Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephanier1988
#2880684
Ik heb een vraag eerder met brokken gaf ik mijn 55/60 kg hond 3 x perdag eten inverband met maagkanteling maar nu met barf geef ik het in 1 keer ookal is hij jong en hou ik hem rustig voor het eten en na het eten is het dan misschien verstandig om het in 2 x te geven ? Of gewoon 1x perdag ?
Door Lizzy
#2880804
Ik voer mijn honden ook 1 keer per dag en ik denk persoonlijk dat dit de maagfunctie juist alleen maar goed doet. Maar verder, maagtorsie is een te onbegrepen iets om er eigenlijk iets zinnigs over te zeggen (hoe je het moet voorkomen).....
Door Roosj
#2884368
Volgens Erwin Geitenbeek is het het beste om zo weinig mogelijk keren te voeren en dan dus grotere maaltijden te voeren. Op die manier zouden de maagspieren 'getraind' worden en de kans op een maagkanteling verkleinen. Volgens hem zou de kans op een maagkanteling zowiezo aanzienlijk verminderen op BARF als op brok.

Mede om deze theorie voer ik mijn hond 1x per dag. Daarnaast heb ik 1 dag dat ik een 1,5 tot dubbele maaltijd voer en de volgende dag niets voer (vastdag). Die dag moet ze het dan doen met een honing watertje.
Door stephanier1988
#2885628
Super bedankt voor je reactie ! Een vast dag ? Gaat ze dan niet enorm zeuren dat ze eten wilt ? Ik denk dat als ik dat zou gaan doen dat hij super vervelend zou worden hahaha ... Honing watertje ? Wat is dat als ik vragen mag hihi of is dat een hele rare vraag :-D
Door Roosj
#2885671
Kraan water met koudgeslagen bio honing ;)

Nee, ze zeurt niet om eten omdat ze de dag ervoor een grotere maaltijd had ;) En ze is een vreetzak ;)
Door **Jolanda**
#2885761
Over maagkantelingen is zo weinig daadwerkelijk bekend.
Ze zeggen dat een hond een maagkanteling kan krijgen door:
- over de rug te rollen
- overmatig drinken
- in 1x een grote(re) hoeveelheid voer eten
- spelen na het eten
en er zullen vast nog wel wat 'oorzaken' voor een maagkanteling zijn.

Nou ik kan je vertellen dat mijn Sint Bernard niet over de rug rolde of op een andere manier echt gek deed, nooit overmatig dronk, na een dag vasten een lap pens niet helemaal had op gegeten en tóch een maagkanteling op die dag heeft gekregen. Dus van alle mogelijke 'oorzaken' was niet 1 dé oorzaak dat mijn hond een maagkanteling heeft gekregen.

Wel ben ik er van overtuigd dat zij de maagkanteling overleeft heeft mede omdat ze normaal gezien 1x per dag een grote hoeveelheid eten kreeg.
Dat is een gevoel wat ik vanaf het begin had en ik kan het moeilijk omschrijven.

Zelfs na de maagkanteling ben ik snel terug gegaan naar 2x per dag voeren (advies was minstens 5x per dag  voeren) en ik meen dat ik zelfs binnen 2 maanden weer terug op 1 maaltijd per dag zat. Niet alleen omdat ik dat makkelijker en fijner vond, maar omdat de hond duidelijk aangaf het maar niks te vinden om tig keer per dag te eten haha.
Gebruikersavatar
Door startouw
#2887788
ik vind het ook maar een  beetje vaag zo'n maagkanteling ...
hier  krijgen ze ook 1 keer/ dag eten en  de 2 jonge honden gaan dus net na het eten heel druk spelen of samen hard rondjes rennen door de tuin  :biggrin2:
ik  heb al geprobeerd het af te remmen maar dat is iets voor een minuut en dan beginnen ze weer.... dus ik laat het nu maar gaan....
Door Roosj
#2887939
startouw schreef: ik vind het ook maar een  beetje vaag zo'n maagkanteling ...
hier  krijgen ze ook 1 keer/ dag eten en  de 2 jonge honden gaan dus net na het eten heel druk spelen of samen hard rondjes rennen door de tuin  :biggrin2:
ik  heb al geprobeerd het af te remmen maar dat is iets voor een minuut en dan beginnen ze weer.... dus ik laat het nu maar gaan....
Dan kun je eens proberen om ze na de laatste loop ronde eten te geven en daarna zelf (en de rest van het gezin) naar bed te gaan. Ze gaan dan direct liggen en direct verteren.
Door Elvira
#2887944
op het hondenforum heb ik vorig jaar de resultaten van een onderzoek naar maagtorsie gelezen. Daar kwam uit dat honden die rust houden na het eten vaker een maagtorsie hadden. Dus precies tegenovergesteld van wat er altijd gezegd wordt. Mijn honden gaan ook vaak rollen na het eten, om hun bek af te vegen.
Door Roosj
#2887951
Elvira schreef: op het hondenforum heb ik vorig jaar de resultaten van een onderzoek naar maagtorsie gelezen. Daar kwam uit dat honden die rust houden na het eten vaker een maagtorsie hadden. Dus precies tegenovergesteld van wat er altijd gezegd wordt. Mijn honden gaan ook vaak rollen na het eten, om hun bek af te vegen.
Dat is iets anders als wat ik weet. Best bijzonder.

Mijn hond is na het eten zo moe, die valt als een blok in slaap en is de uren erna niet meer te wekken ;)
Gebruikersavatar
Door Radja
#2887961
Dat rollen door het gras dat deed Radja ook! Echt met de intentie van yes dat was lekker!! Wanneer we net hadden gemaaid dan rolde ze wel een x of 10, wanneer het gras iets hoger stond ( maai beurt nodig :biggrin2:) dan lukte het niet om zo vaak te rollen :P .

Radja was middel groot tot grote hond! Duitse staander langhaar
Door Laura2004
#2888267
Elvira schreef: op het hondenforum heb ik vorig jaar de resultaten van een onderzoek naar maagtorsie gelezen. Daar kwam uit dat honden die rust houden na het eten vaker een maagtorsie hadden. Dus precies tegenovergesteld van wat er altijd gezegd wordt. Mijn honden gaan ook vaak rollen na het eten, om hun bek af te vegen.
Dat is wel interessant,  mijn honden eten altijd na de laatste wandeling (een lange zware bergwandeling, tenminste voor mij is het zwaar :P) en willen altijd standaard stoeien met elkaar. Ik probeer dat altijd af te remmen met toch hrt idee van die maagtorsie in mijn achterhoofd..
Ziggy heeft een darmtorsie gehad, dat was vreselijk, die werd indirect veroorzaakt door een obstructie. Hier krijgen ze wel gewoon 1 keer per dag een maaltijd, soms een grote maaltijd en soms een kleine maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door