Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hannabelgje
#2889949
Ik heb contact gehad met Degomeat in België omdat daar bij ons een verkooppunt van is. Ik wilde de enkelvoudige soorten bestellen met vis erin. Nu blijkt dat Degomeat Nederland helemaal geen degomeat is. :o :o
Geen idee wat het dan wel is, maar kloppen doet het in elk geval niet. Degomeat België kan er ook echt niet mee lachen geloof ik.
Door hannabelgje
#2889956
Het wordt in Nederland dus verkocht onder de naam Degomeat, maar het is dus helemaal geen Degomeat. Degomeat wordt in Aalst België gemaakt en heeft geen verdeler in Nederland. De producten die via naturis.nl verkocht worden als zijnde Degomeat komen dus helemaal niet van Degomeat af en mogen ook niet onder die naam verkocht worden blijkbaar.
Door renate1985
#2889958
Ah oké. Dat wist ik niet. Bestelde eerst ook bij hun.
Het was eerst Richards versvoeding en dat is samen gevoegd met nog iemand. Hun verkopen al zeker een jaar ( als het niet langer is)  onder de naam degomeat.
Door hannabelgje
#2889959
[quote="renate1985"]
Ah oké. Dat wist ik niet. Bestelde eerst ook bij hun.
Het was eerst Richards versvoeding en dat is samen gevoegd met nog iemand. Hun verkopen al zeker een jaar ( als het niet langer is)  onder de naam degomeat.
[/quote]

Ja dat klopt, maar de echte Degomeat zit dus in België en produceert al verse voeding sinds 1997 onder de naam Degomeat. Daarom kunnen ze hier dus echt niet mee lachen.
Door Vivianneb
#2889960
Degomeat in nederland is zeker niet dezelfde als DM belgie, die in Belgie bestaat al veel langer.
Degomeat is ook niet bij de kvk geregistreerd als DM maar als Richard KVV en Barf
Door eelke
#2889972
[quote="hannabelgje"]
Ik dacht dat merknamen beschermd waren en dat je die niet zomaar mag gebruiken.
[/quote]

Wellicht alleen in eigen land?
Door hannabelgje
#2889974
De handelsnaam en hoe bescherming verkregen wordt

De handelsnaam kan gelijk zijn aan de naam van de vennootschap, maar dat is niet noodzakelijk het geval. Een handelsnaam is zelfs niet noodzakelijk aan een vennootschap verbonden en kan ook aan bv. een natuurlijke persoon verbonden zijn. Het gaat om de naam waaronder de rechtspersoon of natuurlijke persoon handel drijft, de naam waarmee de onderneming naar buiten treedt.

De bescherming van de handelsnaam vloeit voort uit artikel 8 van het Unieverdrag van Parijs en wordt in België geconcretiseerd aan de hand van de algemene norm in artikel 95 van de Wet Marktpraktijken. De bescherming komt toe aan diegene die als eerste gebruik maakt van de handelsnaam en die het recht vervolgens ook in stand houdt (let wel dat de sector waarin de naam gebruikt wordt en het territorium relevant kunnen zijn evenals de aard van het gebruik). Dit wil dus zeggen dat geen inschrijvingen of soortgelijke formaliteiten nodig zijn om bescherming te verkrijgen.

Beoordeling in concreto

De bescherming van de handelsnaam is in essentie een bescherming tegen verwarringsgevaar. De houder van een handelsnaam kan zich verzetten tegen het gebruik van een identieke of gelijkaardige naam voor zover er sprake is van verwarringsgevaar, hetgeen in concreto wordt beoordeeld. Daarbij houdt de rechter vaak rekening met een vaste set parameters, met name (1) de gelijkenis tussen de benamingen zelf, (2) de gelijkaardigheid van de activiteiten of het gebrek daaraan en (3) de geografische uitstraling van de ondernemingen. De rechter kan één van de parameters een groter belang toedichten dan aan de andere twee. Hij kan ook andere elementen in overweging nemen om het verwarringsgevaar te beoordelen.
Door Martine-Tom
#2889978
Mss kan je Dego.nl hier beter eens over mailen?  ;)

Dat er een verschil was wist ik al, Dego.be schijnt slechter van kwaliteit te zijn naar wat ik hoor, zelf nooit besteld dus geen idee maar wat ik ervan gezien en gehoord heb heb ik ook niet snel de neiging om het te bestellen.
Door TessaThomas
#2889979
[quote="hannabelgje"]
Ik dacht dat merknamen beschermd waren en dat je die niet zomaar mag gebruiken.
[/quote]

Een handelsnaam is weer iets anders als een merknaam. ;) Een merknaam moet je wel registreren om bescherming te krijgen, een handelsnaam niet. Even uit mijn hoofd, een handelsnaam is beschermd in een bepaalde regio in NL, een merknaam kan in de Benelux, Europa of de hele wereld, net waar voor gekozen wordt.

EDIT: Heel kort door de bocht, als de naam is hetzelfde, de activiteiten zijn hetzelfde, maar .be levert niet in NL. Zou .be hier echt problemen mee hebben, moet er toch een rechter aan te pas komen.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op wo 12 mar 2014, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2889984
[quote="Martine-Tom"]
Mss kan je Dego.nl hier beter eens over mailen?  ;)

Dat er een verschil was wist ik al, Dego.be schijnt slechter van kwaliteit te zijn naar wat ik hoor, zelf nooit besteld dus geen idee maar wat ik ervan gezien en gehoord heb heb ik ook niet snel de neiging om het te bestellen.
[/quote]

nou als ik zie dat er aan de belgische variant geen premix toegevoegd wordt en aan de nederlandse wel dan wil ik dat toch wel in twijfel trekken.
Door Martine-Tom
#2889986
[quote="hannabelgje"]
nou als ik zie dat er aan de belgische variant geen premix toegevoegd wordt en aan de nederlandse wel dan wil ik dat toch wel in twijfel trekken.
[/quote]Dego.nl heeft 2 soorten, de compleet en de niet compleet, de compleet zit premix in (Die heb ik dus ook nooit) de niet complete heeft geen premix  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door