Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2889255
Een van onze honden (berner sennen) is nogal fanatiek op eten. Ik heb hem nu voor het eerst kippennekjes gevoerd maar die moet ik eigenlijk voor zijn en mijn veiligheid met een tang vasthouden. Als ik dit niet doe dan slikt hij alles in 1 keer door zonder er iets van te proeven, ook ben ik bang dat het botje dan overdwars komt te zitten. Zijn er ook honden die dit doen met bijv. karkassen etc? Daar ben ik nl. nogal huiverig voor..
#2889259
Nelson, mijn labrador pup van 10 weken, is ook gulzig.
En dan bedoel ik ook écht gulzig!

Kippennekken slikt hij als een soort haring door. Als ik ze vast houd wordt hij alleen maar drukker (van mij! van mij! van mij!).

Onze labrador Hope was 6 toen hij ging barfen. En die was ook écht gulzig. Ook hij slikte kippennekken in 1 keer door. Spiervlees en orgaan snijd ik in kleine stukjes want een lap spiervlees gaat er ook gewoon in 1 keer in.
Karkassen geef ik gewoon en dat gaat prima. Ik snap je angst, ik had dat eerst ook.

Als ze een kippennek doorslikken kan dat geen kwaad. Je kan ze plat slaan met een hamer, maar op zich gaat dat met een kippennek wel goed. Karkassen sloeg ik in het begin met Nelson ook wel plat, maar nu geef ik hem grotere stukken. Ik geef ze zo groot dat hij ze gewoon niet in kán slikken.

Verder heb ik het idee dat Hope ook rustiger ging eten toen hij barf kreeg. Hij had op zijn brokken gewoon eigenlijk altijd honger. Met barf was hij voldaan en ging dat gigantische schrokken voor een groot gedeelte toch wel over. Ook Nelson gaat beter. Hij slikt spiervlees en orgaan gewoon zonder kijken of kauwen door, maar hij eet zijn vleesbot nu wel gewoon netjes knagend op. 
Laatst gewijzigd door Hope op di 11 mar 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#2889265
Ik heb  ook een enorme schrokker gehad . Ze slurpte als het aan haar lag het liefst alles gelijk naar binnen .
Ik ben met haar eerst gaan oefenen met eendennekken . Die mocht ik vasthouden . Ik ben net zolang doorgegaan totdat madame het ""kunstje "" goed beheerste .
Verder gaf ik haar in deze periode eerst haar spier of orgaanvlees en dan pas het vleesbot . Het is met sommige honden een kwestie van geduld hebben .
Rust is , vind ik ook erg belangrijk . Onrust kan overmatig schrokken ook erger maken .

Verder zou ik me zeker houden aan de beginners - vleesbotten , dat geld voor elke hond . Maar zeker voor een schrokker .
Vaak is het ook het beste om vleesbot zo groot mogelijk aan te bieden
En goed bevleesde vleesbotten zijn in deze situatie ook wel fijn .
Ik zou een schrokker bv nog even geen vleugels geven . Als je hond bv een nek zo naar binnen slurpt is dat niet zo heel erg
Dat doen vele grotere honden . Maar vleugels hebben in veel gevallen een ""bochtje ""
Nu is daar ook wel weer een foefje voor , dat noemen we het inknippen van de vleugel ( Dat is op de website te zien hoe dat moet )
Maar ik zou in jouw geval eerst maar even gaan oefenen met nekken en goed bevleesde zachte karkassen
En er natuurlijk op letten hoe het verteert
#2889268
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaa..hier ook...en iedereen maar zeggen "dat en dat"kan makkelijk no way..mijn kippennekken angst is wel weg..ze is nu 20 weken en 18,5 kilo dus kan wel wat aan maar voor de rest gaat overal de schaar in ..ik sta doodsangsten uit..Echt alles is hap slik weg ..ik heb haar nog nooit zien kauwen..ze eet volledig afgezonderd om niet "bang dat er straks iemand anders mijn eten komt roven" te creeren..ze geniet ook echt niet..heeft maar 1 doel..hoe eet ik die bak zo snel mogelijk leeg..ze krijgt ook na haar eten niets meer om te voorkomen dat er gesuggereerd wordt ..snel snel eten want dan komt er nog iets..niks van dat alles..Ik heb gelukkig een turbo molen en daar gaat alles in..De grotere karkassen als geitenpoten of konijn zijn nog te hard..heb het gisteren met hele zachte geitenribbetjes geprobeerd..allemaal in het midden nog doorgeknipt..(tip van een ander bp-er) vasthouden met een droge washand want dat is stroef..nou ik was er heeeeeeeeeeeeeeel snel klaar mee..Ik voer wel duif, kwartel en patrijs..dat is te groot om door te slikken en groot genoeg om goed vast te houden maar daar waar mijn andere hond dan gaat kauwen om stukjes er af te peuzelen gaat zij alleen maar trekken zo hard als ze kan..Ik stop dan regelmatig en maak met mijn stem bekend dat ze moet stoppen..rustig zitten en dan gaan we het weer proberen..maar het is echt nooit relaxed....d'r ogen komen er zowat uit en ze trekt alleen maar..deze karkassen gaan beter door haar ze zelf op te laten eten..maar dan blijf ik nog kijken of er niet een net te groot stuk blijft liggen dat toch weer hap slik kan verdwijnen..
Ik vind barf met mijn andere hond top..die staat echt te genieten en kauwt alles heeeeel overdreven maar met de pup vind ik het elke dag stress.
#2889269
De hond van mijn broer (labrador) was te gulzig om te barfen, het was doodeng om hem te zien eten en hoe groot de vleesbotten die hij hem gaf ook waren, hij probeerde alles zo snel mogelijk door te slikken. Hij is na een aantal jaar en een aantal keer bijna stikken in een te groot bot overgegaan op kvv, ik zou zoveel mogelijk zelf proberen te malen in zo'n geval.

Maar kippennekken zijn voor de gemiddelde hond erg klein en daar gaan ze niet uitgebreid op kauwen, één keer kraken is genoeg om door te slikken. Je moet van een hond ook niet verwachten dat hij zijn voeding kauwt zoals een mens of een koe. Ik zou dus aan het snel doorslikken van kippennekken niet direct conclusies verbinden. Wellicht kan je wat grotere botten geven en kijken hoe dat gaat. Sommige honden gaan juist sneller eten als je het eten vasthoudt en hebben juist ruimte en rust nodig om rustig te eten.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 11 mar 2014, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#2889289
Ben zelf ook maar weer overgegaan op KVV na twee keer een panische hartstilstand van mezelf en volledige kalkoennekken die ze probeerden door te slikken. Zelfs nadat ik het geruime tijd eerst heb vastgehouden. Heb er 1 die zo een kilo pens naar binnen denkt te kunnen slikken. Doodeng.
#2889295
Jullie verhalen stellen me niet erg gerust  :-\ en ik heb hier een ernstig portretje. Onze hond eet zijn kvv met een grote kei in zijn voerbak (formaat flinke sinaasappel) om te voorkomen dat hij een pond vlees zo in 1 x doorslikt maar dan nog is hij eerder klaar dan onze andere berner die veel meer krijgt en geen steen in zijn bak heeft. Hij eet ook afgezonderd in de gang met de deur dicht, dit geeft hem (iets) meer rust. Normaal gesproken laten wij hem juist met rust tijdens zijn eten maar ben best wel bang dat hij ergens in stikt. Ik denk niet dat ik hem penslap of scheurvlees enz. aan 1 stuk kan geven dus dit zal ik dan gaan versnijden. De karkassen weet ik niet.., hoe erg/schadelijk is het als hij hier een paar keer op kauwt en het dan in 1 x naar binnen werkt? En wat bedoelen jullie precies met vleesbot en hoe weet ik of een karkas goed genoeg bevleesd is?  :-[
#2889305
Marjolein1 schreef: Jullie verhalen stellen me niet erg gerust  :-\ en ik heb hier een ernstig portretje. Onze hond eet zijn kvv met een grote kei in zijn voerbak (formaat flinke sinaasappel) om te voorkomen dat hij een pond vlees zo in 1 x doorslikt maar dan nog is hij eerder klaar dan onze andere berner die veel meer krijgt en geen steen in zijn bak heeft. Hij eet ook afgezonderd in de gang met de deur dicht, dit geeft hem (iets) meer rust. Normaal gesproken laten wij hem juist met rust tijdens zijn eten maar ben best wel bang dat hij ergens in stikt. Ik denk niet dat ik hem penslap of scheurvlees enz. aan 1 stuk kan geven dus dit zal ik dan gaan versnijden. De karkassen weet ik niet.., hoe erg/schadelijk is het als hij hier een paar keer op kauwt en het dan in 1 x naar binnen werkt? En wat bedoelen jullie precies met vleesbot en hoe weet ik of een karkas goed genoeg bevleesd is?  :-[
Pens en spiervlees snijd ik hier ook in kleine stukjes (of, nog makkelijker, ik koop hacheevlees  :biggrin2:)

Vleesbot is bot met vlees er aan. Het moet uit 50% bot, en 50% vlees bestaan (ongeveer). Kale botten moet je nooit voeren!

Mijn schrokkers krijgen alleen bot wat veilig voor ze is. Dus geen ribben, geen nekken, geen koppen en geen harde karkassen zoals haas. Wat krijgen ze wel?
Konijnkarkas, eventueel flink platgemept. Kippennekken, eendkarkas (ook gemept zo nodig), parelhoen, kwartel, kippenrugstukjes. Geen vleugels, dat risico vind ik te groot. Eendennekken ook niet omdat die bij mijn formaat hond kunnen blijven steken. 
#2889306
Marjolein1 schreef: Jullie verhalen stellen me niet erg gerust  :-\ en ik heb hier een ernstig portretje. Onze hond eet zijn kvv met een grote kei in zijn voerbak (formaat flinke sinaasappel) om te voorkomen dat hij een pond vlees zo in 1 x doorslikt maar dan nog is hij eerder klaar dan onze andere berner die veel meer krijgt en geen steen in zijn bak heeft. Hij eet ook afgezonderd in de gang met de deur dicht, dit geeft hem (iets) meer rust. Normaal gesproken laten wij hem juist met rust tijdens zijn eten maar ben best wel bang dat hij ergens in stikt. Ik denk niet dat ik hem penslap of scheurvlees enz. aan 1 stuk kan geven dus dit zal ik dan gaan versnijden. De karkassen weet ik niet.., hoe erg/schadelijk is het als hij hier een paar keer op kauwt en het dan in 1 x naar binnen werkt? En wat bedoelen jullie precies met vleesbot en hoe weet ik of een karkas goed genoeg bevleesd is?  :-[
nee..sorry..we delen eerder je gevoel van onmacht..
Vleesbot is bot waar naast bot nog minimaal 50% vlees aan zit..Voorbeelden zijn b.v. onderdelen van de geitjes die hier aangeboden worden, konijn, eend, kippenbouten, eendenkarkas of rugstukken etc. Ik denk dat ik dat straks misschien wel durf te geven maar nu is dat nog te hard. Verder kan de verkoper vaak zelf prima uitleggen of zijn karkassen bevleesd zijn. Kip heb je b.v. goed bevleesd met hele rugstukken er nog in dat mag bevleesdkarkas heten. Maar je hebt ook echte kale kipkarkas..daar zit nog geen theelepeltje vlees aan ...
Ik koop kwartel, patrijs en duif dat zijn de hele diertjes alleen zonder de veren dus dat is zeker bevleesd karkas bovendien ook inclusief organen.
Wat ik eerlijkheidshalve wel moet zeggen..mijn pup heeft echt prima ontlasting en ik vind nooit gekke stukken terug dus hoe rot wij het ook vinden..kennelijk verteert alles wel prima. Mijn grote hond is het kauwen ook wel eens zat en dan zie ik hem iets wegslikken..als ze lang genoeg op vers zitten moet het volgens mij geen probleem zijn..het slikken zelf zorgt voor de stress maar als het eenmaal "weg"is ..komt het nooit onverteerd terug hier..
#2889340
Heb je dit al gelezen

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... eesbotten/

En verder .... barf is ook trainen en nog eens trainen . Net als bv trainen op de hondenschool .
Als de hond mag blijven oefenen dan krijgt hij vroeg of laat het gevoel ""hee ik voel me fijn "" Tijdens het werken op vleesbot komt er een stofje in de hersenen vrij wat hem dat fijne gevoel geeft . En dat wil hij vaker . Vroeg of laat gaat de hond dan meer van zijn maaltijden genieten .... Maar ook ""dat eten ? Dat krijg ik vaker "" Het moet a.hw. gewoon worden .
Zelfvertrouwen krijgen /ontwikkelen . Door heel veel te lezen , te vragen . Ook al denk je hmmm onnozel . Nee vragen is niet onnozel .
Rust uitstralen , als jij angstig bent dan heeft je hond dat direct in de gaten
Goed kijken naar je hond als hij eet . Ook hier leer je van .
Mogelijk gaat het beter met gehele diertjes net wat Summerditches al beschrijft .
#2889348
smulpaap schreef: Heb je dit al gelezen

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... eesbotten/

En verder .... barf is ook trainen en nog eens trainen . Net als bv trainen op de hondenschool .
Als de hond mag blijven oefenen dan krijgt hij vroeg of laat het gevoel ""hee ik voel me fijn "" Tijdens het werken op vleesbot komt er een stofje in de hersenen vrij wat hem dat fijne gevoel geeft . En dat wil hij vaker . Vroeg of laat gaat de hond dan meer van zijn maaltijden genieten .... Maar ook ""dat eten ? Dat krijg ik vaker "" Het moet a.hw. gewoon worden .
Zelfvertrouwen krijgen /ontwikkelen . Door heel veel te lezen , te vragen . Ook al denk je hmmm onnozel . Nee vragen is niet onnozel .
Rust uitstralen , als jij angstig bent dan heeft je hond dat direct in de gaten
Goed kijken naar je hond als hij eet . Ook hier leer je van .
Mogelijk gaat het beter met gehele diertjes net wat Summerditches al beschrijft .
Dank je voor al je tips..Smulpaap...zo leren we wat van elkaar...ik zorg inderdaad al een tijdje dat alle prikkels weg zijn als ze gaat eten..ik ga op de grond zitten en hou de bak voor haar vast..het is iets gezelligs tussen haar en mij...ik klets dan tegen haar ..dat gaat steeds beter..als ik merk dat ze kauwt laat ik weten dat dit geweldig is en ik zit heel rustig en zacht tegen haar te praten..De term "zachtjes"is inmiddels bekend..dus we gaan zeker vooruit..ze pakt eten steeds liever uit mijn hand..dat vertrouwen komt steeds meer dat ze echt niet in de aanval hoeft om het te krijgen..we zullen geduld moeten hebben en dat geldt kennelijk voor veel "schrok"honden hier..maar met zoiets ben je gewoon bang om risico's te nemen..en inderdaad prooidieren die te groot zijn om heel door te slikken gaan prima..
Laatst gewijzigd door Summerditches op di 11 mar 2014, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2889401
Summerditches schreef: Dank je voor al je tips..Smulpaap...zo leren we wat van elkaar...ik zorg inderdaad al een tijdje dat alle prikkels weg zijn als ze gaat eten..ik ga op de grond zitten en hou de bak voor haar vast..het is iets gezelligs tussen haar en mij...ik klets dan tegen haar ..dat gaat steeds beter..als ik merk dat ze kauwt laat ik weten dat dit geweldig is en ik zit heel rustig en zacht tegen haar te praten..De term "zachtjes"is inmiddels bekend..dus we gaan zeker vooruit..ze pakt eten steeds liever uit mijn hand..dat vertrouwen komt steeds meer dat ze echt niet in de aanval hoeft om het te krijgen..we zullen geduld moeten hebben en dat geldt kennelijk voor veel "schrok"honden hier..maar met zoiets ben je gewoon bang om risico's te nemen..en inderdaad prooidieren die te groot zijn om heel door te slikken gaan prima..


Mijn schrokop is ook  ""door schade en schande wijs worden "" Hele kwartels slurpte ze ook naar binnen . Maar dat ging niet  ::) Dan moet je terugkotsen ...... ik heb haar gewoon laten gaan . Maar ja , het aandeel bot van een kwartel breek je met je handen . Zoiets doe je natuurlijk niet met harder /scherper bot .
Door Martine-Tom
#2889408
Summerditches schreef: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaa..hier ook...en iedereen maar zeggen "dat en dat"kan makkelijk no way..mijn kippennekken angst is wel weg..ze is nu 20 weken en 18,5 kilo dus kan wel wat aan maar voor de rest gaat overal de schaar in ..ik sta doodsangsten uit..Echt alles is hap slik weg ..ik heb haar nog nooit zien kauwen..ze eet volledig afgezonderd om niet "bang dat er straks iemand anders mijn eten komt roven" te creeren..ze geniet ook echt niet..heeft maar 1 doel..hoe eet ik die bak zo snel mogelijk leeg..ze krijgt ook na haar eten niets meer om te voorkomen dat er gesuggereerd wordt ..snel snel eten want dan komt er nog iets..niks van dat alles..Ik heb gelukkig een turbo molen en daar gaat alles in..De grotere karkassen als geitenpoten of konijn zijn nog te hard..heb het gisteren met hele zachte geitenribbetjes geprobeerd..allemaal in het midden nog doorgeknipt..(tip van een ander bp-er) vasthouden met een droge washand want dat is stroef..nou ik was er heeeeeeeeeeeeeeel snel klaar mee..Ik voer wel duif, kwartel en patrijs..dat is te groot om door te slikken en groot genoeg om goed vast te houden maar daar waar mijn andere hond dan gaat kauwen om stukjes er af te peuzelen gaat zij alleen maar trekken zo hard als ze kan..Ik stop dan regelmatig en maak met mijn stem bekend dat ze moet stoppen..rustig zitten en dan gaan we het weer proberen..maar het is echt nooit relaxed....d'r ogen komen er zowat uit en ze trekt alleen maar..deze karkassen gaan beter door haar ze zelf op te laten eten..maar dan blijf ik nog kijken of er niet een net te groot stuk blijft liggen dat toch weer hap slik kan verdwijnen..
Ik vind barf met mijn andere hond top..die staat echt te genieten en kauwt alles heeeeel overdreven maar met de pup vind ik het elke dag stress.
Dit lijkt me ook funest voor haar vertrouwen dat ze wel genoeg krijgt en dat iemand het niet afpakt...(al snap ik je wel hoor, ik probeer alleen mee te denken  ;) ) En als je nou eens een poosje volledig onbeperkt (veilig!!) voer geeft?
Dus een maand lang onbeperkt kvv ofzo, wel in de ruimte blijven maar haar volledig negerend, enige wat je doet is als je ziet dat de bak leeg is er weer een schep in doen.

Dit is hoe ik het bij mijn kat heb opgelost, die was verschrikkelijk met eten, heb hem denk ik 3 weken volledig onbeperkt gevoerd en toen leek het kwartje te vallen dat er gewoon genoeg eten is en hij geen honger hoeft te lijden, inmiddels is hij de rust zelve en eten ze met zijn 3en naast elkaar als het zo uitkomt  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door