Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2885340
Wij hebben zelf een ruwharige teckel en zit op het teckelforum...... Laatste keer dat ik Appie een wormen tablet gaf, is ie 2 dagen niet lekker geweest, diarree, weinig actief etc.. Nadat ik een en ander had opgezocht en nagevraagd, bleek dat bijna niemand op het forum wormenkuur gaf, JUIST omdat de honden vers vlees (kvv of barf) kregen..... Volgens hen is de kans kleiner op wormen als je ze vers vlees krijgen, tenzij ze buiten veel rare dingen eten. Idem dito met vlooien/teek pipetten..... 1x per jAr een worm tablet zou genoeg moeten zijn......

Heb sindsdien geen tablet meer gegeven en geen pipet.... Kijk het zelf nog even aan, ben jog aan yet twijfelen of ik het idd wel wil geven, maar hierover zijn de meningen verdeeld en ik denk, dat je zelf moet kijken wat je wilt........ En hoe vaak etc......
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2885423
[quote="CindyMayella"]
Wij hebben zelf een ruwharige teckel en zit op het teckelforum...... Laatste keer dat ik Appie een wormen tablet gaf, is ie 2 dagen niet lekker geweest, diarree, weinig actief etc.. Nadat ik een en ander had opgezocht en nagevraagd, bleek dat bijna niemand op het forum wormenkuur gaf, JUIST omdat de honden vers vlees (kvv of barf) kregen..... Volgens hen is de kans kleiner op wormen als je ze vers vlees krijgen, tenzij ze buiten veel rare dingen eten. Idem dito met vlooien/teek pipetten..... 1x per jAr een worm tablet zou genoeg moeten zijn......

Heb sindsdien geen tablet meer gegeven en geen pipet.... Kijk het zelf nog even aan, ben jog aan yet twijfelen of ik het idd wel wil geven, maar hierover zijn de meningen verdeeld en ik denk, dat je zelf moet kijken wat je wilt........ En hoe vaak etc......
[/quote]

Ik geeft twee keer per jaar Diatomeenaarde door het voer. Nooit wormen. En idd hebben honden die vers vlees eten minder last van wormen.
Heb zelf ook een ruwharig dwergteckeltje, op wel teckelforum zit je?
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2885648
Ik ontworm alleen indien nodig. Laat zijn ontlasting checken bij de dierenarts. Tot nu toe 2x laten onderzoeken en alle 2 keren geen sporen van wormen of eitjes. Hij is nu 8 maanden en is als laatste in het nest met volgens mij 8 weken ontwormt
Door Lizzy
#2885808
Vers/rauw voeren geeft je echt geen garantie op geen wormen!

Vers/rauw voeren geeft je geen hogere kans op wormen!

Preventief ontwormen bestaat nu dus ik zou enkel en alleen gif in mijn hond gooien als ze daadwerkelijk wormen hebben. En dat weet je weer door een paar keer per jaar poep op te sturen naar Het Woud.
Gebruikersavatar
Door pike
#2887240
Lizzy schreef: Vers/rauw voeren geeft je echt geen garantie op geen wormen!

Vers/rauw voeren geeft je geen hogere kans op wormen!

Preventief ontwormen bestaat nu dus ik zou enkel en alleen gif in mijn hond gooien als ze daadwerkelijk wormen hebben. En dat weet je weer door een paar keer per jaar poep op te sturen naar Het Woud.
Hier bedoelt ze dus: niet ;)

Lees dit topic er eens op na:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 704.0.html

dan krijg je een indruk hoe veel wormbesmettingen er zijn bij rauw etende honden en in welke mate. En dan leer je ook dat eitjes in de ontlasting niet altijd op een wormbesmetting hoeven te duiden maar dat terzijde.

Zelf onlangs Duc's ontlasting laten testen (6 jaar oud, in geen jaren ontwormd en barfer vanaf 8 weken) met als resultaat: 0,0 parasieten.
Een keer heeft Armagnac positief getest op haakworm, slechts een paar eitjes aangetroffen. En haakwormlarven zitten niet in vers vlees maar in de aarde. En die paar eitjes waren misschien wel passanten, maar daar had ik toen nog nooit van gehoord ::)
Het risico bij verseters is zeker niet groter, ik krijg persoonlijk de indruk dat het zelfs kleiner is. Meten is weten!
Door Lizzy
#2887255
pike schreef: Hier bedoelt ze dus: niet ;)

Lees dit topic er eens op na:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 704.0.html

dan krijg je een indruk hoe veel wormbesmettingen er zijn bij rauw etende honden en in welke mate. En dan leer je ook dat eitjes in de ontlasting niet altijd op een wormbesmetting hoeven te duiden maar dat terzijde.

Zelf onlangs Duc's ontlasting laten testen (6 jaar oud, in geen jaren ontwormd en barfer vanaf 8 weken) met als resultaat: 0,0 parasieten.
Een keer heeft Armagnac positief getest op haakworm, slechts een paar eitjes aangetroffen. En haakwormlarven zitten niet in vers vlees maar in de aarde. En die paar eitjes waren misschien wel passanten, maar daar had ik toen nog nooit van gehoord ::)
Het risico bij verseters is zeker niet groter, ik krijg persoonlijk de indruk dat het zelfs kleiner is. Meten is weten!
Hier heeft ze gelijk :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Verder ook helemaal eens.
Door Tanna
#2889042
Ik laat ook elke paar maanden de poep van mijn hond onderzoeken. Ze heeft voor het laatst wormen gehad in 2009, dus dat valt nogal mee.
Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#2890001
Allemaal bedankt voor de reacties/ tips.
Het nakijken van de ontlasting om de zoveel maanden, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. Ik vind het goeie om zo controle te houden op de "niet- genodigde". :knuppel2: Dit ga ik in de toekomst zeker zo doen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door