je een mix maakt, zou ik gewoon een kg van dit, een kg van dat zodat het in de juiste verhoudingen is, fijnsnijden of malen en dan gemengd invriezen.  Anders is het inderdaad ondoenbaar om steeds met een paar gram te rekenen.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2890345
Dat is wel een goed idee inderdaad. Maar dan denk ik dat ik voor de zekerheid geen kilo's maar onsjes ga mengen haha.

Ik wilde ook over op losse orgaantjes maar als ze lever zo al niet moeten ga ik het daar maar niet op gokken. Als er hart of iets anders bij zit wat ze lusten eten ze het wel. En des te makkelijker voor vriendlief als ik er niet ben. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door