Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door zhiva
#2887272
Verdikkeme! Vanochtend terwijl ik tanden aan het poetsen ben zit Moby ineens in de badkuip te plassen! Onder het mom *doetieandersnooit*  een kssssjt gegeven en Moobje rende snel naar beneden. Ja mooi wel een hele plas met bloed dus.  :-X
Moby is de buitenkat, die tegenwoordig ook binnen op de eerste verdieping leeft.  Moby is ongeveer 9 jaar geleden bij mij achtergelaten door iemand die hem totaal niet belangrijk vond. Hij is niet mijn keuze geweest maar hij vertrouwd me en ik ben in de loop der jaren toch best wel een beetje verknocht aan hem geraakt. Aangezien hij panisch is voor alles en vooral iedereen die hij niet kent was dit de allereerste keer dat hij bij de DA is geweest sinds hij bij mij is. Hij heeft zich niet bewogen bij de DA uit pure angst. Dus ik hoop dat we dit dan ook niet snel weer hoeven te doen.
Stiekem was ik even heel blij dat hij in de badkuip plaste, anders had ik dit nooit gemerkt. Tripje DA gemaakt AB spuit gehad, AB kuur mee, oortjes nagekeken want daar was ik ook niet tevreden over. Daar zit mijt in en dus ook nog zalfje mee. Hoppa bijna €80,- verder.  :-X Dat was even schrikken...
DA denkt een blaasonsteking. Aangezien Moby ruim 13 is en zijn hele leven al voornamelijk buiten leeft heb ik hier een wat vreemd gevoel bij. Kan dat zomaar? Aangezien er niets in zijn blaas zat om aan te prikken heb ik kristallen meegekregen om de urine op te vangen. Ik wil namelijk dat er op gruis ed getest wordt. Over 2 weken is de AB kuur over dus dan gaan we testen.
Door Mowgli
#2887393
Arme Moby (en arme jij vanwege de hoge uitgaven :( )
Kan het zijn dat Moby stiekum misschien wat snackadresjes buiten heeft en daardoor misschien gruis opgelopen heeft?
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2887467
Mowgli schreef: Arme Moby (en arme jij vanwege de hoge uitgaven :( )
Kan het zijn dat Moby stiekum misschien wat snackadresjes buiten heeft en daardoor misschien gruis opgelopen heeft?
Geen idee of het gruis is, maar daar wil ik dus op laten testen. Ik kan gewoon niet geloven dat een kat die al zijn hele leven buiten heeft geleefd 'zomaar' blaasonsteking kan krijgen.  :-\ Nu ben ik een leek op medisch kattengebied hoor, maar het lijkt mij gewoon vreemd.

Moby en een snackadres buiten de deur? Met zijn angst voor de medemens? Nee, dat lijkt mij niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2887719
Een blaasontsteking kan wel gewoon opsteken he.
Er kan gewoon een besmetting optreden en dat kan zo ver komen als er niets aan gebeurt.
Het kan natuurlijk ook door gruis komen, dat is bij katten veel voorkomend, dus zeker een goed idee om dat te controleren. 
Wat ik zeker zou doen is zorgen voor lekker vers eten en wat extra vocht doorheen doen. Doorspoelen is een goede methode om blaasontsteking op te lossen. 
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2887727
Dat drinken is idd een puntje, Moby drinkt bijna niet in huis. Wat hij buiten doet weet ik natuurlijk niet. Helaas krijg ik er geen vers in.
Ik blijf proberen hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar hij blijft gewoon stug zitten wachtten tot er brokken komen. Wel denk ik dat hij jaagt buiten. Soms komt hij rustig een week niet binnen. Het is pas sinds vorig jaar dat hij echt dagelijks een paar uur of hele nacht binnenkomt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2887861
Als hij buiten zou jagen en dat ook werkelijk opeten, is het wel ontzettend vreemd dat je er geen vers in krijgt.
Dan denk ik ook eerder dat hij ergens anders eten vind. Brokken dus.
Dat hoeft niet bij mensen in de buurt te zijn, er worden overal wel zwerfkatten gevoerd of zijn er ergens katten die buiten eten krijgen.
Dat maakt de kans op blaasgruis natuurlijk wel een stuk groter en waarschijnlijker.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2887874
Hier zijn er ook genoeg mensen die hun eigen katten buiten voeren, dus gewoon bakje buiten neerzetten. Daar zou Moby ook gewoon van kunnen meehappen.

Sien heeft nog niet zo lang geleden ook ineens tot 2x toe een blaasontsteking gehad. Sien eet al ruim 6 van haar 7 jaar vers. Bij Sien was het duidelijk stress-gerelateerd, maar er kunnen zoveel oorzaken zijn voor een blaasontsteking.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2888163
Okey, weer wat geleerd  ;) Dank voor de reacties. Dat Moby misschien toch ergens anders een vorkje prikt zou dus kunnen. Zolang er maar geen mensen bij aanwezig zijn.
Hij jaagt wel op de muizen in het hok, of hij ze opeet weet ik niet maar ik kom wel eens een half opgegeten exemplaar tegen. Een eendagskuiken vind hij leuk om mee te spelen maar opeten doet hij dan weer niet. Ik denk dat het ook moet bewegen wil hij het interessant vinden  :) Vannacht heeft Moby heerlijk bij ons op bed geslapen.  Het raam stond open dus kon hij eruit als hij dat wilde. Maar ik werd wakker met hem tussen ons in. :smitten:  T word nog wel wat met ons Moobje.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door